Nekromanti Mörkret (spoiler)

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Förutom att det är en tråd som är olämplig för spelare som inte bör/vill ha reda på mer om mörkret så borde inte oskar eller olle läsa heller läsa detta!

Sådärja. Nu är det så att våran spelgrupp ska återuppta eonspelandet som legat nere ett tag. Jag fick en rejäl dos inspiration av Stormens Vandrare, vet inte vad jag tycker om boken i sig, men inspiration fick man i mängder!

Tänkte bara undra lite angående en del riken och en del gudar och deras agerande.

Det skulle inte vara fel om man kunde få en liten hint om hur västlanden kommer att förhålla sig i mörkret, ymir? snälla! Samma gäller jargiska kejsardömet och ebhron, man vet inte så mycket om dom. Skulle någon neogamare skriva något kort bara? Eller alla andras förslag?

Sen så tänkte jag lite på de "onda" gudarna under mörkret. Har skummat en del i L&H och andra böcker. Och som jag fattat det så är Ahriman Mörkrets Furste och den elakaste, och ledaren därtill. Vhigilah och Thanata ses som tjänare. Uvithaan ses mest som en best? Sen så har vi Xinu som inkarnerat sig. Här har vi fem bad guys... men jag läste någon stans att det skulle vara sju eller nio mörkerherrar? Och räknas Ahriman som en mörkerherre, eller en herre över mörkerherrarna?

Sen så snappade jag också upp en dude utan namn, typ "den namnlöse" eller nåt. + Azradeus (som jag antar e han som kommer komma upp i Momolan).Nu blev det sju, eller sex, hur man nu räknar.

Jaja. Någon som vet mer om detta. Azradeus finns lite info om i Religioner, Vhigilah finns också en del text om då det verkar som om Sällskapet ska väcka upp honom, Uvithaan verkar vara en jättestor demonmonster, som födde en son under slutet av förra mörkret, men som blev hjärntvättat att bli god. Och det verkade som om det ska bli en strid mellan dom. Thanata finns det ju också en del om, liksom Xinu...

men då återstår Ahriman, bossen och sedan han utan namn. Någon som vet något om dessa? eller har lust att hitta på något bra? :p.

Och vad händer med alla de klassiska gudarna som Dibuk, Kal och Tirach? får de ingen plats i denna bunten av bestar? Visserligen så blir detta nio stycken + Ahriman, men jag vet dock inte va jag fick att det skulle vara nio stycken ifrån... kändes bra.

Jaja, vore kul med lite svar eller åsikter. Gärna ifrån skribenter till, eller anställda på neogames :gremsmile:.

tackar på förhand
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Om någon i min grupp förirrat sig ända hit... Sluta läsa!

Enligt en spådom i legender och hemligheter (och även på baksidan av Stormens Vandrare) så antyds det ju att de skulle vara 9 mörkerherrar... Dels genom De nio tecken som ska synas i världen och förebåda densammas fall...

Dels genom att profetian följer med nio rader som handlar om dessa nio tecken. Varje rad verkar vara knuten till en mörkerherre, som jag tolkar det då...

Vart hittade du info om Ahriman? Den biten hade vart skoj att läsa...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Mörka furstar och spekulation (jäääätespoiler L&H)

Åh, tack, jag har väntat på en sån här tråd men varit för lat för att göra min egen ^^

Första varning innan det är för sent: jag har inte läst Stormens vandrare och skulle uppskatta om folk inte spoilar något som inte har avslöjats i recensionen på rollspel.nu eller releaseplanen utan att varna först :gremwink:

Om du läser i L&H finner man vid slutet på infon om Sällskapet (sid 46, L&H)en spådom sagd av en norna, som förtäljer om mörkret...med detta som bas bör det finnas nio, och varje får ett stycke i texten. Vem är då vem? Här kommer en sammanställning med lite personliga anteckningar (var tänkt att använda till eventuella mörkerrelaterade äventy/kampanjer), tagna från texten om Mörkret och dit relaterade saker i L&H, möjligen med detaljer lite varstans ifrån och lite personligt tycke, med syfte att sammanställa det som finns. Lägg noga märke till att mycket av detta kan vara fel, men mycket passar oroväckande bra ihop med detaljer angående de olika "furstarna"...

