Mördare spelade Dungeons & Dragons...

Status
Not open for further replies.

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Börjar det igen? En amerikan som tydligen kastat två andra amerikanska turister ner i en ravin (vid Neuschwanstein) rapporteras ha spelat Dungeons & Dragons:
"One person who knew Bohling briefly says that he reportedly spent a lot of time playing ‘Dungeons and Dragons’ game in the library in his hometown of Allen Park."
Mördaren gillar dessutom Metallica...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jag 'är personligen övertygad om att vi uppnått näst intill kritisk massa av rollspelare över alla generationer. Tror något som satanik panik skulle ha extremt svårt att få samma genomslag idag, utan behandlas som alla andra konspirationsteorier.

Vilket i och för sig fortfarande kommer innebära att det kommer finnas några som tror på det, och tyvärr kommer antagligen några ungar bli misshandlade och få sina böcker brända av "välmenande" idioter till föräldrar.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Jag 'är personligen övertygad om att vi uppnått näst intill kritisk massa av rollspelare över alla generationer. Tror något som satanik panik skulle ha extremt svårt att få samma genomslag idag, utan behandlas som alla andra konspirationsteorier.

Vilket i och för sig fortfarande kommer innebära att det kommer finnas några som tror på det, och tyvärr kommer antagligen några ungar bli misshandlade och få sina böcker brända av "välmenande" idioter till föräldrar.
I vår polariserade värld kommer jag inte bli förvånad om bödelns yxa hugger blint.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag 'är personligen övertygad om att vi uppnått näst intill kritisk massa av rollspelare över alla generationer. Tror något som satanik panik skulle ha extremt svårt att få samma genomslag idag, utan behandlas som alla andra konspirationsteorier.

Vilket i och för sig fortfarande kommer innebära att det kommer finnas några som tror på det, och tyvärr kommer antagligen några ungar bli misshandlade och få sina böcker brända av "välmenande" idioter till föräldrar.
Kanske i väst, men i andra delar av världen (tex Turkiet och Kina, som är två fall jag känner till) finns fortfarande i vissa sammanhang en påtaglig moralpanik eller skepsis mot datorspel, rollspel och dylikt. Och Kina är ju en stor del av marknaden för många datorspel, inkluderat många som görs i Sverige, så det kan ha en påverkan.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Kanske i väst, men i andra delar av världen (tex Turkiet och Kina, som är två fall jag känner till) finns fortfarande en relativt påtaglig moralpanik eller skepsis mot datorspel, rollspel och dylikt.
USA har ju rätt stor andel intoleranta outbildade idioter, så jag är rätt säker på att en del grupperingar där kommer vilja använda det här som ett slagträ mot "the libs".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
USA har ju rätt stor andel intoleranta outbildade idioter, så jag är rätt säker på att en del grupperingar där kommer vilja använda det här som ett slagträ mot "the libs".
Det här mordet skedde för mer än 9 månader sedan, så det är knappast färska nyheter. Jag har inte personligen märkt några tendenser till det du beskriver i det här fallet. Snarare använde människor mer åt vänster det som ett argument i debatten om "asian fetisch" och orientalism.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Kanske i väst, men i andra delar av världen (tex Turkiet och Kina, som är två fall jag känner till) finns fortfarande i vissa sammanhang en påtaglig moralpanik eller skepsis mot datorspel, rollspel och dylikt. Och Kina är ju en stor del av marknaden för många datorspel, inkluderat många som görs i Sverige, så det kan ha en påverkan.
Är de också stora konsumenter av västerländska nyheter?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Det här mordet skedde för mer än 9 månader sedan, så det är knappast färska nyheter. Jag har inte personligen märkt några tendenser till det du beskriver i det här fallet.
Vi kan ju hoppas att det så förblir. Det här var första jag hörde om fallet överhuvudtaget.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Är de också stora konsumenter av västerländska nyheter?
Verkligen inte, men kinesisk media (i synnerhet social media) älskar nyheter där de kan utmåla andra länder och folk som rasistiska mot kineser, så det är möjligt att de kunnat vilja lyfta fram just den här nyheten för att plocka propaganda-poäng.
 
Status
Not open for further replies.
Top