Nekromanti Mörker-kampanj *MEGA-SPOILER*

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Man kan väl tänka sig att RP kommer till Älvakonungens tron precis när den sista isen smällt och börjar samtala med honom. Ger intrycket av att vara en riktig mys-farbror och han erbjuder dem hjälp, med något de tror är viktigt, om de hämtar staven åt honom. Den är antagligen belägen på ett ställe där han inte kan komma åt den själv. Han är till och med beredd att godtroget hjälpa dem först (!!! Händer det nånsin i rollspel) om de lovar att fullfölja sin del sen. Allt för att de ska lita på honom så mycket som möjligt. Han kanske erbjuder dem något (Sken-)magiskt föremål i utbyte. Eller ett föremål som bara fungerar tills han fått sin älskade stav. Eller så är det till och med riktigt användbart. (Han kommer ändå vara så mäktig sen, att det inte spelar någon roll)
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Precis! Rollpersonerna får gärna göra ett par mindre tjänster åt honom för att "lära känna" honom och för att bygga upp förtroendet. Varje gång bör de bli generöst belönade för sin lojalitet. Först senare bör de börja ana vad som egentligen pågår. Det bästa är om de då står honom så pass nära att de inte vill tvivla på honom.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
IS HE A SHE!?

Vigilah är väl en manlig karaktär har jag alltid fått för mig iallafall?! :gremeek:

Jag hoppas dock det är en kvinnlig, would be so epic av någon anledning. Mest kanske för att jag alltid tänkt mig honom som just en honom.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Gillar Bandobra, använder gärna det du skrivit om henne som inspiration. Tycker också det är kul med folk som hittar på helt egna mörkerherrar istället för att välja bland de som nämns av Neogames.

Själv kör jag inte med mörkerherrar på samma sätt som i vanilla-mörkret. Mycket på grund av att jag istället använder mig av Ymirs och Fahnens alternativa Mörker istället.

Jag tolkar heller inte Zairis spådom som referenser till mörkerherrar. Istället tolkar jag det som tecken och händelser som kommer att leda fram till Mörkret. Står ju också om nio tecken som ska synas i profetian, så helt fel är det ju inte :gremwink:

Alla dessa händelser kommer påverka hur Mörkret ter sig, och vissa av dem ger upphov till att mäktiga varelser anländer, föds eller uppenbarar sig på Mundana.

Nu har jag inte spelat Eon på väldigt länge, så jag han inte utarbeta vad alla tecknen var.
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Re: IS HE A SHE!?

Förut har jag alltid tänkt att det var en han. Sen HAR JAG FÖR MIG att jag läste om Vigilah som "hon". Nu när jag letar i boken, om man läser om slutstriden omnämns HEN som en HAN. Hmmm... Va tråkigt, jag hade precis börjat vänja mig... Jag kanske behåller HEN som en HON ändå. Får se. (Har alltid haft en förkärlek för brud-karaktärer)

EDIT: Okej, känner mig dum. Har letat och letat och överallt står "herre", "prins" och, *suck*, "han"... Fett besviken.
Men då så. Hur ser ni för er HONOM?
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Absolut! Kul att du gilla henne. Jag gar som sagt ett helt äventyr (inte nedskrivet, men kan ju skriva ned "mallarna"), om du vill ha ännu mer kött på benen.

Jag har som sagt också varit inne på din tanke, om att det är tecken (som det faktiskt står). Mycket p.g.a att alla (även mina spelare) utgår ifrån att det är nio prinsar.
Jag gillar å andra sidan just det här klyschiga med nio mörka generaler som går i spetsen för undergångens armé. Det ger spelarna en liten, liten gnutta av falskt-hopp, om att de kan bekämpa Mörkret, just för att det leds av individer som kan slås ned. Om det är tecken, känns det svårare att motverka, efter att de slagits in och det är alltid nice att ha bad-guys. Sen föredrar jag, personligen, det officiella mörkret.
Det betyder dock inte att jag inte är väldigt öppen för idéer och inspiration!
Har du några tankar om vilka tecken du tänker ska visa sig?

Jag själv tampas just nu med hela frasen "Österns odjur, krälar uppåt. Yngel föds av kungadotter.", samt sista halvan av sista delen. D.v.s "Sist och först, i blod och svavel". Tankar?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Österns odjur kan mycket väl vara någonting riktigt illa österifrån, bortom den normala kartan. Personligen är jag ambivalent till idén att Kabalaorden är östens odjur. De idéerna jag har, (delvis tack vare Ymir), är snarare någon form utav urgammal fiende till Ebhron. Antingen i formen utav en gigantisk Leviathan ur ödeshavet(möjligen en tjänare till havsdjupets moder om nu inte henne själv). Min andra idé är en den primordiala kraft i formen utav ett hive-mind som tillintetgjorde Ebhrons blodsfiender i öst. Mer exakt vad det är har jag inte givit en jättedjup tanke tyvärr.

"Sist och först, i blod och svavel" verkar uppenbart vara Mr.Azradeus men jag tror snarare på att Semal återuppväcker alternativt att Hegor själv uppstår som en mörkerherre. Att han på något sätt överlevde sin guds vrede och återuppstår utav hatet som han samlat på sig i årtusenden. Möjligt att hans blod kom i kontakt med solsvärdet i sitt sista ögonblick och lyckades med med svärdet tillsammans med sin oheliga magi hålla sig levande. Nu när mörkret återkommer så självutnämner han sig till den nya "Semal" och tar över "stjärnefångens" plats som mörkerherre.

/Poseur ger lite spontana tankar
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Den sista att falla (förra mörkret), den första att återkomma (nuvarande). Så tänkte jag lite snabbt bara
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
jjjohan said:
Men vad skulle just "sist och först" kunna syfta på? Känns lite fattigt att han anländer sist och faller först.
Han kanske är anden av den första människa som någonsin dog efter begynnelsen, och förutbestämd att bli den sista själen som återstår, vrålande i ensamheten i en död världs sista falnande månljus?
 
Top