D&D Mörkalvsmartriarkens ly-handlingar

Skarpskytten

D&D-smurf
Jag filar på ett tillägg till Drow Matron Mother i Mordenkainens Tome of Foes. Lair Actions. Jag vill att de ska ha ett mörker/skugg-tema, lite som Obtenbration för er som spelat Vampire. Jag har tagit en från Ancient Black Dragon och en från Ancient Green Dragon och bara skrivit om lätt (se nedan), men vill ha en till. Några förslag?

Lair Actions

On initiative count 20 (losing initiative ties), the drow matron mother takes a lair action to cause one of the following effects; the drow matron mother can’t use the same effect two rounds in a row:
  • Magical darkness spreads from a point the drow matron mother chooses within 60 feet of it, filling a 15-foot-radius sphere until the drow matron mother dismisses it as an action, uses this lair action again, or dies. The darkness spreads around corners. A creature with darkvision can’t see through this darkness, and nonmagical light can’t illuminate it. If any of the effect’s area overlaps with an area of light created by a spell of 2nd level or lower, the spell that created the light is dispelled.
  • Grasping shadowy arms erupt in a 20-foot radius centered on a point on the ground that the drow matron mother can see within 120 feet of it. That area becomes difficult terrain, and each creature there must succeed on a DC 15 Strength saving throw or be restrained by the roots and vines. A creature can be freed if it or another creature takes an action to make a DC 15 Strength check and succeeds. The roots and vines wilt away when the drow matron mother uses this lair action again or when the drow matron mother dies.
(Skälet att jag har valt just dessa, förutom att de är tematiskt passande, är att min grupp är så sjukt hårda i närstrid och rörliga. Så jag vill blocka bort lite av deras styrkor, genom att tvinga dem slåss i mörker eller genom att binda fast dem. Mer förmågor som hindrar rollfigurer från att komma i närstrid eller nerfar deras förmåga att göra skada i närstrid hade varit supert!)

Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Dark banishing: As the Maze spell except it affects all creatures within 10 feet and they are banished to a demiplane of shadows. There is no duration on the effect, it lasts until a victim successfully escapes.

Maze
8 conjuration
  • Casting Time: 1 action
  • Range: 60 feet
  • Target: A creature that you can see within range
  • Components: V S
  • Duration: Up to 10 minutes
  • Classes: Wizard
  • You banish a creature that you can see within range into a labyrinthine demiplane. The target remains there for the duration or until it escapes the maze.
    The target can use its action to attempt to escape. When it does so, it makes a DC 20 Intelligence check. If it succeeds, it escapes, and the spell ends (a minotaur or goristro demon automatically succeeds).
    When the spell ends, the target reappears in the space it left or, if that space is occupied, in the nearest unoccupied space.

Gamiel

Swashbuckler
Något som bygger på att allt ljus släcks, facklor, lyktor, likdanande bara blåses ut. Plötsligt blir det väldigt mörkt, o även om någon av spelarna har någon typ av magiskt ljus så kommer de andras ljus att försvinna, o fult möjligt kommer någon handling gå åt att bara kasta/aktivera det magiska ljuset.

Mörker glider över golvet som om det vore utspilld olja och alla spelarna behöver göra Dex slag för varje rörelse de gör för att inte bara glida omkring som om de gick på blöt is. Om man misslyckas för mycket med slaget så vurpar man och faller, då börjar mörkret att försöka dra ner en: Dex/Sty slag för att ta sig upp utan hjälp. om man för en fackla/liknande nära mörkret drar det sig undan men man måste då hälla den bara någon/några decimeter från "golvmörkret" för att det ska dra sig undan, kraftigare magiskt ljus behöver inte vara så nära.

Plötsligt så sträcker sig spelarnas ljuskällor bara hälften så långt som tidigare.

Speglar som när spelarna går nära dem med en ljuskälla inte speglar ljuset, även om man ser något i dem, följt av att ut stiger skuggversioner av spelarna (tänk Dark Link/Legend of Zelda) använd statsen för ett passande skuggmonster istället för att kopiera spelarnas, men det borde ändå ge dem något att tänka på.

Ta en titt på början av Solomon Kain filmen, kanske inspirerande.

Gamiel

Swashbuckler
Ett underhuggare monster eller en besvärjelse tycks missa RP/:na o istället träffar deras skugga, men nu är skuggan fastnaglad i marken med pil/påle/dolk/liknande o kan inte röra sig från den platsen för än det som fastnaglar tas loss, o RP:n kan inte röra sig från sin skugga, så de är fast. De kan springa runt det som naglar fast dem men inte från den.

