Möjliga läsningar av Astrid Lindgren

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Landet i fjärran finns inte, det är bara "Mio" som fantiserar.
Nangijala finns inte, det är bara Skorpan som fantiserar.
Jag tycker att det är supertydligt att Mio - vad han nu heter - sitter på en bänk och fryser ihjäl och man får följa hans sista fantasi där han får träffa sin pappa.

Och bröderna Lejonhjärta är bara ren "barn kan dö, hur fan ska vi leva med det"-terapi.

Båda böckerna är så otroligt tragiska. Fixade inte att läsa dem för barnen utan att få tårar i ögonen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Jag tycker att det är supertydligt att Mio - vad han nu heter - sitter på en bänk och fryser ihjäl och man får följa hans sista fantasi där han får träffa sin pappa.

Och bröderna Lejonhjärta är bara ren "barn kan dö, hur fan ska vi leva med det"-terapi.

Båda böckerna är så otroligt tragiska. Fixade inte att läsa dem för barnen utan att få tårar i ögonen.
Sååå. Inte rätt tillfälle att spela temat från Bröderna Lejonhjärta?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag vet inte. Håller absolut med om att allt som händer i Bröderna Lejonhjärtas Nangilalia är Skorpans feberdröm innan han dör på riktigt. Men Mio tolkar i alla fall jag mer bokstavligt. Vad är det som tyder på att inget var sant i den berättelsen?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
Har aldrig tänkt i de banorna men det känns lite som Matrix. Det är väl det vardagliga svenssonlivet i folkhemmet som är illusionen.

Den ”riktiga värden” är säkert mer brutal med typer som Kato, Thengil och Katla.

Vill du ha den röda tärningen eller den blå?

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag vet inte. Håller absolut med om att allt som händer i Bröderna Lejonhjärtas Nangilalia är Skorpans feberdröm innan han dör på riktigt. Men Mio tolkar i alla fall jag mer bokstavligt. Vad är det som tyder på att inget var sant i den berättelsen?
Det verkar vara mitt minne som är grumligt. Tyvärr har jag inte boken tillgänglig för stunden, andra verkar ha dragit samma slutsats om att Bosse frös ihjäl, men det verkar i så fall vara allt annat än supertydligt. :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag vet inte. Håller absolut med om att allt som händer i Bröderna Lejonhjärtas Nangilalia är Skorpans feberdröm innan han dör på riktigt. Men Mio tolkar i alla fall jag mer bokstavligt. Vad är det som tyder på att inget var sant i den berättelsen?
Det som står i slutet av boken. Till skillnad från Bröderna Lejonhjärta hintar Lindgren stenhårt att Mio (vad heter han egentligen? Bosse?) "på riktigt" bara sitter och fryser ihjäl i parken.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Det som står i slutet av boken. Till skillnad från Bröderna Lejonhjärta hintar Lindgren stenhårt att Mio (vad heter han egentligen? Bosse?) "på riktigt" bara sitter och fryser ihjäl i parken.
Börjar inte boken med att konstatera att Bo Wilhelm Olsson försvunnit från sitt hem, datum si och så, och aldrig återfinns? (Vagt minne eftersom jag ägnat ungefär 40 år åt att läsa andra saker.) Om han frusit ihjäl på en parkbänk tycker man att någon borde ha hittat honom.

(En annan möjlighet är att polisen är så inkompetent att de inte lyckas koppla ihop en försvunnen pojke med en upphittad död pojke.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Det som står i slutet av boken. Till skillnad från Bröderna Lejonhjärta hintar Lindgren stenhårt att Mio (vad heter han egentligen? Bosse?) "på riktigt" bara sitter och fryser ihjäl i parken.
Detta är de två sista sidorna i boken. Det är kanske jag som är kass på att tolka texten, men jag uppfattar det inte som att det hintas om att Bosse fryser ihjäl.
IMG_0761.jpegIMG_0762.jpeg
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Börjar inte boken med att konstatera att Bo Wilhelm Olsson försvunnit från sitt hem, datum si och så, och aldrig återfinns? (Vagt minne eftersom jag ägnat ungefär 40 år åt att läsa andra saker.) Om han frusit ihjäl på en parkbänk tycker man att någon borde ha hittat honom.

(En annan möjlighet är att polisen är så inkompetent att de inte lyckas koppla ihop en försvunnen pojke med en upphittad död pojke.)
Det står alltså i slutet av boken att Bosse kanske sitter kvar på parkbänken i kylan och leker med en tomflaska (den som anden som tar honom till Landet i fjärran kommer från). Kanske är Mio (Bosses sanna jag, själ etc etc) kvar i Landet i fjärran om man vill tolka det så. Men min poäng är att det i Mio, min Mio finns underlag i texten för "det var bara en dröm"-tolkningen, vilket det inte gör i Bröderna Lejonhjärta.
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ja, ok. Han fryser kanske inte ihjäl. Men slutet öppnar för tolkningen att Landet i fjärran bara är en dröm i varje fall.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Ja, ok. Han fryser kanske inte ihjäl. Men slutet öppnar för tolkningen att Landet i fjärran bara är en dröm i varje fall.
Det går naturligtvis att göra den tolkningen om man vill. Jag tycker fortfarande inte att det finns jättemycket belägg för det i texten, men alla har såklart rätt till sin egen läsning 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Detta är inget argument för eller emot någonting, bara kul kuriosa. Men såhär fick Astrid Lindgren idén till historien enligt hon själv:

