Måste Kult alltid vara äckligt och hemskt?

Jag har aldrig förstått varför alla säger att Kult inte funkar när man väl vet vad hemligheten är, medan ingen säger det om Call of Cthulhu.

Kult är inte riktigt bra innan man vet hemligheten. Man borde lära sig det storyline 1 i de flesta kampanjer. Det är inte som att sanningen är glad och trevlig precis 😂

Last edited:
Jag kan tänka mig något slags "fejk-utopia". Allt är perfekt, men det finns hela tiden en känsla av "fel" i det. Man kan till och med driva det till en punkt där spelarnas handlingar förstör den, och att den egentligen inte var fejk från början. Någon upplyst kanske hade kunnat skapa en ö av utopi i mörkret?

För mig har nog Kult fungerat de gånger då det handlat om karaktärerna, deras mörka hemligheter och att man rent av spinner prepp runt dessa mer än att man spelar klassiska äventyr och där spelets backstory ska avslöjas. Fortfarande peppad att spela gamla klassiska boxen med just den ingången med de färdigheter man tagit till sig efter massa års spelande, för i realiteten var det kanske en halv session jag lyckades få till så i ungdomen, annars förstod jag nog bara inte riktigt hur det hängde ihop? Varför skapade vi dessa otroligt intressanta karaktärerna med sina egna plågade bakgrunder och det kändes som att ALLT skulle handla om just dem och hur dessas historik var intrasslade i väven av lögner som världen bestod av, istället blev det mer effektsökeri och räls. Så tycker ju det är helt fel att tänka att poängen är att avslöja backstoryn, överlag är jag ju högst tveksam till den ingångentill rollspelande, tvärtom tycker jag den inte alls bör finnas där som annat än lite material att trassla in mörka hemligheter i.

Sen huvudfrågan då, måste det vara äckligt och hemskt? Tror inte det, men det måste nog vara skevt? För mig är Kult inte äckelskräck, utan mer den där skeva skräcken där man inser att det som är hemskt är något man måste dyka ner i och äga kanske? Eller att någon annan äger det skeva och man själv inte förstår det? Tror helt klart det finns grader där att arbeta med, allt beöver nog inte vara kött, glas, läder och stål i en sexig/äcklig kombo.

Grejen är ju att det inte är äckligt eller hemskt utan att det faktum att vi tycker det är äckligt/hemskt är en del av fängelset. En del av vägen mot att bli gudomlig igen är ju att sluta tycka det.

Ett utifrånperspektiv: jag uppfattar Kult som "Clive Barker the RPG". Och jag skulle bli uppriktigt förvånad om jag fick veta att det fanns en film eller bok av Clive Barker som inte var äcklig och hemsk.

Ett utifrånperspektiv: jag uppfattar Kult som "Clive Barker the RPG". Och jag skulle bli uppriktigt förvånad om jag fick veta att det fanns en film eller bok av Clive Barker som inte var äcklig och hemsk.
Galilee och Mister B Gone. Han har också skrivit en bok med barn-noveller, men jag kan inte hitta den just nu. Riktigt bra allihop.

Bli uppriktigt förvånad av The Books of Abarat, hans fem barnböcker.

Finns ett gäng noveller i Books of Blood som skulle passa bra in som Kult-scenarios.

Kult ballar allt för ofta ut när illusionen rämnar.

Jag skulle vilja se fler äventyr som är lite mer detektivarbete och hack-n-slash där man måhända glimtar in bortom illusionen men annars ägnar sig mest åt att lösa uppgifter och stöta på lite otäckheter i vardagen.

Tänk mer Matrix I istället för Matrix II.

Jag har spelat väldigt lite Kult så jag kanske inte är rätt person att uttala mig. Men det kanske vore coolt med ett äventyr som i sig själv är väldigt oäckligt och ohemskt för rollpersonerna men som innehåller tillräckligt mycket referenser och planteringar för att spelarna ska fatta att detta egentligen är jättehemskt. Typ illusionen rämnar inte det minsta för rollpersonerna men spelarna fattar vad som pågår?

Back