Nekromanti mac + virus = ?

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Häpp! Är en hyfsat nybliven macanvändare. Lyckades tyvärr att få något virus på datorn, men jag tror det är ett pc-virus (men har ingen riktig koll - förutom att sonen inte längre får leta på smurfbilder på google bildsök).

I och med detta vågar jag inte stoppa i mitt usb-minne eller externa hårddisk jag säkerhetskopierar till.

Frågan är alltså: vad ska jag skaffa för programvara? Även om jag inte verkar affekterad vill jag ju inte riskera att sprida skiten vidare till mina pc-datorer.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
har du installerat nåt skumt på sista tiden?
Har alldrig hört talas om virus på mac, men en och annan trojan finns det.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Hur vet du att du fått virus, om du inte har ett anti-virus-program?
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
@ Arfert: Jag har varit rätt restriktiv av installationer, men meddelandet kom som sagt upp medan jag och sonen lyssnade på spotify och letade efter smurfbilder på google bildsök (minns inte vilken sida det var). Mycket riktigt så flaggades det för att det var någon trojan vill jag minnas.

@ Möller: Jag vet inte om det finns någon form av virusskydd inbyggt i mac, men en varning fick jag. När jag letade efter virusskydd i systeminställningarna så hittar jag dock inget.

@ Robert: Kan man lita på Sophos som det står om i länken? Ska jag installera det programmet? Någon som hört talas om företaget?

I värsta fall får jag väl ta reda på hur man formaterar om macen och startar om från scratch, har som sagt inte särskilt mycket installerat på den.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Tommy K Johansson är ett rätt känt namn och jag har svårt att tro han skulle skriva om det om det inte höll hyfsad god standard. Jag skulle våga pröva på det.
 
Top