Nekromanti Möjligt upplägg för spelmakare som inte vill skaffa företag

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Ganska nyligen hamnade jag återigen i en situation där jag inte har något företag som fakturerar eller säljer mina spel åt mig - Fria Ligan kommer att göra om Spindelkungen till något annat. Jag är inte intresserad av några diskussioner om den saken här vilket jag ber er respektera - ingen skugga ska falla på dem, vi är fortfarande kamratliga, jag är mycket tacksam för de år jag nu fått hjälp av dem.

Men, det här föranledde att jag började undersöka möjliga alternativ. Här är mina förutsättningar - det jag skriver längre ner blir mest relevant om du delar dem:
  • Jag vill väldigt gärna att mina spel, förutom att kunna laddas ner/köpas som PDF:er, också kan stå i t.ex. Science Fiction Bokhandelns hyllor. Det är för mig en ren nostalgisk prestigegrej - SF-bok är symboliskt, det är min ungdoms "magiska butik". Att mina böcker säljs bredvid Mutant och D&D och Vampire gör att jag känner mig stolt och glad. Helt oavsett mina personliga vanor när det gäller att handla i fysiska butiker etc.
  • Jag vill väldigt gärna inte behöva skaffa F-skattsedel eller behöva deklarera mer aktivt än att skicka ett SMS till Skatteverket. Jag är aktivt fientlig till tanken att hålla på och fakturera och greja.
  • Jag är inte det minsta intresserad av att tjäna pengar. Jag har mig veterligen inte gått med vinst på någon av mina böcker. Kanske Kutulu, vi får se när nästa (sista) avräkning kommer från Fria Ligan. Men totalt sett, inräknat kostnader för illustrationer till Rotsystem och så, så är jag rätt säker på att varje år jag hållit på med detta inneburit en brakförlust. Och det är OK. Andra spenderar tusentals kronor på utlandssemestrar. Jag spenderar mina hobbypengar på rollspelsillustrationer (och, sedan något år tillbaka, uppenbarligen också rollspelstexter).
Så. Det här är vad jag luskat ut:

Förutsättningarna för att boklådor ska vilja köpa ens grejer är att de ska kunna nås på något enkelt sätt, och de behöver kunna betala med faktura. Fakturan behöver fixas av ett företag eller nån person med F-skattsedel, så att alt blir rätt med moms och så.

Bokinfo är ett exempel på ett företag som distribuerar information till boklådor. Att registrera sig där kostar 350 kronor plus moms, och sedan kostar det 350 kronor plus moms per bok (ISBN) som registreras. Bokinfo har inga problem med att låta privatpersoner registrera sig. När man reggar sig här får man ett bokinfo-id.

Publit är ett print-on-demandföretag. Att lägga upp en PDF hos dem för tryck kostar 249 kronor plus moms. Sedan kostar det per ex man trycker, böckerna trycks när man beställer dem. Hos Publit kan man också skriva in sitt bokinfo-id. Det betyder att man kan, för varje bok man reggar hos Publit, göra så att den också registreras hos Bokinfo. Om man gör det, så kan boklådor alltså hitta boken.

När en bokhandel via informationen de hittar hos Bokinfo beställer en bok från Publit, så fakturerar Publit bokhandeln en summa jag som författare bestämmer. Summan är lika med tryckkostnaden + distributionskostnaden + en av mig vald "vinst per bok". Den såkallade "avansen".

Varje kvartal betalar Publit ut avansen som samlats in under året.

Det här betyder alltså, i korthet, att Bokinfo + Publit blir en ganska effektiv maskin för att prångla ut böcker till boklådor.

Så, vad är då mitt smarta upplägg? Två varianter:

1) Att sätta avansen till noll. Detta är den variant jag är 100% säker på nu, och har fått bekräftad. Sätter jag avansen till noll så blir det inga utbetalningar, och därmed garanterat inga problem alls med skatteverket. Ingen F-skattsedel behövs, ingen fakturering behövs. Allt bara sköter sig självt, helt utan min inblandning.

2) Som jag tolkat information jag fått från skatteverket, både i deras dokument och när jag kontaktade dem för ett par år sedan och frågade, så beskattas inte hobbyverksamhet som inte går med vinst. Det här borde, om jag tolkar allting rätt, innebära att man faktiskt kan sätta en positiv avans och få den utbetald utan att det innebär några problem - Ingen F-skattsedel behövs, ingen fakturering behövs - Allt sköter sig självt, helt utan min inblandning, förutsatt att jag nogsamt ser till att inkomsterna inte överstiger utgifterna (fet chans).


