Mörk Borgs föredömliga licens

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
600
Någon som lagt märke till hur mycket bra material som kommer till Mörk Borg via b.la. Kickstarter?
Det är säkert mycket tack vare deras enastående licens.

Jag tycker att deras modell är föredömlig och att alla borde göra likadant.

Varför det är föredömligt enligt mig:
  • Spel tjänar på att ha mycket material tillgängligt
  • En kommersiell licens höjer kvalitén på 3rd-party-material
  • Licensen de har skapat är otroligt enkel att använda och förstå
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Japp, föredömlig är den!

Det enda jag som novis i MB-sammanhang är lite varse är ju just kvalitetsfrågan. Vad är bra och inte, liksom. Mycket redan att skyffla sig igenom. Men kul och jävligt rätt gjort!

Pratade med @Basenanji häromdan och tror jag själv har ett MB-projekt på horisonten...
 

gabrielledebourg

Queer tentakeldrottning
Joined
5 Feb 2018
Messages
387
Mycket föredömlig och tydlig licens! Tycker det är kul att se mängden av rollspelsförlag som erbjuder någon form av community content-program och licenser till sina produkter. Tänker till exempel på Miskatonic Repository och Free League Workshop som är sjukt smidiga att använda för att skapa material (och även kunna få lite intäkter på för den som vill), ihop med snygga och lättanvända layout-mallar för att kunna publicera materialet.
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
30,129
Location
Nynäshamn
Vilka fördelar ser ni med den här licensen jämfört med t.ex. en helt vanlig CC-BY-licens?

Jag tänker då "ni" mer som "ni som skapar content" snarare än "ni som står bakom Mörk Borg".

(EDIT: Jag menar alltså inte detta som något drygt "öh, varför kör ni inte CC-BY istället för", utan genuin nyfikenhet: vad missar man om man som jag inte orkar bygga en egen licens utan bara kör cc-by rakt av?)
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
4,871
De är ju verkligen sköna, gänget bakom. Licensen ser användarvänlig och inbjudande ut. Tydlig är den också.

Men hörni! Vilka är egentligen Stockholm Kartell? Jag har fattat det som att SK är ett gäng fnasiga rollspelare i Stockholmstrakten som approprierar motorcykelmode genom (i mitt tycke lite fånigt) västmode. (Förlåt @Dante @kloptok och @chrull, era västar är förstås assköna!)

Men nu verkar det som en kommersiell gruppering?

Det skulle jag i så fall gilla betydligt mer än kläderna som gruppen bär för att känna igen varandra. Då kanske man kan hoppas på fler produkter och med ekonomiskt stöd som möjliggör en hög kvalité på deras produkter! Lycka till Kartellisterna och kör hårt! :D
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
7,602
Vilka fördelar ser ni med den här licensen jämfört med t.ex. en helt vanlig CC-BY-licens?

Jag tänker då "ni" mer som "ni som skapar content" snarare än "ni som står bakom Mörk Borg".
Jag kan ju släppa det som CC-BY under den licensen också. De säger inte emot varandra. Större valfrihet för kreatörer alltså.
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
7,602
De är ju verkligen sköna, gänget bakom. Licensen ser användarvänlig och inbjudande ut. Tydlig är den också.

Men hörni! Vilka är egentligen Stockholm Kartell? Jag har fattat det som att SK är ett gäng fnasiga rollspelare i Stockholmstrakten som approprierar motorcykelmode genom (i mitt tycke lite fånigt) västmode. (Förlåt @Dante @kloptok och @chrull, era västar är förstås assköna!)

Men nu verkar det som en kommersiell gruppering?

Det skulle jag i så fall gilla betydligt mer än kläderna som gruppen bär för att känna igen varandra. Då kanske man kan hoppas på fler produkter och med ekonomiskt stöd som möjliggör en hög kvalité på deras produkter! Lycka till Kartellisterna och kör hårt! :D
Stockholm Kartell is a creative coven of writers, designers and idiots.
https://www.stockholmkartell.com/
Det är inte ett företag.
Men det kommer en hel hög produkter inom en nära, eller inte så nära framtid från Kartellen.
Death in Space, Cy Borg, SKR, och lite mindre produkter är de som närmast är på gång. Om man inte räknar Mörk Borg Heretic då, som lanseras på kickstarter om ... 30 timmar?

