Nekromanti Mad Max rollspel

edie

Veteran
Joined
21 Oct 2002
Messages
1
Jag gör ett mad max rollspel och jag tänkte bara kolla hu många som var intresserade av det!
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Bara om spelet baseras på Mad Max och Mad Max 2: The Road Warrior. Beyond Thunderdome är ingen äkta Max-rulle.

- Björn (sett MM2 40 gånger)
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
absolut! kör på, och skicka in delar av det för beskådande här, så kommer kommentarer!!
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
mad max del 1 är väl ganska annorlunda jämfört med 2:an? Är inte den förre apokalypsen? har inte sett den delen tyvärr
 
G

Guest

Guest
Bara om spelet baseras på Mad Max och Mad Max 2: The Road Warrior. Beyond Thunderdome är ingen äkta Max-rulle.

Va snackar du om?? Beyond Thunderdome rockar ju! Däremot är ettan trist och är inte alls det man förknippar med Mad Max.
Men det var i och för sig väldigt länge sen jag såg någon av dom... Nog dags att se om dom...
 

Manolito

Veteran
Joined
2 Sep 2002
Messages
17
Location
Linköping
Svenska rollspelet Wastelands är väl just det, ett Mad Max-rollspel? Men alla har ju inte det, så det finns säkert en efterfrågan.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Det är snarare strax efter apokalypsen, men Mad Max-konceptet har inte utvecklats till fullo än, så myndigheterna har fortfarande ett visst mått av kontroll.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
GURPS Autoduel passar rätt bra för stämningen i första filmen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det är snarare strax efter apokalypsen, men Mad Max-konceptet har inte utvecklats till fullo än, så myndigheterna har fortfarande ett visst mått av kontroll.

<hr></blockquote>



Jag fick snarare intrycket av att det finns isolerade områden med kontroll (bland annat skylten han passerar på slutet antyder detta). Sedan kan iofs dessa områden krympt och försvunnit i de senare filmerna.

Jag tittade nyligen på ettan, och även om den inte åldrats med samma charm som de andra så har den en intressantare handling än de andra. Sämre action, men roligare handling.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Svenska rollspelet Wastelands är väl just det, ett Mad Max-rollspel? Men alla har ju inte det, så det finns säkert en efterfrågan. "

Jupp. Wastelands är ett underbart spel. Ett som jag återvänt till många gånger när jag tittat på lösningar för regler. Världen är så mysigt....att det verkligen är ett mad max-spel kan intygas, i nåt gammalt nummer av Sinkadus (har jag för mig) hade de gjort stats för max till spelet...:)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Nitpick

i nåt gammalt nummer av Sinkadus (har jag för mig) hade de gjort stats för max till spelet...:)

Statsen var för honom som SLP i Mutant, inte i Wastelands (Lancelot Games gav ut tidningen Rubicon medan Sinkadus gjordes av Target Games).
Tror aldrig jag har sett siffror för just honom till spelet, men han borde väl ha värden som är ungefär som de för en erfaren Wolf.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nitpick

"Statsen var för honom som SLP i Mutant, inte i Wastelands"

Om jag inte minns helt fel så undvek man varumärkesintrång genom att kalla honom för Matt också, inte Max...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Nitpick

Om jag inte minns helt fel så undvek man varumärkesintrång genom att kalla honom för Matt också, inte Max...

Jo, Mad Matt var en NFM om jag minns rätt.

Fast visst presenterades han även en gång senare (under riktigt namn) till cyber-Mutant? De höll ju på ett tag och la upp Robocop och allehanda figurer på det sättet.

--
Åke
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Va snackar du om?? Beyond Thunderdome rockar ju! Däremot är ettan trist och är inte alls det man förknippar med Mad Max.
Men det var i och för sig väldigt länge sen jag såg någon av dom... Nog dags att se om dom...

<hr></blockquote>



För en fan av MM2 så var MMBTD var en besvikelse. Det skiter sig alltid när man ska ha med ungar, en känd artist och fler och häftigare prylar. MM2 är den perfekta actionfilmen, medan MM1 är en opolerad men effektiv berättelse om hämnd och ett samhälle i förfall.

Det gäller att se upp med vilka versioner man får tag på. Amerikanska versioner av MM1 är dubbade till amerikansk engelska(!), och filmen är fortfarande förbjuden för biografvisning i Sverige. Den äldre region 2-utgåvan av Mad Max 2 är klippt med fem minuter (ska vara 92 minuter, inte 87), och MMBTD ska helst undvikas.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
"Sämre action, men roligare handling."
Mad Max 1 är en av de filmer som jag inte orkat kolla klart på.. Det är faktiskt (just nu) den enda filmen jag kommer ihåg att jag inte orkat se klart.. Nu kanske jag tänker på fel film, men hur lång var den? Jag har för mig att den var lika lång som den var seg (mer än 2 h i alla fall).. Fast jag har börjat ana att jag har en rätt annorlunda (men definierad) filmsmak.

~Det enda [color:448800]Han</font color=448800> kommer ihåg från filmen är en ung Gibson som man ser på avstånd åker ett fordon i hiskelig fart
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Mad Max 1 är en av de filmer som jag inte orkat kolla klart på.. Det är faktiskt (just nu) den enda filmen jag kommer ihåg att jag inte orkat se klart..
Då har du alltså inte sett "Den onda dockan"? Jag såg den på bio och sov som en stock efter en halvtimme...

Fast jag har börjat ana att jag har en rätt annorlunda (men definierad) filmsmak.
Jag har kommit fram till ungefär samma sak. Iofs så är min smak ganska bred, men huvudsakligen ganska o-mainstream (nej, jag syftar inte på "Råknull i svinstian" om någon trodde det).
 
Top