Nekromanti måste ha ny mobil

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Jaha. Hur fan gör man bäst för att ha en fungerande mobil nuförtiden? Jag har inga jättehöga krav, men man vill ju kunna göra det man vill göra typ. Förut har jag typ tagit nån mobil man fått gratis på köpet om man låst nått abonnemang för typ 200 per månad i 12 eller 18 månader, men det verkar svårt att hitta sånt nu.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Till att börja med är det bra att definera vad det är man vill ha ut av mobilen. Annars kommer folk enbart tipsa om den mobil de själva har just nu. (Det kommer hälften av alla som tipsar dig göra även om du utryckligen förklarar att den modell de har inte är något för dig, men ändå...)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
What he ^ said!

Dessutom är "fungerande" väldigt beroende på vilken typ av abonnemang, om du vill använda funktioner som skapar mycket datatrafik. Endera riskerar du att behöva pröjsa en hel del för det (sådana abonnemang finns fortfarande, shocking, I know!) eller så är det ett av de företag som inte har eget 3G/4G-nät utan hyr in sig hos andra och du får minimal bandbredd ibland även i miljöer där det borde vara fullt ös.

Jag fattade inte vilken skillnad det var, förrän efter jag varit i Venezuela i vintras, och då slog av varenda "platstjänst" (som det heter på iPhone) och verkligen minimerade extern datatrafik för att undvika risken för roaming fees (som kan vara ökänt saftiga i det landet nämligen) - kom hem och tyckte telefonen sög i två veckor innan jag kom på att jag glömt slå på allt igen.

Men som sagt, det beror ju på ur du använder den.
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Tack tack.
Jag var inte ute efter tips på telefoner eller abonnemang, utan mer allmäna strategier.
Just nu lutar jag tex mot att överge min gamla strategi och istället köpa en telefon från förra året utan abonnemang och skaffa ett abonnemang separat.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
JohanKarlsson;n104716 said:
Tack tack.
Jag var inte ute efter tips på telefoner eller abonnemang, utan mer allmäna strategier.
Just nu lutar jag tex mot att överge min gamla strategi och istället köpa en telefon från förra året utan abonnemang och skaffa ett abonnemang separat.
Allmän strategi? MoSCoW? Must/Should/Could/Won't?
Sen delar du på kraven för telefon och abonnemang och letar upp produkter och tjänster som bäst matchar dina krav och sen läser du recensioner på de produkterna?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eftersom min ekonomi är i spillror sedan stroken, har jag som till följd av det köp telefoner utan abonnemang (och sedan kör med kontantkort). Det jag har märkt är att lite omodernare versioner av iPhone har varit prisvärdast. För att de har så bra andrahandsvärde och är hyfsat billiga i inköp. Just nu har jag en 4s (som var tha shit för tre år sedan). Byter till en iPhone 6 nästa är nångång, när det kommit nyare modeller.
 
Top