I sin antologi Mina påhitt har Lindgren berättat att hon fick idén till boken när hon promenerade genom Tegnérlunden och gick förbi en "ensam pojke, sittande lite sorgmodigt på en bänk. Det var en mörk höstkväll och han såg så ensam och ledsen ut. Och att jag lät honom bo på Upplandsgatan 13B, det berodde ju på att jag såg honom försvinna in i den porten. Sen dess har jag aldrig sett honom. Det är väl konstigt?"
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Det går naturligtvis att göra den tolkningen om man vill. Jag tycker fortfarande inte att det finns jättemycket belägg för det i texten, men alla har såklart rätt till sin egen läsning 🙂
Medan beläggen för en sådan läsning i Bröderna Lejonhjärta är?

Att tant Edla tror att Bosse sitter i Tegnérlunden och "leker lite med en tom pilsnerflaska" är ju en nykelformulering med tanke på att anden som tog Bosse till Landet i Fjärran dök upp ur en tomflaska i Tegnérlunden. Egentligen sitter Bosse i Tegnérlunden och fantiserar om en ande i en flaska, om sin fader Konungen och om Riddar Kato. Det är inte så att man måste göra "det var bara en dröm"-tolkningen, men det är ganska uppenbart att texten lämnar öppet för den.

Edit: Mio och Konungen bygger modellflygplan (i en, i övrigt, "medeltida" värld), något som Bosse var avundsjuk på att Benka och hans pappa gjorde...
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Ja, ok. Han fryser kanske inte ihjäl. Men slutet öppnar för tolkningen att Landet i fjärran bara är en dröm i varje fall.
Vill man ha en alternativ tolkning ligger det väl närmre att han har astralprojicerat eller något i den stilen, så att hans kropp eventuellt är där men inte han själv?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Vill man vara naturalistisk och tråkig kan förstås ingen av dem vara drömmar, utifrån hur vi vet att drömmar fungerar. När vi drömmer går hjärnan på sådant lågvarv att det mesta som sker i drömmarna är korkat, för att hjärnan inte kan ljuga ihop saker avancerat nog. Vi skulle alltså aldrig faktiskt kunna drömma en så pass avancerad historia som fyller en roman, i alla fall inte om den ska vara sammanhängande (en absurdistisk feberdröm skulle kanske kunna fungera).

På samma vis som Zhuangzi lätt borde kunna dra slutsatsen att han inte kan vara en fjäril som drömmer om att vara en människa, eftersom fjärilar saknar den kognitiva kapaciteten.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
/.../Men min poäng är att det i Mio, min Mio finns underlag i texten för "det var bara en dröm"-tolkningen, vilket det inte gör i Bröderna Lejonhjärta.
wikipedia said:
Tolkning som möjlig realistisk skildring
Berättelsen kan också läsas som en realistisk dödsskildring utan metafysiska inslag. Exempelvis formulerade journalisten Bo Lundin en tolkning, i en recension 1973, där de övernaturliga händelserna i boken bara utspelar sig i Karls feberdröm före hans död. Därefter fick Lundin ett brev från Lindgren, där hon bekräftade att det var så hon hade menat, med orden att “några metafysiska spekulationer och själavandringsteorier är det sannerligen inte fråga om”. [Min emfas, citerarens anmärkning] Hon förmanade Lundin i skämtsamma ordalag: ”men säg det inte för nån, för jag vill inte att någon enda unge ska behöva avstå från att uppfatta en saga som en saga där allt kan hända.”

Lundins tolkning innebär att det enda övernaturliga inslaget i boken är att jagberättaren på okänt sätt meddelar eftervärlden sina sista drömda upplevelser. Karl dör i sin säng utan att komma till Nangijala. Landet Nangijala har Jonatan, enligt denna tolkning, hittat på för att trösta sin bror. Ljuset från Nangilima är en näradöden‐hallucination som Karl upplever när han slutligen dör i sin säng. Enligt Astrid Lindgrens privata kommentar är ljuset från Nangilima “ett medicinskt fenomen … som har med blodtrycket att göra, när det sjunker häftigt då man dör”.[16] Bokens yttre handling slutar efter andra kapitlet. Resten av boken är den döende Karls drömmar. Den enda icke drömda händelse som skildras efter andra kapitlet är Karls död på bokens sista rad.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
@Khan ja du ser. Det finns dock inget i själva texten - till skillnad från i Mio - som stödjer detta (vad jag vet), utan det är en vuxen, avmystifierad läsning av berättelsen (som alltså var Lindgrens avsikt. Deppigt!)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Vi ser ofta Astrid Lindgren som en sagotant, men hon var väldigt skärpt som tänkare, såväl politiskt som skeptiskt (Bröderna Lejonhjärta är en bara lätt kamouflerad reaktion på Pragvåren några år tidigare).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Vi ser ofta Astrid Lindgren som en sagotant, men hon var väldigt skärpt som tänkare, såväl politiskt som skeptiskt (Bröderna Lejonhjärta är en bara lätt kamouflerad reaktion på Pragvåren några år tidigare).
För att inte tala om det brutala mörker hon pratar om i betydligt tydligare metaforer i novellformat. Sunnanäng och Skymningslandet är väl de två mest uppenbara exemplen.
 
Top