Mentioned bad guys

Ahriman: Mörkrets Furste/Margoahl, möjligen en gud (dvs. teotropisk)
Tarak den fruktade, Beel den rättvise: andra "personifieringar av ondskan" av Ahriman-typ.
Vhigilah (Dvärgbane): Mäktig brukare av svart magi med magiskt spjut som förgör själar. Tycks vara bland de främsta. Gillar möjligen blod eller kött från levande.
Semal: Eldgud som Hegor tjänade (åtminstone i slutet), och som förgjorde både honom och Ashael. Fängslad i Eldögat av de andra gudarna som straff.
Azradeus: "Kaotisk frossare", leder demonyngel, möjligen vandöda. Känns som den fånige, misslyckade typen (typ Slingersvans från HP), förutom att han leder en armé av demoner.... Har egen, fanatisk kult.
Uvithaan: Tvehövdad, leder med största sannolikhet vandöda.
Xinu: Plågoanden, har fem inkarnationer (Jargien, Melorion, Damarien, Thalamur, Stora arkipelagen) med en "in waiting" , planerande, gav sig av då han insåg att de skulle förlora för att bygga upp sig. Anden förde med sig pest och plågor. Har läskig kult.
Thanata: Lamiornas gudom, "dösbringare". Gillar möjligen blod (nähä?) eller kött från levande.
Lucatha den fallne: Mörk magi, "vandöda och avfälliga ökenkrigare", en av de främsta, men övergav trupperna.
Den Namnlöse: Mörk magi, "vandöda och avfälliga ökenkrigare", en av de främsta, men övergav trupperna.

Nornan Zairis spådom tycks referera till ett antal väsen, men vilka kan det vara? (med motivation inom parentes och egna anteckningar efter)
1: Xinu (flera inkarnationer av en gud). Men vem är "prinsen"?
2: Thanata ("Skogens mörker, höljer döden" refererar förmodligen till Khirats svarta skog, där lamiorna bygger härar av vandöda.) "Svarta lik" kan referera till något med pyramiden, eller armén.
3: "Älvakungen" ("Kyla" och "fryser" i kombination med "grenar" kan hänsyfta till Mihtera, där herr Ä enligt legendenväntar på att väckas ur sin tiotusenåriga sömn...*hint, hint*) Jag skulle säga Lucatha, bara för att jag av någon anledning tycker namnet passar :gremwink:
4: Vhigilah (mäktigt spjut, dricker blod). Finns tydligen i Gordrion, och "mörkermän" kan referera till Sällskapet, men ej säkert. Frågan är vad blodet signifierar...
5: Den Namnlöse ("Namnlös furste"). Lite info kanske ges av tillnamnet "vindavränge" och uppmaningen "Spy din eld, du bistre." Tycker även att det är passande karaktärsdrag :gremsmile:
6: Semal ("Stjärnefånge, arvlös gudom"). "Himlaspel" indikerar på att han antingen blir fri och återigen kör en "rädda Hegor" och skapar en ny jättekrater eller två med eld och meteorer, eller att han helt enkelt gör lite ljuseffekter i sitt eldöga för att uppmuntra kompisarna.
7: Vet faktiskt inte, men tycker mig dra mig till minnes något ur läskigt ur B&Ms hemligheter för Tokon, fast jag minns inte exakt... Man refererar dock till Uvithaan som ett "vidunder".
8: Tja, Uvithaan låter ju som ett riktigt monsternamn (för att inte tala om sonen!), och avundsam är han säkert med...
9: Azradeus ("Azra", "blod och svavel"). "Sist och först","piskar vänner" indikerar att han är den siste att komma och den förste att falla eller fly (misslyckad, sade ju det!), samt att han på något sätt sporrar de andra.

Kända bad guys som inte har en "säker plats": Ahriman och co, Uvithaan, Lucatha

Så, det var min fantastiskt onödiga kunskap. Tirach låter väl som en lämplig kandidat till en mörkrets general, men jag tror att Kal är för svag (inga anhängare, du vet) och för passiv (i mycket kunskapsgud) för att kunna/vilja inverka, och Dibuk är väl mer eller mindre en etablerad gud? (själv skulle jag sätta honom till primärt passiv, men en möjlig joker i rätt situation, då han å ena sidan är etablerad, men å andra sidan ej omtyckt. Om en sida erbjuder slakt av rivaler och den andra acceptans av Dibukdyrkan tillsammans med deras egna religioner, t.ex.)

