Nekromanti Mörkrets Herre

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Tergil höll andan där han stod mot den regnblöta muren av ett förfallet slott hans och hans vänner funnit någon vecka sedan. Hur han ångrade att han gått hit, skattsökande dårar är vad de var. Han ville blunda men ögonen förmådde sig inte till detta, uppspärrade som om det fastnat och utan någon som helst chans till en blinkning såg han ut mot den mörka borg gården där ett och annat träd vuxit fram genom tidensgång. Han bad snabbt, fortfarande med öppna ögon, till alla de gudar han hade hört talas om, för nåd. - Hör min bön å gud, stammade han fram tillslut, resten av orden gick inte att tyda i det tysta sluddrandet som kom ut ur hans mun. Allt blod han hade sett, allt skrik av de ögonlösa barnen... hans ansikte vred sig i tanken på allt som hänt under natten, hur långt tid hade gått egentligen, hur länge hade han stått här intill muren?, Hans kläder var genomvåta och han frös som aldrig förr... molnen skymde udan det lilla ljus som månen bjöd på och vinden bet i hans hud. Hans kläder var smutsiga och han var täckt i både lera och blod, något klibbigt hängde ned i hans tröja och trots de långa timmarna hade han inte mått sig att ta undan det.

Han mindes hur han och hans vänner Sam och Lunte vandrat hit tidigare på kvällen. De hade äntligen funnit en väg som ledde ned i en bortglömt del av borgen, skrattandes hade de vandrat djupare in och nyfikenheten hade fört dem bakom ljuset, trots att Lunte blivit biten av en ful okänd spindel så bestämde de sig för att vandra vidare då han tycktes må bra.

Det var efter att de funnit guld i massor och annat av värde som allting började... skriken var outhärdliga... överallt låg det kroppar av vad som en gång måste varit människor, de hade sprungit sprungit tills benen var helt utmattade och lungorna givit upp om att kunna ta ett nytt andetag. det var då, när de var som mest rädda han kom, som en skugga av ljus sken hans mörker upp rummet, vid varje fotsteg han så tungt tog hördes ett nytt skrik som om han gick på någons själ, och för varje steg han närmade sig oss kunde man höra hur viskandet av något omkring en blev starkare och starkre, ett otydligt ljud av Gud vet vad... hånandes, leende, skrattandes och förväntas fulla, blev viskningarna fler och fler ju närmre han kom. Vi var som förstenade, vi ville springa men kom ingen vart, vi ville skrika men inget ljud kom fram...

Tergil kunde inte minnas vad som Hände Lunte då han föll till marken gurglandes, Den mörka varelsen höll hans inälvor i sin hand trots att det mesta fortfarande låg i Luntes mage, började han gå mot Sam som stod helt förstenad av skräck. för varje steg mot Sam så drogs Luntes inälvor ut ur kroppen mer och mer men han tycktes aldrig dö, utan låg där bara plågandes och vred sig i smärta som Tergil förstod måste varit bortom det värsta man kan tänka sig. Sam gick under mer plågsamt än Lunte, Tergil viste inte hur det gick till elelr egentligen vad som hände men när Sams huvud låg intill hans fötter och otaliga kroppsdelar var fastsmetat mot Tergils kropp ännu rörandes och huvudet fortfarande letade efter en punkt att fästa blicken i, viste Tergil att döden inte fanns, döden var en befrielse, döden är vad alla han möter ber om att få.... döden är vad han önskade sig mest i världen. Men där stod han nu, mot muren.... den blöta fuktiga muren....
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Lite kommentarer...

Välj en tidsform och håll dig till den.

Kommatecken bits inte, använd dem. Förresten, se över hela meningsuppbyggnaden. Vissa meningar är läskigt långa.

Rätt prepositioner. Bara för att Drakväktare är en tämligen prepositionsförvirrad historia betyder det inte att all Eon-fiktion behöver anta detta... stilgrepp.

Utöver det, låt kreativiteten flöda!

/Joel
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Lite kommentarer...

Err...
tack för backfeeden, fast tror inte jag kommer lyssna på den ändå, det där med tidsform, hålla sig till den! ingen bra idé har du läst en enda novell eller bok i ett tidsflöde blir det väldigt intensvit och tråkigt, alla skriver olika, sitter på jobbet har inte riktigt tid, skrev en halv mening i taget mellan 5 minutersintevaller så jag tappade mig ibland, ska ge er en bättre senare när jag e hemma i soffan och kan formulera mig fritt! :gremsmile: tack att du svarade ändå
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Lite kommentarer...

Ta inte för hårt på vad jag sa, det var tänkt att vara i all välmening och absolut inte som en diss. Enligt min erfarenhet blir väldigt lite man skriver bra första gången man skriver det från början till slut. Jag vet att jag inte kan få till en vettig text utan att gå tillbaks och skriva flera gånger.

Så, mitt råd är: Ge dig inte. Skriv inte något annat som är bättre. Skriv den här storyn bättre. Ge dig inte förräns du har hamrat, filat och sågat den till perfektion. Ta då in några korrläsare och upprepa proceduren.
Visst, det är en smula omständigt, men det blir bättre slutresultat och man lär sig ohemult mycket.

Så, du hade en bra kärna. Jag ser fram emot en mer finslipad version av den.

/Joel
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Lite kommentarer...

jaha ok :gremsmile:
menade inte så... altså tänkte inte fortsätta skriva på denna, ville bara testa skriva här en gång och se resultatet, jobbigt att när man väljer kursiv så blir det en liten rad att skriva i så man ser inte vad man just skrivit!
Men skall givetvis återkomma med mer finslipat material och så får ni bedömma dem helt enkelt :gremsmile: vad för typ av texter är ni ute efter ge mig tips :gremsmile:
Tack för dina Åsikter, de uppskattas!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,483
Location
Helsingborg
Re: Lite kommentarer...

"Kommatecken bits inte, använd dem."
Jag tyckte det var precis lagom med kommatecken.. Kan du ge exempel när elion skulle ha använt mer kommatecken? 2-3 stycken, typ.. För att se vad du menar..

/Han som själv hade skrivit trippelpunkterna med ett bindestreck istället, men det är hans eget stilsätt och det vill (bör) han inte pracka på andra
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Lite kommentarer...

Kan du ge exempel när elion skulle ha använt mer kommatecken?
Jadå. Det var t ex den här biten jag tänkte på.

Tergil kunde inte minnas vad som Hände Lunte då han föll till marken gurglandes, Den mörka varelsen höll hans inälvor i sin hand trots att det mesta fortfarande låg i Luntes mage, började han gå mot Sam som stod helt förstenad av skräck. för varje steg mot Sam så drogs Luntes inälvor ut ur kroppen mer och mer men han tycktes aldrig dö, utan låg där bara plågandes och vred sig i smärta som Tergil förstod måste varit bortom det värsta man kan tänka sig.
Vid närmare eftertanke blir det dock bättre att choppa upp de toklånga meningarna i flera kortare snarare än att använda komma. Vad som helst som gör att meningarna går att läsa högt utan att man får andnöd.

/Joel
 
Top