Machineborn [Fate]

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Som vissa kanske vet så har jag jobbat några år på ett spel baserat på D20-systemet. Tråd om detta finns här!

Jag har under senare veckor jobbat på att konvertera spelet till Fate-systemet och vet ni vad, jag gillar det mycket mer än så länge. Grundreglerna kommer direkt från Fates SRD men jag har reviderat regler för att passa spelvärlden samt lagt till en hel del extra anpassade för just spelet i sig, som till exempel Resources-systemet som är helt nytt samt scale- och inventionsystemen som jag utvecklat och anpassat för spelvärlden . Det är fortfarande väldigt WIP och jag har inte kunnat trycka in allt i layouten än eftersom jag fortfarande går tillbaka och korrigerar och reviderar hela tiden, men här är ett smakprov i alla fall.

Nyfiken på vad ni tycker: https://drive.google.com/file/d/1Wic0TCSqdLRuM7mUvDpMqecDhqpDAr3O/view?usp=sharing
 

Lodin2000

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
66
Ser ju väldigt fint ut, väldigt genomarbetat. Länge sedan jag spelade FATE så minns inte alla detaljer. Hur skiljer det sig från vanilj-FATE?
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Ser ju väldigt fint ut, väldigt genomarbetat. Länge sedan jag spelade FATE så minns inte alla detaljer. Hur skiljer det sig från vanilj-FATE?
Det skiljer sig inte jättemycket från Fate Core. Några saker bara:
- Jag tog bort setting-specifika och motivations-specifika aspects och har bara kvar character aspects, situation aspects, consequences och boosts. Fate points har ersatts av "charges" men har samma effekt. Dessa är mer förankrade i världen dock och kan förklaras av tech-magi.
- Har lagt in lite mer crunch när det gäller karaktärsmöjligheter och taktiskt spelande vilket kommer göra sig tydligare när all utrustning och augmentations och sånt är med.
- Använder material från flera SRDs, som t.ex. en egen variant av Invention-systemet från Atomic Robo, men har även en del grejer från Fate Adversary Toolkit och Fate System Toolkit.
- Jag använder inte de vanliga Fate-tärningarna för jag tycker det tar för lång tid att räkna + och - med fyra tärningar. Istället används två d6or där den ena är positiv och den andra negativ. Det negativa värdet subtraheras från det positiva och resultatet adderar du med din skill.

Min variant av Invention-systemet har legat till grund för ett "point-buy system" som gör det pissenkelt att designa egen utrustning. Så om du vill ta en rustning och trycka in en dator i bröstplåten, svärd i handsken och nattkikare i hjälmen så går det att göra så snabbt att man (efter initiella tröskeln att lära sig systemet) kan göra det under spelkvällar utan att bryta narrativt flöde. Jobbar fortfarande med att få till detta på ett balanserat sätt men du kan kolla på Armor-delen där jag har lagt upp konceptet i detalj.
 
Last edited:

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Uppdaterat dokument: https://drive.google.com/file/d/1x3YBuL9XAyB6GNG5IGw1mNOkK_jsR3sK/view?usp=sharing

Gjorde ett lyckat speltest och upptäckte lite saker då. Har gjort ändringar därefter. Sakta men säkert fylls boken på med mer content, dock fortfarande tidig WIP.

Om någon orkar läsa lite så är jag nyfiken på vad folk tycker om worldbuildingen. Är t.ex. setting-delarna i Introduktions-kapitlet förståeliga? Är det något som saknas där? Några tankar om setting-kapitlet närmare slutet av boken? Tar det för stor plats?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag fattar inte hur du orkar göra en layout efter ändringar. :) Jag hade bara skrivit allting i GDoc och sedan gjort test-sidor som jag delat ut.

Kommer du göra några scenarion till julkalendern? Det kan öka intresset hos folk.

Hur mycket har du kvar i pipelinen? Har du en uppfattning om när du kan bli klar? Skulle kunna recensera spelet, men 300+ sidor är rätt mastigt att ta sig igenom för ett speltestdokument.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Började med att jag ville dra nytta av de där Adobe-programmen som jag betalade mycket pengar för. Sen tycker jag det är kul med layout. Så nu skriver jag och layoutar samtidigt vilket fungerar för mig.