För Jargien finns faktiskt redan något som kan vara en officiell hint! Läs första stämningstexten i Spelledarens Guide och se kejsar Jargus, som inte visat sig på ca hundra år, uppmana sina trupper till kamp mot "Ondskan" , som nu åter vaknat då historien minns jargierna trots att de har glömt den. Samtidigt brinner norra Jargien, "förlorade provinser" i ett av de folkrikaste rikena, med Mundanas åtminstone näst största armé, mot en fiende i den riktning där det endast finns ödemark... Jag tror knappast att det är mûhadinerna, och var var det Vhigilah skulle vakna?

Nu ska jag kanske sluta då det här rdan är tillräckligt långt och meningslöst. Jag skyller alla fel på avsaknaden av korrekturläsning (orka...) och skulle sedan, då jag har mer tid, gärna gå in på mer praktiska detaljer angående världens undergång ^^
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Dels genom att profetian följer med nio rader som handlar om dessa nio tecken. Varje rad verkar vara knuten till en mörkerherre, som jag tolkar det då...
Läs min långa och plågsamma genomgång i denna tråd :gremwink:

Vart hittade du info om Ahriman? Den biten hade vart skoj att läsa...
L&H sid 12
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Mörka furstar och spekulation (jäääätespoiler L&H)

Låter vädligt likt det jag en gång satt och pillade ihop... Liknande motiveringar och typ samma ondingar på de olika platserna...

Du skrev tråden jag inte orkade skriva... Jag var mer sugen på att mysa med flickan just när jag läst... Så jag tänkte skriva en kortis och se'n bre på mer någon gång om jag orkade... Nu slapp jag, tackar... :gremwink:

*hehe*
Nåja, några grejer var lite annorlunda mot min "lista"...
Jag la Aurotaur på 8:an, även om det sägs att han skulle ha omvänts till det goda...
Det där med trippelhövdad passade så bra in... :gremwink:
Uvithaan hamnade på 7 i min... Har för mig att jag läste något som gjorde att han passade bra där...

Azradeus: Sist och först, i blod och svavel. Skulle kunna syfta på att kulten kring Azradeus piskar sig själva och lägger svavel i såren det första och sista de gör på dagen eller något sådan har de för sig... Behöver inte betyda anländer sist och faller/flyr först. Kan dock betyda både ock...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Mörka furstar och spekulation (jäääätespoiler

Låter vädligt likt det jag en gång satt och pillade ihop... Liknande motiveringar och typ samma ondingar på de olika platserna..
Trevligt, då är det alltså åtminstone inte bara jag som har de här idéerna ^^

Jag la Aurotaur på 8:an, även om det sägs att han skulle ha omvänts till det goda...
Det där med trippelhövdad passade så bra in...
Har faktiskt inte betänkt möjligheten, men kan inte se något fel med att lägga in annat än ondingar... de talar ju trots allt bara om "tecken", eller hur? Enda problemet är att Arotaur råkar vara tvehövdad, men det är ju inget en lagom klåfingrig SL inte kan rätta till, eller hur? :gremwink:

Uvithaan hamnade på 7 i min... Har för mig att jag läste något som gjorde att han passade bra där...
Jag tycker att han är möjlig på båda, men inte säker på någon. Skulle vara trevligt om du hittade referensen, för då skulle han ju kanske kunna passas in... Uvithaan är ju något slags tvehövdat vidunder (omintetgör adjektivet "tvehövdad" adjektivet "trippelhövdad"? Kan lösa problem...), men han tycks endast (eller åtminstone primärt) ha stridit i Västlanden för att sedan falla i Zargan (södra Jargien), vilket inte passar med "österns odjur". Dessutom kan jag inte tänka mig Uvithaan (efter det intryck jag fick av L&H) "kräla"... Hmm, kanske kan ge Uvithaan tre huvuden (åtminstone på ett icke bokstavligt sätt, ursäkta ordbristen, och införa ett nytt läskigt monster? :gremsmile: Vill ha B&M här, så jag kan kolla Tokonstycket :gremfrown:

Skulle kunna syfta på att kulten kring Azradeus piskar sig själva och lägger svavel i såren det första och sista de gör på dagen eller något sådan har de för sig...
Låter långsökt: hans kult är enligt mig en "kanske farliga men i grunden och ur det stora perspektivet egentligen patetiska"-kult, och det känns inte som om den betydelsen skulle ha ett sammanhang i texten. Men jag kan acceptera att det kan vara en (om måhända oavsiktlig) dubbel allegori (har jag använt rätt ord?).

