Nekromanti Måla med tusch hemma

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Hej!

Jag har nyligen börjat rita egna Zentangle och egna Mandala fast hittills har jag bara suttit på raster på jobbet, och ibland på fritids med barnen (jag jobbar på en skola) men nu vill jag börja pyssla med detta på litemer allvar.

Jag ska alltså gå och köpa eget papper och egna tuschpennor och jag undrar vad jag behöver tänka på förutom att skaffa ett papper som inte "blöder"?

Är det något märke på tuschpennor som är åsummare än andra?

Tjocklek på papper och sånt?

OBS! Jag har alltså inte ritat bilderna jag länkar till, men en vacker dag... OBS!

EDIT: Om någon är intresserad av vad jag gjorrt hittills kan man kolla in mig på Instagram (p0lanski) eller på fejjan (Markus Linderum)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Stålstift, pensel och flytande tusch?

Jag är inte så keen på det själv, kanske för att jag inte orkat köpa nog många olika sorters stålstift med olika egenskaper, men samtidigt har jag inget emot det – det är trots allt väldigt skoj. Trots allt är det mycket vanligt att de gamla rediga tuschgubbarna kör med just det. Annars kanske tusch och pensel vore något? Om inte annat brukar de flesta som kör med riktig tusch köra både och – både penna och pensel – eftersom det är svårt att täcka stora områden med stålstift – eller en fin liner, för den delen. Vad gäller penslar har jag dock typ noll erfarenhet. Misstänker att man gör gott i att tjacka kinesiska set eller köra med mårdhår och vattenlösligt tusch.

... Lat och simpel och helst kladdfri som jag är kör jag enkom med pennor – Staedtler Pigment liner och Letraset ProMarker och Tria Marker (Letraset håller hög kvalitet och funktion och har massor med olika sorters pennor avsedda för konst och design etc.)

Papper kan jag mycket lite om och kör på skräppapper just nu. För stålstift och pensel behöver du dock något stagigare. ... Läs helt enkelt på konstbutikernas webbshoppar, där står det utförligt om de flesta papper och block de saluför och därmed vad för slags material och teknik pappret i fråga passar till och funkar bra tillsammans med.

Edit:
BMOC said:
Är det något märke på tuschpennor som är åsummare än andra?
Som sagt, jag kan rekommendera Staedtlers Pigment liners – ljusäkta och vattenfast och finns i flera olika storlekar. Perfekt för den som jobbar mycket med linjer. Och Letraset som står för en rad olika högkvalitativa liners och markers och dylikt med olika egenskaper och effekter – där jag kan gå i god för Tria Marker (med den nackdelen att det verkar vara toksvårt att hitta refill i svensk butik?) och ProMarker.
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
För lite enklare meck brukar jag använda claes ohlsons set med 4 tuschpennor. Tjocklekarna är dock lite "höftade" och de kan blöda en smula.

Vanligtvis använder jag micron tror jag de heter. Betydligt bättre. Finns i set med storlekar från 0.05-0.8 och borde räcka utmärkt till ändamålet.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag är ingen vetare eller kunnare på den här fronten, men jag upplever att även ganska billiga pennor och papper fyller sin funktion. Jag gör all (knappt någon) min konstnärsshopping på IN-EX, Östra Larmgatan 16, personalen är trevlig och hjälpsam.

Jag är förundrad efter lite snabbt googlande, det säljs DVDer och böcker om slökladdandets ädla konst... ytterligare ett pengatåg man missade...
Och jag anar en konstig filmkväll i framtiden :gremsmile:
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Om du inte tycker att liners räcker till (säg tex att du vill färglägga, eller fylla i stora ytor svart) så är det här med bra märkpennor en jävla djungel att ta sig igenom, alla märken beter sig olika och täcker och blöder in i varandra på olika sett.

Jag föreslår att du köper enstaka dubbelsidiga märkpennor från tex aplha design eller copic och ser hur de känns.


