Nekromanti Maffia

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Jag undrar hur jag skall göra nu när min spelgrupp har startat en maffiaoraganisation, med ett kasino som täckverksamhet.

Problemet är att de har meddelat mig om att de knappast kommer att vara intresserade "söka det magiska föremålet och få en belöning" äventyr.

För tillfället består gruppen av en inteligent spelare, en lättlurad soldat och en tungt beväpnad bandit. Dessutom har de "anställt" några dumma stråtrövare (under livshot)...

Vad skall jag sysselsätta dem med under spelmötena? De vill som sagt inte ha "klassiska" äventyr och jag tror inte heller att de vill sitta och sysla med affärsversamheten hela toden, det slutar lätt med att jag månad för månad räknar upp hur mycket pengar de förrtjänar.

Legioth - Gudfaderns mamma
 
Rån!

De blir rånade/bestulna, förstås, och den lokala ordningsmakten förklarar snällt för dem att " visst kan ni anmäla brottet, men det är inte så mycket vi kan göra åt det...". Plötsligt vill rollpersonerna hämnas( eller åtminstone få tillbaka sina pengar, nappar de inte första gången kan du ju råna dem en gång till). Det visar sig att de inte är så lätt att få reda på vilka ligan är, och det borde ju vara en början på något äventyr. Kasinot blir sedan kanske nedbrunnet i en varning från ligan, som inte gillar att rollpersonerna är dem på spåren. osv, osv.
 
Re: Rån!

Jag har själv tänkt på det också. Problemet är att de bor i en såpass liten stad att "den lokala ordningsmakten" betstår av en person, som redan stora summor för att inget skall hända...
Dessutom är de extremt misstänktänksamma och bevakar sina pengar dygnet runt.
 
Re: Rån!

Nå, du kan ju alltid försöka med ett rån när de är ute från stället och bara stråtrövarna är där. Se till att lura iväg rollpersonerna bort från stället-exempelvis genom en duell som rollpersonerna utmanas till. Skulle det nu inte fungera med duellen, så kan du ju alltid kolla under tråden Magikerkampanj nedan, och låta kasinots övre våningar/enskilda utrymmen härjas av demoner. Tänk dig att spelarna plötsligt hittar en av kasinots gäster, flådd och uppspikad i ett bås...
 
Kan inte bara...

...rånarna slakta allt som kommer i deras väg och sedan ta pengarna? Dessa "rånare" behöver ju trots allt inte vara männskliga, dom kanske är några slags odöda bestar som kontrolleras av en ond magiker (detta får inte rollpersonerna reda på föränn det är försent).

Rollpersonerna kanske hittar stället där magikern är *häftig slutstrid* och så får dom lite roliga föremål, och vipps så har du ett äventyr!!!
(sen kan du alltid fortsätta med att, "vem var deet som sände magikern?" osv. osv...

MvH Martin
 
Precis!

Du är ju SL. Inget i världen kan någonsin hålla tillbaka dig och dina idéer. Din fantasi blir lag! Men bli inte uppnosig nu bara för det.

Annars så får dom väl "hjälpa" dig lite och hitta på grejjer som du sedan kan spinna ihop till äventyr. Någon gång måste dom väl hitta på något kreativt så det händer något.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 
Re: Rån!

Visst kan jag bränna upp hela stället, men jag tror liksom att idén med att spela rollspel skulle försvinna då...
 
Ett ord:
Gangwar...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 
Annat

Det är de som är problemet, fantasin...
Det är därför som jag frågar er här om idéer.

Finns det andra förslag än rån???
 
Demoner

Där hade du mitt alternativa svar: Demoner! Se under tråden magikerkampanj nedan. Någonting sådant; Plötsligt upptäcker rollpersonerna liket från en av casinogästerna i något enskilt utrymme, flått och fastnaglat vid väggen. Under liket är ett stort rött pentgram i blod och på golvet står i skrivet med dess tarmar: Jag är tillbaka. En stämning av ren terror råder i rummet... Vad har hänt, och varför? Här har du början till ett äventyr som börjar i casinot... Se vidare under tråden Magikerkampanj nedan.
 
1. låt en magikertjuv fuska med hjälp av magi (kanske har han nån häftig mojäng som döljer hans magi). Kanske han kan ändra sitt utseende också... RP blir nog orolig när de ser att deras pengar försvinner :)

2. Huset får besök av en poltergaist... hur ska RP få tillbaka sin besökare?

3. En spelare som fått en "förbannelse" över sig vilket gör att han har en otrolig tur. Givetvis vinner han alltid vilket gör att RP börjar tro att han fuskar.
 
du bad om det...

Ja var ska vi börja...Konkurenter är alltid kul...folk som förlorar sina pengar är ännu roligare och om denne är av en någorlunda stark ställning kan helt plötsligt hela landets ordningsvakter börja tvivla på hur leitimt stället egentligen är. Eller varför inte...fler har nappat på deras idée och ojdå nu började visst vinsten minska. Släng in lite roliga händelser med fusk och lite "drivebys" så kan det nog utvecklas till ett regelrätt krig där dom mesta pengarna går åt att hyra in legoknektar för att skydda kasinot eller andra värdesaker. Sedan är det ju aldrig bra att ha så mycket guld på samma ställe när det finns Drakar i närheten...om du förstår vad jag menar. Drakar har en tendens att dyka upp på dom konstigaste av alla ställen och drakdräpare är inte kända för att vara billiga att hyra om man nu lyckas få tag på en. Vill du ha fler idéer säg bara till /images/icons/smile.gif

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 
Bara ett förslag...

Låt dem få besök av en snygg besvärjerska som spelar tre dar i sträck och genom ett väldigt snyggt fusk lämnar de stackars kasino-ägarna barskrapade och förnedrade med bara en sak i huvudet: hämnd.
När de väl får tag i besvärjerskan igen så har hon naturligtvis redan gjort av med pengarna på något så att de är borta för alltid, ex hyrt en legoarmé eller köpt ljusskygga tjänster av en drake, kung eller någon annan mäktig person. De lyckas inte stoppa henne i tid, och det hon har satt i rullning ger upphov till en egen kampanj.

Överhuvudtaget så är det ofta ovist att spelarna blir alltför mäktiga, det gäller både pengar och magiska vapen...

[color:red]The meek shall inherit the earth, but the brute shall be masters of the universe</font color=red>
 
Och när du får slut på ideér...

...kasserar du deras gubbs och säger. "Jahopp, era gubbar lyckades verkligen med livet.."

/[color:green]Han</font color=green> som vet att detta ogillas av spelarna
 
vist du kan ju altid skicka stadsvakten efter dem, eller låta några banditer råna dem tills dom tröttnar på det.
 
Re: Maffia my ass!

Den eventuella maffiaorganisation som "en intelligent spelare, en lättlurad soldat och en tungt beväpnad bandit" skulle kunna åstadkomma kan inte vara mycket för världen. Skicka på dem lite riktig maffia så har du löst problemet!
 
Problemet är att de har meddelat mig om att de knappast kommer att vara intresserade "söka det magiska föremålet och få en belöning" äventyr.

Menar du på fullt allvar att dina spelare tycker att ett lyckat spelmöte går ut på att sitta på sitt kasino och tjäna lite pengar??? Hur kul kan det vara?!!! Det är ju äventyrandet som är det roliga med rollspel, inte att "slå sig till ro" med sin spelare och leva lyckligt resten av sina dagar.

Om spelarna totalvägrar att ge sig ut på äventyr så får äventyren komma till dem. Och då har du fått en massa tips nedan om fuskande magiker, konkurrerande maffia och liknande.

//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>
 
Back
Top