Nekromanti Mûsic á la Mûhad

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Nu har vi äntligen tagit oss till detta fascinerande rike, och skulle gärna vilja höja stämningen med lite mer "arabisk" musik.

Den känsla vi vill få ut av Mûhad liknar väldigt mycket (disney's) Aladdin, och då främst städernas likhet med staden Aggrabah. Kanske låter lite fånigt, men vad jag menar är ett mer realistiskt Aggrabah, med liknande miljö och arkitektur som i filmen.

Så, någon som har goda tips om bra musik som kan förstärka denna känsla? Speak out, isåfall.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Jag skulle använda delar av soundtracken till Gladiator och 1492, som båda har en något orientalisk stämning.

Dessutom rekommenderar jag dig att kolla på bibliotek som hyr ut skivor, antagligen finns där också arabisk/islamsk musik som skulle kunna passa.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Musik till Mûhad.

1492 och Gladiator måste vara de mest uttjatade rollspelssoundtracken någonsin, inget ont om dem, men jag ska försöka komma med några aningen mer nyskapande tips.

Vi kan börja med Soeur Marie Keyrouz, en fransk nunna som sjungit in en massa gammal sakralt arabiskt mumbo-jumbo. Enorm stämningshöjare för den där pseudoislamska kakbiten.

En annan gammal trotjänare är Kitaro, den flummige new-age kompositören som bl.a. gjort soundtracket till den japanska serien Silk Road. Borde dessutom finnas relativt lättillgängligt.

Muslimgauze och Rajna är två andra grupper som jag tycker om i orientaliska sammanhang, ambient/neofolkish alternativmusik med tunga arabiska influenser.

Den norske jazzmusikern Nils Petter Molvaer är kanske för modern, men hans skiva Khmer är rejält gungig, och med fasligt mysiga arabiska inslag. För den som tål lite tydligare anakronismer.

Några mer uppenbart icke-arabiska skivor jag fastnat för i sammanhanget är Dhama Suna från Tibetan institute of performing arts och soundtracket till 3x3 Eyes (anime). Dhama Suna är tibetanskt mysflum när det är som bäst. Medan 3x3 Eyes är mer oenhetligt, men vissa spår är rejält lysande, och har lite mer dramatik än ovan nämnda sömnpiller.

Det var några favoriter, säg till om du vill ha mer.

- Lycan
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Mûhadinsk musik

Jag har alltid tänkt mig Mûhadinsk folkmusiken som en som sätter fokus på människokroppen och rösten att man gjort rösten till ett musikinstrument liksom. Förutom att de använder stämmor och vanlig sång så har de också folk som på olika sätt ackompanjerar sången med sin röst utan att sjunga ord. Drönande basröster, skrik, tenorstämmor, sång där man ändrar på munöppningen och tungan för att få skumma toner, öhm... och annat liknande (har inte så bra koll på musiktermer för sång och kör). Dessutom tänkte jag att vanlig sång (då man sjunger ord alltså) överhuvudet taget inte alls ska vara ett obligatoriskt inslag utan att musiken ofta kan vara just instrumental sång (!). Till rytminstrument använder man fotstamp och handklappningar och möjligen kan man ta till enklare slagverk som trummor och trianglar ibland också. Men helst ska det inte krävas något annat än kroppen för att framföra musiken.

Ett rätt bra exempel på hur jag menar är det japanska musikkollektivet Acid Mothers Temples (kort summering av kollektivet) mästerligt framförda musikstycke La Nòvia, som f.ö. finns på albumet på samma namn. De första minutrarna av den är någon sorts sydfransk folkmusik (från regionen Provence) och är helt framförd med munnen, komplett med vanlig sång och oralt ackompanjemang. Så, om man tar det och lägger till mer basdrönande och mer folk (så att stämmorna blir komplettare) och lite andra, inte lika svänginga melodier så blir det som jag tänkt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Nu har vi äntligen tagit oss till detta fascinerande rike, och skulle gärna vilja höja stämningen med lite mer "arabisk" musik.
Om du vill ha arabisk musik som är (förhållandevis) lätt att hitta så finns det en artist som är självskriven: Om Kalthoum. På grund av stavningsvarianter mellan arabiska och vårt alphabet kan det ibland stavas som någon kombination av följande: Oum Kalsom, Umm Kalsoum eller liknande. Jag rekommenderar speciellt Enta Omri.

Om Kalthoum är DEN största artisten inom arabisk musik. När hon dog för 40 år sedan samlades det 4 miljoner människor kring begravningståget. Folkmassan tog kistan på sina axlar och bar den hela vägen till bergravningsplatsen, vilket tog fyra timmar. Trots att hon inte producerat några skivor sedan sin död ligger hon fortfarande på tio-i-topp-listorna.