Gamiel

Swashbuckler
Saker tycks röra sig i mörkret utanför RP:nas ljus, om de skjuter något in i mörkret så kommer ljud att höras men inget hända, o om de rör sig efter projektilen kommer de inte hitta den. Fire ball o liknande som lyser upp kommer leda till att de inte lyser upp så mycket som man tycker det borde och man kan se saker röra sig undan från ljuset, men inte få någon tydlig ide om vad det är.

Om RP:nas ljus helt försvinner så kommer det som rör sig i mörkret attackera, räkna som e råttsvärm, de kommer försvinna så fort något ljus tänds igen.

Skarpskytten

D&D-smurf
Lair Actions

On initiative count 20 (losing initiative ties), the drow matron mother takes a lair action to cause one of the following effects; the dragon can’t use the same effect two rounds in a row:

• Magical darkness spreads from a point the drow matron mother chooses within 60 feet of it, filling a 15-foot-radius sphere until the drow matron mother dismisses it as an action, uses this lair action again, or dies. The darkness spreads around corners. A creature with darkvision can’t see through this darkness, and nonmagical light can’t illuminate it. If any of the effect’s area overlaps with an area of light created by a spell of 2nd level or lower, the spell that created the light is dispelled.
  • Grasping shadowy arms erupt in a 20-foot radius centered on a point on the ground that the drow matron mother can see within 120 feet of it. That area becomes difficult terrain, and each creature there must succeed on a DC 15 Strength saving throw or be restrained by the roots and vines. A creature can be freed if it or another creature takes an action to make a DC 15 Strength check and succeeds. The roots and vines wilt away when the drow matron mother uses this lair action again or when the drow matron mother dies.
  • One creature the drow matron mother can see within 120 feet of it must succeed on a DC 15 Charisma saving throw or be banished to a shadow plane, a different plane of existence the drow matron mother has imagined into being. To escape, the creature must use its action to make a Charisma check contested by the drow matron mother’s. If the creature wins, it escapes the shadow plane. Otherwise, the effect ends on initiative count 20 on the next round. When the effect ends, the creature reappears in the space it left or in the nearest unoccupied space if that one is occupied.
(Den sista är typ God45s idé, copypastad från Ancient Gold Dragon.

Genesis

Ni dés ni maître
One creature the drow matron mother can see within 120 feet of it must succeed on a DC 15 Charisma saving throw or be banished to a shadow plane, a different plane of existence the drow matron mother has imagined into being. To escape, the creature must use its action to make a Charisma check contested by the drow matron mother’s. If the creature wins, it escapes the shadow plane. Otherwise, the effect ends on initiative count 20 on the next round. When the effect ends, the creature reappears in the space it left or in the nearest unoccupied space if that one is occupied.
Är inte detta typ ”stå över ett kast”, det tråkigaste som finns i brädspel? Du får inte vara med, utan stå här i fängelset tills du slår en sexa.

Motförslag: Rollpersonen är kvar, men kan inte fysiskt interagera med resten av verkligheten, utan är fast i ett skuggplan. Magi kan användas, hen kan kommunicera med andra, och så lägger du in något annat smart sätt rollpersonen kan bidra, eller lyckas ta sig tillbaka. Typ kliva genom en spegel, besätta ett monster eller nå’t. Eventuellt finns skuggvarelser där som kan anfalla rollpersonen.

God45

#PrayersForBahakan
Är inte detta typ ”stå över ett kast”, det tråkigaste som finns i brädspel? Du får inte vara med, utan stå här i fängelset tills du slår en sexa.

Motförslag: Rollpersonen är kvar, men kan inte fysiskt interagera med resten av verkligheten, utan är fast i ett skuggplan. Magi kan användas, hen kan kommunicera med andra, och så lägger du in något annat smart sätt rollpersonen kan bidra, eller lyckas ta sig tillbaka. Typ kliva genom en spegel, besätta ett monster eller nå’t. Eventuellt finns skuggvarelser där som kan anfalla rollpersonen.
Man skulle kunna gå full Lady of Pain också och dumpa offren i sin egen dungeon så de måste dungeon crawla sig ut (och kanske slåss med saker eller lösa gåtor) för att ta sig tillbaka till striden.