Nekromanti Mörk stridsmusik

Vash

Veteran
Joined
30 Dec 2002
Messages
4
Location
Kalix
Håller just på att skriver lite grann på en lite mörkare DoD 6 kampanj. Använder mig av en hel del musik för att förmedla känslor till spelarna och jag har lyckats hitta hyfsat mycket "neutral" musik. Det jag nu saknar är lite bra stridsmusik. Är väl framförallt mörk metal jag vill ha, har dock hittat väldigt lite bra grejer

Någon som har några tips på bra grupper?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Här kanske du kan ta en titt och bli inspirerad.
http://home.foxtail.nu/fmrdb.asp

Sen vet jag inte hur bra jag kan hjälpa dig, jag har letat musik till Feng Shui på sistone och fastnat för en massa instrumentala låtar. Vet dock inte hur bra följande skulle funka till svärdsfäktande i fantasymiljö...

Instrumentala versioner av Prodigys "Breathe" och "Firestarter" röjer fett.
Har 2 instrumentala låtar med Rammstein, "Sonne" samt "Eskimos and Egypt".
Motörheads "Tear you down" är trevlig (och även den instumental).
"Mr Torture" med Helloween är inte instrumental men den är så enormt bra så den fick vara med i alla fall, kör den i en one-on-one-fight mellan en spelare och en elak jävel och få toppenstämning. :gremsmile:
Hypnosia med "Gates of Cirith Ungol" borde funka.
 

brain2

Veteran
Joined
11 Apr 2003
Messages
4
Location
Växjö
Oj, det finns jättemycket som skulle passa! Här är några förslag

Bolt Thrower - War Master
Bolt Thrower's texter handlar i regel om krig. Mycket mörk, snabb, hård och tung death metal. BT skulle nog passa bra i kaotiska våldsamma strider, och även mäktiga ondskefulla truppförflyttnigar osv. Har mest lyssnat på ovantående platta, men kan tänka mig att andra skivor med BT passar lika bra.

Celtic Frost - To Mega Therion
Det är väl främst två spår från den här plattan som skulle funka bra. Först öppningsspåret "Innocence and wrath". Otroligt mörk o mäktig musik. Instrumental. Andra tipset från denna skiva är "Tear's in a prophets dreams". Även denna är instrumental och egentligen ingen musik. Bara en massa ljudeffekter som är väldigt mörka o stämmningsskapande. Utöver dessa två låtar kan säkert resten oxå andvändas efter tycke o smak.

Sen har vi självklart svenska Bathory. De har gett ut ett antal skivor med episk vikinga-antydningar o likn. Dessa är kanske inte så mörka, men väldigt mäktiga. Skivorna som detta gäller är främst: Hammerheart, Twilight of the gods, Blood on ice, Nordland 1 & 2. Kan utlova mycket Sword & Sorcery, hästhovar, hjältemod o krigare. =) Utöver stridsmusik hittar du även här mäktiga intros och andra stämningsfulla stycken att användas i andra sammanhang.

Vidare finns det mycket mörk, kaotisk metal (främst death & black) som skulle passa i strider. Nämner några: Morbid Angel, Dimmu Borgir, Dissection

Hoppas du hittar vad du söker!
 

tyron

Veteran
Joined
31 Mar 2003
Messages
84
Location
...
annars så kan du ju köra med vissa sagan om ringer låtar typ "bridge of khazad dûm" (eller hur det nu stavas) =)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
annars så kan du ju köra med vissa sagan om ringer låtar typ "bridge of khazad dûm" (eller hur det nu stavas) =)

Sen finns också Leonard Rosenmans soundtrack till den gamla tecknade filmen (klart bättre än själva filmen) som återutgavs på cd häromåret.
Där finns en del mörk stridsmusik; orch-körerna i 'Helms Deep' är ren njutning.

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Där finns en del mörk stridsmusik; orch-körerna i 'Helms Deep' är ren njutning.
Den är väl den enda jag tycker är användbar.

Jag har den dock inte på CD, utan på dubbel-bild-LP! Nu blev du avundsjuk va?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Den är väl den enda jag tycker är användbar.

Åjo, lyssna på 'Following the Orcs' (inte som stridsmusik, men ändå).

Jag har den dock inte på CD, utan på dubbel-bild-LP! Nu blev du avundsjuk va?

Lite... Jag har den på vanlig svart dubbel-LP. Ska gå förbi skivaffären och försöka beställa CDn framöver (dvs, försöka övertyga dem om att det inte är Howard Shores grejs jag är ute efter).

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,607
Lite... Jag har den på vanlig svart dubbel-LP.
Om det kan trösta dig så har bildskivorna sämre ljudkvalitet. Det har något att göra med tillverkningsprocessen. Dessutom blir man yr i huvudet av dem.
 

tyron

Veteran
Joined
31 Mar 2003
Messages
84
Location
...
orch-körerna i 'Helms Deep' är ren njutning.
Menar imget illa men du verkar inte ha allt för bra musiksmak :gremgrin:

Nej men allvarligt talat den e nog helt ok men det finns nog inte allt för många tillfällen som man kommer använda sig av en och-kör. (eller jag vet inte hur dina rollspelskvällar ser ut) Men funkard et även om man inte möter en sjungandes och-klan? :gremsmile:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Metal

Tja... då kör jag igång med en liten lista som du skulle kunna använda dig av.
Kolla lite med Dissection, exempelvis Nights Blood.
Finntroll, där funkar kanske Den hornkrönte konungen, krigsmjöd och slaget vid blodsälv
lite varierande hur mörkt det är men men...
Kanske Myrkskog, lite hårdare...
Möjligen War, beror ju på hur melodiskt du vill att det skall vara. Men det är ganska bra röj
Finns säkert något med The Haunted om man letar med

hoppas det kan vara till någon hjälp
 
Top