God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 19,582
Jag blev inspirerad av Random motståndare tråden och tänkte att det kanske inte vore så dumt att ha en hög färdiga grupper av fiender till fantasy rollspel. Inte regler och sådant, det beror på system och level och så vidare. Men generell beväpning, special utrustning, taktiker, sinnestämning och ledarens personlighet.
Så har du några bra fiendegrupper som ger upphov till intressanta strider så skriv gärna upp dem här
Här är en för att få igång tråden:
Namn: Sabotage!
Sammanfattning: Designade för att ha i sönder eller stjäla gruppens utrustning och vapen och sedan mörda dem när de är obeväpnade. Fungerar också bra i kombination med mer skadeorienterade grupper man sätter in direkt efteråt. Perfekta om gruppen förlitar sig för mycket på speciella magiska vapen.
Trupper: Halv-orker med tunga rustningar och vapen designade för att ha i sönder eller avväpna fienden. Dessa är uppbackade av en grupp goblins med rep med änterhakar i ändarna som drar till sig tappade vapen och sedan springer iväg med dessa.
Elit karaktärer: En till tre goblins ridande rostmonster. Alltså en varelse som förstör metall som kommer i kontakt med monstret. Goblinsen rider nära krigare i rustning och förstör deras rustningar. Väljer de att slå på monstret förstörs istället deras vapen.
Moral: Mer rädda för sin ledare än för fienden. Ökande friktion förekommer mellan goblinsen och halv-orkerna.
Ledare: En halv-ork trollkarl på en vagn som har med sig en stor häxgryta med stark syra i. När goblin trupperna kommer springande med stulna vapen kastar han dem i grytan och förstör dem. Trollkarlen använder magier som låter honom avväpna fiender eller göra dem lättare för hans trupper att avväpna. Om någon kommer runt hans trupper och försöker anfalla honom kommer han sparka omkull grytan med syra på dem.
Så har du några bra fiendegrupper som ger upphov till intressanta strider så skriv gärna upp dem här

Här är en för att få igång tråden:
Namn: Sabotage!
Sammanfattning: Designade för att ha i sönder eller stjäla gruppens utrustning och vapen och sedan mörda dem när de är obeväpnade. Fungerar också bra i kombination med mer skadeorienterade grupper man sätter in direkt efteråt. Perfekta om gruppen förlitar sig för mycket på speciella magiska vapen.
Trupper: Halv-orker med tunga rustningar och vapen designade för att ha i sönder eller avväpna fienden. Dessa är uppbackade av en grupp goblins med rep med änterhakar i ändarna som drar till sig tappade vapen och sedan springer iväg med dessa.
Elit karaktärer: En till tre goblins ridande rostmonster. Alltså en varelse som förstör metall som kommer i kontakt med monstret. Goblinsen rider nära krigare i rustning och förstör deras rustningar. Väljer de att slå på monstret förstörs istället deras vapen.
Moral: Mer rädda för sin ledare än för fienden. Ökande friktion förekommer mellan goblinsen och halv-orkerna.
Ledare: En halv-ork trollkarl på en vagn som har med sig en stor häxgryta med stark syra i. När goblin trupperna kommer springande med stulna vapen kastar han dem i grytan och förstör dem. Trollkarlen använder magier som låter honom avväpna fiender eller göra dem lättare för hans trupper att avväpna. Om någon kommer runt hans trupper och försöker anfalla honom kommer han sparka omkull grytan med syra på dem.