Har redan skrivit i stort sett hela spelet för D20 men är inte nöjd med det och tycker Fate fungerar bättre. Så det jag gör nu är att konvertera materialet jag redan skrivit till nya reglerna. Har en hel del kvar att göra. Det som är "oskrivet" är de delarna som är kvar av setting-kapitlet. Jag ska även jobba lite mer med GM-kapitlet och Adversaries-kapitlet. D20-boken är drygt 550 sidor så räknar med att den här kommer ligga där också när den är klar. Så en tjock bok, men layout-stilen gör att den ser större ut än den är för att mindre text ryms på varje sida. Jag tror att jag är helt klar med allt under första halvan av -22. Kommer även fortsätta speltesta under tiden så förhoppningen är väl att jag kan publicera ett färdigt spel till sommaren -22.

Men förra året sa jag detsamma om D20-varianten och den vill jag inte publicera alls nu längre. :p

Jag vill gärna kunna börja på första tillbehörsboken under -22. Blir antingen Machineborn: Metropolis, Machineborn: Wasteland eller Machineborn: Sol beroende på vad folk vill mest se.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
D20-boken är drygt 550 sidor så räknar med att den här kommer ligga där också när den är klar. Så en tjock bok, men layout-stilen gör att den ser större ut än den är för att mindre text ryms på varje sida.
Du har inte funderat på att dela upp den?

Blir antingen Machineborn: Metropolis, Machineborn: Wasteland eller Machineborn: Sol beroende på vad folk vill mest se.
Gör det som du tycker är roligaste och använd det under speltest. Brukar åtminstone för mig vara det som får mig att göra klart saker.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Du har inte funderat på att dela upp den?
Från början skrev jag tre grundböcker (en spelledarbok, en spelarbok och en settingbok). Valde att kapa massa material och göra en regelbok istället, men den blir ändå rätt tjock. Tyckte det var värt det ändå. Har jobbat på projektet sedan -17 så det har sett några olika versioner och jag har skrivit om det ett flertal gånger.

Gör det som du tycker är roligaste och använd det under speltest. Brukar åtminstone för mig vara det som får mig att göra klart saker.
Alla tre kommer bli roliga projekt. I Metropolis tänkte jag fokusera på världsbygge kring hur vanligt folk lever i städerna, hur infrastrukturen fungerar, hur man kan bygga narrativ kring de olika social klasserna, samt ett frivilligt system för att leda organisationer. I Wasteland tänkte jag fokusera på att hitta och söka genom ruiner, stöta på kaos-naniter och mutanter, samt ett frivilligt system för att styra sin egen "survival community." I Sol tänkte jag fokusera på övriga solsystemet, nya progenies som finns i solsystemet (genmanipulerande människor som "venusianer" och "marsianer" mm), samt regler för rymdskepp och rymdstrid.

Men först ska jag vara nöjd med grundboken innan jag börjar lägga till ännu mer saker :p
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Har jobbat på projektet sedan -17 så det har sett några olika versioner och jag har skrivit om det ett flertal gånger.
Riktigt ballt och imponerande att du hållit igång peppen för projektet så länge! 😁👍
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Ser bra ut. Editera bilden dock. Radera brun detalj bakom O i rubriken och brun detalj i bildkanten högt till vänster.
Alternativt sänk rubriken under brun detalj.

En annan sak jag tänkte på när jag skummade igenom boken i morse är valet av bilder. Vissa är uppenbara manga och de andra mer traditionella....
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Det är en budgetfråga när det kommer till bilderna i boken. Att det är lite olika stilar är något man får leva med tyvärr.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Vet inte hur det blir i framtiden, men börjar med en PDF som kan införskaffas via "pay what you want." Skulle vara kul med en fysisk bok men det är en tjock regelbok med mycket färg, så skulle inte bli billigt och all konst är inte "trycklämplig" som den är nu. Skulle jag kunna få ihop någon slant kan jag säkert betala någon att göra boken trycklämplig, men ser det som ett framtida bekymmer.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Något jag dock kommer släppa samtidigt som jag släpper färdiga PDF:en är en utskriftsvänlig version av PDF:en som är svart-vit och utan bilder.
 
Top