Nekromanti Måste man vara PK i en fantasivärld?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,502
Now we're talking! Nu pratar vi om faktiska frågor istället: och intressanta frågor!

Jag tror att det här handlar om ett par olika saker:

1) Hur behandlar man gamla fördommar hos sina favoritförfattare/I sina favoritvärldar. (Jag har haft mycket roligt i Hyborien och i Middle Earth - speciellt iom att man kan spela PÅ de här fördommarna: man är medveten om genrekonventionerna och leker med dem)

2) Måste alla fantasivärldar vara jämställda? Givetvis inte. Och här vill jag vända på steken: de flesta fantasivärldar är så fruktansvärt fantasilösa så här handlar det mer om att jag tycker att det är ruskigt synd om man faller tillbaka i samma slentrianbild. Så det handlar inte om att tvinga på jämställdhet, utan bara om att inte falla tillbaka till samma 1800-talspatriarkalism.

3)Vad gäller 1800-talsromantiken skulle jag säga att den fortfarande präglar vår bild av medeltiden och av det "förgångna". Sedan är det ju en annan sak om man har ett mer aktivt medeltidsintresse: där forskningens nuvarande paradigm ligger närmre det du beskriver. Men för de flesta är det fortfarande väldigt mycket "Riddare och Prinsessor" (och "bönner").

Men framförallt tycker jag att det är viktigt att skilja mellan att skildra könsförtryck och främlingsfientlighet i världen, och att från författar/spelledar/spelarperspektiv ha sådana åsikter som går igen i spel och eller skrift.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Etepete said:
Är det något annat som du väljer att kalla "pk"? Frågor som rör rasism? Förtryck? Despotism? Istället för att svänga sig med en förkortning som inte betyder någonting kan man ju prata om de faktiska frågorna...
Superkonkret exempel: Muhammedtekningarna.

(inte i syftet att diskutera hur vida de var bra, dåliga, rätt, fel eller nåt, bara som ett exempel på något som blivit explosiv reaktion för en sak som var ganska liten innan det blev en global "katastrof")

Det kan ju vara så enkla saker som övervikt, sjukdom, svagt avvikade sexuella preferenser (tex fötter, furries, läder, rött hår) eller det som nämnts i form av personliga åsikter eller övertygelse. Jag själv skulle inte uppskatta att spela en rollperson som gillade att misshandla kattdjur...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,502
Jag har definitivt spelat i en islamofobisk setting, och låtit mina karaktärer vara (positiva) stereotyper av "österlänningen" med turban och kroksabel, vidskepelse och klanbaserade hederskoncept.

Den "österländske vilden" är en stereotyp med en oerhörd resonansbotten. I och med att jag känner att jag har en förståelse för den stereotypen (visserligen mest hämtat ur Fantomen, men nu oxå från Tolstoj :gremtongue: ) så är det lättare att leka med den. Och i och med att jag är medveten om den som just en kliché så känner jag mig inte särskilt fördomsfull när jag spelar ut den.

Men ett modernt spel som utan editoriell förklaring eller rimligt skäl späckar sin spelvärld med islamofobiska stereotyper, det skulle jag tycka är obehagligt och stötande. Vill du spegla koloniala stereotyper, eller REH:s författarstil: go ahead. Om du bara vill ha skurkar och ger dem turban (m. bomb) av ren lättja - det skulle jag vända mig emot. Här ingår också att det ligger ett större ansvar (eller en större risk) hos spelförfattaren eftersom han inte vet hur spelgrupperna kommer att tolka och spela ut islamofobin: om det finns en risk att folk tar den till sig så är det ju klart att det är olämpligt: vem vill sprida främlingsfientlighet?
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Vem vill sprida främlingsfientlighet

Etepete said:
Här ingår också att det ligger ett större ansvar (eller en större risk) hos spelförfattaren eftersom han inte vet hur spelgrupperna kommer att tolka och spela ut islamofobin: om det finns en risk att folk tar den till sig så är det ju klart att det är olämpligt: vem vill sprida främlingsfientlighet?
Sverigedemokraterna?

