Nekromanti Möjligtvis en manual?

MachoDangerNoob

Veteran
Joined
29 Mar 2017
Messages
7
Jag har inte undgått att se att det finns väldigt lite info om rollspelen. Ok, jag kan skrapa fram lite videos om DoD, det är rätt så enkelt...

Men Mutant, Saga, Hjältarns Tid och liknande det finns inte mycket alls. Visst på deras hemsidor så står det såklart en hel del! Men typ en demo-regelbok? (Det har hjältarna tid) eller kanske en video. På deras hemsidor beskrivs spelen men ofta inga RP exempel eller en manual! Har nu suttit i mer än 4 timmar och försökt at få tag på så mycket fakta som möjligt men har nästan inte hittat någonting!!! D:

(Jag vill inte chansa, eftersom det är dumt att lägga nästan 500 kr på ett spel som man sen inte gillar och inte kommer spela!)


Eller åtminstone en recension med typ 4/10, 5/5 eller ett vanligt poäng system!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vet du vilken info du är ute efter? Många av oss här skulle gladeligen svara på frågor :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag föreslog Svärd och Svartkonst och det går att ladda ner en version av hela spelet här. Kapitlet för spelledaren börjar på sidan 153. Där står om hur spelledaren kan förbereda för spelet men i börjar är det bättre att ladda ner en av dom färdiga äventyrsuppläggen som finns, med kartor och allt.

Saga är också fint och hoppas någon kommer med en länk till det snart, om det finns nån onlineversion?.


Jag håller verkligen med om att spelen är dyra. Och investeringen i pengar är inte ens det värsta, dom slukar också en hel del tid. Å andra sidan finns det få saker som är lika givande för den tidsinvesteringen... men, det kan vara väldigt motigt i början när det är mycket att lära sig på en gång.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bästa "manualen" är nog här på rollspel.nu.
Starta en ny tråd och fråga vad som är bra/dåligt med ett specifikt rollspel - så får du ett halvdussin recensioner inom ett par dagar.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Ni skulle också kunna efterlysa någon som kan vara intresserad av att spelleda med er och som kanske har några olika spel som vi kan få känna på. Det brukar inte vara omöjligt att hitta någon som uppehåller sig i samma stad/ort som en själv som skulle kunna tänka sig att ställa upp och visa lite och låta er testa innan ni bestämmer själva vilket spel ni vill satsa på. Då får ni dessutom möjlighet att ställa frågor direkt till den personen och diskutera kring frågeställningar som dyker upp medan ni spelar.

Gör i så fall en efterlysning på evenemang och kontaktforumet.

/Cissi
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Cissi;n228233 said:
Ni skulle också kunna efterlysa någon som kan vara intresserad av att spelleda med er och som kanske har några olika spel som vi kan få känna på.
Bra förslag, det är ju bästa sättet att lära sig. Om någon av er vill spelleda kan det ett annat alternativ att ha en erfaren spelare runt bordet som kan hjälpa till lite med regler & procedurer & tips.

Men, jag fick intrycket att den här gruppen var rätt så ung? Kanske inte det mest pepp att träffa en massa nätfrämlingar :D
Men kanske finns det nån förening nära dom, eller spelaffär där man kan få tips?

Ibland finns också rollspelböcker på bibblan.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Eftersom jag är inne i en Symbaroum-period så föreslår jag givetvis att du tittar på det spelet. Det finns en hel del gratis PDF-material att ladda ner från hemsidan:
http://www.jarnringen.com

De har även en kickstarter igång för att översätta de senaste böckerna till engelska och medan det kanske inte är så intressant för er så har de på den kickstartersidan sammanställt en massa externt och internt material om spelet. Bland annat recensioner, bildgallerier och PDFer, men även länkar till videos som är gjorda av fans (engelskspråkiga förvisso) som går igenom olika aspekter av spelet och visar på onlinespelexempel, vilket nog kommer närmst det du efterfrågar. Scrolla ner en bit i länken nedan:
https://www.kickstarter.com/projects/449518387/symbaroum-karvosti-the-witch-hammer/description
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Alla spelexempelvideos jag har hittat m Symbaroum är med rälsen The Promised Land eller vad den nu hette på svenska. Tycker rälselement inte är det bästa för nybörjare, platsbaserat brukar vara en bättre start och mindre som behöver klaffa för spelledarens plan.
Om någon har ett tips på ett bra grottkräl ('grott' kan ju vara skog, slott, källare osv) med Symbaroums stats så kanske…

