Nekromanti Mörkrets konsekvenser (spoilers, etc)

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Att mörkret rätt snart inleds i Mundana står ju utom tvivel, och vi har en rätt god idé om vad det kommer att innefatta -- krig mellan Thalamur och Consaber (med eller utan Tokons stöd), inbördeskrig i Soldarn, jargiska härjningar på Asharina, demoniskt inflytande i Gordrion och Momolan et cetera. Vad som däremot är mindre självklart är vilka konsekvenser detta mörker kommer att få. Vilka riken överlever och vilka förgörs? Får Xinu permanent inflytande i några riken? Vilka nya kulturer kommer att ha uppstått inom, låt säga, femhundra år? Denna tråd är ämnad för spekulationer om Mundanas framtid, må den vara mörk eller... öhm... övergående mörk. Några av mina hypoteser om ett Mundana år 3467 eller däromkring:

Vid Rhungsjöns norra strand finns ett rauniskt rike. Raunerna drabbades aldrig lika hårt som de sydligare folken av det demoniska inflytandet, krigen och intrigerna, och kunde lätt svepa ner och assimilera de hårt sargade kvarlevorna av Caserion och norra Thalamur (det senare förött efter ett krig mot Consaber, i vilket båda nationerna så gott som mötte sin undergång). Förmodligen har kulturen framför allt raunländska drag, men med förvaltning och teknologi hämtad från faliska och thalaskiska förebilder.

Ashariska halvön har till större delen tagits över av vildmark. De glesbefolkade och inte överdrivet civiliserade länderna i området har till större delen förfallit till barbari. Detta område har också varit ett slagfält för majoriteten av stridigheterna mellan de tre stora icke-mänskliga raserna -- tiraker från Kiaz, dvärgar från Kharzimbergne och alver från Sunariskogen har alla utkämpat krig, något som för åtminstone de sistnämnda har utfallit katastrofalt (dvärgarna förefaller mig starkare än sanariska alliansen). Förmodligen har de sydliga delarna av halvön i hög grad koloniserats av tiraker från Takalorr, vilka tack vare sin naturliga motståndskraft mot demoniska makter har klarat sig bättre än människorna. Damariens lamior kan vara en maktfaktor att räkna med (beroende på hur det har gått för Thanata).

Jargiska kejsardömet har, åtminstone i väster, till stor del erövrats av mûhadinerna. De övriga delarna har förmodligen förfallit till krigande småstater vars enda trygghet är Mûhads tvekan i frågan ifall de kan upprätthålla ett imperium så långt bort snarare än något egentligt inre skydd. Få övriga makter finns i området som egentligen kan ge sig på dessa områden, så de får leva en existens på undantag.

Consaber har, liksom Thalamur gått ner på knä efter stora stridigheter. Xinus makt över Thalamur har brutits, men först efter ett krig i vilket majoriteten av de väpnade styrkorna har förstörts. Förmodligen har många i åtminstone Consaber återvänt till den gamla Draktron -- drakarna må vara oberäkneliga, men för mig förefaller de vara mer interventionistiska än Daak. Speciellt då det gäller att upprätthålla Mundanas balans och motvekra inflytande från makter som Xinu. Liksom de flesta övriga delar av Mundana är detta område mer barbariskt än tidigare.

Kryddöarna ser jag som en lokal högkultur, med en befolkning med inflytande från de flesta forna kulturer. Förmodligen har denna befolkning börjat kolonisera kusterna kring Söderhavet och här bilda ett imperium. En icke föraktlig andel av denna befolkning består av pyaralver.

