Nekromanti mörker?

zilvert03jz

Veteran
Joined
22 Feb 2007
Messages
3
flera gånger har jag hittat referenser till något som skaparna av eon kallar för "mörkret". vad är det?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
I korthet är det väl lite som världens undergång... Starka demoner tar sig in i världen med arméer och försöker ta över den typ...

I korthet... :p
 

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Mörkret antyds lite smått i vissa moduler. I Legender & Hemligheter beskrivs det för första gången lite mer. Denna presentation är enligt mig mycket trist och inte särskilt EON så jag vänder den ryggen utan att blicka bakåt (min högst personliga åsikt). Skulle jag använda Mörkret skulle jag bygga det på helt andra preferenser än de som ges i Legender & Hemligheter.

Däremot så kan mörket, som du kan se som en motsvarighet till världens undergång/pånyttfödelse (Har du läst Wheel of Time, jämför med Tarmon Gai'don) användas som grogrund till mycket intressanta egna versioner av mörket. Detta har redan gjorts i spelgrupper som diskuterat mörket här på forumet, men Ymir har delat med sig mycket av kampanjmaterial från sin spelgrupp här på forumet och han verkar enligt ha en intressant och genomtänkt egen version av just mörkret (inte för att jag skulle kunna säga ett endaste ord om hans version om du frågade :gremlaugh:).
Ymir själv kanske kan utveckla kort eller nåt :gremsmile:

I övrigt, SÖK på mörkret. Finns hur mycket som helst.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: mörker?[SPOILER][rant]

Varje eon, d.v.s. vart 10.000:e år så öppnas helvetets portar och demoner får fritt härja på Mundana. De förstör i stort sett allt och försvinner sedan. Människor, alver och andra slåss mot demonerna i larvigt Warhammer-aktiga stider.

Det rådande året i officiella Mundana är 9999 år sedan förr Mörkret tog sin början. Du har ett år på dig, sen så dyker demoner upp överallt.

Jag avskydde hela alltet när jag läste det i L&H. Det var en sån tvärvändning mot det realistiska Eon jag hade spelat i flera år. Det värsta var att det inte fanns någon riktigt skäl för demonerna slå sönder allt förutom att "det ligger i deras natur". Det är som demonerna får en semester där de kan rocka loss innan de måste återgå till sin tröskiga liv i varstans de nu är. Å allt framställdes så löjligt episkt stort! Utan en riktig bakgrund och emotionell inlevelse gav det en fadd smak av Warhammer fan fic.

Å vad rollpersonerna än gör kan de inte stoppa eller på något sätt förmildra det hela. Jag gillar CoC men även om du är en myra där så har Investigators trots allt en chans att göra en skillnad om än bara för stunden.

Jag förtränger Mörkret med lika mycket kraft som jag förtränger Drakväktarna.
Okej, det sista var inte riktigt sant, jag kan tåla Mörket till skillnad från...
Om de bara hade presenterat det lite bättre, gett (mer)ledtrådar om domedagskulter som försökte framkalla sin demon-gud å ge den ett försprång...
Mer CoC, och då menar jag inte i form av den där larviga demon guden i öknen. Tentakel-Azatoth kopian, bilden i religionsboken var så löjlig att jag mådde illa. Beskrivningen var inte bättre.
De kunde ha gettt demonerna ett mål - t.ex. att de kunde nå gudastatus och störta de nuvarande gudarna. Men nä, Mörkret är bara en jättestor demon-picknick som inte städar upp parken efter sig.
 

zilvert03jz

Veteran
Joined
22 Feb 2007
Messages
3
Re: mörker?[SPOILER][rant]

tack så mycket för detta uttömmande svar.. jag kan ärligt säga att jag inte heller tycker det hela låter särskilt roligt, så jag tror att jag undviker det i eventuella kampanjer. tack så mycket för hjälpen!
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: mörker?[SPOILER][rant]

Jag undviker det, och om jag någon gång tar med det blir det inte nån demoninvasion utan något mycket mer jordnära och realistiskt. Anser själv att Mörkret var en stor miss, men det står någon stans i Drakar eller L&H att Mörkret är annurlunda varje gång, så om förra Mörkret var en demoninvason kan det nya vara något mer realistiskt.