Anledningen till Arneson, en av många skapare till D&D på sjuttiotalet, förlade äventyren under jord i början var för att det skulle kunna vara avgränsat och lätt att förbereda samtidigt som det fanns stor valfrihet i hur man gick omkring. Så nån typ av avgränsad plats är det allra lättaste. Senare kan man ha point crawls och hex crawls.
Läste Det Förlovade Landet när det kom ut och det var knepigt. Det är mycket som förutsätts klaffa i rätt ordning och spelarna förväntas hänga med i karavanen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
PS om nån undrar varför jag propsar så mkt på ett OSR-igt perspektiv (ffa platsbaserat, den behöver ju inte vara så dödligt, beror ju på reglerna) är för att jag ser det som en grund att stå på för att sen kunna spela sandbox om man vill eller rälstrad om man så vill. S

Story games i stil med Fiasco kommer från andra hållet och kan också vara en bra start. Men att kasta sig in i en rälsad adventure path tror jag kommer vara onödigt svårt i början. Det kräver finess hos SL. (Att jag dessutom ogillar den spelstilen är visserligen sant och kanske ett trovärdighetsproblem i det här sammanhanget. Men, hoppas få lite uppbackning både av traddare och av andra sandboxfrälsta.)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
2097;n228250 said:
PS om nån undrar varför jag propsar så mkt på ett OSR-igt perspektiv (ffa platsbaserat, den behöver ju inte vara så dödligt, beror ju på reglerna) är för att jag ser det som en grund att stå på för att sen kunna spela sandbox om man vill eller rälstrad om man så vill. S

Story games i stil med Fiasco kommer från andra hållet och kan också vara en bra start. Men att kasta sig in i en rälsad adventure path tror jag kommer vara onödigt svårt i början. Det kräver finess hos SL. (Att jag dessutom ogillar den spelstilen är visserligen sant och kanske ett trovärdighetsproblem i det här sammanhanget. Men, hoppas få lite uppbackning både av traddare och av andra sandboxfrälsta.)
Hmm, jag har oftast hört annars att det är lättare för en oerfaren SL att ha ett mer rälsat äventyr att förhålla sig till. Även för oerfarna spelare, att ha tydliga saker att göra och reagera på utan att behöva ha kunskaper och dra igång egna initiativ direkt. Sedan är det kanske främst skillnad på vilken skola man förespråkar, är man ute efter att spela på ett OSR-igt sätt kanske inte räslat är det bästa att börja med, men det kanske inte är något man ska lägga på en nybliven SL baserat på sina egna preferenser? Det bästa vore väl ett äventyr som innehåller delar av olika spelstil så man kan prova på lite av varje?

Många har tidigare pratat varmt om D&D 5e starter set, nu har jag inte spelat det själv, men det tycks ju vara lyckat som en bra inkörsport.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag tror det du efterfrågar är en del av syftet med http://www.svenskarollspel.nu/wikia/ men såvitt jag förstår är den fortfarande under uppbyggnad (eller lagd på is?), vilket är synd. Som jag förstår är tanken att vem som helst ska kunna skapa och ändra bland wiki-sidorna, men jag är inte helt säker.

?(Jag vill minnas att den/de som driver sidan hänger här på WRNU, och många andra har bättre koll än vad jag har, så rätta mig gärna om jag har fel)
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Kan dessutom rekommendera att lyssna på några podcaster som behandlar rollspelet du är ute efter. Själv lyssnar jag inte så mycket på svenska poddar, men det går lätt att hitta ett gäng diskussioner på detta forum där sådana presenteras; exempelvis här:
https://www.rollspel.nu/threads/705...66 [url]https://www.rollspel.nu/threads/63661
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Paal;n228254 said:
Hmm, jag har oftast hört annars att det är lättare för en oerfaren SL att ha ett mer rälsat äventyr att förhålla sig till. Även för oerfarna spelare, att ha tydliga saker att göra och reagera på utan att behöva ha kunskaper och dra igång egna initiativ direkt.

Det som är bra för en oerfaren grupp är att ha ett väldigt tydligt och avgränsat direktiv för dom första spelmötena. "Utforska den här träsket", "Gå ner i pyramiden" och liknande. Och om spelarna inte vill, säg då som det är "Kom igen, jag är ny och det enda som jag har förberett finns där inne." Om sen det i den platsen finns flera olika vägar att ta och mycket valfrihet så kommer det bli roligare än en snitslad bana där inne, men det påverkar ju inte lättheten för SL direkt.

Det som jag däremot tror är onödigt svårt för en oerfaren grupp, både spelare och SL, är att ha ett upplägg som bygger på "först ska det här hända, sen det här, sen det här". Vilket Det Förlovade Landet med sitt upplägg av kapitel och scener absolut är.

