Nekromanti M/77 - Regel: Avancerad hackning

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Hej!

Jag provade att göra hackning till ett litet mini-spel med min grupp. De gillade det så jag tänkte dela med mig av det.
I snabba drag så handlar det om att hacka olika noder för att ta sig vidare i systemet och komma åt viktiga noder som ger dig tillgång till olika funktioner/information.
När vi spelar har jag även låtit dem köpa på sig lite engångsgrejer som ger dem bonusar vid olika hackförsök. Jag kan försöka sammanställa dem senare och lägga upp det om någon är intresserad.

Hackning
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Jag skulle ha lagt till att för större datasystem så får man -1 per nod man låser upp, dvs säkerhetssystemet blir mer och mer misstänksamt. När det väl har gått en viss tid (beroende på vilken typ av server det är. Max en timme för en stor kommerciell server, medans en topphemlig databas kanske tar en vecka innan den går ner till en normal säkerhetsnivå.
Detta skulle leda till att ett nätverk tar flera dagar eller till och med veckor på sig för att hackas (kan till och med vara så man genererar äventyr i en kampanj), och det finns noder där man kan låsa upp krypteringsnycklar så att man inte behöver återhacka vissa noder när man väl tagit sig till en viss nod.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Gillar systemet! Påminner väldigt mycket om systemet i de moderna Deus Ex-spelen, vilket bara är positivt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
När jag ser dina nätskisser får jag tankar om ett äventyr kring en sådan skiss som visar en terminal som kan kringå det yttre skalskyddet på en större institution. Det enda problemet är att terminalen befinner sig på en exotisk plats ...

Så har hela partyt en anledning att kryssa iväg till någon cool plats för att ge hackern en bra accesspunkt.

Kul regler!
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
209
Häftigt!
När vi spelade frågade jag spelarna hur hackningen skulle gå till. Ville de göra det utan att lämna spår (-10%), skulle det ske extra snabbt (-10%) eller ville de få obegränsad tillgång till systemet (-20%)? Om de inte valde det sistnämnda, eller någon modifikation över huvud taget, hade de 45 sekunder på sig att undersöka mappar och filer (kräver ganska stor noggrannhet av SL eftersom minst ett par värdelösa filer måste finnas) innan de blev utsparkade av brandväggen.
 
Top