Det här är kärnan i det mail jag fick från Publit idag, och som ligger till grund för mina tankar:

Om du inte använder en faktureringsfirma så kommer du själv behöva deklarera inkomsten och betala egenavgifter för den i din deklaration. Så du minskar både din och vår administration om du väljer ett faktureringsbolag som kan fakturera avansen. Men det funkar utan också.
Nej precis, så länge avansen är 0 kr så kommer det inte behöva göras någonting på den fronten :)

Innan jag sjösätter variant 2 så skulle jag gärna vilja höra fler röster om dess giltighet. Det verkar ju som att hela moms-grejen ordnas av Publit och att de helt enkelt betalar ut avansen ganska rakt av - och om jag fattar rätt så borde det där med inkomsten och egenavgifterna i deklarationen ordna sig i och med att hobbyverksamheten inte går med vinst? Har jag fattat rätt, eller är jag ute och snurrar?

För min del är det lite skitsamma - variant 2 kanske leder till lite lättare levnad för mig vissa månader, och lite schysstare illustrationer i mina spel, men variant 1 skulle trots allt också funka helt OK.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag har lite koll på skatter och kan komma med input när jag har mer tid att skriva. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
luddwig;n301885 said:
Jag har lite koll på skatter och kan komma med input när jag har mer tid att skriva. :)

Gärna det! Jag ställer också gärna fler frågor till de inblandade parterna för att dubbelkolla att allt går rätt till och så, men jag vill i sådana fall gärna höra vilka ev. fallgropar som finns och vad jag behöver förhöra mig om.

Just nu känns det lite som att jag hittat något slags osannolikt fulhack av verkligheten som låter mig både äta min kaka och ha den kvar, så jag är fullt beredd på att få veta att variant 2 helt enkelt inte är genomförbar eller innebär för stora risker.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,526
Location
Göteborg
Jag har inte så bra koll, men faktureringsfirmor är en ganska vanlig lösning tror jag. Det finns säkert många olika, så det lönar sig nog att kolla upp några alternativ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
clarence redd;n301898 said:
Jag har inte så bra koll, men faktureringsfirmor är en ganska vanlig lösning tror jag. Det finns säkert många olika, så det lönar sig nog att kolla upp några alternativ.
Ja, jag vet att de är en vanlig lösning. Men eftersom vi pratar om rätt små summor så känns det som overkill. Framför allt om det här skulle gå att ordna utan en faktureringsfirma.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
krank;n301896 said:
Just nu känns det lite som att jag hittat något slags osannolikt fulhack av verkligheten som låter mig både äta min kaka och ha den kvar, så jag är fullt beredd på att få veta att variant 2 helt enkelt inte är genomförbar eller innebär för stora risker.
Nja, vet inte om det är fulhack direkt, reglerna är ju att man bara ska skatta på vinsten från hobbyverksamhet. Har man utgifter för 10k och tjänar 8k så redovisar man ingenting, har man utgifter för 10k och tjänar 10001:- så ska man redovisa vinst på 1:-. Många skulle nog inte se det som att du äter kakan och har den kvar, utan snarare som att du bakar kakan själv, tar ett smakprov och ger bort resten till andra för möjligheten att ha kakan stående i hyllan på SF-bokhandeln. :)
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Hej!
Mina böcker står i SF-bokhandelns bokhyllor (Ut mot skären, Barkhäxan). Jag har inget eget företag utan fakturerar via FrilansFinans. Fungerar ypperligt. Trycker upp via Publit, på 5-6 arbetsdagar har jag böckerna hemma. Hur jag fick upp dem hos SF-bok? Jag gick dit och pratade med dem, min erfarenhet är att de ställer sig väldigt positiva till "lokala rollspelsmakare"/amatörverksamheter.

Direktförsäljningen via Publits widgetshop är den som drar in mest pengar och är det enklaste förfaringssättet, men precis som gäller dig är tjänade pengar helt ointressant. Det roligaste är att se inlägg och foton på folk som sitter och kör ens spel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
P.eLL.e;n301933 said:
Jag har inget eget företag utan fakturerar via FrilansFinans. Fungerar ypperligt. Trycker upp via Publit, på 5-6 arbetsdagar har jag böckerna hemma.
Jo, man kan såklart göra så. Jag vill helst inte syssla med distribution överhuvudtaget; hela grejen med tryck och att fysiskt flytta böckerna till sf-bok och fixa med fakturering (även om det sköts av separat firma) är saker jag gärna vill slippa. Så jag letar alltid efter sätt att liksom effektivisera och kapa bort den sortens grejs - i min idealvärld skulle min insats i princip vara avslutad när tryck-PDF:en var klar. Efter det tycker jag om att ha koll på hur försäljningen går, med statistik och så, men jag vill egentligen inte göra någonting mer. När PDF:en är klar vill jag börja jobba på nästa projekt.

