Nekromanti Mûhad

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Har de något skriftspråk i detta gudsförgätna land? /images/icons/smile.gif
Hittar inget om'et. Landet är ju trots allt högt kultiverat.

Och en annan fråga: Vad använder man för färdighet om man vill ordna sig en Läderrustning? Har kollat igenom hantverksfärdigheterna men inte hittat något tillfredställande.
Rustningssmed används till metallrustningar.
Lädermakare används till finare läderartiklar.
Jag kanske har missat nåt...

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Hantverk

Hantverk är ett stort ämne, och kan knappast täck alla tänkbara färdigheter.

Kan ta ett exempel från Sverige under 1700-1800 talet angående smeder:

Stålsmed
Manufaktursmed
Hammarsmed
Spiksmed
Klensmed
Knipsmed
Vapensmed
Rustningssmed
Gevärssmed
etc...

Så finns inte det hantverk du är ute efter, får du helt enkelt hitta på det själv och bestämma vilka attribut som det styrs av.

Riddaren


<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Riddaren on 2000-06-05 15:12.</EM></FONT></P>
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Så finns inte det hantverk du är ute efter, får du helt enkelt hitta på det själv och bestämma vilka attribut som det styrs av."

Ja, jo det är klart. Satt bara och slötittade lite och hittade inte "rätt" färdighet för ändamålet ifråga. Men det är ett stort område.

Grovsmide täcker många av de smedstyper du radade upp.
Gevärssmed lär väl inte vara så lämpligt... Men jag vet, du tog bara några exempel...

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Grovsmide täcker många av de smedstyper du radade upp.

Nix...det är det inte... Det är en väldig skillnad. Däremot kan jag säga att det yrket var riktiga namn är Hammarsmed, det är det normala när det är grovsmide. Även om det för en lekman ser ut som att alla dessa var grovsmidesyrken, så är det inte riktigt så. Fast rollspelsmässigt kanske man kan dra flera av dem till det.

Samtidigt kan jag nämna att stålsmide var ganska litet i Sverige. Under 1600-1800 talen då bruken fanns, var stålbruken inte många. T.ex. känner jag bara till 2 stycken i södermanland. Det var Forsbro bruk (=Gåsinge sn, nära Gnesta) samt Nykvarns bruk (=Turinge sn, nära Södertälje). Däremot fanns det lite fler stålbruk i bergslagen, men ändå ganska underrepresenterade.

I äldre skrifter från 1500-talet så benämns också många invandrade vallonsmeder som räckare, bl.a. släkten Bonnevier består under hela 1500-talet nästan enbart av räckare. Det är ett finare namn på hammarsmed, dvs släkten var en geuin hammarsmedssläkt.

Riddaren
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Fast rollspelsmässigt kanske man kan dra flera av dem till det."
Räcker för mig.

"Samtidigt kan jag nämna att stålsmide var ganska litet i Sverige"
Jaha...

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
*Går ut på huvudsidan och kollar efter. Men forumet kallas visst fortfarande EON forumet inte Herman Lindquist forumet*

/Vaun- Var tvungen att kolla...
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Det står inte i varken Reglerna eller Mundana faktiskt(Jag hittar det inte iafl). Du kan ju kolla i Jarla om det står på nån Mûhadin(Om det finns nån vill säga) i SLP-delen, ibland hittar man ju sånt på såna ställen.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Det finns en SLP i Neogames LinCon-Eon-äventyr...
En kille från Momolan. Han hade Momolanska och Mûhandinska som språk och som skrift: Jargisk skrift och mûhandiska

Gåtan är nog löst.../images/icons/smile.gif

Mûhad har ett skriftspråk; mûhadinska

/Sir foilan - detektiv.../images/icons/cool.gif

"A dark seed of evil is grown"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Mûhad [OT] och lite som inte är OT

Något om detta kan du knappast finna i Herman Lindqvist böcker, på sin höjd namnen av de som ordnade invandringen.

Målet med det första inlägget var att det finns hur många hantverksfärdigheter som helst, även inom ett sådant ämne som t.ex. smide. Dessa var bara från bruksmiljö. Sedan finns ju borgare som var t.ex. guldsmeder.

Så saknas bara ett hantverk, så hitta på det då...som t.ex. Glasblåseri om någon nu vill kunna göra glas etc...

Riddaren
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
jupp, i Mundana-modulen på sida 76 så står det: "För att teckna momolanska används det mûhadinska skriftspråket". Språken momolanska och mûhadinska är närbesläktade men man använder det mûhandinska skriftspråket till båda språken...

/Andreas, som fö skrivit rollpersonerna i det äventyret...
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Lustigt att man skall behöva titta på informationen om Momolan för att få reda på om landet ifråga (Mûhad) har ett skriftspråk. /images/icons/smile.gif
Men där står det iaf. Fint

Det var fina gubbar du knåpat ihop. Lätt favorit: Driobutus den Diaboliske./images/icons/cool.gif

/Sir Foilan - fick nöja sig med att vara SL

"A dark seed of evil is grown"
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
...eller också kan man ju konstatera att Mûhadinerna har en helig skrift, som uppenbarligen är skriven, eller åtminstone brukar heliga skrifter vara det. Och jag tror inte deras är något undantag.

- Antonio
 
Top