Nekromanti Mage armor och skydd mot touch attacks

ForgottenRealms

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
140
Hej,

Undrar om spellen Mage Armor eller andra liknande spells som ger armor bonus skyddar mot touch attacks? Som jag ser det ger denna spell en armor bonus som inte ingår i de saker som ger skydd mot touch attacks, nämligen deflection bonuses och din egen dexterity bonus.

Stämmer det? Eller har jag helt fel?

EDIT:
I fallet som det berör var det en magiker som vi bland annat attackerade med Orb of Force, som kräver en ranged touch attack.
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Well, jag läser PHB sidan 136 "When you are the tarhey of a touch attack, your AC dosen't include any armor bonus, shield bonus, or natural armor bonus. All other modifiers, such as size modificer, Dexterity modifier, and deflextion modifier (if any) apply normally."

Mage armor ger armor bonus (PHB p249) och räknas därmed inte.

Allt enligt RAW (Rules as written).
 

Lich

Veteran
Joined
29 Sep 2004
Messages
16
Location
Katrineholm
Mage Armor funkar likadant som Bracers of Armor och ger armor bonus precis som du skriver. Enda skillnaden mot vanlig rustning är att den hjälper mot incorporeal attacks, exempelvis Wraith.
Exemplet återfinns på sid 294-295 i DMG v3.5 under rubriken Incorporeality.

Sedan förstår jag inte riktigt fallet. Om ni slår på magikern med magiska vapen är det ingen touch attack utan en vanlig attack och hans Mage Armor hjälper precis som vilken rustning som helst.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Det kanske är ett magiskt vapen som används med Touch Attacks? Annars så har du ju helt rätt, är det ett "vanligt" magiskt vapen så rör det sig inte on någon touch attack.
 

ForgottenRealms

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
140
Det var mitt eget fel, sorry. Vi kastade givetvis ranged touch spells, för att vara exakt Orb of Force.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Force effects skyddar mot incorporeal touch attacks. Inte mot vanliga touch attacks.

Varken mage armor eller shield skyddar mot touch attacks (eftersom armor och shield bonus inte räknas in i touch AC).
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Hmpf! Det hade jag vetat!! Ifall jag hade brytt mig om att läsa bättre :gremgrin: Jaja, då fick vi det uträttat, tack Dante!
 
Top