MacOS

PAX

Jordisk Äventyrare
Funderar på att byta datorn mot en ny och har även då kollat lite på Apples Macbooks.

Så vad är bra och dåligt med MacOS?

Vad finns gratis i form av användbara program i jämförelse med Windows/Linux?

Är Apples "ecosystem" värt mödan att byta till?

Vad använder du datorn till och vad använder du för applikationer nu? Alla plattformar har sina för och nackdelar. Jag kör i majoritet Mac hemmavid men har börjat, pga världsläget börjat snegla mer på Linux. Dock använder jag (och har investerat en hel del i) musikprogram mestadels som inte fungerar enkelt under Linux.

Jag är en Macare sedan 90-talet (även om jag alltmer börjat köra Windows pga min gamingdator) men personligen tycker jag MacOS är grymt överlag. Sedan beror det såklart på vad du gör och ska använda datorn till, det är ju t ex väldigt smidigt för multimedia och deras laptops har sjukt bra presetanda/batteritid för hur bärbara de är. Däremot kassa för gaming (vilket är rätt känt).

Och mödan är helt klart värt det om du har andra Apple-produkter. Det är väldigt integrerat och kan vara sjukt smidigt. Inte så värt om du t ex kör Android däremot.

I changed to Mac for home use in 2019 and haven’t regretted it. It takes some getting used to but I very quickly enjoyed how the Mac lets me focus on work and not be distracted by a zillion pop ups and notifications.

You can get far with built in Pages and Notes, these I use daily. You need to share documents as pdfs though. But you can use Google Docs when you collaborate. Numbers isn’t anywhere near Excel in features.

When I have needed Open Source applications, they have always had a MacOS version.

• Like
Reactions: PAX
MacOS är som vilket annat dugligt OS som helst. Ubuntu, Windows, MacOS – i grunden är det ingen större skillnad. Det finns färre spel till MacOS, lite fler mediaprogram kanske. Det finns en massa saker jag stör mig på, men det är inte värre än att man kan lägga in små program som löser det, och det får jag ju på Windows också. Det är absolut inte "mer intuitivt" än Windows och det är definitivt inte nödvändigtvis mindre buggigt eller så; det är mest säljsnack. Och den som stör sig på Microsofts tjat om OneDrive borde testa att använda MacOS utan att vilja ha iCloud nån gång… Så stor skillnad är det inte.

Och det är väl min huvudgrej: Så jäkla stor skillnad är det inte. Folk förstorar upp skillnaderna för att folk gillar att dela in sig i lag och hejja på sin sida.

Macdatorerna är där den egentliga skillnaden är. I regel dyrare, men väldigt bra byggkvalitet, otroligt bra batteritid och otroligt små och smidiga. Väldigt bra prestanda givet batteritiden osv också. Inte riktigt på nivån gaming-PC med geforcekort, men second best absolut.

Back