Övriga delar av Mundana har jag inte riktigt ordning på, till exempel vet jag inte nog om området mellan Mûhad och Forion för att uttala mig om detta. Men det intressanta är ju vad ni tänker er. Har ni några intressanta idéer för Mundanas framtid?
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Mörkrets konsekvenser (spoilers!!!, etc)

Demonerna har ätit ALLA......utom hyggelmonstren.
Speciellt Jargierna har råkat illa ut eftersom deras gud förnekar existensen av andra gudomliga och demoniska väsen och således inte hjälper sina stackars troende när domedagern kommer.
Xinu lär jhu ha tagit över ruljansen i Thalamur med råge (ska kanske inte säga för mycket om det är några näsvisa spelare som är å läser). Sen vet jag inte mycket mer....men mörker är jhu mysigt...eller?
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Hej. Eftersom jag kommer göra mundana mer likt det jag vill ha det så kommer det bli typ:
Consaber kommer existera, mycket svaga och i alians med Tokon, som står starka, för dom klarade sig bra mot mörkret. Så thalamur har fallit efter kriget med consaber och mörkret, där finns nu ett annat land, ganska likt danarth, fast bara en liten del i södra f.d. thalamur. Norra thalamur har Raunerna intagit. Men i centrala thalamur finns det nu ett Insektioid rike. Sedan mot ex-colonan, som nu är intaget av människor från olika ställen, bildar ett nytt rike, somjag inte vet vad det ska vara. Caserion håler Raunerna för tillfälet. Asharina har blivit väldigt blandat rike, en alians av både tiraker, människor och dvärgar, mest Zolod. Alverna håller sitt Sunari och Dvärgarna har nu hela Khazim och (de där andra berget, som sitter ihop.. jo juste Krolim) bergen. Samt en liten mark yta på norra delarna, forna jargien. Soldarn har ett försvagat rike, men dom har ett rike, litet och svagt, men milisen och armeen ger aldrig upp, med stöd av Zorian (de har blivit Samoriska nu). Västmark och delar av soldarn är Archanidernas område. De tog över när människor blev svaga av mörkret, samma med alla insekter,ödlor och spindlar. Men Damarien står sig (älskar lamior, thanata gick det bra för). De är nu ett väldigt Lamiskt rike. Malorion är Faliskt, men som alla andra är dom försvagade, och takniken har gått tillbaks. Jagrien hade inte mycket at komma med, dom föll under alla möjliga, där finns nu ett Sydligt område med ödelmänniskor, nordliga delar har Kamorianerna tagit, västliga delar är barbariska och östliga delar är ett människo rike, de som blev kvar av jargien, eller ja de människor som klarade sig etablerade sig. Sen har vi gordrion som är ett rike med coomaror (de sydliga ja träsk/djunglerna) bergen tog dvärgarna över. Kamorfer och kragg barbarer ingick en alians, så de lever nu i kragg bergen och kamorianska skogarna. Muhad står sig, och har även tagit sig söder ut. Sung finns det nu ett rike som heter, eftersom det endast var sung som stog starka, men de tog lite land oxå. Momolan har fallit för demoner och andra varelser, men folk börjar bege sig dit nu. Forion klarade sig hyffsat, delar av forion är intaget av Ödlefolk. Sen har vi Menon-aun som står kvar, men dom är inte lika instängda nu, utan funderar på föredeta momolan. och Ebhron står kvar, men mest södra delar, mycket i norr är barbarer och även en del Learam alver. Men Kabala står sig i södern. Öarna där nere e väll uppdelade melan människor och dom där coomarorna (och deras släktingar). Och som ni förstår så är i princip allting helt förstört, och ja takniken e inte vad den varit. Ja alla negativa saker.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Mörkret gick hårt åt mundana.

Längst i öster kvarstår resterna av Ebhron endst i små enklaver som försöker bevara sin kunskap och överleva de ständiga räderna från monster, barbarer och annat.

I Allarin finns en klankultur med civilisations nivå strax under det gamla léaramsamhället. Här lever ättlinagr från både Consaber, Tokon och Thalamur i en salig röra med léaramalverna.

I nuvarande Pereine resersig en mäktig stadsstat som lyckas hålla undan omkringliggande barbarer och sitter på en ganska stor mängd kunskap från de forna rikena. befolkningen består, utöver de vanariska folken från trakten, även av rauner. Barbarfolken runt omkring lever ofta mycket primitivt.

Stora delar av Caserion och västra Thalamur är hemvist åt djurfolk så som kentaurer, minotaurer och vulfen. Nivån på deras kulturer är även den barbarisk.

