Varulv Mörkret Mellan Stjärnorna: Avslutning och guldfest

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Tack för coolt spel och grattis till Fjodor (och hela byn antar jag). Jag trodde verkligen mörkret skulle vinna efter att jag fått facit av Basse i PM. Så snyggt spelat av Korparna!

Jag tyckte resurshantering och upplåsning av förmågor fungerade mycket fint (och fick förstås en idé på en egen variant). Tjustigt påhittat, @Basenanji!

Däremot är jag inte alls säker på att det här med individuell vinst ger något. Ni som var kvar lite längre i spel får gärna resonera om hur ni tyckte det var! Jag för min del blev lite blockerad av att inte kunna spela bybo som vanligt, och av att det typ var meningslöst att försöka försvara mig mot xyas - det är ju jättebra för alla om någon annan röstar ut någon som inte är en själv, oavsett fraktion på den utröstade. Det fanns noll incitament för övriga korpar att försöka rädda mig. Min bybohjärna gick lite i baklås av upplägget. Hur var det för er andra? Från sidlinjen såg det ut som om ni inte brydde er så mycket om att försöka vinna individuellt. Stämmer det?

---

Om jag har räknat rätt har vi spelat 6 spel i år (hittills!). Inte illa, tycker jag.

Av den anledningen tänkte jag hålla en

PRISGALA lite innan nyår!

Priser för "Roligaste spel", "Bästa by", "Bästa scumfraktion" och "Mest innovativa speldesign". För både 2021 och 2020!

Mer info kommer!
Min reflektion är att alla bybor nästan blir DTFer och att sticka ut hakan sätter en måltavla på ens rygg. Byn vann tillsammans.

Det var en rejäl smäll att tappa två från alliansen samtidigt. Jag spelade för egen vinst men inte på bekostnad av byn.

Det som att den rikaste vinner ger extra blir ju lite flugornas herre och lite extra motivation att inte låta någon tjäna pengar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Problemet med det var, tycker jag, att det inte fanns något annat sätt att hindra de andra utom genom att rösta ut dem. Eftersom Fjodor började på en bättre position än många andra (speciellt när man minns att jag och Empi var ulvar) så fanns det liksom inget de andra kunde göra för att hinna ikapp. Men hade det funnits lite mekanismer där man kunde sabba för andra, stjäla pengar och spionera på varandra eller liknande så hade det varit intressantare. Alla bybor hade kunnat samarbeta för att rösta ut mörkret, men samtidigt fört ett litet dubbelspel om flest krediter, där man ibland tjänar på att avslöja för andra att man fått reda på att spelare X har mycket pengar, så att de andra kan sabotera för denne samtidigt som man jagar ulvar.

Kanske hade det bara gjort att det hade blivit två parallella spel, jag vet inte om man hade kunnat koppla ihop dem lite, typ att siande och ta reda på andras pengar samt att sabotera/försvara sig hade varit kopplat som en generell spionerigrej.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,501
Location
Oktoberlandet
Greppet att vinna på krediter kanske skulle kopplats till nån regelmekanism (förutom inkomst) där vi skulle fått chans att tex
sia varandras inkomster, dela krediter, stjäla kR, sabotera verksamheter osv

Jag tycker alltid synd om alla som åker ut tidigt på tillfälligheter och tror många chansröstar på nått tåg utan att egentligen ha en aning för att slippa vara utsatt själv.
Denna gång med individuell vinst var det ju verkligen lätt att rösta ut ”vem som helst” för vi kunde ju jaga ulvar senare tänkte nog alla…
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Grattis Fjodor! Och tack Basse.

Jag tänkte lite på assymetri nånstans i mitten av spelet. Visst, det var väl i grunden ett ojämnt utgångsläge men det lade ju upp för pakter mot de rikaste. Hade vi kunnat dänga lite mer på varann så hade det nog blivit en riktig huggsexa.

Sen var det en viss asymmetri i techen också. Billigaste sättet att nå 6p i allt var förstås 3x Militärakademi och 3x VR, men för att rusha siande behöves förstås ett Forskningslabb. Lite kul.

Jag räknar med att Basse filar på det här och släpper en Kickstarter senast i mars.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Det här var ett spännande spel att följa utifrån. Men... jag undrar om de kodade meddelandena (som alla spelare verkade vara fullständigt ointresserade av).

Jag fick det till att bokstäverna A t.o.m G skrevs ut och att resterande bokstäver maskerades med 7or.
Den översta raden är det kodade meddelandet, raden under är det jag gissat.
Låt oss vara generösa och nöja oss med att säga att jag inte kom så långt i kodknäckandet...


77a7 77 77g 77d. 7e7 77777a77a. 7e7a 77777e7. g7 7f.
77a7 77 MIg RÖd. MeN 77777aRNa. LeTa MÖRKReT. gL Hf.

777E7 777A7E7
777E7 777A7E7

7AC7
tACk
Jag skrev något högst opassande som nog är bäst att det förblir kodat.....
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Jag försökte skicka en mörker bild med Epiricus färg som avbrott för att peka på Enpi men postade direkt efter fjodor så alla blickar drogs ditåt iaf. 😁

Jag gillar inte spel som diplomacy och liknande så jag släppte min/maxandet snabbt och gick för byvinst utan egenintresse. Synd att Xyas skyddade sig annars hade ni fått massor av bra grejer tidig. Jag skyddade också Impetigo rundan han dog. Trodde inte mörkret skulle ha blockering av engångskrafter 😔

Det var lite oklart när och hur förmågor triggade. Vissa köpte hände direkt men andra gjorde det inte. Kan bara tänka mig att det var totalkaos hos casa basenanji efter ett tag 😂
När jag tex åkte ut så hade jag köpt skydd mot nattmord men den triggade inte i tid. Däremot triggade andra saker samma runda så även om det fanns viss logik så var det inte glasklart 😊
Jag läste även första vr-förmågan som att jag fick ett extraliv men fick börja om med ny megakorp.

Väldigt spännande koncept dock!
 
Top