Nekromanti Maffia i Neotech

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag håller på att skriva ihop en mindre kampanj till Neotech där spelarna skall spela gangster till hörande Ryska Maffian i Haag (?) och skulle vilja ha lite tips från folk som är insatta i hur maffiaorganisationer är organiserade. Mina egna kunskaper är väldigt begränsade och jag undrar främst vilka typer av gangsters som hör till maffian.
Till exempel kan jag tänka mig att hälare och hallickar på gatan inte egentligen hör till organisationen utan måste betala en fast summa eller en procent av vinsten för att få vara aktiv i maffians område. Andra "yrkesgrupper" så som smugglare kan vara mer bundna till organisationen och kanske få en månadslön eller provision.

Gängen har enligt reglerna fått en stor betydelse och hör oftast till nån maffia och jag kan tänka mig att de har helt tagit över langning, beskydd och de rena gatustriderna. Följden blir att maffian i sig därmed måste vara ganska liten när man räknar bort gängen. Hur stor procent av en stads befolkning kan tänkas vara inblandad i organiserad brottslighet av detta slag?

Så, jag behöver all hjälp jag kan få från er som läst in er på ämnet eller kört en kampanj i gangstervärlden.

tack på förhand

Ond - Gamer, Nörd, Metalfan, Kvasi...<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by ond bråd död on 2001-05-31 04:57.</EM></FONT></P>
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Litet tips...

Se Gudfadern-filmerna för lite maffia-inspiration. Annars kan du ju kolla in de flesta B-actionfilmerna. De brukar ha någon slags maffia som jävlas med folk.

Ah, nu kom jag på det! Se "The Corruptor" med Chow-Yun Fat. Den är grym!

Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel
 

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
Kristna faanskap.

Jag tror att du har lyssnat på The Kristet Utseende för mycket... :gremsmile: dom e bra...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag håller på att skriva ihop en mindre kampanj till Neotech där spelarna skall spela gangster till hörande Ryska Maffian i Haag (?) och skulle vilja ha lite tips från folk som är insatta i hur maffiaorganisationer är organiserade."

Normalt inte alls.

För det första beror det på vilken maffia vi talar om. För det andra beror det på omständigheterna. Oftast är de inte särskilt organiserade, trots namnet. Konkurrens mellan familjer förekommer ofta, ibland till och med rena krig. Även krig mellan olika maffior förekommer.

Yakuza: Huvudsakligen organiserade i familjer, till vilka gäng är knutna. Familjerna har ingen överordnad organisation, utan arbetet styrs helt av avtal mellan familjer och av heder. Större delen av yakuzans kärna kommer från familjer som tillhör yakuzan och/eller högre företagsskiktet. Heder är hur viktigt som helst.

Organizatsija: Ordnade under större familjer i finans- eller industrisektorn som ansvarar över geografiska områden och/eller kontaktnät. Gäng i vanlig amerikansk mening förekommer inte i någon större utsträckning, utan istället är det individer och små grupper som knyter sig till någon familj. Kontakter inom lokal milis, militär och underrättelsetjänst är vanliga. Många före detta officerare och tjänstemän dras in i organizatsija. Skräck och förtjänst är de viktigaste drivmedlen.

Cosa Nostra, USA: Ett antal familjer med huvudsakligen etniskt italienskt ursprung enas i Syndikatet, en topporganisation som samordnar Cosa Nostras verksamheter. Syndikatet är huvudsakligen en samordningsgrupp, ingen toppstyrning. Under familjerna knyts ett antal gäng som hör hemma i familjernas kontrollerade områden som indrivare och muskler. Gängen kan ha vilken etnisk tillhörighet som helst. Heder och förtjänst är ledorden.

Cosa Nostra, Europa: Har, liksom i USA, en samordningsgrupp kallad Kommissionen. Individuella mafiosi rekryteras sedan till familjerna. Endast en person i varje släkt kan vara mafiosi, eftersom ett brott mot maffians lagar tvingar maffian att avrätta personen, och om det finns två mafiosi i samma släkt så tvingar samma lagar den andre släktingen att hämnas sin döde släkting. Omertá (tystnadsplikt) gäller. Principen gäller även n'dranghetan och camorran. Heder, skräck och förtjänst driver den individuelle mafiosin.

Kartellen: Fungerar enligt samma princip som Cosa Nostra i USA: ett antal familjer samordnas i Kartellen. Varje gäng som är knutet till den colombianska maffian får sedan hjälp med stöd, skydd och distribution av kokain och crack. Gängen kommer från de olika geografiska områden som kartellen kontrollerar. Skräck och förtjänst är det viktigaste.

Triaderna: Det finns mycket hårda band mellan varje tong och gängen, bra mycket starkare än bandet mellan amerikanska gäng och amerikanska Cosa Nostra eller kartellen. Bandet bygger dels på skräck, dels på beroende men också på tradition. Gängen får ungefär lika mycket stöd tillbaka. Heder och skräck är det som driver gängen.

Maffia arbetar huvudsakligen enligt cellprincipen - gängen eller grupperna har en kontaktperson inom maffian, som förmedlar uppdrag, fördelar resurser, distribuerar narkotika och samlar in pengar. Kodspråk är oerhört vanligt, och man undviker alltid vissa nyckelfraser för att ingenting ska kunna bevisas. Man är fanatiskt rädd för infiltratörer, och man litar inte på någon. Speciellt den italienska Cosa Nostra är kända för sin förmåga att inte tala rakt ut om saker och ting, inte ens när de sitter bakom galler och vill erkänna.

Boktips: "Cosa Nostra" av Giovanni Falcone och "The Triads" av Martin Booth. Båda innehåller en givande och skrämmande inblick av hur det ser ut bakom fasaden på maffian.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hm hur ligger/låg det till med den Jugoslaviska maffian?"

Jag är inte så hemma på den, men jag har fått intrycket att den är organiserad på ungefär samma sätt som organizatsija, men med toppen på bra mycket lägre nivå i samhället och med tämligen stora etniska motsättningar internt. Den kan ha varit knuten till diverse milisgrupper.

Men som sagt var, jag är osäker.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Kristna faanskap. [OT]

Ja, The Kristet Utseende och Onkel Kånkel äger mig! /images/icons/laugh.gif

Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Kristna faanskap. [OT]

Jo, The Kristet är feta, Onkel Konkel är bra, Jävlar anamma är coola och sedan är De lyckliga kompisarna en klassiker som faktiskt gör bra musik (precis om Jävlar anamma).

/Seinet Wintermute - OT som in i helvete!

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv! (när det nu kommer)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

 

Green Dark

Veteran
Joined
28 Jul 2000
Messages
28
Location
Kallhäll ,Järfälla, Stockholm, Sverige
Re: Litet tips 2...

Egentligen är det väl bara att hitta på lite... Göra som man vill brukar funka bäst när man gör såna äventyr som du tänker göra. Det tycker jag iaf. Det finns väl ingen som kommer och säger att du har gjort fel? Isf. så kan ju den personen hjälpa dig om han/hon nu skulle existera... =)

Typ, sär, ni vet.
 
Top