Sedan ändrar jag året med väldigt mycket, i vårt Mundana är det 2974 nu så mörkret kommer isåfall inte för än til 2980 eller nått. Ser 10.000 års perionderna som en fast gräns utan mer som en ungefärlig tidsrymd.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: mörker?[SPOILER][rant]

Om de bara hade presenterat det lite bättre, gett (mer)ledtrådar om domedagskulter som försökte framkalla sin demon-gud å ge den ett försprång...
Kunde bara inte låta bli att tänka på att det här är väl typ exakt vad Xinukulten gör :gremwink: (även om cirefalierna fixade den där biten med frammaningen typ 100 år innan "nu".)

Dock så lär RP har ganska mycket större förmåga att får civ

Men i övrigt håller jag med om att mörkret skulle kunna göra mycket, mycket bättre (och tidsfristen lite, lite längre)

Å vad rollpersonerna än gör kan de inte stoppa eller på något sätt förmildra det hela. Jag gillar CoC men även om du är en myra där så har Investigators trots allt en chans att göra en skillnad om än bara för stunden.
Jag skulle väl säga tvärt om: RP skulle kunna typ avslöja mörkret, förgöra Xinus inkarnater, raida helveteshålet och rent allmänt sabba förberedelser för bad guys ganska hårt och fixa så att good guys förberedelser, och kanske till och med frälsa lite civilisation till nästa eon, och så. Fast det kanske kräver att man börjar lite tidigare än vad det är tänkt eller spelar ett antal länkade grupper...

I CoC väntar du ju bara på att Cthulhu ska komma och äta stället, i Eon blir det i alla fall (på ganska lång sikt) åtminstone inte sämre.

OBS: jag är inte ute efter att försvara mörkret, utan bara nyansera kritiken lite. Skulle jag köra ett mörker skulle jag ta den gamla versionen men såga bort allt dumt som sägs i L&H (och en del till, läs det Warhammer-aktiga med till synes av princip onda demoner etc.) och ersätta det med eget, och framför allt ge dem lite mer tid... (min senaste kampanj började sju år innan "nu", om jag minns rätt, bara ifall att).

Men det enklaste är nog att strunta i det hela om man inte vill köra en übermegajätteepiskt rädda-världenkampanj.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Själv gillar jag det. OT.

Till skillnad från nästan alla andra här så måste jag säga att jag gillar Mörkret. Många av de allra bästa Eon-kampanjer som jag spellett eller spelat har fått ett mycket bra, häftigt och episkt slut i och med Mörkret.

Den här oviljan mot så kallat "high" i Eon har jag aldrig riktigt förstått. Enligt mig så har Eon det absolut bästa regelsystemet för just high-spelande, framförallt eftersom det inte finns några gränser för hur extrema rollpersonerna kan bli. I D&D (som av de flesta anses vara väldigt high) så finns det ju gränser i och med det strikta magi- och levelsystemet. Även ett system liknande det i DoDT är opraktiskt om man vill spela riktigt high, framförallt eftersom man tillslut inte har så stor nytta av att höja färdigheter (förutom möjligen strid för att öka stridskapacitet).

Men som sagt så är Eons regelsystem väldigt lämpligt för att spela extremt episka och storslagna äventyr, och då är Mörkret helt perfekt för att ge dessa rollpersoners äventyr en lämplig upplösning. Om man däremot helt hatar high så kan jag förstå om man ogillar det. Men jag tycker som sagt att Eon är väldigt high och därför så passar Mörkret väldigt bra in i världen.
 

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Re: Själv gillar jag det. OT.

Jag förstår vad du menar. Jag gillar inte att spela high, men om jag skulle få för mig att spela high trots allt så skulle jag fortfarande använda mig av EON. Observera dock att jag ändå inte skulle bruka Neogames version av Mörkret!
EON funkar till både episkt och grisodlande. Dock så föredrar jag själv mjölkbonde (grisodlare+).
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Själv gillar jag det. OT.

Jag har svårt att se Eon som mer lämpat för "high fantasy" än D&D av många anledningar. Jag tolkar high fantasy som att huvudpersonerna är enormt mäktiga och kan utföra stordåd helt på egen hand, dvs att det handlar mycket om makt.

I Eon kan man dö av vad som helst som har åtminstone Ob1T6 i skada, i princip oavsett hur mäktig man än är. I D&D verkar det krävas otroligt mycket för att man ska trilla av pinnen om man har hög level.