Köp glättat papper om du inte vill att pennan ska blöda igenom pappret, det kan dock leda till att linjerna smetar in i varandra i stället om de inte hinner torka.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bäst är en kombination av klassiska rörtuschpennor (t.ex. äldre Rotring, svåra att hitta, t.ex med spets 0.25, 0,35 och 0,5 mm), vanliga stålpennor med träskaft och mårdhårspenslar (trean ger bäst penselspets).

Jag gillar Pelikans tusch till ovanstående.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Bäst är en kombination av klassiska rörtuschpennor (t.ex. äldre Rotring, svåra att hitta, t.ex med spets 0.25, 0,35 och 0,5 mm), vanliga stålpennor med träskaft och mårdhårspenslar (trean ger bäst penselspets).

Jag gillar Pelikans tusch till ovanstående.
Det måste vara vattenlöslig tusch när man kör pensel, eller? ... Om inte annat är det ett måste vid lavering?
Edit: Ju mer du kan berätta om tusch och pensel desto bättre! :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fafnir said:
Vanligtvis använder jag micron tror jag de heter. Betydligt bättre. Finns i set med storlekar från 0.05-0.8 och borde räcka utmärkt till ändamålet.
Jag skulle vilja påstå, bara för att jag för egen del anser just detta, att ett spann på minst 0,3–0,8 är att föredra om man vill ha varieration i storlek – annars blir det inte så meningsfullt. Dock brukar man kunna köpa färdiga set och de löper oftast från 0,1–0,8.
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
Precis. Microns set är bra 005, 01, 03, 05, 08.
Claes ohlssons set är 01, 03, 05 och 07, men i realiteten är det föga skillnad på dem. De är ju dock som sagt lågbudget. De är till skillnad från micron heller inte helt vattenfasta.
Båda typer använder jag dock dagligen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det behöver inte vara vattenlösligt (dvs det ska vara relativt vattenfast när det orkat), det funkar bra med pensel. Det viktiga är bara att man inte låter det torka på penseln. Ungefär som man målar med akrylfärg.

Här är ett annat av mina favorittusch:
Rotring.

Där hittar man bra rörtuschpennor också. "technical pens" på engelska.

Många tecknare förr använder i stort sett bara pensel (som t.ex. Jean-Claude Mézières som gör Linda & Valentin), även för detaljer. Med till exempel Windsor & Newtons mårdhårspensel no3 får man en perfekt spets för sånt. Kräver lite övning, men linjerna blir väldigt levande.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Det behöver inte vara vattenlösligt (dvs det ska vara relativt vattenfast när det orkat), det funkar bra med pensel. Det viktiga är bara att man inte låter det torka på penseln. Ungefär som man målar med akrylfärg.

Här är ett annat av mina favorittusch:
Rotring.

Där hittar man bra rörtuschpennor också. "technical pens" på engelska.

Många tecknare förr använder i stort sett bara pensel (som t.ex. Jean-Claude Mézières som gör Linda & Valentin), även för detaljer. Med till exempel Windsor & Newtons mårdhårspensel no3 får man en perfekt spets för sånt. Kräver lite övning, men linjerna blir väldigt levande.
Okej, tack för informationen. Bra att veta sådant. Trots allt är det ju lite trist att ha två (en svart och en röd) stora flaskor tusch – Indian Ink från Lefranc & Bourgeois – som står och samlar damm. Har bara testat lite med stålstift. Vore kul att testa pensel också. Tror att jag ska ha en eller ett par mårdisar någonstans. Behöver iof köpa papper i så fall men å andra sidan har jag en del tapet som bara ligger och skräpar. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fafnir said:
Precis. Microns set är bra 005, 01, 03, 05, 08.
Claes ohlssons set är 01, 03, 05 och 07, men i realiteten är det föga skillnad på dem. De är ju dock som sagt lågbudget. De är till skillnad från micron heller inte helt vattenfasta.
Båda typer använder jag dock dagligen.
Indeed! Ja, det finns fineliners av alla sorter och slag. Typ alla som tillverkar pennor tillverkar någon typ av fineliner. Jag har bra erfarenhet av Staedtler, Faber-Castell och Micron. Sedan skulle jag gissa på att Letraset och Copic är att ta för givna vad gäller bra kvalitet även på sina liners. Likaså Pilot – de brukar göra bra grejor.