Finns en hel del saker som är svårt för SL:

Spoiler för Det Förlovade Landet
"Skulle spelarnas rollpersoner
göra något som inte berörs i beskrivningen av scenerna är det upp till
spelledaren att improvisera och försiktigt guida dem tillbaka till
äventyrets huvudspår." Ex vis om dom vägrar leta rätt på tjuven. Har varit med om en spelargrupp som... vi spelade al-Qadim och jag randomgenererade lite hooks till kvarteret där kampanjen startade med hjälp av tabellerna i Red Tide och dom spottade ur sig en familjesåpa i ett handelshus som dessutom plågades av en tjuv. Såg framför mig hur spelarna skulle besegra tjuven och bli insyltade i familjedramat. Spelarna helt sonika gjorde sig ovänner med handelshuset och sökte upp tjuven och han blev deras bästa allierade resten av kampanjen. Om detta hade hänt när jag hade spellett Det Förlovade Landet -- och varit grön SL -- då vet jag inte vad jag skulle ha gjort. Kan tänka mig spelgrupper som skulle tvärvända sig mot Argasto och hata honom redan från start. Det kan bli svårt att ro hem det.

Och som är invaliderande för spelarna:
Spoiler för Det Förlovade Landet
"Oavsett utfall av striden kommer Argasto att acceptera alla
rollpersonerna som medresenärer – han gillar det han ser, även om de
förlorar kampen."

Upplägget med scen för scen och luckor där emellan är inte det lättaste. Har man lite Fiasco-vana går det säkert att ro hem men kan isf kännas lite trist i jämförelse.

Jag tycker Symbaroum är så himla snyggt och settingen är så himla pricksäker och bra. Varför är då äventyret upplagt så dåligt?

Paal;n228254 said:
Sedan är det kanske främst skillnad på vilken skola man förespråkar [...] Det bästa vore väl ett äventyr som innehåller delar av olika spelstil så man kan prova på lite av varje?
Håller absolut inte med om det.

Paal;n228254 said:
Många har tidigare pratat varmt om D&D 5e starter set, nu har jag inte spelat det själv, men det tycks ju vara lyckat som en bra inkörsport.
Ja. Om man kan engelska är D&D 5e Starter Set det bästa jag sett för att börja med. Jag är väldigt nöjd med det. Och, den är inte det minsta rälsad. (Anth, skriv nu inte om din omgjorda start i Neverwinter för den tyckte jag behövde rälsning för att kunna fungera. Som boken är skriven med att det börjar på vägen till Phandalin är det inte rälsat.) När jag spelledde det förnybörjare så vägrade rollpersonerna gå in i vättegrottan. Dom vågade inte. Dom gick istället till byn. Och det var inga problem. Dom hade en massa roliga äventyr där i byn. Det är ett väldigt fritt äventyr där det går att göra alla möjliga koko saker. Dom blev senare uppätna av en ugglebjörn. Ja det var en härlig tid.

B4 Den Glömda Staden är också bra, önskar den kunde komma i nytryck och med ett enklare regelsystem.
 

Ultraplo

Veteran
Joined
29 Mar 2017
Messages
7
2097;n228237 said:
Men, jag fick intrycket att den här gruppen var rätt så ung? Kanske inte det mest pepp att träffa en massa nätfrämlingar :D
Men kanske finns det nån förening nära dom, eller spelaffär där man kan få tips?
Nja, åldersgruppen är 15-17 år...

Tyvärr finns det ingen spelaffär i min stad, även osäker om det finns någon aktiv förening... hittar inget på Internet iallafall! XD
 

Ultraplo

Veteran
Joined
29 Mar 2017
Messages
7
(jag är machodangernoob med, beroende på vilken enhet jag är inne på, är Ultraplo på dator och macho på mobil... ;))
 

Galten

Veteran
Joined
10 Feb 2013
Messages
125
Location
Stockholm
da_bohz;n228255 said:
Jag tror det du efterfrågar är en del av syftet med http://www.svenskarollspel.nu/wikia/ men såvitt jag förstår är den fortfarande under uppbyggnad (eller lagd på is?), vilket är synd. Som jag förstår är tanken att vem som helst ska kunna skapa och ändra bland wiki-sidorna, men jag är inte helt säker.

?(Jag vill minnas att den/de som driver sidan hänger här på WRNU, och många andra har bättre koll än vad jag har, så rätta mig gärna om jag har fel)
Nädå, den är varken nedlagd eller på is. Är bara inte aktiv speciellt mycket på WRNU. Den växer i sin egen takt men all hjälp uppskattas. Men vet inte om det är direkt är vad trådskaparen är ute efter. Det ska vara en förteckning över svenska rollspel och allt som relaterar till dessa inte direlt material för att spela ett specifikt rollspel.

// G
 
Top