Re: Spekulation
Men jag är inte säker på att han visste att det just var en Balrog.
Precis; Khazad-Dum övergavs århundraden tidigare när dvärgarna väckte någonting nere i djupen, men inga som överlevde visste vad det var även om Gandalf och alverna (folk som var med på den gamla tiden när det sprang omkring såna där kreatur) nog hade sina misstankar.
Men sedan hade ju inget mer hänt, ingen balrog-ledd orcharmé hade marscherat ut genom Morias portar, så det fanns en möjlighet att den hade gått tillbaka i sin dvala... även om det var illavarslande att ingen hade hört några livstecken från Balins folk. Fast Moria är bautastort, så även om det fanns evil shit därinne så visste han att de hade en chans att smita igenom obemärkt - vilket de nog hade kunnat om det inte varit för en viss hob och en viss brunn.
Dvärgarna antog nog också att det som hade skövlat Khazad-Dum måste vara borta eftersom ingen hade sett något mer sedan, så Gimli hade ingen anledning att tro att Balin och hans boys inte skulle klara av att få ruljans på ett gammalt dvärgafäste. Möjligen hade de fått rensa ut lite orcher och sånt först.
Dessutom var det ju inte balrogen som dödade dvärgarna som var där senast, Balins gäng eller om det var Dalin. Det var ju typ orcherna, har jag för mig i alla fall.
Som tjänade balrogen. Midgårdska orcher blir riktigt farliga först när de har en Big Boss som organiserar dem.
--
Åke