Nekromanti Många stridsystem är.. konstiga...

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Jag ser det så här...

>Jag stör mig mer på att vissa vapen har två tärningar när andra har en. Varför är ett tvåhandssvärds skada triangulärt fördelat runt 12 när ett slagsvärd har en platt fördelning mellan 2 och 11? Jag saknar rimlig förklaring på detta. :)

Kör man med min tabell, se inlägget nedan, slipper man denna snedfördelning vad gäller tärningsresultat. Systemet har säkert brister, men...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vill man räkna i huvudet får man dividera maxskadan med CL och sedan multiplicera resultatet med differensen mellan CL och tärningsslaget, vilket lätt blir krystat...

Det tråkiga är att man fortfarande inte har någon nytta av högt cl vad gäller att tillfoga större skada. Någon som har 15 måste slå mycket bättre (relativt cl) än någon som har 5 för att tillfoga samma skada...
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Min tanke precis

Jag har exakt samma uppfattning som du i detta med skada. I mitt sidogående projekt är skadan "fast" för varje vapen men varieras istället av styrka, färdighet och andra attribut som ilska och aggressivitet.

Kul att se att man inte är helt ute å cyklar...

The Chronicler[br]
As the story goes...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Rolemaster

<I>Jag har för mig att Merp utvecklades ur Rolemaster snarare än tvärtom.</I>

Jadå - de sju första modulerna i 'The Middle-Earth Series' var till RM och kom ut innan MERP ens hade släppts. RM hade däremot redan givits ut i flera utgåvor vid det laget.

--
Åke
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Helt korrekt observerat. Gillar man det inte är det bara att modifiera tabellen så att det blir lättare att göra en hög skada om man är bra på ett vapen. Man kan t.ex. göra så att man inte _kan_ göra under 50% skada om man har CL 15 och inte under 75% om man har en CL på 20. Troligtvis måste ett system som detta testas ett antal gånger för att man ska få en hyfsad balans i det.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Just for your information...

MERP var ursprungligen tänkt som en förenkling av Rolemaster-reglerna för mer oerfarna spelare. Man råkade dock missa en hel del saker i nerbantningen. T.ex. finns det inget avsnitt i MERPreglerna som beskriver obeväpnad strid. Man får leta både länge och väl bland tabellerna för att hitta detta...
ICE släppte även ett ännu mindre komplicerat spel, Lord of the rings adventure game.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Just for your information...

Man råkade dock missa en hel del saker i nerbantningen. T.ex. finns det inget avsnitt i MERPreglerna som beskriver obeväpnad strid. Man får leta både länge och väl bland tabellerna för att hitta detta...

Mjo, och armskenor/hjälm är meningslöst tack vare ett liknande bortfall, har jag för mig. Jag tycker i.o.f.s. att spelet har större problem än regelbuggarna. Magisystemet t.ex. passar inte Tolkiens värld alls.
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Många brister, men...!

Det finns många brister i MERP, men grunden tycker jag e rätt hyfsad. Om man bygger ut det enkelt och gör om som påpekat, t.ex. magi-systemet (+ eventuellt stridssystemet o lite annat) så blir det nog rätt bra... världen är ju en av de bästa (enligt mig den bästa) fantasy-världarna som gjorts!

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Just for your information...

true...
Har iofs inte sett något magisystem som passar i midgård...
Hjälm/armskenor: Jag har alltid förstått det som att hjälm och/eller armskenor ingår i vissa rustningar. (typ plåtrustning) Det är ju dessutom lättare att överleva vissa allvarliga skador om man har dessa.
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Anledningen till skade variationen i DoD är att själva variationen i skadan symboliserar hur väl du träffat...
Om man ser det så är det inte konstigt att skadan varierar så kraftigt, det har alltså inte med FV att göra. Lite ologiskt, kan tyckas men det funkar bra.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Tänkte föreslå Khelataar

"Hm? Skadevärdet står under 'SV' i vapentabellen."

Tror att många är vana vid en slumpfaktor på Skadevärden, t.ex. 1T10.

As a matter of fact, är det bara jag som tycker att Skadevärden i Khelataar inte bara borde bero på relativ skicklighet? Jag menar, om jag som kass fäktare träffar motståndaren i ögat - av misstag - borde inte det ge en mysig lobotomi - trots min uselhet i kampkonst?

Kommentarer, någon?

--
Björn
, som på ett rent praktiskt plan tycker om Khelataar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tänkte föreslå Khelataar

är det bara jag som tycker att Skadevärden i Khelataar inte bara borde bero på relativ skicklighet? Jag menar, om jag som kass fäktare träffar motståndaren i ögat - av misstag - borde inte det ge en mysig lobotomi - trots min uselhet i kampkonst?

