Nekromanti Månar-flera månar...

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Äre nån som har nån gissning på vad flera månar skulle göra me typ tidvatten... ja menar jämnar de ut varanndra lr??
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Äre nån som har nån gissning på vad flera månar skulle göra me typ tidvatten... ja menar jämnar de ut varanndra lr??
Ibland tar de ut varandra, ibland gör de det etter värre. Det blir svårare att förutsäga och kommer att innehålla krafitgare svängningar. Om det är en fantasyvärld så kan du räkna med att magier för att förutsäga det är viktiga för sjöfarten.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Det beror ju på hur månarna står eller hur. Men det är nog mest du som bestämmer, kanske är det så att det är större skillnad mellan hög och låg vatten eller så kanske det byter varje timme. eller så är det så att någon måne alltid är så nära att det alltid är en viss vatten höjd. Det är abra du som kan välja
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
En spelvärld jag fortfarande knåpar på har två månar och jag lade dit den andra för att jag ville uppnå en del coola effekter med extremt tidvatten. Surfa runt lite på tidvatten som finns på vår jord och du upptäcker att det finns ställen där tidvattnet nåt tiotals meter. Om man inte tycker det är häftigt nog, eller inte vill ha besserwissrar med blåslampa efter sig, kan man slänga in en till måne.

Som DoD4swe sade kan du använda flera månar för att göra tidvatten mer "slumpmässigt". Egentligen är det ju inte ett dugg mer slumpmässigt, men för spelet skull så blir det för komplicerat för att någon ska kunna räkna på det och då blir det samma sak som att spelledaren kan använda det som han behagar. Mycket bra.

En annan intressant fråga är vad den extra månen gör med vädret? Jag läste någon artikel om att månen faktiskt påverkade vädret, men jag minns inte var det var. Någon som vet?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Måne och sol

I vår värld så påverkar solen och månen tidvattnet. När solen står mitt emot månen så tonar solen ner månens påverkan, om de står på samma sida av jorden så förstärks tidvatteneffekten.

Dubbla månar fungerar väl på samma sätt, beroende på avstånd från planeten ifråga och givetvis månarnas tyngd.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Någonsin funderat på en geostationär måne? [NT]

/Han som kan påpeka att en geostationär satellit alltid befinner sig på samma ställe i förhållande till jorden
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Någonsin funderat på en geostationär måne? [NT]

Intressant idé; den befinner sig alltid på samma plats i skyn men har faser. Dessutom drabbas vissa platser på planeten av solförmörkelser varje dygn. Nej, något sådant har jag inte sett.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Finns i Ereb Altor [NT]

/Han som inte orkar slå upp boken för att kolla vad månen heter
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Re: Finns i Ereb Altor

Men i Ereb Altor har jag för mig att de geostationära månarna var lite feltänkta, eftersom deras effekt var att vissa platser alltid var mörka, inte bara att de blev förmörkade en gång per dygn. (Och det skulle de inte heller bli om Altor lutar i förhållande till solen beroende på vilken tid på året det är.)

Eller minns jag fel?

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Någonsin funderat på en geostationär måne?

Jag tror inte en måne kan gå i en så låg bana.

Såvida du inte menar en bar-bakad person som står stadigt på marken såklart...
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Någonsin funderat på en geostationär måne?

Nu är jag inte någon fysiker, men varför skulle en måne behöva vara nära planeten för att vara geostationär? Handlar väl "bara" om att månens bana runt planeten ska matcha planetens rotation runt sin egen axel, sen har väl avståndet ingen betydelse. Eller?

EDIT: alltså, jag är med på att avståndet spelar roll då gravitationsekvationen måste stämma, men kan det inte finnas planeter och månar där bådas massa och planetens rotation stämmer så att månen kan vara högt upp?

EDIT2: Doh, jag borde verkligen tänka efter innan jag skriver. Gymnasiefysiken sitter långt in, men jag insåg nu att månens massa inte spelar någon roll då den är en faktor både i gravitationskraften och centripetalkraften.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Någonsin funderat på en geostationär måne?

"Jag tror inte en måne kan gå i en så låg bana."

Jorå. Det går alldeles utmärkt. Möjligen kan en för stor måne utsättas för så ojämn påverkan av gravitation att den går sönder, men månar - naturliga eller konstgjorda - kan hänga i geosynkron omloppsbana utan problem. Det är bara en fråga om höjd (35 786 km över jordytan) och fart (11 038 km/h).

Här är en lista.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Låg?

Är inte en geostationär bana rätt hög?

Jo; det är en balansgång mellan gravitation och centrifugalkraft - ett föremål som snurrar runt väldigt fort kan inte ligga alltför högt, för då sticker det iväg. Långsammare rotation kräver högre höjder för att grejorna inte ska ramla ner, så en geostationär bana ligger en rejäl bit upp.

Edit: Fast jag tror att Troberg syftade på att banorna för satelliter är mycket lägre än omloppsbanor för en måne.

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Någonsin funderat på en geostationär måne?

Jag tror inte en måne kan gå i en så låg bana.
Jodå, det fungerar för små månar. Phobos cirklar runt Mars under areostationär banhöjd. Deimos ligger ungefär på areostationär höjd. Däremot har jag svårt att tro att vår Luna skulle klara av att kretsa så nära jorden.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Utan att ha några större kunskaper så gissar jag säkerligen på att det skulle påverka tidvattnet. Anatgligen så kanske det skulle "jämna ut sig" så att det inte blev SÅ mycket förändringar. Eller så påverkas destomera. En 3:e grej kasnke skulel vara att det inte påverkas alls.

/ Johan k, som gissar lite
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Någonsin funderat på en geostationär måne?

Hupp, dax att värma upp fysiker-njuren! :gremgrin:

Det som begränsar hur lågt en måne kan ligga är den s k Roche-gränsen. Vad det handlar om är att kombinationen av gravitation och centrifugalkrafter är olika stark på olika avstånd från planeten den snurrar runt. Detta gör att det uppstår en spänning, som vill dra den närmre delen av månen mot planeten, och den bortre delen utåt. Om månen är för nära för sin storlek börjar den här spänningen bli starkare än den interna sammanhållningen, och då krossas månen och bildar ett ringsystem, som lever kvar en kort tid (ett par miljoner år).

Hur nära den här gränsen ligger beror på storleken och hur "stel" satelliten är, vilket man kort kan säga beror på om den i huvudsak hålls samman av gravitation eller av kemiska bindningar (dvs, är den en hopsmält bumling eller ett par som bara råkar flyga i tät formation s a s).

För en satellit lika stor som månen ligger gränsen för jorden vid ca 1.5-3 ggr jordradien, dvs gott och väl innanför geostationär bana. Faktum är att månen har legat innanför geostationär bana tidigare i sin existens, så ett tag var det här faktiskt fallet.

För effekterna: Det blir inte solförmörkelse varje dag om inte månen snurrar i exakt samma plan som solen gör det, så gissningsvis 1-2 totala förmörkelser plus ett par partiella däromkring per år är mer rimligt. Tidvattnet märker man inte av - vattenståndet är visserligen annorlunda än utan månen, men uppfattas som normalt. Andra eventuella månar funkar som vanligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Roche_limit

// Härolden, messerschmitt på timpenning
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,352
Location
Helsingborg
Re: Någonsin funderat på en geostationär måne?

Dock så är ju vår måne groteskt stor jämnfört med jorden, om man jämnför andra månar med sina planeter.
 
Top