Nekromanti Måste dela med mig... (korsettnörderi)

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
...av den tuffaste detaljen någonsin på senviktorianska korsetter. Och den som är svårast att få rätt. Mitt hår är slitet.

Jag pratar om cording, alltså att förstärka partier genom att styva upp dem med insydda rep. Tuffheten i detta är kanske inte uppenbar om man inte är en desperat korsettnörd, men here goes...

Cordingen sitter i mitt fall över bysten, eller snarare på undersidan av den för att ge rätt lyft/tillplattning och se till att tyget inte töjer sig av tyngden från brösten (om bäraren är bystig). Jag gjorde en mock-up på en korsett till mig själv som skulle vara en repro (fast i andra färger) av en känd korsett från 1890. Ja, andra dimensioner också. Jag är sömmerska, men därmed inte midjetränad på daglig basis. *ryser*

Först satte jag corningen för högt och blev helt platt. Yay me. Bara att börja om från början. Nu har jag satt den bara en cm lägre, och allt är perfekt, förutom att den ätit upp mer än jag trodde från toppen och korsetten nu är för kort över brösten. *suckar*

Jag antar att det är så här programmerare känner sig när de inser att de missat ett enda tecken någonstans som sabbat hela koden och sliter i flera dygn med att hitta exakt _var_.

Gnällighet, ditt namn är Vavva.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag antar att det är så här programmerare känner sig när de inser att de missat ett enda tecken någonstans som sabbat hela koden och sliter i flera dygn med att hitta exakt _var_.
Nu för tiden så är kompilatorerna bra på att fixa sånt. Det är nog snarare förlupna minnesoperationer som du tänker på. Fast på beskrivningen låter det snarare som när man har äntligen har implementerat klart programmet, allt går igenom kompilering och länkning och först då inser man att algoritmen som hela programmet är baserat på är fel.

Hur som helst. Skriver man inlägg om korsetter så måste man ha bilder tycker jag. :gremsmile:

Edit: Oh, nya graemlins!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, vad ska man säga.. =)
Hursomhaver, skulle åxå var kul att se lite bilder på vad du producerade.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Tja, jag har varit borta ett tag och mock-upen i fråga är redan söndersprättad och utlagt som mönster över det riktiga korsett-tyget, men ett par foton på saker jag gjort och sålt kan jag ju lägga in... :gremsmile:

Jo, jag lyckades fixa bystlinjen till slut. Men på det slutliga plagget kommer cordingen att sitta längre ner för att inte trycka till brösten för mycket.

Så, bilder...

En brudkorsett från i somras. Vill inte visa kundens egna bilder utan tillstånd.


Jag i 1880-talsunderkläder med korsetten slarvigt snörd (för att passa klänningen som kommer på sen)


Promenaddräkt för ung medelklasskvinna, 1880-tal. Det är en mycket enkel sommardräkt utan någon överkjol och med medelstor turnyr. Jackan figursydd i brun, borstad bomull.


Här framifrån




Korsett anno sent 1860-tal. Lägg märke till hur korsetten medvetet formar en kulmage under midjan.



Korsett i svart satincoutil, kundens bild, visad med tillstånd.



Detalj till en 1600-talsklänning i grönt siden (som ska vara klar i november). Det här är blackwork broderat på en manchett till undersärken.



Här är den halvfärdiga korsetten, snörningen sitter fram och stomachern, delen som innehåller träplattan som håller fast brösten, är inte färdig än. Det ska alltså sitta en grön, hårt förstärkt, sidenplatta i öppningen där fram. Hela korsetten/klänningslivet är förstärkt med träribbor runtom.


Och, till sist, detalj på de handsydda snörhålen i 1600-talskorsetten. De är ettförbaskat pillgöra! (Och hade inte gjorts än när förra bilden togs)



Korsetten som tråden från början ahndlade om är dock till mig själv, och gud vet när den blir klar. Senast november dock, eftersom jag ska ha den på samma Vernissage som min kund ska ha den gröna 1600-talsoutfitten.

Hoppas det var tillräckligt blandad kompott för att ge en bra bild. :gremsmile:

//Alva
 
Top