Kommer förresten vara borta större delen av helgen, ifall ni undrar varför jag kommer sluta svara ett tag.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Mörka furstar och spekulation (jäääätespoiler

Har faktiskt inte betänkt möjligheten, men kan inte se något fel med att lägga in annat än ondingar... de talar ju trots allt bara om "tecken", eller hur? Enda problemet är att Arotaur råkar vara tvehövdad, men det är ju inget en lagom klåfingrig SL inte kan rätta till, eller hur?
Jag som helt hade för mig att det stod att Aurotaur skulle ha tre huvuden... Nåja, jag läser ofta fel på sådär liknande saker... :p

Låter långsökt: hans kult är enligt mig en "kanske farliga men i grunden och ur det stora perspektivet egentligen patetiska"-kult, och det känns inte som om den betydelsen skulle ha ett sammanhang i texten. Men jag kan acceptera att det kan vara en (om måhända oavsiktlig) dubbel allegori (har jag använt rätt ord?).
Fast att han kommer sist och faller först är lite jobbigt som ett tecken som ska förebåda mörkret... Speciellt det där med att han skulle falla först, mörkret är ju ganska igång när det händer antagligen... Men jag håller med, Azradeus är patetisk och skulle nog mycket väl kunna falla först och komma sist... Men, en dubbel betydelse är ju alltid intressant i profetior... :gremsmile:


Sedan, jo det stämmer Uvithaan kanske inte är den bästa på plats 7... Öster och väster har ju ganska lite gemensamt... Att de båda är vädersträck är väl det enda de har gemensamt... :p
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Mörka furstar och spekulation (jäääätespoiler

Min lista på mörkerherrarna är följande:

Nio tecken skall synas i världen
och de nio skall förebåda densammas fall.
Hör min varning, dödliga
och bäva inför vad som komma skall.

Flera kroppar, en och samma. Förebådar prinsens ankomst.
Xinu och de fem inkarnaterna

Skogens mörker, höljer döden. Svarta lik skall åter vakna.
Kiraths svarta skog (Thanata)

Kyla släcker högmodshjärta. Grenar brinner, fryder, skriker.
Mithera skogen och den fängslade Älvakonungen i ispelaren

Spjutets herre, dricker blodet. Mörkermän skall väcka denna.
Vhigilah

Namnlös furste, vindavränge. Spy din eld, du bistre.


Stjärnefånge, arvlös gudom. Himlaspel skall ljuda.
Guden Semal

Österms odjur, krälar uppåt. Yngel föds av kungadotter.
Stormens vandrare

Avundsamme, trippelhövdad. Dvärghem faller under natten.


Lystne Azra, piskar vänner. Sist och först, i blod och svavel.
Azradeus som förråder de övriga Mörkerherrarna.

Lyss till varning sagd av kvinna
född vid världens sista timma
Hölj din själ för lögnens tungor
göm ditt hopp i gudsbarns klungor

Komentera gärna och ge förslag på ändringar och de som skulle kunna passa under de tomma "gåtorna"
/Purgatoy, rests i the darkness waiting to burn the unholy
 

Dan Hörning

Veteran
Joined
15 Dec 2003
Messages
24
Location
Stockholm
Re: Mörka furstar och spekulation (jäääätespoiler

I viss mening sitter jag ju med facit på detta och det Mörker som kommer att gestaltas i romanserien är samma Mörker som eventuellt blir en Mörkerbox för Eon.

Samtidigt vill jag påpeka att det står alla spelare och spelledare fritt att göra sina egna Mörker.

Vill ni att jag ska beskriva vad Nornans spådom betyder här?

Två av de nio finns med i bok 1 - Xinu i sin sjätte inkarnation (själve Stormens vandrare) och så Uvithaan
 

Dan Hörning

Veteran
Joined
15 Dec 2003
Messages
24
Location
Stockholm
Re: Mörka furstar och spekulation (jäääätespoiler L&H)

Jag la Aurotaur på 8:an, även om det sägs att han skulle ha omvänts till det goda...