Skämt åt sido, jag tror det är lite den typen av frågeställning jag var ute efter i början. När man SKRIVER så har man inte samma möjlighet att "känna sig för" hos sin publik, texten är där, boken tryckt och i handen på vad jag som författare önskar är en nöjd rollspelare som blir sugen att spela. Krank pratar om att man ska tänka sig sin målgrupp och skriva för dem och så långt är jag med, men målgruppen rollspelare, är de jättekinkiga ("pk") eller väldigt bra på att tänka utanför lådan och kan tryggt leva sig in i en rollperson som är ett vidrigt as utan att vara rädd att nån Örn-/Sjöstedt tror att rollspelaren tycker och tänker exakt som sina rollpersoner (Eller spelledarpersoner).

Jag som SL har i stort sett inga "onda" eller "goda" slper eftersom jag spelar.. err, krank använde nåt ord för hur jag är som jag redan glömt. Iaf så eftersom jag inte har någon ond/godstämpel som ursäktar eventuellt icke-PK beteende eller åsikter.


Sen kommer man väl inte ifrån att det man skriver faktiskt kommer färgas och vinklas i någon grad utifrån författarens åsikter och synvinkel och det räknar jag med.
 

Gäst.

Veteran
Joined
8 Feb 2007
Messages
149
Re: Vem vill sprida främlingsfientlighet

Glöm allt vad PK heter och leta efter konflikter du tycker är intressanta istället.
Du kommer aldrig att kunna gardera dig från tokstollar, de är för många.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,502
Re: Vem vill sprida främlingsfientlighet

Jag tror att tydlighet och ett caveat i början av boken räcker: förklara att tanken är att spelarna skall få utforska och tolka ett förtryckande system från insidan s.a.s. Peka lite extra på de moraliska implikationerna av detta, så är det tydligt nog vad syftet är med att ha med fötrycket är. (Här finns massa roligt om t.ex. hur en förtryckssituation är tvåvägs, och påverkar både förtryckaren och den förtrykte)

Om någon efter det använder systemet för att leka Herrefolk i kolonialafrika så är det liksom inte ditt problem längre.
 

ratatatata

Veteran
Joined
14 Jun 2009
Messages
10
Location
Göteborg
Jag håller med tidigare skribent - detta inlägg är ju otroligt PK! Sagt i all välmening, för jag har funderat över precis samma sak. Och för att ge ett hyfsat kort svar, nej jag tycker inte att man behöver vara PK i en fantasyvärld - tvärtom! Jag tycker rollspel kan vara ett utmärkt tillfälle att få leka med stereotyper och fördomar, så länge det inte går till överdrift.

För mig är det inte viktigt med extrem realism i rollspel - jag har aldrig förstått varför rollspelsmakare spenderar timmar med att få priserna i utrustningstabeller i ett fantasyspel att stämma någorlunda överens med medeltida prissättning. Däremot tycker jag att det är viktigt med trovärdighet och att det finns någon typ av motiv till att spelvärlden/ inslag i spelvärlden är som de är. Den ständiga friskrivningsklausulen om att "på medeltiden var kvinnor förtryckta, men i det här spelet så är det mycket roligare om SL låter könen vara jämställda" är ju bara tröttsam. Det bidrar på noll och intet sätt till någon jämlikhet i den riktiga världen. Kan man däremot bygga upp en trovärdig setting eller spelvärld där ev. jämlikhet mellan könen förklaras och görs till ett spännande inslag i spelet så är ju detta jättebra - men då gör man det ju inte för att vara PK.

Det är däremot minst lika tröttsamt när en spelvärld liksom bara "råkar" plocka upp en massa trista inslag från vår värld, utan att det har någon egentlig mening i spelet. Ser jag en till fantasyvärld med ett nästan-men-inte-riktigt medelhav och "turbanklädda män" i öster och "vilda folk med krigiska gudar" i norr så spyr jag. Det kan ju låta motsägelsefullt jämfört med vad jag sa först - men jag menar att det är fritt fram för fördomar och icke-PK så länge man är medveten om vad det är man gör - vilket du ju verkar vara.
 
Top