Ashariahalvön är full av ruiner täckta med snårskog och karga slätter. Mängder av vandöda vandrar planlöst över landet. Lamior, gravt sinnessjuka efter att deras "gud" dödats av daak under slaget runt västerbrygga, driver här och där hov men slavar och vandöda. Underliga gisslarkulter huserar i ruiner och längst in i skogarna finns henéaalverna.

Takalorr är täckt av aktiva vulkaner som gör livet för de få kvarvarande tirakerna ett rent helvete. Melorion lika så.

Jargien, Drunok, Mûhad, kraggområdet och även delar av Kamor innehåller en mängd stadsstater. Dessa dyrkar omväxlande Daak och raunlänningarnas stormgud.

I drezinbergen finns dvärgarna i sina stora grottsalar.

Sung står obesegrat men innehåller numera även ett stort slott gjort av blåskimmrande sten. Slottet är hem till styrande rådet och dess ledare, den rosa draken Xipheador. Staden är även omgiven av enorma fruktodlingar som bevattnas med mystiska vattenledningar. Omkringliggande byar och stammar handlar med och blir allt mer beroende av Sung.

I Belu finns en kultur med rasistiska rangindelningar. Zhanerna står högst följt av cirefalierna, vanarerna och sist tosherna, slavarna. En albino har dock en given plats i det styrande toppskiktet oavsett vilket folk han föds in i. Albinons föräldrar och yngre syskon upptas även de bland zhanerna vilket leder till att man ändå kan finna en toshisk man och hans zhaniska hustru som glatt förtrycker sina toshiska slavar.

Områdena i och omkring Forion är hem åt tirakerna som flydde från övriga världen till denna relativt säkra ödemark.

På ön Mio finns en blandkultur av lokala darkener och cirefalierna från melorion. Dessa dyrkar solguden helion och prästerna och hövdingarna håller sig alltid med just helioner för att lysa upp sin omgivning och visa sin status.

I Miam finns ett litet druidstyrt rike som lyckas hålla tillbaka de magiska stormar och monster som härjar över resten av kontinenten.

/Ceram, diggar sånnahär teorier.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Coolt!

Jag gillar verkligen idéen gällande Asharina och Takalorr/Melorion. =)

Asharina - vilket ballt ställe att äventyra på - lite Mundana meets Midnight d20. *ryser av välbehag*
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Asharina - vilket ballt ställe att äventyra på - lite Mundana meets Midnight d20. *ryser av välbehag*
Ja eller hur. Blir man utkastad från sin lilla, kraftigt befästa och mycket främlingsfientliga by har man inte längre mer att förlora än förståndet och livet. Inte ens om man befriar guden pelias som är fängslad i Borons ruiner finns det något hopp. Pelias är givetvis maktlös utan sin tvillinggud som tyvärr dödades av xinu när dennes härar plundrade Soldarn. Vilken besvikelse för de stackars äventyrarna som hoppats på en gudomlig belöning :gremsmile:

/Ceram, vet inget om midnight d20 tyvärr...
 
G

Guest

Guest
Tänk dig för, jag kanske kommer söka nya spelare i göteborgstrakten, då kan detta vara en spoiler för dig, så länge du kan spela en "normal" människa iallafall, men anser du att du är bra på att skilja på vad du vet och vad din karaktär vet så go ahead anyway.

Inte så mycket bestämt, det som är bestämt är att spelarna ska överleva genom en eller annan tidsficka, eftersom deras gud (halvgud/halvdemon) driver dem till detta, han försöker också få dem att samla ihop folk som har olika kunskaper så att de med dessa kan bli framstående efter mörkret, då deras gud kommer likt spelarna fega sig igenom mörkret (han anser sig för svag att kunna göra något än han har trots allt bara varit gud i 132 år och har bara 14 personer som ber till honom överhuvudtaget) för att kunna ta makten av försvagade gudar efteråt.
Men fortsätter de feltolka hans vilja kommer han överge dem i förmån för andra, bättre lämpade äventyrare.
 
Top