Nekromanti Mûhad-kanalen

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Är det bara jag som tycker att någon Mhîm borde ha låtit gräva en kanal genom Mûhad, för att förena Igonhavet med Blå Havet? Handelsmöjligheterna borde gynnas kraftigt av en sådan, nämnligen, och betänk de tullar/kanalavgifter man skulle kunna ta ut av Cirefalier som ville nå Gordrion...

Som det är nu är hela Gordrion, liksom Alkharzan, en av Mûhads största och äldsta städer, sjöledes helt avskurna från merparten av det kända Mundana, om de inte tar rutten runt Forion, som är minst sagt dryg. Visst, Alkharzan har ju massvis av karavanvägar och sådant, och som jag förstått det är tex Lopnor en viktig hamnstad, men det trodde jag att Alkharzan också var. Sker ingen större handel sjövägen? Vilka besöker egentligen Alkharzans hamn? Gordrion? Jargier från Xanto? Tarhai? Där tar det typ slut, för jag har svårt att tro någon vill ge sig på att runda Forions sydspets.

(Iofs...jag har något vagt minne av att Mûhadinerna inte handlar med andra länder, annat än genom Ziu, men det har iaf aldrig jag kört med, så det är upp till er forumbesökare att bekräfta detta, då. I sådana fall brister givetvis en del av min argumentation, även om jag har svårt att se hur städer som Alkharzan skulle klara sig utan handel).

Den stora frågan är snarare hur Cirefalierna skeppar varor och manskap till och från Gordrion. Går all deras trafik via Xanto och de jargiska floderna? Det förefaller väldigt krångligt. Eller leker de Vasco Da Gama och rundar Forion varenda gång? Det lär bli lååååånga sjöresor, isåfall.

Och, om man nu vill bygga en kanal, hur går sådant egentligen till? Hade ett sådant projekt varit genomförbart om Mhîmen beslutade om det? Mûhad lider, som bekant, ingen större brist på gratis arbetskraft ;-)

- Ymir, tycker nog att någon smart Mûhadin borde ha kläckt den här idén för länge sedan...
 

Ratigan

Veteran
Joined
20 Feb 2002
Messages
90
Location
Södertälje
Det största problemet är nog höjdskillnader och bra fungerande slussar. de flesta kanaler är inte så gamla vad jag vet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Qin-kanaler

Tja...stora bitar av Kinas omfattande kanalnät byggdes under Qindynastin (200-talet f.vt.), men jag ställer mig iofs tvekande till om de är farbara med större båtar...

- Ymir, påpekar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Qin != Mûhad

"Tja...stora bitar av Kinas omfattande kanalnät byggdes under Qindynastin (200-talet f.vt.), men jag ställer mig iofs tvekande till om de är farbara med större båtar..."

För att bygga kanaler så är det bra om man har en central administration och fungerande kommunikationer. Jag har fått intrycket att Mûhad mest består av en kasse nomadiska klaner/stammar som mer eller mindre ligger i luven på varandra, och enda formen av kommunikation är att själv sticka till punkt B på kamel och framföra meddelandet personligen.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Det skulle inte löna sig.

Jag tror inte att de skulle tjäna ekonomiskt på att bygga en kanal. Det skulle vara ett enormt, dyrt och svårgenomförbart projekt för Mhîm - som dessutom inte själv skulle tjäna ekonomiskt på det.

Dessutom så skulle en kanal låta t.ex. cirefalierna att själva sköta handeln mellan Gordrion och Melorion, istället för mûhadinerna fick agera mellanhand. Förlusterna skulle kanske kunna vägas upp med beskattning för att få passera genom kanalen. Men då är ju allt tillbaka på noll.

Sedan måste det byggas en massa broar och sånt för att passera över floden från sida till sida.

Kort sagt: Det skulle inte löna sig.

