Nekromanti mörkt??

Robin

Veteran
Joined
25 Jul 2000
Messages
18
Location
Visby
hej!
jag undrar ifall det är STÄNDIGT mörkt i spelvärlden??
MvH Robin
 

Yorn

Veteran
Joined
19 Dec 2000
Messages
14
Location
Stockholm, Sverige
Det är klart att SL kan bestämma allt sånt, men det relevanta i frågan är vad spelkonstruktören har tänkt sig. Om man nu betalar 300:- för ett spel så vill åtminstone jag slippa fundera över sådana grundläggande frågor. Jag menar, solbelysningen torde vara ganska anvgörande för hur en spelvärld utvecklas. Effekterna på klimat, samhälle och ekonomi borde vara ganska påtaglia. Att inte beskriva detta närmare i regelboken är en stor miss. En bra och trovärdig spelvärl är för mig viktigare än ett bra regelsystem. Jag vet att detta har rättats till i efterhand tack vare Magnus oficiella uttalande, men jag undrar hur många som har läst det...

/Yorn
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Geminis värld bygger mer på känsla än utredanden om naturlagar och liknande.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
tjaa, det är väl därför gemini riktar sig till en lite annan målgrupp. personer som har ycket fantasi och uppskattar spännande intriguppslag istället för millimeterbeskrivningar av riket X:s juridik.

Hail to the King, baby,
hail to Johan Sjöberg!

/weatherman - en fin kille
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Men det gör nog ÄNDÅ ganska stor skillnad om det är mörkt hela tiden. Även känslan förändras nog mkt av ett permanent mörker. Annars skulle man ju inte behöva beskriva en värld överhuvudtaget (vi behöver ingen värld för att spela, vi behöver bara stämning).

/Horus - RIP Blümchen
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
klart man ska ha en världsbeskrivning, men den kan ju vara mer eller mindre komplett. imo är det bättre med lite löst dragna riktlinjer än en massa text som ändå inte betyder ett dyft eftersomman antagligen vill ändra på det...
det bästa vore ju såklart en riktigt genomgående världsbeskrivning plus alla stämningsskapande småprylar, men det skulle antagligen bli alldeles för tråkigt för spelskapare att detaljbeskriva allt och för dyrt för oss fattiga rollspelare att betala för en sådan beskrivning...

men jag tycker nog att de kunde tagit med lite mer information om den förmörkade solen i grundboken än det lilla som står. lite väl luddigt för en sådan grej som dagsljus, det påverkar ju onekligen spelvärlden. annars kan det ju vara så att cell inte ville ge någon förklaring utan ville låta alla tolka solförmörkelsen på sitt eget sätt.

/weatherman - en fin kille
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
annars kan det ju vara så att cell inte ville ge någon förklaring utan ville låta alla tolka solförmörkelsen på sitt eget sätt.

Kan ju faktiskt stämma. Jag kör iaf inte med deras officiella förklaringar. I MITT Gemini är det mörkt hela tiden.

/Horus - RIP Blümchen
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Hehe, jobbigt för bönderna hörrödu. Lite trist för växter och gröda utan fotosyntes har jag hört.</I>

Växterna kanske kan anpassa sig och bli svarta? Då tar de upp det lilla ljus som finns mycket bättre.
Och guud vilket mörkt landskap det blir... (-:

--
Åke
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Kanske det, men jag skulle tro att inte ens proffesorerna på universiteten har koll på det där, så det är ingen som märker att det är fel. Och icke-existerande fantasiväxter i fantasivärldar behöver så vitt jag vet inget solljus.

Och dessutom: VEM ÄR SL? VA? VA?

/Horus - RIP Blümchen
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Så sant, så sant.

Min favoritregel säger ju trots allt.

1. SL har alltid rätt.

2. Skulle SL av någon anledning ha fel, se regel nr 1.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Så sant, så sant.

Den som vet det minsta om solförmörkelser vet att det endast är vissa områden där det blir totalt mörkt, i övriga världen så minskar ljuset i itensitet, men det är inte totalt mörkt. Dessutom så är solförmörkelsen beroende på hur vida geminis värld roterar runt sin axel eller inte. Om den är som de flesta normala planeter som ska kunna inhysa liv så gör den det, och därmed så varierar solförmörkelsen med tiden på dygnet, och därför är det troligtvis bara totalt mörkt i vissa områden under vissa timmar av dygnet.
Detta har sin påverkan på jordbruket genom att bönderna blir tvungna att plantera grödor som behöver lite ljus i de områden som är mest drabbade, och i de områden som är minst drabbade kan man olda grödor vilka behöver mer solljus. Något som ger förutsättning för en livsviktig handel mellan provinserna.



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Beror på

OM man nu bryr sig om de naturlagar som gäller i vår värld, ja.

/Horus - RIP Blümchen
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Beror på

Precis, OM man bryr sig om dem ja.
Hurvida man vill att dessa lagar ska gälla Geminis värld eller inte är en smaksak.
Personligen så använder jag mig av dem, åtminstonde när det gäller solförmörkelsen.



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: Beror på

Jag håller med, en del av spelvärlden måste i varje fall beskrivas ordentligt, särskilt en så viktig sak som att det råder konstant solförmörkelse. Poängen med en imaginär värld är att den ska skilja sig från verkligheten men att man ändå ska kunna känna igen sig i den. Om man känner för det kan man givetvis köra i en värld där det regnar muffins var femte minut och vattnet är självlysande grönlila, men jag personligen skulle inte uppskatta det. Om solförmörkelsen är permanent snurrar inte planeten kring sin axel eller kring solen, och det finns sålunda inga årstider. Det skulle innebära att det var vinter hela tiden (anledningen till att det skulle vara just vinter är att värmen från solen skulle ha klara problem med att nå fram). I grundboken nämns det för övrigt att man odlar vin i Bervoche och att det råder evig SKYMMNING, inte mörker. För det första så finns det mig veterligen ganska få vindruvor som tål 20 minusgrader och är kemautotrofa, och för det andra så måste man nog anstränga sig ganska rejält för att lyckas övertyga sig själv om att skymmning betyder kolmörker.

/Odd
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Beror på

Om vi antar att Geminis värld liknar vår genom att befinna sig i ett solsystem, den är sfärisk, och årstiderna beror på jordaxelnslutning mot solen (personligen har jag valt att placera mitt Gemini på en platt värld runt vilken solen rör sig (geocentriskt alltså) och årstiderna beror helt enkelt på att gudarna skapade det så) kan man ju tänka att månen är har en fixerad placering (mellan jorden och solen), medans jorden snurrar och då skymmer den solen på dagen.
Jag har antagligen fel, jag är bara en hobbygrubblare.

Dockgäller det ju en fiktiv värld och då bestämmer ju SL (inte många verkar vilja använda Geminis term Berättare, inte ens de själva...), men världen IMO blir mycket mer komplex om man har förklaringar till olika fenomen.

weatherman - en fin kille
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Beror på

Så vidare månen inte är större än planeten så kommer det fortfarande förhålla sig så att det endast är mörkt visa tider på dygnet, eftersom planeten fortfarande roterar.
Enkelt experiment, håll upp en liten boll framför en stor boll och belys sedan med en lampa så förstår ni vad jag menar.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top