Så allt jag gör här handlar egentligen om att hitta sätt att automatisera så mycket som möjligt av "det tråkiga" =)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Lite kort eftersom jag skriver på telefonen. Det är korrekt att hobbyverksamhet som går med underskott inte medför någon inkomstskatt eller egenavgifter att betala. Så länge du har mer kostnader än intäkter i verksamheten blir det alltså inget att deklarera eller betala. Du behöver inte heller ha någon bokföring för hobbyverksamhet men måste spara kvitton och annat som hör till verksamheten i minst sex år.

Moms följer helt andra regler. En hobbyverksamhet kan vara momspliktig. Det är främst syftet som styr. Man brukar tala om att "löpande vinna intäkter". Samtidigt finns en regel som säger att du inte behöver registrera dig eller redovisa moms om din omsättning understiger 30 000 kr/år.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
luddwig;n301943 said:
Lite kort eftersom jag skriver på telefonen. Det är korrekt att hobbyverksamhet som går med underskott inte medför någon inkomstskatt eller egenavgifter att betala. Så länge du har mer kostnader än intäkter i verksamheten blir det alltså inget att deklarera eller betala. Du behöver inte heller ha någon bokföring för hobbyverksamhet men måste spara kvitton och annat som hör till verksamheten i minst sex år.
Det där låter strålande, och ju helt i linje med det jag tycker mig ha luskat fram.

luddwig;n301943 said:
Moms följer helt andra regler. En hobbyverksamhet kan vara momspliktig. Det är främst syftet som styr. Man brukar tala om att "löpande vinna intäkter". Samtidigt finns en regel som säger att du inte behöver registrera dig eller redovisa moms om din omsättning understiger 30 000 kr/år.
Jag har, ska jag erkänna, extremt dålig koll på hur moms fungerar. Framför allt i sådana här fall, där ju pengarna rinner igenom flera olika aktörer innan de når mig och där varan säljs till konsumenten flera steg bort från mig. Jag har ju s a s aldrig varorna - det är knappt ens Publit har dem, de använder ju också ett externt tryckeri. Min inblandning är ju att jag betalar lite pengar, med moms inkluderad, till Publit, och sedan får jag avanspengar från Publit.

Så OM jag skulle få omsättning på 30k+ på ett år (inte supersannolikt givet min historia, men kanske inte heller helt omöjligt)... Hur skulle det se ut i praktiken i just det här fallet, med SF-bok, Publit och mig?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
En liten smolk i den här glädjebägaren är ju att SF-bok inte använder BokInfo. Så du kommer inte att få in dina alster på SF-bok den vägen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Oldtimer;n301976 said:
En liten smolk i den här glädjebägaren är ju att SF-bok inte använder BokInfo. Så du kommer inte att få in dina alster på SF-bok den vägen.
Jag är ganska så helt säker på att de visst kör Bokinfo, åtminstone för Publitgrejer.

Anledningen till att jag är såpass säker är att när De försvunna soldaterna skulle börja säljas, så var det exakt det de skrev till oss: att de generellt kör Publitgrejer via Bokinfo, och att det därmed vore bra om boken fanns där. Det var därför jag överhuvudtaget styrde upp ett Bokinfo-konto.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
krank;n301977 said:
Jag är ganska så helt säker på att de visst kör Bokinfo, åtminstone för Publitgrejer.

Anledningen till att jag är såpass säker är att när De försvunna soldaterna skulle börja säljas, så var det exakt det de skrev till oss: att de generellt kör Publitgrejer via Bokinfo, och att det därmed vore bra om boken fanns där. Det var därför jag överhuvudtaget styrde upp ett Bokinfo-konto.
Okej, då har vi helt olika information. Jag kör också Publit och BokInfo, men enligt den personal jag har frågat använder de inte BokInfo. Och mycket riktigt har jag varit tvungen att kämpa på egen hand för att få in mina grejer där.

Men, visst, det kan ha ändrat sig sedan jag frågade.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
krank;n301947 said:
Jag har, ska jag erkänna, extremt dålig koll på hur moms fungerar. Framför allt i sådana här fall, där ju pengarna rinner igenom flera olika aktörer innan de når mig och där varan säljs till konsumenten flera steg bort från mig. Jag har ju s a s aldrig varorna - det är knappt ens Publit har dem, de använder ju också ett externt tryckeri. Min inblandning är ju att jag betalar lite pengar, med moms inkluderad, till Publit, och sedan får jag avanspengar från Publit.