/Emil
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Cirefaliska lösningar

Är det inte så att cirefaliernas transporter till/från Gordrion sker till stor del via Xanto och de jargiska floderna, då? Det fick jag intrycket av, eftersom flodpråmar är rätt mycket bättre än kameler på att bära stora mängder gods. Det är ju mestadels metall och sånt de skeppar från Gordrion...

Har Cirefalierna skepp permanent liggandes i Alkharzan och andra Blå Havet-hamnar, som de kan hoppa på när de ridit kamel genom öknen i några mysiga dagar? Eller överlåter de hela transporten till Gordrion åt mûhadinska mellanhänder?

- Ymir, funderar vidare kring det här
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Det är nog mer jobb att gräva en kanal än man tror :o) fasen ett litet rackligt potatisland var jobbigt nog ;o) Panama-kanalen drar jag mig till minnes att den var.. motsträvig.. hm.. men jag minns inte hur marken ser ut där du tänkte att kanalen skulle gå :oj
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mûhad

Ah...jo, visst finns det en omfattande lokal rivalitet, men mitt intryck var ändå att Mûhad var en rätt framstående kultur, och ett fungerande samhälle, med Mhîmen som überöverhuvud. Rättar sig inte alla efter honom, liksom?

Har svårt att tänka mig att en stad som Alkharzan skulle uppstå i ett barbariskt samhälle där alla krigar mot alla. Det behövs en central organisation för att upprätthålla något sådant, om nu inte hela staden är en gigantisk, anarkistisk smältdegel, vilket iofs vore en intressant möjlighet...

- Ymir, spekulerar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mûhad

"mitt intryck var ändå att Mûhad var en rätt framstående kultur, och ett fungerande samhälle, med Mhîmen som überöverhuvud. Rättar sig inte alla efter honom, liksom?"

Rättar sig inte alla beduiner efter Profeten?

"Det behövs en central organisation för att upprätthålla något sådant"

Jo, men den centrala organisationen behöver inte vara större än staden. Att bygga en kanal kräver en landsomfattande organisation, vilket är en helt annan sak.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Mûhad

Men ändå, 120.000 invånare i Alkharzan är fler än vad som bor i Skövde idag!

Citat Mundana sida 73:
Gudahärskarens makt sträcker sig över hela riket och under honom finns ett hundratal kefaler... I Mûhad är lagen mycket sträng och ordningsmakten väldigt nitisk... Mûhad är trots allt detta ett högt kultiverat samhälle där de sköna konsterna uppskattas mycket...
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
I en tidigare kampanj upptäckte jag precis samma sak! Jag måste säga att jag håller med dig. I min kampanj var det till stor del cirefalierna som bekostade kanalen, i utbyte mot en stor del av tullinkomsterna.
 

Macgejver

Veteran
Joined
1 Jun 2002
Messages
5
Re: Mûhad

Jag tycker att även om Mûhad inte är ett kultiverat samhälle så kan ju cirefialerna kan betala mhim, om han inte kan gräva den själv, för att få gräva den och där med få en handelsmässsig fördel gemte mot Consaber.
Och krille, västmark verkar coolt, har inte prövat det än :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Cirefalisk kanalbudget

Frågan är om det inte skulle bli för dyrt - att gräva en kanal som är farbar för havsgående skepp skulle minst sagt vara ett gigantiskt projekt. Delar av Mûhads slavarmada hade säkert kunnat göra det gratis, men jag tror inte cirefalierna kan punga ut med tillräckligt med pengar för att bekosta ett sådant projekt - summorna det rör sig om torde helt enkelt bli monstruösa, och långt mer än ens Cirefaliska Samväldet har råd med.

- Ymir, tror inte kanalbudgeten håller för cirefaliernas del.
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Re: Mûhad

Att bygga en kanal kräver en landsomfattande organisation, vilket är en helt annan sak.

