Nekromanti Mörkersyn vs. Nattsyn

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag jobbar just nu med ett gäng besvärjelser som rör lite olika aspekter av förvandlingskonst. Till detta räknar jag besvärjelser som handlar om att på olika sätt förbättra egenskaper som syn, hörsel, styrka, smidighet, etc.

Nu till frågan: Finns det några skäl att, liksom i D&D3, skilja på nattsyn och mörkersyn (nattsyn: man ser i natten på basis av det begränsade ljus som månen och stjärnorna ger; mörkersyn: man kan röra sig fritt i utrymmen som helt och hållet saknar ljuskälla). Varför ska man skilja på dem? Varför ska man baka ihop dem?
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Om man anvander den indelning du gor har tycker jag skillnaden blir meningslos. Battre da att se till vad som ligger bakom egenskapen, z.B.:
- Ar det en fraga om ljuskanslighet? Isafall ar personen kanslig ocksa kanslig for blandning.
- Infrarod? Personen ser personer vars varmeprofil skiljer sig fran omgivningen men har en benagenhet att missa kallblodiga varelser tex.
- Sonar? Kan se i absolut morker, men for en annan person med samma formaga ar det som att basunera ut din position meddelst megafon.

Ja du fattar. Det blir roligare ur problemlosningsperspektiv mm.

/Grog - inflyttningsfest
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Jag hoppas att det är till Daimonion, eller vad du nu valde att döpa rollspelet till. Satt häromdagen och funderade vart du tog vägen och om du någonsin skrev klart rollspelet (RM "misslyckades" ju med Götter).

Angående mörkersyn och nattsyn så är det bara två påhittade ord. I spel där det är viktigt att skilja på gott mörkerseende och att kunna se i kompakt mörker så skulle det vara skäligt att skilja på dem, exempelvis i EDD där man spelade grottröj eller D&D där spelledaren kan använda ljuskällor på ett taktiskt sätt.

/Han som skulle kunna ge respons om han fick läsa lite av spelet
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
funderade vart du tog vägen och om du någonsin skrev klart rollspelet (RM "misslyckades" ju med Götter).
Stora förändringar i min livssituation (bebbe och nytt jobb) har gjort att jag under en ganska lång tid fått låta rollspelsmakeriet ligga på hyllan och dessutom hålla mig undan från forumet. Nu har jag dock fått upp ny fart och jobbar på så gott jag kan med det som tidigare var Daimonion. En del av utmaningen har även varit att i så hög grad som möjligt avvika från "Götter" och verkligen presentera något unikt i förhållande till andra spel i 1700-talsmiljö.

Sympatiserar med din synpunkt om att besvärjelser bör "matcha" vad karaktärerna kan råka ut för i spelet, att skillnaden mellan nattseende och mörkerseende blir relevant endast om man kan räkna med mycket dungeon crawl i kompakt mörker, vilket i ärlighetens namn inte är sannolikt i mitt spel. Att kunna orientera sig i natten som en katt tycker jag fortfarande är ascoolt. Däremot känns det nu inte alls motiverat att bredvid "Nattsyn" ha kvar en besvärjelse som gör det möjligt att ta sig fram i kompakt mörker, speciellt inte mot bakgrund av att, utifrån mitt system, Mörkersyn är en besvärjelse som inte bara förutsätter "Nattsyn" utan dessutom är svårare att lära sig.

Jag stryker följaktligen besvärjelsen "Mörkersyn" och håller kvar "Nattsyn", eller vad besvärjelsen nu ska heta.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Targon said:
En del av utmaningen har även varit att i så hög grad som möjligt avvika från "Götter" och verkligen presentera något unikt i förhållande till andra spel i 1700-talsmiljö.
Låter väldigt intressant. Om du vill ha ett bollplank, säg till. :gremsmile:

Att kunna orientera sig i natten som en katt tycker jag fortfarande är ascoolt.
Ja, det är coolt. Jag gillar också när förmågor och besvärjelser ger någon sorts bieffekt som förslag på hur man kan beskriva besvärjelsen. Någon som kan orientera sig i natten såsom en katt borde också ha ögon som kastar tillbaka ljuset likt en katt. Det här kan vara jobbigt att komma ihåg om du har många besvärjelser - Unknown Armies har exempelvis saker som man ska göra i ritualer, som att hålla sitt blod i ett akvarium med högst en levande fisk för att se vem som har kastat en besvärjelse över personen och det är en av de enklare ritualbeskrivningarna. Fast det kan du komma undan om du har vettiga teman på besvärjelserna som gör det möjligt att lättare komma ihåg (de icke spelmässiga) "bieffekterna".

Jag stryker följaktligen besvärjelsen "Mörkersyn" och håller kvar "Nattsyn", eller vad besvärjelsen nu ska heta.
Kattsyn, kanske? :gremwink:

/Han som i sitt system istället har låtit magikerna ha signum på sina besvärjelser, där vissa luktar, andra mullrar, tredje orsakar lätt huvudvärk med mera
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Om du vill ha ett bollplank, säg till
Schysst! Jag hör av mig när det blir dags. :gremsmile:

Någon som kan orientera sig i natten såsom en katt borde också ha ögon som kastar tillbaka ljuset likt en katt.
Jag tänkte faktiskt låta besvärjelsen fungera så att ögonen helt enkelt får exakt samma egenskaper som kattögon bortsett från det kassa färgseendet (där gäller det att hålla balansen mellan tapparna och stavarna) men inkluderat det ljusreflekterande vävnadsskiktet bakom näthinnan som ger den coola reflexeffekten. Jag tänkte jag skulle hålla det så enkelt som möjligt och inte baka in konstiga bieffektsprylar i besvärjelserna och ritualerna. Min grundidé är att besvärjelserna ska fungera på det sätt besvärjaren vill att de ska fungera, utan några större mankemang. Komplexiteten i ritualerna bör inte bestå i mer än att ritualen är fasligt långa och att magikern bör lyckas med att hålla en tillräckligt hög grad av mental koncentration. Blodsoffer är dock coolt, så det stoppar jag också in här och var.

Kan i alla fall fungera som arbetsnamn tills vidare.
 
Top