- Lite spoiler då: Oavsett om han är en av de nio eller inte så har Arotaur en ganska viktig roll i bok 2
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Mörka furstar och spekulation (jäääätespoiler

Vill ni att jag ska beskriva vad Nornans spådom betyder här?
Ja, gör gärna det. Hade varit trevligt att se ett "facit"... Se om man kom nära eller ej...
(om ingen annan vill se det så hade det vart trevligt om du skickade det via rollspel.nu - mailen)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vill se facit! (speciellt om jag har rätt ;) NT

NT = No Text (Ingen text)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Mörka furstar och spekulation (jäääätespoiler

Det är nog bara att se på min egen tolkning för att förutsäga mina kommentarer, men du får dem ändå, nu när du ber så snällt :gremwink:.
Jag kan ju säga att vi har samma slutsats på många, men jag kan ju kommentera de som inte stämmer överens...

Dan avslöjade ju att Stormens vandrar är en Xinuintkarnat, så att han ska ha en egen plats tycks lite tveksamt (ska dock inte säga något säkert).

Varför kan inte den namnlöse fursten i 5 helt enkelt vara den Namnlöse? :gremsmile: Och vad säger att Azradeus förråder de övriga? (även om jag inte kan säga att något i hans natur skulle motsäga det...)

Så, mina alternativa förslag och motivationer finns ju i min egen version av den här lista, så det är bara läsa på :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nu jävlar! (Semi-)Mastodont!

Well, det stora problemet, är att jag avskyr det officiella Mörkret. Jag skriver helst så lite om det som möjligt, både på forumet och i 'Västlanden'. (Många har ju också uttryckt önskemål om att Västlanden inte ska ha så mycket überepiskt mumbojumbo; men lite blir det förstås). Å andra sidan, hintades det faktiskt en del om Mörkret i min kamorfartikel i Fenix.

Men, om man nu håller sig till det officiella, så finns det iallafall ett par viktiga aktörer i Västlanden. Vi har draken Alzakh-Andor, som såklart försöker förbereda mûhadinerna inför Mörkret, och Azradeus kult i Momolan, som såklart är Mörkertjänare. Vi har Sällskapet i Gordrion, som jag tänker mig har ett visst inflytande i Mûhad, rent ekonomiskt om inte annat - flera faliska handelshus är trots allt starkt etablerade där, och folk från Sällskapet har haft stora intressen i det planerade kanalbygget över Ziu; för att underlätta Gordrions kontakt med omvärlden. Haken är, att den sittande Mhîmen är rätt isolationistisk av sig, och medvetet eller omedvetet sätter käppar i hjulet för Sällskapet hela tiden. Sällskapet kan således tänkas stödja Mhîmens rivaler om makten i Mûhad; främst då den maktlystne kefal Salodan den Store av Kaal och dennes underhuggare; tex kefal Madjed Reshim av Jahna, som är den störe entusiasten inför kanalbygget eftersom den forntida kanalen går igenom hans provins. Mhîms galne son Amir Ezra kan nog med en liten morot fås att vända sig emot sin far; dessutom.

För att spinna vidare på denna konflikt...Mûhad är ett mycket splittrat rike, och har alltid varit det. Ofta har det funnits en överkung, en Mhîm de senaste årtusendena, men dennes verkliga makt har ofta varit ganska ringa. Mhîmen är en av Himlen helgad härskare; Mhîms ställföreträdare på jorden, visst är det så, men historiskt har det alltid varit så att alla kefaler ansetts värdiga att göra anspråk på den posten; för vem som verkligen är släkt med Stamfadern och inte är helt omöjligt att utreda efter alla dessa år. Detta har gjort Mûhads historia tämligen turbulent; det har funnits lååånga dynastier av Gudahärskare, men de flesta har förr eller senare gått under i maktstrider. Den sittande Mhîm har kraftfulla verktyg för att upprätthålla ordningen; Slavarmén, Nattdräparna, gott om lojala vasaller; inte minst sin son Amir Izal, kefal av Yildiz, kefal Khabi Jaakoh av Jen och rikets överbefälhavare, Nayman Ökenherren. Å andra sidan har han också gott om vasaller som är tämligen likgiltiga; för de väderbitna nomadhövdingarna långt ute i öknen har Gudahärskaren i Tabbah aldrig känts särskilt påtaglig. Ett nytt inbördeskrig med Amir Ezra eller Salodan den Store som huvudsaklig tronpretendent är således inte alls otänkbart; det finns många kefaler och emirer som är missnöjda med Mhîmens politik, och andra som helt sonika hade lockats mer av vad Salodan kunnat erbjuda. Ett sådant krig hade gynnat Sällskapet, så det är mycket möjligt att de jobbar på att få till det. Och, well...ja...ett sådant krig hade gynnat Mörkret med.

