Nekromanti Machiavelli

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Finns det någon motsvarighet till Niccolò Machiavelli i Vidonia, och i så fall vad heter han?
Känner man till hans teorier (det borde man göra, med tanke på mängden Machiavelli-citat i regelboken)?

Cernael out.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Bra fråga.. *hmm*
den riktiga Niccolo var ju bara en skrivare från en rik familj och skrev ursprunligen boken som han tänkte ge till Cecar borga i hopp om att han skulle erövra Niccolo hem land och på så sätt "befria den" tyvär så han Cecar Borga dö innan Niccolo han skriva klart "The Prince" men han gav ändå bort flera exemplar till andra krigs furstar ihopp om att tja tjäna något på det..*ler*.
Jag kan tänka mig att en krigs furste MEN hans förstånd kan vara en diabolisk fiende och svår att besegra då han har folket med sig.


Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nja, man _behöver_ inte känna till några teorier liknade Nickes; observationen i regelboken var en vettig observation gällande renässansfurstar på jorden som fungerat som förebild till de i Gondica, men de kände säkert till den praktiska principen innan Nicke formulerade sina teorier.

Framförallt känner de definitivt inte till just Machiavellis teorier, eftersom det inte finns några dimensionsresor mellan jorden och Gondica, vad vi vet. (Men leta efter orden Zagro, Chu och Nevstrien i goda encyklopedier, och ni kommer att upptäcka ett och annat... Sedan kan ni ju fundera varför minotaurerna är så duktiga på att göra ost... ;-)

Allt detta åsido, så har Anders Blixt här på forumet nämnt en termalisk motsvarighet till Niccolo Machiavelli, som skall ha sagt att furstar inte behöver bry sig om/står över den ekomantiska moralen; en mekanurg-influerad åsikt EMU. Jag kommer dock inte ihåg vad karln heter (om det nu _var_ en karl; jag gjorde ju Francis Bacon's motsvarighet(1) till en kvinna...).

1)Erkandra tar-Ulator ran-Bakan, om ni minns henne.


Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Sakfel?

Jag har för mig att den ursprungligen skrevs till påven Leo X (innan han blev påve), men han kunde ju inte ge en sån här sak till en påve, så han gav den till Leos son(?), någon De'Medici istället.
Jag tvivlar på att den var adresserad till Cesare Borga, eftersom han på flera ställen i boken nämner att han är död.
Dessutom var det Medicéerna som hade makten i Florens (M.:s hemland) när han skrev boken, som avslutas med en uppmaning att befria Italien från utlänningar (främst Frankrike och Spanien).

RhiHaoEn
/Cernael san
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
. (Men leta efter orden Zagro, Chu och Nevstrien i goda encyklopedier, och ni kommer att upptäcka ett och annat... Sedan kan ni ju fundera varför minotaurerna är så duktiga på att göra ost... ;-)
Orkar du förklara?

RhiHaoEn¨
/Cernael san
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Sakfel?

Fakta är att han skrev den ursprunligen till Cesare Borga som var påvens son tyvär han boken inte bli färdigskriven fören Cesar dog och han var tvungen att skriva om den innan han gav ut den till andra. Vilke de andra var som han gav ut boken till vet jag inte.
MEN i början var boken tänkt att gå till Cesare borga *ler*
och med tanke på hur dåligt Cesare borga makt var uppbygd så hade han behövt råden. *ler*

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ja, men det är roligare om man hittar det själv! ;-)

OK, ni orkar ändå inte?
Chu = kungarike på den tiden Kina var en bunt fajtande sådana.
Zagro = bergskedja i Iran eller Irak (glömmer alltid vilket).
Nevstrien = provins i Karl den Stores frankerrike (Vikrat Magnus, anyone?)

Minotaurerna borde vara lätta: en folk som bor i bergen och använder hillebarder och är mest kända som legoknektar och gör förträfflig ost och inte har några kungar i egentlig mening, men _hallå_? Själv var jag dock så fixerad vid "spartaner med horn"- analogin att jag inte märkte det...


Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: Sakfel?

Nej.
Cesare Borgas far var en annan påve (kommer inte ihåg namnet) som dog strax innan Cesare.
Leo X var farbror (jag är ganska säker) till *harkel* De'Medici, som boken till slut adresserades till.
För någon vecka sedan skrev jag klart ett arbete om Fursten, så jag borde veta (inga garantier dock).

RhiHaoEn
/Cernael san
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Sakfel?

Kort essä om NM's liv återfinns på: http://www.ctbw.com/lubman.htm

Hela "Fursten" (_inte_ "Prinsen", sedan får Vampire-spelarna felöversätta hur mycket de vill) finns på:
http://www.sas.upenn.edu/~pgrose/mach/index1.htm Nightowl Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 
Top