Då ska väl han vara ganska kass på att försvara sig också? (-:
Det går ju att ge ganska mycket i extra skada om man har flyt - teoretiskt upp till femdubbla skadevärdet* - även om slumputfallet i praktiken brukar betyda mindre än skillnaden i Färdighetsnivåer.
Fast det du menar är alltså att det borde finnas tabeller för kritiska träffar el dyl? Det är ju tänkt att spelarna ska rollspela striden och SL mest använda stridssystemet som en ram för att få fram utfallet, och då är ett Crit Table kanske lite väl detaljstyrande - men det kunde kanske funka om man hade en över särskilda punkter som man har chans att träffa om man prickar vissa träffområden. Har nackdelen att det ger ännu fler tärningsslag, men jag körde en likartad husregel en gång om kvinnliga RP och träffområdet Bröstkorg...

Mitt största problem med stridssystemet är att det inte tar hänsyn till vapenkvalitet; ett svärd är ett svärd är ett svärd, oavsett om det är välbalanserat av finaste stål och skapt av mästersmeden Bærgbært, eller nåt rostigt junk som drängen Stuure har bankat ihop bakom lagårn.

--
Åke

* Inträffar om en Kraftfull attack ger maximal kvalitetsgrad på träffen och motståndaren fumlar med sin försvarsmanöver. Inte så överdrivet sannolikt, men ändå.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Tänkte föreslå Khelataar

"Då ska väl han vara ganska kass på att försvara sig också? (-:"

Inte nödvändigtvis. I exemplet ovan är det en tangan vi talar om, och alla vet ju att de hundarna inte kan kämpa som män... :)

"Det går ju att ge ganska mycket i extra skada om man har flyt - teoretiskt upp till femdubbla skadevärdet* - även om slumputfallet i praktiken brukar betyda mindre än skillnaden i Färdighetsnivåer."

Jäpp, det är sant.

"Fast det du menar är alltså att det borde finnas tabeller för kritiska träffar el dyl? Det är ju tänkt att spelarna ska rollspela striden och SL mest använda stridssystemet som en ram för att få fram utfallet, och då är ett Crit Table kanske lite väl detaljstyrande - men det kunde kanske funka om man hade en över särskilda punkter som man har chans att träffa om man prickar vissa träffområden."

Nja, den idén låter i och för sig bra, men jag talade mer om det faktum att t.ex. ett svärd borde göra skador som var lite mer oberoende av bärarens skicklighet. Flyt eller inte så tycker jag att Khelataar's mekanik där väldigt mycket liknar ovannämda föreslagda system till DoD.

"Har nackdelen att det ger ännu fler tärningsslag, men jag körde en likartad husregel en gång om kvinnliga RP och träffområdet Bröstkorg..."

Ajdå. Låter smetigt. Hur fungerade det, eller är det något man helst inte talar om? =)

"Mitt största problem med stridssystemet är att det inte tar hänsyn till vapenkvalitet; ett svärd är ett svärd är ett svärd, oavsett om det är välbalanserat av finaste stål och skapt av mästersmeden Bærgbært, eller nåt rostigt junk som drängen Stuure har bankat ihop bakom lagårn."

Skulle man inte kunna öka eller reducera grundskada, handlingskostnad etcetera?

--
Björn


"There are nights when the wolves are silent, and only the moon howls."
--Dalton
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tänkte föreslå Khelataar

<I>I exemplet ovan är det en tangan vi talar om, och alla vet ju att de hundarna inte kan kämpa som män... :)</I>

Detta är sant! Tanganerna saknar all heder och vet endast att dräpa veka gamlingar och att röva unga jäntor från deras bäddar...
Fast <I>förutom det</I> är de rätt jevvliga på att slåss. (-:

<I>jag talade mer om det faktum att t.ex. ett svärd borde göra skador som var lite mer oberoende av bärarens skicklighet.</I>

Tycke och smak förstås, men det var även en <I>tanke</I> hos konstruktören (Stefan Burström) att bäraren skulle vara det avgörande; han hade nåt resonemang om "mannen bakom vapnet" vs "vapnet bakom mannen" (eller hur det nu var han sa) om att skicklighet och smarta manövrer skulle vara viktigare än hur många plus man fick av sitt vapen. Sålunda begränsades slumpfaktorn i det hela också.

<I>"jag körde en likartad husregel en gång om kvinnliga RP och träffområdet Bröstkorg..."
Ajdå. Låter smetigt. Hur fungerade det, eller är det något man helst inte talar om? =)</I>

Har faktiskt texten tillgänglig... Den löd så här:

<BLOCKQUOTE>Om en kvinnlig rollperson skadas i strid (framifrån) och träffområdet blir Bröstkorg, slå 1T10. Ett resultat på 5 eller mer betyder att minst ett av brösten har skadats. Hon förlorar då ytterligare 1T6 KP, och måste klara ett SG Gs slag mot sin CR eller få +1SG på alla manövrer under resten av striden.</BLOCKQUOTE>Så teoretiskt kunde man ju göra nåt liknande med Huvud o dyl också.