Två andra oroselement i regionen är rövarhövdingen Toktamish, och zhizhia-folket. Toktamishs horder plundrade häromåret Zahalin, Mûhads södra gränsfort som ansågs ointagligt, och sedan dess har fler och fler nomadkrigare samlats runt Toktamish, vars rövarband vuxit till en veritabel armé. Denne är i nuläget primärt ett problem för Momolan dock; han är Mhîmtroende och avskyr matriarkatet, och har svurit att jämna Jaccumta med marken. Jag har inte tänkt mig någon Mörkrer-relaterad makt bakom Toktamishs framgångar, men den spelare som vill hade ju till exempel kunnat köra på att Toktamish kommit i kontakt med någon ålderdomlig, kraftfull ande under sina vistelser på Akpilos ödsliga ruinslätter, och via denna går någon Mörkerherres ärenden. De minareter av sina offers kranium som Toktamish lämnar efter sig, tyder iallafall på att han inte är helt mentalt frisk.

Zhizhia är en skum minoritetsbefolkning i Mûhad. De var de första zhaner som kom till landet, och har en gammal lärdoms- och mystikertradition, och en seglivad lojalitet mot de gamla gudarna som ofta fått dem utsatta för förföljelser och misstro; de dyrkar Mhîm, men inte bara honom. En mäktig kefal av zhizhia-folket i centrala Mûhads bördigare delar är Zahan Shache, som lyssnar lite för mycket på sin maktlystna hustru Zhaiwa. Vid ett storkrig mellan Mhîmtrogna och kefal Salodan och dennes allierade, är det mycket möjligt att Zahan Shache skulle ställa sig utanför helt och hållet; och försöka utropa sina domäner som ett självständigt rike åt zhizhia. Det skulle innebära ännu mer splittring, och därmed ligga helt i Mörkrets intresse, förstås.

Men, sedan finns kamorferna. De är inte många, men de är mäktiga, och Mûhad är det tänkta verktyget för den första delen av Dakhû'r-nus stora plan att göra sig till världens herrar åter. För detta ändamål, behöver de få människorna kraftigt försvagade av Mörkret; men absolut inte utplånade. Mörkret måste drivas tillbaka, såsom det alltid har gjort, för med det kan inte ens kamorferna tävla. På den punkten kan de tillochmed finna gemensam mark med sina ärkefiender drakarna. Thantetmes, en kamorf av Dakhû'r-nu, har varit betrodd visir åt kefalerna av Kaal i generationer, och kan förmodligen manipulera Salodan i önskad riktning; det vore gynnsamt för Thantetmes om Salodan blev Mhîm, men samtidigt riskabelt därför att inbördeskriget hade försvagat Mûhad, som behöver stå starkt inför Mörkret. Till syvende och sist dock, kommer Dakhû'r-nu arbeta för att få Salodan på tronen så smärtfritt som möjligt, så att Mûhad med honom vid rodret kan bli mer mottagligt för deras inflytande. Under Salodan kan Mûhad expandera militärt; ta itu med hoten vid sina gränser, anfalla det Mörkretinfesterade Momolan och kanske även Jargien, och på det hela taget stå starkt och förberett då Mörkret kommer. Men det är förstås fruktansvärt ont om tid; på sätt och vis har Mörkret redan anlänt.

Dakhû'r-nu har givetvis en plan B. Går inbördeskriget oväntat dåligt för Salodan, eller om drakarna blandar sig i, kommer kamorferna överge honom och hans allierade och sopa undan alla spår av sin inblandning, Därefter tänker de ligga lågt och vänta ut Mörkret, och använda vad resurser de har för att se till att människorna går segrande men sargade ur konflikten till sist.