Magin må vara friare i Eon men det finns inget i linje med att stanna tiden, skapa besvärjelsekastande kopior av sig själv eller möjligheten att önska sig precis vad man vill, för att ta några exempel. Jag har inte speciellt bra koll på D&D ska erkännas men bara det som visas i Baldur's Gate-serien visar på magi som går långt över vad man hittar i Magi & Mystik.

DoD Trudvang har jag väldigt liten koll på men DoD4 tycker jag också erbjuder mer makt till rollpersoner än reglerna i Eon gör.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Själv gillar jag det. OT.

Fattar precis vad du menar. Själv kör jag Eon ganska High men inte direkt D&D. Det är bara det att Mörkret inte passar jättebra in, men som jag skrev tidigare behövs bara lite ändringar för att det ska passsa.
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Re: Själv gillar jag det. OT.

Stämmer bra att vanliga besvärjelser kan se mäktigare ut i D&D, men tänk även på att man är kraftigt begränsad i antalet besvärjelser man kan kasta per dag där och att det krävs sjukt mycket mer skada att sänka vad man än vill döda för tillfället.

Vill man ha episk ärkemagi i EON så kan man alltid ge en säck med kongelat till en vandöd, skicka in den i en stad och låta den självdetonera (vandöda räknas som artefakter och kan skapas till magiska föremål med projektor o allt sånt), det borde räcka för att förinta en mindre stad eller två om man känner för det :gremgrin:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Själv gillar jag det. OT.

Vill man ha episk ärkemagi i EON så kan man alltid ge en säck med kongelat till en vandöd, skicka in den i en stad och låta den självdetonera (vandöda räknas som artefakter och kan skapas till magiska föremål med projektor o allt sånt), det borde räcka för att förinta en mindre stad eller två om man känner för det
Då är det kanske vettigare att använda de typ 200 000 silver som kongelaten lär vara värda till att köpa sig en mindre armé och erövra städerna istället? ^^
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Re: Själv gillar jag det. OT.

Inte lika diskret och priset var inte heller poängen, det handlade om episk magi, inte en liten armé som kräver helt otroligt mycket mat/utrustning/lön etc etc
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Själv gillar jag det. OT.

Dessutom om man spränger staden får man ju en hel del massa kroppsdelar man kan 'svetsa' ihop och göra stora feta dryga vandöda som man kan använda att besegra nästa stad med

(jag gillar att man kan göra 'Abominiations' A´la warcraft 3 i eon :gremlaugh:) bara man har lite anatomi och mycket kroppsdelar :gremlaugh:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Håller inte riktigt med[SPOILER, kanske inte ändå]

Varje eon, d.v.s. vart 10.000:e år så öppnas helvetets portar och demoner får fritt härja på Mundana. De förstör i stort sett allt och försvinner sedan. Människor, alver och andra slåss mot demonerna i larvigt Warhammer-aktiga stider.

De kunde ha gettt demonerna ett mål - t.ex. att de kunde nå gudastatus och störta de nuvarande gudarna. Men nä, Mörkret är bara en jättestor demon-picknick som inte städar upp parken efter sig.


Mja det är väl det att demonerna förlorade under sista 'Mörkret' och blev fördrivna snarare än att de självmant drog sig tillbaka. Deras mål är att härska över den fysiska världen Mundana på så sätt usurpera gudarnas makt. Vad som gör att de som har kontrollen över Mundana är generellt de mäktigaste beror väl på den enorma själareserven som både gudar och demoner kan tillgodogöra sig kraft från, fast på lite olika sätt.

Allt enligt min uppfattning om hur det står till.

Mer CoC, och då menar jag inte i form av den där larviga demon guden i öknen. Tentakel-Azatoth kopian, bilden i religionsboken var så löjlig att jag mådde illa. Beskrivningen var inte bättre.

Håller med om att bilden är avskyvärd och och att texten inte är så inspirerande men det handlar inte om en demongud utan en demon och en gud. Demon Nyahrl'am Shaggai som har hand om kultens medlemmar tills guden Azradeus kan nedstiga och bränna världen :gremsuck:

/Jaggernaut - stora ämnen stora viljor
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Ymir [OT]

Egentligen borde någon sätta sig ned och sammanställa Ymirs topp 100 eoninlägg genom tiderna eller något liknande. Hjalle little help here?

/Jaggernaut - Ymirdyrkan på gång.
 
Top