Jag håller med dig. Men det kanske skulle fungera ifall en "kalif" (är osäker på vad de heter i Muhad) får för sig att bygga en kanal. En sådan mycket inflytelserik man/ledare skulle nog kunna få ihop tillräckligt med manskap för att bygga en kanal. Som du säger, alla beduiner lyssnar på profeten, ifall kalifen (som de ofta gjorde i det medeltida mellanöstern) ansåg att makten och rikedomarna han hade fått hade kommit ifrån ovan så skulle alla beduiner, även om de hade släktfejder sinsemellan, med säkerhet lyssna på honom och antagligen hjälpa till med ett bygge av en kanal. Frågan är ifall det finns tillräckligt med kunskap för att genomföra ett bygge av en kanal? Finns det större kanaler i Mundana?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mûhad

"Som du säger, alla beduiner lyssnar på profeten, ifall kalifen (som de ofta gjorde i det medeltida mellanöstern) ansåg att makten och rikedomarna han hade fått hade kommit ifrån ovan så skulle alla beduiner, även om de hade släktfejder sinsemellan, med säkerhet lyssna på honom och antagligen hjälpa till med ett bygge av en kanal."

Om man säger så här: fortsätter man på beduinliknelsen så krävdes det en kristen invasion av Palestina som hotade handeln mellan Egypten och Damaskus för att Saladin skulle kunna ena de arabiska stammarna i en gemensam sak.

Dessutom, behovet av en kanal i Suez-näset har funnits sedan antiken. Trots detta behov så var det inte förrän på 1800-talet som man lyckades skrapa ihop tillräckligt med resurser för att faktiskt bygga den, även om det har varit på förslag sedan före Kristi födelse, typ.

Små kanaler som utnyttjar befintliga sjöar och floder, visst, inga problem. Stora kanaler som i princip måste grävas från scratch, då krävs det en nation, en nationalism och framförallt en marknadsekonomi som Mundana inte har.

"Frågan är ifall det finns tillräckligt med kunskap för att genomföra ett bygge av en kanal?"

Problemet är inte kunskapen. Att bygga kanaler är lätt. Problemet är förmågan att administrera ett sådant ofantligt jätteprojekt och ta hand om allt jefla spill som grävs ut.

Vet du vilka de två viktigaste uppfinningarna som låg bakom Panama-kanalen var? Järnvägen och telegrafen. Utan dem hade kanalen aldrig kunnat byggas.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Cirefaliska lösningar

Är det inte så att cirefaliernas transporter till/från Gordrion sker till stor del via Xanto och de jargiska floderna, då? Det fick jag intrycket av, eftersom flodpråmar är rätt mycket bättre än kameler på att bära stora mängder gods. Det är ju mestadels metall och sånt de skeppar från Gordrion...

Problemet med de jargiska floderna är att lasten på flodpråmarna ändå måste lastan om och transporteras över bergen, eftersom det inte finns några floder som löper från Kamorviken till jargiens sydkust. Tror i så fall att det är lättare att låta karavaner sköta transport mellan Quaran och Jen...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Precis!

Precis. En tre mil lång, många meter djup kanal och många meter bred kanal vore ett gigantiskt projekt. Frågan är om ens cirefalierna skulle klara av att genomföra ett sådant projekt, även om vi bortser från de enorma kostnaderna.

/Emil
 

Macgejver

Veteran
Joined
1 Jun 2002
Messages
5
Re: Mûhad

Jag kanske glömde nämna att jag inte har kört särskilt mycket i västlanden med min spelgrupp och inte är särskilt insatt i ämnet.
Du har rätt i att araberna var mycket avancerade och ifall Mûhad har den kunskapen så är det endå ett jättelikt projekt som kräver stora , för att inte säga enorma, mängder arbetskraft som till och med mhim antagligen skulle få problem med att skrapa ihop utan att torlägga resten av sämhället på arbetskraft. Dessutom så är det ,har jag för mig, ökensand som de ska gräva i och det gör problemet ännu större.
 
Top