Många svenska post-apo-rollspel

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Jag skulle inte klassa MÖRK BORG som postapokalyptiskt, snarare pre- eller mid-apokalyptiskt. Idén är ju att världen står inför en undergång som kommer ta så hårt att det inte kan bli någon postapokalyps.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
247
Location
Jönköping
Så en ny lista kanske kan se ut så här :)

Dött Kött
Leviathan
Mutant (altnativt namn är gamla Mutant)
Mutant 2
Mutant (alternativa namn är Nya Mutant eller Mutant 2089)
Mutant: Undergångens Arvtagare
Mutant: År Noll
Mutant: Hindenburg
Rotsystem
Skjut dem i huvudet
Ut mot skären
Version Noll
Wastelands

Bubblar:
Mörk Borg
Oktoberlandet

Angående Svärdets sång är jag tveksam, men givetvis kan man ju ha post-apo i vilken tidssetting som helst. Och ska man räkna med pre-apo med Mörk Borg kan man ju lika gärna ha med Eon i listan. Och diverse Drakar och Demoner då en av settingarna är en konflux-liknande undergång som är på väg att ske. Men det är inte det jag är ute efter med just ett spel som är post-apokalyptiskt som just huvudtema :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Höstdimma är postapok. Som spelare märker man det inte i början dock, utan först när man börjar dyka djupare i spelvärlden.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
247
Location
Jönköping
Uppdaterad lista med Höstdimma :)

Dött Kött
Höstdimma
Leviathan
Mutant (altnativt namn är gamla Mutant)
Mutant 2
Mutant (alternativa namn är Nya Mutant eller Mutant 2089)
Mutant: Undergångens Arvtagare
Mutant: År Noll
Mutant: Hindenburg
Rotsystem
Skjut dem i huvudet
Ut mot skären
Version Noll
Wastelands

Bubblar:
Mörk Borg
Oktoberlandet
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Mutant 2 är inget eget spel, det innehåller inte alla regler som krävs. Precis som DoD Expert.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Inser ju att Nya Mutant är mycket Cyberpunk men det finns inslag av post-apo i spelet, bland annat äventyren Drakens land och Drakens öga. Så om man tar med Nya Mutant i denna lista, ska man ta med Neotech? Cyberpunk är ju coolt, men nu var ju listan post-apo!
Ja, Nya Mutant var mycket Cyberpunk, men också en hel del Judge Dredd.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Jorden i Mutant Chronicles är post-apo
Om jag har förstått det rätt så ska EON vara post-apo, men det var för så länge sedan att man bara kan se det på ett fåtal ställen i världen
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Hur är det med spelet Splatter, är det postap?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,198
Location
Göteborg
Jorden i Mutant Chronicles är post-apo
Om jag har förstått det rätt så ska EON vara post-apo, men det var för så länge sedan att man bara kan se det på ett fåtal ställen i världen
Eon är snarare pre-apokalyptiskt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Hur är det med spelet Splatter, är det postap?
Nä, åtminstone inte i grundboken. Det är mer en känsla av att saker kommer hända eller håller på att hända än att katastrofen ägt rum.

Spelledde en sväng Splatter förra året, med The Mustang Sallys, som också finns i svengelsk layoutad version här.

Vill nämna en skitcool grej med Splatter, nu när ingen frågar, och det är att du får rulla för fördel lite hur du känner för. Men varje gång du gör det måste du också rulla nackdel. Dessa är plus och minus, samt olika specialegenskaper. Men, där finns även flera tabellresultat som är "Ingenting", vilket innebär att du kan rulla för fyra fördelar, få inga fördelar och fyra nackdelar. Helt underbart för splattriga quirky one-shots.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Nä, åtminstone inte i grundboken. Det är mer en känsla av att saker kommer hända eller håller på att hända än att katastrofen ägt rum.
Japp. Dödens bjällra, som är introduktionsäventyret, säger ju att det spelas bäst som att rollpersonerna inte känner till något om zombier och att de upptäcker de i spelet.

Då TDH och jag arbetade med det som skulle blivit Splatter 2 så var planet att ha med tre faser av Zombiekalypsen: innan, under och efter. Om jag minns rätt så skulle vi ha med den första fasen i grundreglerna och hinta om de andra, för att följa upp det med fler böcker. Jag hann dock bara skriva ett av äventyren i kampanjen som skulle följt med.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
247
Location
Jönköping
Japp. Dödens bjällra, som är introduktionsäventyret, säger ju att det spelas bäst som att rollpersonerna inte känner till något om zombier och att de upptäcker de i spelet.

Då TDH och jag arbetade med det som skulle blivit Splatter 2 så var planet att ha med tre faser av Zombiekalypsen: innan, under och efter. Om jag minns rätt så skulle vi ha med den första fasen i grundreglerna och hinta om de andra, för att följa upp det med fler böcker. Jag hann dock bara skriva ett av äventyren i kampanjen som skulle följt med.
Låter spännande, jag tar upp Splatter på listan :)

P.S. Robert jag håller just nu på att lyssna på en av dina poddar - Altors Vidder :)
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
247
Location
Jönköping
Uppdaterad lista med Splatter

01. Dött Kött
02. Höstdimma
03. Leviathan
04. Gamla Mutant och Mutant 2
05. Nya Mutant
06. Mutant: Undergångens Arvtagare
07. Mutant: År Noll
08. Mutant: Hindenburg
09. Rotsystem
10. Skjut dem i huvudet
11. Splatter
12. Ut mot skären
13. Version Noll
14. Wastelands

Bubblare:
01. Mörk Borg
12. Oktoberlandet
 
Top