Mystiker och lärda i Västlanden har, likt en del magiker i Consaber, börjat ana att någonting är på väg att hända med världen. Man har studerat textfragment och fornlämningar från Zius fornkultur, och förstått att någon stor katastrof ägde rum, och att profetior redan på den tiden förutspådde att den skedde i cykler; och skulle komma åter. De första som nådde verklig insikt i frågan var magikerna i det edronitiska imperiet, vars kunskap i viss mån överlevde Edrons turbulenta sönderfall. Många magiker och mystiker i Västlanden tror än idag att kejsar Nanórgona i själva verket ämnade hjälpa mänskligheten med den stora ritual som fick drakarna att krossa hans rike, och söker ivrigt kunskap om vad som egentligen försiggick under Edrons sista tid. Det anses vara fakta mer än myt att Nanórgonas underhuggare Gebashan Häxkonungen ännu hemsöker Västlanden som en odödlig vandöd, och trots att denne närmast är en gestalt man skrämmer barn med hoppas somliga mûhadinska magiker att han ska stiga fram ur skuggorna en gång för alla och vägleda dem. Verashimorden, Mûhads magikergille, har på fullt allvar framfört en varning till Mhîm Matruk Wolani att stjärnorna står i dåliga positioner och att järtecknen är mycket illavarslande inför de kommande åren, men de fick inget vidare gehör; dels för att magiker sedan gammalt är misstrodda i Mûhad, dels för att de inte närmare kunde förklara vad det var som skulle ske.

Kamorferna i Xiannu, Dakhû'r-nus rivaler, har försiktigt spritt ålderdomliga hemligheter och kunskaper hos zhaniska magiker under flera sekler, i hopp om att människorna själva ska vara kapabla att stå emot Mörkret då tiden är inne. Xiannu hade räknat ut att någon förr eller senare skulle återskapa formeln för Nanórgonas väldiga ritual och vara dristig och mäktig nog att utföra den; men det har ännu inte inträffat. Kamorferna har efterhand förstått att de har arbetat för långsamt och för försiktigt; att deras strävan att föra vidare arvet efter Nanórgona inte nått tillräckligt resultat. Dock har Xiannu också en plan B, om än mer desperat - de ämnar bekämpa Dakhû'r-nu med alla medel utom direkt våld, för att sedan ställa sig på människornas sida i kampen mot Mörkret.

Det är väl vad jag kan komma på angående det officiella Mörkret och Västlanden sådär på rak arm. Jag har en massa mer Mörkerrelaterade Västlandenplots i mitt eget Mundana som jag också hade tänkt berätta om; men de är i varierande utsträckning föga kompatibla med det officiella fjantmörkret.Dessutom ska jag få besök strax, och det här inlägget är långt nog redan, även om det kanske inte nådde upp i mastodont-klassen som det var tänkt. Jag kan skriva ett separat inlägg om mina inofficiella Mörkerplots senare om intresse finns; där kan jag nog svammla ännu mer dessutom.

- Ymir, plötsligt jävligt Eonsugen
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Nu jävlar! (Semi-)Mastodont!

Hmmm... måste få tag i den där artikeln om kamorferna på något sätt... även om jag redan mättat mitt Mundana med magiska varelser till gränsen för vad min hjärna klarar av är det ju alltid kul med fler, eller hur? :gremlaugh:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Nu jävlar! (Semi-)Mastodont!

Köp 'Bestialiska Folk' när den kommer ut, kamorfkapitlet i den är helt enkelt Fenixartikeln med några tillägg och ändringar.

- Ymir, tipsar
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Nu jävlar! (Semi-)Mastodont!

Tack för tipset, funderade lite på hur de skulle vara relaterade... nu ska vi bara hoppas att de får ut den någon gång, så jag kan fylla mina stackars spelares redan plågade liv ytterliggare med horder av troll, tomtar och kamorfer :gremsmile:
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Nu jävlar! (Semi-)Mastodont!

Intressant inlägg, även om du inte skriver mer om din version av Mörkret; vilken jag är väldigt inspirerad av. En fråga dock: Hur tänker du dig att kampen ska ske? Vad kommer avgöra hurvida Mörkret besegras eller inte? Om jag förstått din version rätt vill Mörkret radikalt förändra Mundanas kosmologi. Hur kommer skuggvarleserna lyckas med det? Handlar det om militära framgångar? Varför behöver man överhuvudtaget gå i strid mot "den kända världen" för att lyckas med sina mål?
 

Dan Hörning

Veteran
Joined
15 Dec 2003
Messages
24
Location
Stockholm
Re: Mörka furstar och spekulation (jäääätespoiler

k7e9, jag skickar ett mail, det känns fel att lägga ut en "officiell" tolkning här
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Re: Mörka furstar och spekulation (jäääätespoiler

Kan jag ställa sig i kö och hoppas på ett mail jag me?
 
Top