Nekromanti Mäta Quadosh?

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Spontant skulle jag säga ja eftersom att det finns instrument för att mäta flödestäthet och sådant, och quadoshen ger förändringar i det magiska fältet (i alla fall negativ sådan).
Fast jag har inte stöd av något material, det är bara ett logiskt antagande.
Quadosh --> Flödestäthetspåverkan(eller i alla fall någon sorts magisk påverkan) --> Mätbart.
Sen är frågan om detta kallas just "quadosh", vilket är en helt annan diskution.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Det kallas qadosh, iaf enligt boken. Av magiker är det knutet till icke-existens.
Frågan är hur exakt man kan mäta qadosh? Enligt mig känns det logiskt med en felmarginal på +/- 2,5? (med andra ord 5-10, 10-15 osv)
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Jag tycker det låter rimligt [NT]

Då man kan mäta flödestätheten relativt noggrant så skulle jag plocka bort fel marginalen.
Men jag har också för mig att sådana instrument är tämligen sällsynta.
Är det inte något liknande som Maxander ska jaga vid introt till något kapitel i Mystik & Magi?
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Det kallas qadosh, iaf enligt boken. Av magiker är det knutet till icke-existens.
Frågan är hur exakt man kan mäta qadosh? Enligt mig känns det logiskt med en felmarginal på +/- 2,5? (med andra ord 5-10, 10-15 osv)
Undran: Vilken påverkan skulle det egentligen ha? Om man ser till Rafalis fältgeometriföreläsning så ändras ju hela rummet runt omkring en
om man förändrar flödestätheten där man själv är.

Fråga 1: innebär ickeexistensen att man har en lägre mängd filament i sig? Borde det då inte bli svårare att alstra igenom sigsjälv?
Kommer det då utjämnas så att det blir lika stor mängd filament i hela området runt omkring? Måste det då inte vara väldigt stor påverkan för att ha någon effekt? (eftersom magiska fälten försöker utjämna sig hela tiden) Och isåfall: borde det itne finnas viss risk att det uppstår små krökningar (vågor) på det magiska fältet varje gång man förflyttar sig i det (iochmed att det alltid behöver utjämna)?

fråga 2: Innebär ickeexistensen att i lika stor mängd som mängden filament (med krökningstal 0) som finns i en har ändrats så kommer det magiska fältet bortse ifrån det då man inte riktigt existerar och därav inte förväntas innehålla mer/mindre filament än vad som framkommer?
Isåfall, går det då att mäta? Mätinstrumenten borde ju göra samma antaganden?

Fråga 3: är instrumenten duktiga nog för att klara av att mäta en skillnad som bara manifisterar sig i själva kroppen och ingenstans runt omkring?


Nu utgår jag i mina frågor ifrån att Rafali har rätt.
 
Top