Nekromanti Mörk steampunk

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Hej hopp!

Jo, det är så att jag börjat snegla lite på steampunk, en gren jag inte varit särskilt insatt i förut. Jag har vissa funderingar på att skriva ihop något eget litet lir i schangern men skulle behöva lite tips på bra inspiration, det kan vara romaner eller rollspel eller vad som helst. Jag hade tänkt mig steampunk av det mörkare slaget, lite Charles Dickens eller Edgar Allan Poe möter steampunk. Regniga, smutsiga, överbefolkade industristäder, brutal kolonialism, avgrundsdjupa klassklyftor, växande rövarkapitalism och rovdrift på naturtillgångar är lite ledord som passar med den eftersträvade stämningen.

Tack på förhand för alla svar!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
GURPS Steampunk är faktiskt en helt ovärderlig modulbaserad resurs om man vill steampunkrollspela, oavsett vad man tycker om GURPS-systemet. Rekommenderas.
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Okej, har kollat in GURPS Steampunk och det verkar vara precis vad jag behöver, en grundlig genomgång av grenen samt lite ideer att spåna på, har dock inte beslutat om system ännu. Har även kikat på Iron Kingdoms och blev faktiskt lite förvånad över ur bra det verkar vara, jag brukar annars ha lite svårt för den där sortens blandning av steampunk och fantasy. Iron Kingdoms gav mig dessutom en ide om att skrota ihop en egen liten värld på klassiskt fantasy-maner, dock med lite mindre av fantasy-ingrediensen.

Tack för alla bra förslag! Fortsätt gärna att komma med mer tips på bra steampunk-inspiration.
 
Top