Dock kan man komma undan billigt och enkelt med set från exempelvis ClasOhlson eller Panduro. Jag har haft flera Panduro-set genom åren och det duger fint. Pris och budget är väl det som avgör, I guess. Smak, vana och ändamål kommer nog senare utifrån längre erfarenhet. Själv kör jag för tillfället enkom Staedtler på liners för att jag skaffat mig en förkärlek till varumärket genom alltifrån blyerts till tusch.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
solvebring said:
Trots allt är det ju lite trist att ha två (en svart och en röd) stora flaskor tusch – Indian Ink från Lefranc & Bourgeois – som står och samlar damm.
Jag vet inte hur det är med tusch, men bläck är inte speciellt lagringsbeständigt, och det kan uppstå mögel i reservoarpennor, vilka då kräver noggrann rengöring.

Men, som sagt, jag vet inte om det gäller för tusch. Det är väl också organiskt, så det borde dock kunna hända. Håll koll på det för säkerhets skull...
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
solvebring said:
Vet någon förresten om det finns "billigare" mårdhårspenslar av god kvalisort?
Vet inte vad som ska räknas som billigare men jag vill tipsa om en prisvärd pensel: Winsor & Newton Series 7.
Jag har haft en 00-a sedan 2008 som är i jättebra skick (fin spets). Jag har massa något billigare penslar köpta senare som inte är i alls lika bra skick.

Jag beställde nyligen några nya från Ken Bromley art supplies som har galet bra priser. Frakten går på en femtilapp för 1-10 penslar. Jämfört med priserna i vissa butiker i Stockholm så lönar det sig även om man bara köper en pensel.

Winsor & Newton Series 7 råkar vara världens bästa pensel, rent objektivt. Har dock inte testat den med tusch.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Poolbeerpig said:
Vet inte vad som ska räknas som billigare men jag vill tipsa om en prisvärd pensel: Winsor & Newton Series 7.
Jag har haft en 00-a sedan 2008 som är i jättebra skick (fin spets). Jag har massa något billigare penslar köpta senare som inte är i alls lika bra skick.

Jag beställde nyligen några nya från Ken Bromley art supplies som har galet bra priser. Frakten går på en femtilapp för 1-10 penslar. Jämfört med priserna i vissa butiker i Stockholm så lönar det sig även om man bara köper en pensel.

Winsor & Newton Series 7 råkar vara världens bästa pensel, rent objektivt. Har dock inte testat den med tusch.
Okej, fint, tackar för köptipset där! Alltid välkommet!

Ja, det är just så. W&N 7 är en klassiker och sägs alltid vara marknadens bästa och alla rekommenderar den. Dock är Series 7 tämligen dyra – ca 200:- per pensel.

... Det visade sig att jag bara hade en mårdis hemma, en Lavanche 3325 1 som tydligen är oanvänd. Den verkar dock inte mycket att ha om man ska lita på mårdpenslar utifrån priset. Kostar bara runt 30:-
... Å andra sidan målar jag mycket sällan och kan därav öva med lite syntet och lågkvalitetshår innan jag köper något annat. Med tanke på att jag även behöver läsa på och öva på penselvård – är expert på att kraja penslar – så kan det vara en bra idé att öva med skitpenslar först. ... Tror jag.

/solvebring som med "billigt" syftar på under hundralappen per pensel.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Är det bara jag som vill sluta tidigare för dagen och sätta mig med penslar och pennor istället?
Har tyvärr inget bra att tillägga själv.
Toppentråd, tack!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Per Folmer said:
Är det bara jag som vill sluta tidigare för dagen och sätta mig med penslar och pennor istället?
Har tyvärr inget bra att tillägga själv.
Toppentråd, tack!
Wish I had the time! :gremdrink:
 
Top