1610554946122.jpeg
 
Last edited:

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
600
Publicerar man något för Fria Ligans Workshop så tar de hälften av förtjänsten. Det tycker jag är lame.
Inte för att jag är girig och tror att jag ska kunna tjäna pengar på rollspel. Men jag tycker att det borde var värt mer för Fria Ligan att få en massa material till sina spel än att de ska göra en mindre förtjänst på community-materialet.
Ponera att jag gör en välgjord PDF där jag har betalt en illustratör att göra bilder, då är det redan svårt nog att gå runt ekonomiskt.
 

Genesis

揸緊中指唔係你想咁易
Joined
17 Aug 2000
Messages
8,799
Location
Göteborg
Vilka fördelar ser ni med den här licensen jämfört med t.ex. en helt vanlig CC-BY-licens?

Jag tänker då "ni" mer som "ni som skapar content" snarare än "ni som står bakom Mörk Borg".

(EDIT: Jag menar alltså inte detta som något drygt "öh, varför kör ni inte CC-BY istället för", utan genuin nyfikenhet: vad missar man om man som jag inte orkar bygga en egen licens utan bara kör cc-by rakt av?)
Den skillnad jag kan se är att man alltid måste skriva ditt namn på sina alster. Med licensen i OP räcker det att säga "kompatibelt med Kutulu". Med en CC-BY måste man skriva "kompatibelt med Kutulu av Krank L. I. Brankelfnatt".
 

krank

Wokevänster-ödleman från Epsilon Eridani
Joined
28 Dec 2002
Messages
30,129
Location
Nynäshamn
Den skillnad jag kan se är att man alltid måste skriva ditt namn på sina alster. Med licensen i OP räcker det att säga "kompatibelt med Kutulu". Med en CC-BY måste man skriva "kompatibelt med Kutulu av Krank L. I. Brankelfnatt".
Fair.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
3,263
Krank L. I. Brankelfnatt".
Gizmokrank!

Jag blir så glad :)

Alla är ankor :love:


Mer seriöst, grymt coolt det ligan har och MB-gänget har gjort. Jag hade inte greppat hur mycket resurser och stöd de fixat. En förebild :)
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
10,463
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Värt att slå ett slag för WWs "Storyteller's Vault" också. Där har de inte bara en massa layoutmallar och grejer, utan också ett oändligt bibliotek av illustrationer från decenniers worth of content, som alla är fria att återanvända till sina egna alster.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
9,718
Location
Stockholm
Värt att slå ett slag för WWs "Storyteller's Vault" också. Där har de inte bara en massa layoutmallar och grejer, utan också ett oändligt bibliotek av illustrationer från decenniers worth of content, som alla är fria att återanvända till sina egna alster.
Toppentack för det tipset! Loggade in med mitt Drivethrurpg-lösen och det fungerar finfint!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
334
Location
Nibiru
Publicerar man något för Fria Ligans Workshop så tar de hälften av förtjänsten. Det tycker jag är lame.
Inte för att jag är girig och tror att jag ska kunna tjäna pengar på rollspel. Men jag tycker att det borde var värt mer för Fria Ligan att få en massa material till sina spel än att de ska göra en mindre förtjänst på community-materialet.
Riktigt så funkar det inte. Free League Workshop följer DrivethruRPGs standardavtal för community content-program, exakt samma som tex White Wolfs Storyteller's Vault, Chaosiums Miskatonic Repository och andra. Enligt denna mall får kreatören 50%, Drivethru själva 30%, och förlaget 20%.
Drivethru tar alltid 30% i alla lägen (alltså även om man skulle publicera något på Drivethru under MÖRK BORGs licens).

Skillnaden är alltså att Free League Workshop är ett community content program under DrivethruRPG och följer deras mall, och vi erbjuder också färdiga layoutmallar i flera filformat till alla spel.
MÖRK BORGs licens ligger utanför detta och är helt frikopplad från plattform. Det är två olika vägar att gå, båda med för- och nackdelar.

Skälet till att vi valde ett community content program via DTRPG för Ligans spel var inte att tjäna pengar, utan A) att skapa ett tydligt och lättillgängligt nav för all community content, och B) behålla en viss överblick över vilket community content som faktiskt skapas, för att pusha bra grejer men också ärlligt talat för att kunna ingripa om någon skulle ge ut nåt misogynt eller rasistiskt skit till något av våra spel - då kan vi ta bort det.
 
Top