Så OM jag skulle få omsättning på 30k+ på ett år (inte supersannolikt givet min historia, men kanske inte heller helt omöjligt)... Hur skulle det se ut i praktiken i just det här fallet, med SF-bok, Publit och mig?
Momsplikten ska bedömas separat för varje aktör i kedjan, och att det inte finns en vara som passerar från hand till hand spelar mindre roll. Publit agerar ändå som säljare gentemot SF-bok (av en fysisk bok), och du som säljare gentemot Publit (av rättigheten att trycka boken). Att SF-bok och Publit bedriver momspliktig verksamhet och ska debitera moms på sin försäljning är inget att diskutera. Då kvarstår din del och, som sagt, så länge din omsättning inte överstiger 30 000 kr per år (exklusive moms) kan du välja att vara undantagen från moms. Om du generellt håller dig under 30 000 kr per år men ett enstaka år kliver över 30 000 kr är det inte självklart hur du ska göra men jag har extremt svårt att se att Skatteverket skulle tvinga på dig en momsregistrering. Om du regelmässigt hamnar över 30 000 kr per år måste du däremot registrera dig för moms, lägga moms på din försäljning, skicka in momsdeklarationer, ha en riktig bokföring och så vidare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Alright, det låter ju hyfsat rimligt. Eller ja, åtminstone fullt genomförbart - jag känner att det skulle krävas betydligt mer tid och jobb från min sida för att jag ska greppa moms till 100%, men å andra sidan verkar det ju då inte som att det finns någon större anledning för mig att göra det - inte förrän jag hamnar i något slags alternativ verklighet där det är möjligt för en aktör i min storlek att regelmässigt omsätta mer än 30k på rollspelsmakande. Skulle det se ut som att jag riskerar att nå dit så får jag väl sänka avansen helt enkelt. =)

Men aight, då känns det som att jag börjar få lite koll, och som att alternativ 2 i min ursprungliga plan verkar någorlunda feasible. Jag ska nog dra iväg ett mail till Skatteverket också vad det lider, bara för att vara på den 100% säkra sidan, men det är mer för att jag gillar att både ha svångrem och hängslen.

Och det här blir definitivt något att ta med den dag jag äntligen gör slag i saken och gör min "Rollspelsmakande for dummies"-artikelserie... =)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
krank;n302001 said:
Jag ska nog dra iväg ett mail till Skatteverket också vad det lider, bara för att vara på den 100% säkra sidan, men det är mer för att jag gillar att både ha svångrem och hängslen.
Alltså, jag jobbar med moms på Skatteverket. Inte med företagsregistrering dock utan med kontroll, så jag fick be en kollega uppdatera mig kring 30 000 kr-regeln. Med det sagt är det förstås inte fel om du får ett svar direkt från Skatteverket också. Ett sådant väger naturligtvis lite tyngre än "...jo men den här snubben som sa att han jobbar på Skatteverket skrev på ett spelforum där jag brukar hänga att..."
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
luddwig;n302002 said:
Alltså, jag jobbar med moms på Skatteverket. Inte med företagsregistrering dock utan med kontroll, så jag fick be en kollega uppdatera mig kring 30 000 kr-regeln. Med det sagt är det förstås inte fel om du får ett svar direkt från Skatteverket också. Ett sådant väger naturligtvis lite tyngre än "...jo men den här snubben som sa att han jobbar på Skatteverket skrev på ett spelforum där jag brukar hänga att..."
Haha, jag ser nog inte direkt någon anledning att misstro dig. Då ser jag nog det här som ganska bekräftat, och kommer sannolikt att sjösätta det hela under 2019...
 

Booogeyman

Veteran
Joined
13 Dec 2016
Messages
21
Utan att vara insatt.
Är "Avansen" enda pluset i omsättningen som skall vara under 30'000 kr / år ?
Eller har jag missat något
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Booogeyman;n302063 said:
Utan att vara insatt.
Är "Avansen" enda pluset i omsättningen som skall vara under 30'000 kr / år ?
Eller har jag missat något
Omsättningen i helhet ska vara under 30k om man ska undgå att betala moms.

För egen del har jag inget plus som inte är avans, alltså är det för mig samma sak som att avansen ska vara under 30k.

Avansen är ju helt enkelt skillnaden mellan produktion+fraktkostnad för en bok, och vad t.ex SF-bokhandeln betalar för boken. Helt fiktivt räkneexempel: Om boken kostar 25 spänn att trycka och 10 spänn att frakta, och jag säljer till Bokus för 50:- och de säljer boken för 100:-, så är alltså avansen de 15 spänn som ligger mellan 50:- och 25+10:-.
 
Top