<I>"Mitt största problem med stridssystemet är att det inte tar hänsyn till vapenkvalitet;"
Skulle man inte kunna öka eller reducera grundskada, handlingskostnad etcetera?</I>

Jo, <I>kan</I> kan man - fast som Krille brukar säga hade jag föredragit om det hade funnits i reglerna från början. Skadevärde (vasst skär djupare), Brytvärde (en bra klinga håller bättre) och MP-kostnad (ett välbalanserat svärd är lite enklare att manövrera) är väl de som jag kan tänka mig moddar på i så fall.
    "Mannen bakom vapnet" ligger förstås bakom det där också; konstruktören ville undvika syndromet med Supersvärd som spelarna kan röja horder med, men <I>nån</I> regelmässig hänsyn till vapenkvaliteten borde ha tagits med.

--
Åke
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Tänkte föreslå Khelataar

"Detta är sant! Tanganerna saknar all heder och vet endast att dräpa veka gamlingar och att röva unga jäntor från deras bäddar...
Fast
förutom det är de rätt jevvliga på att slåss. (-:"

*wince* Jo, det stämmer. Jag minns det hittills enda äventyr jag spelat, då vi skulle återge friheten till en man som fångats av Tanganer. Men anfallsplanen sket sig. Hur i helsike vi klarade det hela kan jag inte svara på, men slutresultatet blev ett trettiotal dräpta Tanganer (flertalet föll från hugg i ryggen) och en brinnande by. Sedan dess har Khelataar naturligtvis varit mitt favoritspel. /images/icons/smile.gif

"Tycke och smak förstås, men det var även en tanke hos konstruktören (Stefan Burström) att bäraren skulle vara det avgörande; han hade nåt resonemang om "mannen bakom vapnet" vs "vapnet bakom mannen" (eller hur det nu var han sa) om att skicklighet och smarta manövrer skulle vara viktigare än hur många plus man fick av sitt vapen. Sålunda begränsades slumpfaktorn i det hela också."

Låter trovärdigt. Och nog blir ju striderna både varierade och livliga. Den enda synpunkt jag har är väl det huvudräknande som kommer in, samt det faktum att reglerna är rätt långsamma.

"Har faktiskt texten tillgänglig... Den löd så här:

Om en kvinnlig rollperson skadas i strid (framifrån) och träffområdet blir Bröstkorg, slå 1T10. Ett resultat på 5 eller mer betyder att minst ett av brösten har skadats. Hon förlorar då ytterligare 1T6 KP, och måste klara ett SG Gs slag mot sin CR eller få +1SG på alla manövrer under resten av striden.

Så teoretiskt kunde man ju göra nåt liknande med Huvud o dyl också."


Låter bra. Skulle definitivt tillämpa den regeln för skrevträffar.

"Jo, kan kan man - fast som Krille brukar säga hade jag föredragit om det hade funnits i reglerna från början. Skadevärde (vasst skär djupare), Brytvärde (en bra klinga håller bättre) och MP-kostnad (ett välbalanserat svärd är lite enklare att manövrera) är väl de som jag kan tänka mig moddar på i så fall.
"Mannen bakom vapnet" ligger förstås bakom det där också; konstruktören ville undvika syndromet med Supersvärd som spelarna kan röja horder med, men
nån regelmässig hänsyn till vapenkvaliteten borde ha tagits med."

Jäpp. Jag tror att det är svårt att mickla med Khelataars stridsregler ytterligare utan att slöa ner spelet något fruktansvärt.

--
Björn
- som har börjat gilla White Wolf's system för skador (jag vet, hädelse...)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Re: Tänkte föreslå Khelataar [OT]

"<EM>Hm? Skadevärdet står under 'SV' i vapentabellen.</EM>"
Jo, det hittade jag, men inte att man skulle addera dif:en av sitt slag.. Det var en fotbollskompis som berättade det för mig. Å andra sidan så hade han inte heller spelat Khelataar för han visste inte hur man räknade ut KP:n. "SYO hittade jag ingenstans vad det var för nåt" /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som bara lånat Khelataar av en kompis, läsbläddrat igenom det på tre dar och lämnade sen tillbaka det
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Tänkte föreslå Khelataar [OT]

"Jo, det hittade jag, men inte att man skulle addera dif:en av sitt slag.. Det var en fotbollskompis som berättade det för mig. Å andra sidan så hade han inte heller spelat Khelataar för han visste inte hur man räknade ut KP:n. "SYO hittade jag ingenstans vad det var för nåt""

Hmmm? Jag trodde man skulle multiplicera...

--
Björn


"No matter where you go, there you are."
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Tänkte föreslå Khelataar

"men nån regelmässig hänsyn till vapenkvaliteten borde ha tagits med."
Tja, Encyclopedia Digonica har ju banesvärd och allt vad det heter...

Regler om vapenkvalitet borde nog inte slöa ned spelet allt för mycket; man behöver ju inte tänka på dem i varje strid utan bara den gång man antecknar just det vapnets värden.

Sedan, om man vill betona grisodlaraspekten är ju _dålig_ vapenkvalitet ett sätt att göra det...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tänkte föreslå Khelataar

<I>Sedan, om man vill betona grisodlaraspekten är ju _dålig_ vapenkvalitet ett sätt att göra det...</I>

spelare: "Jag drar mitt svärd!"
SL: "Det går av!"

--
Åke
 
Top