Borde gå att hitta i välsorterade skivaffärer, eller med lite tur i orientaliska butiker. Det finns bokstavligt talat 100-tals inspelningar, så ni behöver inte vara rädda för att få slut på dem...

Vill ni ha lite modernare, blues-influerad arabisk musik så kan ni testa Fairuz.

Prova gärna lite arabisk mat när ni ändå håller på. Nedan följer receptet på en av mina favoriter från min tid i Jordanien: Mansaf.

HOW TO MAKE MANSAF
Ingredients: -
4 kilos of lamb
1 Kilo of Whey
Margarine
2 Kilos of Egyptian Rice
Pine Nuts and Fried Almonds

Recipe: -
1- Whey is washed and soaked in water for an hour, then mashed with the blender moulinex, then dried out.
2- Meat is washed and put in a tray and soaked in water
3- Onion (chopped into squares) is added, then meat is boiled to be rather cooked.
4- Meat is removed and soup is taken.
5- Whey juice is mixed with the soup and left to boil, it can be thickened with cornstarch as wished.
6- Meat is added and it is kept on fire until soup and meat are cooked well.
7- Rice is cooked, and then two or three Arabic loaves are put in the tray.
8- Rice is put on the bread pyramidically, then pieces of meat are arranged on the surface.
9- Mansaf is decorated with the pine nuts and almonds.
10- Mansaf is served with hot whey juice and sprayed on mansaf as wished.
Man kan inte tro det, men receptet är för en portion...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mûhadmûsik

Personligen är jag mer för en lite mystisk känsla, nästan åt skräckhållet, och förknippar gärna Västlanden med eteriska tongångar, drömska dimmor och tantristiskt flumm. Klara stjärnhimlar över en kylig ökennatt, smäckra torn som höjer sig mot skyarna och beckmörka kryptor med utsirade sandstensväggar, där hemlighetsfulla mystiker väver sina ritualer, och undersköna danserskor mjukt dansar i eldskenet. Som tidigare sagt tänker jag inte behandla Västlanden som något uteslutande arabiskt, utan ta inspiration från alla de rika kulturer som florerat i vår världs mellanöstern och centralasien. Just därför föredrar jag musik med en mer neutralt orientalisk touch, som ändock behåller det säreget exotiska och mystiska.

Wench är mystisk, intensiv, trance-liknande musik med en väldigt orientalisk/Indisk känsla. De gjorde Setiternas ledmotiv 'Heart of Darkness' på White Wolfs Vampire-skiva 'Music from the Succubus Club', vilket säger en hel del om stuket. Rekommenderas mycket.

Dead Can Dances suveräna skiva 'The serpents egg' är också åt det orientaliskt mystiska hållet. Lite korstågskänsla, av någon anledning. Delerium-skivan 'Faces, forms and illusions' har också en orientalisk/arabisk touch, men mer modernt stuk, måhända. Passar alltjämt finfint till 'Västlanden', i mitt tycke. Diverse filmsoundtrack, tex 'Gladiator' och de arabiska låtarna på 'Den 13:e krigaren' torde också fungera bra.

Conjure Ones låt 'Damascus' är närmast ett melodiskt böneutrop, men ack så vackert.

Therion är symfonisk powermetal eller något, men gillar man metal till rollspel har de klart bibliskt/orientaliskt influerade skivor som är riktigt bra - 'Crowning of Atlantis' och 'Vovin'.

Mer modern musik kan också fungera, eftersom artisterna därborta gärna blandar in traditionella instrument och gammaldags tongångar. Hani Shaker är görstor i arabvärlden, och borde inte vara alltför svår att hitta. Uzbekistanska Yulduz Usmanova och indisk-algeriska Karmix är andra höjdare.

Jag vidhåller att Enigma fungerar till allting, för övrigt.

- Ymir, tipsar
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Jag har tänkt mig Muslimsk bönesång ungefär.Fast mina rollpersoner har aldrig vart i Västlanden.

Jag tänker Muhad som ett väldigt fattigt land, tiggare,leprasmittade personer som vandrar omkring i slummen.
I den rika delen av staden lever man därimot gott. Uppassare som springer runt dina fötter och gör allt vad du säger.
pengarna från dina varor som köps billigt och säljs dyrt på en annan plats bara ökar i dina fickor, o du behöver inte lyfta ett finger.
Slavar gör allt du ber om + lite till.
Du har ett palats som är fyllt med guld& ädelstenar.Ett harem i sängkammaren,Skafferiet är fullt med dyrbara kryddor,exotiska varor som t.ex lejonkött.
Garderoben är full med dyrbara kläder av Siden,sillke,från fjärran land.
Arkitekturen är som i Aladdin som någon nämde.
....Hat bra..
 
Top