Många svenska post-apo-rollspel

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
247
Location
Jönköping
Med inspiration av tråden om svenska fantasyrollspelså vill jag se en lista över svenska (eller på svenska utgivna) post-apokalyptiska spel :)

Och jag måste genast erkänna att jag inte har så jättestor koll på andra spel än Mutant och Wastelands.

Fanns inte Twilight 2000 i en svensk översättning?

Mutant (gamla Mutant)
Mutant 2
Mutant 2089 (Nya Mutant)
Mutant: Undergångens Arvtagare
Mutant: År Noll
Wastelands

Men är inte Oktoberlandet och Mörk Borg lite åt post-apohållet?

/Andreas
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
247
Location
Jönköping
Alltså för mig är även alla spel intressant i denna lista, inte bara aktuella. Alltså även spel som inte produceras längre vill jag se på denna lista (och även en fantasy-lista) :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Skjut dem i huvudet är ett spel under pågående apokalyps, inte postap per definition. Men kanske ska in på listan ändå?
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
247
Location
Jönköping
Dött Kött
Mutant (gamla Mutant)
Mutant 2
Mutant 2089 (Nya Mutant)
Mutant: Undergångens Arvtagare
Mutant: År Noll
Rotsystem
Skjut dem i huvudet
Om du orkar vänta.


Vem är det som sköter om svenskarollspel.nu egentligen? Lägg en extra hundring om året och få ett vettigt webbhostell.
Jo jag kan hålla med om att den borde uppdateras lite :)
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
247
Location
Jönköping
Uppdatare listan, nu även spel under pågående apokalyps :)

Dött Kött
Mutant (gamla Mutant)
Mutant 2
Mutant 2089 (Nya Mutant)
Mutant: Undergångens Arvtagare
Mutant: År Noll
Mörk Borg
Oktoberlandet
Rotsystem
Skjut dem i huvudet
Wastelands
Ut mot skären
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
247
Location
Jönköping
Kanske borde Version Noll vara med...

Dött Kött
Mutant (gamla Mutant)
Mutant 2
Mutant 2089 (Nya Mutant)
Mutant: Undergångens Arvtagare
Mutant: År Noll
Mörk Borg
Oktoberlandet
Rotsystem
Skjut dem i huvudet
Ut mot skären
Version Noll
Wastelands
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
247
Location
Jönköping
Inser ju att Nya Mutant är mycket Cyberpunk men det finns inslag av post-apo i spelet, bland annat äventyren Drakens land och Drakens öga. Så om man tar med Nya Mutant i denna lista, ska man ta med Neotech? Cyberpunk är ju coolt, men nu var ju listan post-apo!

Men jag tänker att ska man genre-indela spelen så behöver man kanske en huvudgenre för just post-apo och cyberpunk (Steampunk, Dieselpunk) lite som Fantasy innefattar allt mellan Low Fantasy och High Fantasy och "steampunk-fantasy" och "science-fiction fantasy" och medeltid och riddare, till vikingar och till och med pirater, ibland :)
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,643
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Inser ju att Nya Mutant är mycket Cyberpunk men det finns inslag av post-apo i spelet, bland annat äventyren Drakens land och Drakens öga. Så om man tar med Nya Mutant i denna lista, ska man ta med Neotech? Cyberpunk är ju coolt, men nu var ju listan post-apo!
Nej. Nya Mutant är både CP och PA. Neotech är bara CP.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Mutant 2089
Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror inte att 2089 ingick i titeln. Årtalet är istället något folk slänger sig med för att skilja detta nya(re) Mutant från gamla Mutant.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror inte att 2089 ingick i titeln. Årtalet är istället något folk slänger sig med för att skilja detta nya(re) Mutant från gamla Mutant.
Sneglar över på boxen och mycket riktigt så står det endast mutant på boxen följt av ett actionrollspel i en mörk framtid .
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror inte att 2089 ingick i titeln. Årtalet är istället något folk slänger sig med för att skilja detta nya(re) Mutant från gamla Mutant.
Jepp, det hette bara Mutant. Men det blandas ju så lätt ihop med gamla Mutant.

Vi kallade det för Nya Mutant eller (Mutant) Svarta lådan. Numera är det enklare att kalla det för Mutant 2089 även att det (på sätt och viss) är historiskt inkorrekt :)

1630783360213.png

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Jag kallar det fortfarande nya Mutant. Senare versioner heter ju saker som Undergången arvtagare och År Noll, inte enbart Mutant. Inser dock att min logik är svag här. Jag är mest bara inte så förändringsbenägen.
Ärligen så gör nog jag det också. Iaf. när jag snackar med mina gamla rollspelskompisar, för det är ju vad vi kallat spelet i typ 30 år eller nåt. Men när jag skriver på nätet använder jag nog (oftast, ibland, då och då...) Mutant 2089 :D

Cog.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,030
Eftersom Mörk borg är med, funderar jag på om inte även Svärdets sång bör göra det. Det glömda landet har ju (typ) just vaknat efter flera generationer under bloddimmans våld. Det är apokalyps i någon form, även om det i grunden är fantasy.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,187
Listar alla mutant-spel, förutom hindenburg?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Men är inte Oktoberlandet och Mörk Borg lite åt post-apohållet?
Jag vet inte. Oktoberlandet får jag inga apokalypsvibbar av alls. Det är ju ett ganska modernt samhälle i omvandling typ.

Mörk borg... Alltså rent sakligt i vad spelet skriver är ju världen på väg att gå under men jag har svårt att se det i det ljuset (men det anslaget i världsbygget är också vad jag har svårast att ta till mig av spelet).

Men skaparna finns ju här och kan säga emot.
 
Top