Varulv [Mäster Ulv] - Runda 3

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Det är fint att du försöker, Basse.

MU tar bort siaren - 5p
Då är fakesiaren med på det hela, så det är en ulvkompis - 2p
Oh, right, nattmord alla rundor - 2p.

9p > 8p.

😘
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Tack @Empiricus ! Grymt siat och spelat (oavsätt om du är ulv eller inte ;) )
Efter vi nu röstat ut Basenanji och Empiricus blir nattmördad återstår det en ulv.

Röst: Basenanji
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basse said:
Lite som att Bängtsfors korplag skulle ta sig an ett toppat Manchester United.
Jag hade satt mina slantar på Bängtsfors. Det finns inget som hetet ett toppat Manchester United. Det är ju ett brögäng hur de än väljer att toppa.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Det är fint att du försöker, Basse.

MU tar bort siaren - 5p
Då är fakesiaren med på det hela, så det är en ulvkompis - 2p
Oh, right, nattmord alla rundor - 2p.

9p > 8p.

😘
Empis som MästerUffe.

MästerUffe tar bort siaren -5p
MästerUffe väljer att lira själv vilket är gratis.
MästerUffe väljer nattmord alla rundor -2p
MästerUffe har 1 spänn till godo som spenderas enligt nedan eller så kastar MästerUffe den slanten i lyckobrunnen.
MU köper in en öppen miller men den öppna millern ljuger att han inte är miller vilket är katastrof av bybo-Sidd
MU köper in en Sniffer i sitt enmanna lag. Alltså, Empi blir en ensamulv utan Siare i spelet och med förmågan att sniffa upp xyas. Korpa som outar att det inte finns en Sniffer i ulvarnas team ljuger vilket är lika katastrof som ett ljug av bybo-Sidd.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Fjodde said:
Efter vi nu röstat ut Basenanji och Empiricus blir nattmördad återstår det en ulv.
Noterar facepalmen men du är i det här läget rätt säker på hur det kommer att gå till i R3 och även hur det kommer gå till emellan rundorna och sedan hur det kommer se ut i R4.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Empis som MästerUffe.

MästerUffe tar bort siaren -5p
MästerUffe väljer att lira själv vilket är gratis.
MästerUffe väljer nattmord alla rundor -2p
MästerUffe har 1 spänn till godo som spenderas enligt nedan eller så kastar MästerUffe den slanten i lyckobrunnen.
MU köper in en öppen miller men den öppna millern ljuger att han inte är miller vilket är katastrof av bybo-Sidd
MU köper in en Sniffer i sitt enmanna lag. Alltså, Empi blir en ensamulv utan Siare i spelet och med förmågan att sniffa upp xyas. Korpa som outar att det inte finns en Sniffer i ulvarnas team ljuger vilket är lika katastrof som ett ljug av bybo-Sidd.
MU (RasmusL) tar bort siaren och ljuger om att den förmågan är oköpt. (5p)
MU måste köpa en kompis och det blir Empi som får fejka siare (2p)
MU nattmördar alla rundor (2p)

Vi har diskuterat det här tusen gånger redan, känns det som. Empi KAN inte vara ulv.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Precis. Det är väl egentligen dags att prata nästa runda. Finns det något vi kan göra den här rundan för att rota ut fler ulvar eller handlar det om att gräva i det vi har?
Isf vore det väldigt bra att få Empis alla tankar innan rundan är över.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Noterar facepalmen men du är i det här läget rätt säker på hur det kommer att gå till i R3 och även hur det kommer gå till emellan rundorna och sedan hur det kommer se ut i R4.
Ja varför skulle ulvarna vilja att Empiricus fortsätter vara i liv? Mer sianden är ju inte bra för dem. Jag hade valt att döda Empirucus, fast jag sitter ju inte på inside information som ulvarna har så de kanske ha någon annan plan menar du @Konrad Konvalj ? Och tänker du rösta på någon annan än Basenanji säger du? Vem är det i så fall?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ja varför skulle ulvarna vilja att Empiricus fortsätter vara i liv? Mer sianden är ju inte bra för dem. Jag hade valt att döda Empirucus, fast jag sitter ju inte på inside information som ulvarna har så de kanske ha någon annan plan menar du @Konrad Konvalj ? Och tänker du rösta på någon annan än Basenanji säger du? Vem är det i så fall?
Tänkte mest på nästa runda där det då återstår 1 ulv.
Men som sagt. Noterade facepalmen som säger att det kan vara 1 eller 2 ulvar kvar nästa runda.

Jag kommer rösta Basse för han är ulv.

Hurivida Empis kommer vara vid liv eller ej nästa runda vet jag inte.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Kul att alla nu är så glaa goa nöjda med att stackars ulvBasse är fångad.
Kan vi nu räkna på om det är 2 eller 3 ulvar med i spel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag borde ju sprattla mer, men jag orkar bara inte.

Det är roligare att föreslå Framgångståget som föreläsare.

Bra kämpat alla! Ulvarna vann!

🙌
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Kort post innan jag måste åter till verkligheten.
Kan nån vettig med bättre logisk matteförståelse verifiera.
(När jag är hemma i lugnåro så ska jag kolla upp länken å försöka)
Det utgår ifrån tanken på att MU spenderar 8 av 8 poäng
MU köper:
Nattmordx2 = 2p
1 extra ulv = 2p

Väljer 2 av följande 2-poängare
Dold miller i byn
Ulvmiller
Förmågeblockerare

De andra förmågorna som finns att köpa som ej är bekräftat sanna från min synvinkel är:
Sniffer i ulvlaget (1p, Korpa)


Här kan ulvarna antingen ljuga om att MU inte valt något som blivit valt, eller tala sanning om något som ej är valt.
Men enbart ulvar kan outa att något som är valt inte är valt. Därav ljuger i detta fall Basenanji samt antingen Konrad Konvalj eller Fjodorsenuba. Är det två ulvar så röstar vi ut Basse denna runda och nästa runda antingen KK eller Fjodor (och den andre rundan därefter). Win!

(Det skulle vara ballsy att saka ett poäng bara för att skapa obalans i matematiken dock.)
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Alternativt ser det ut såhär:
MUs grillcombomeny:
Nattmordx2 = 2p
2 extra ulvar = 4p

Väljer 1 av följande 2-poängare
Dold miller i byn
Ulvmiller
Förmågeblockerare
(Galen siare är inte köpt. MU verkar inte heller ha köpt förmågeblockerare, för då hade ju xyas som troligast rykt runda ett. Sniffer kan vara köpt om MU satsar på att inte köpa för allt, men troligtvis inte baserat på att förmågan känns tråkig)

Totalt antal köpta förmågor 5. 12 sanningar att fördela på 9 bybor (12 sanningar + 5 lögner att fördela på 3 ulvar)

Behöver ulvarna ljuga då? De verkar ha gjort det iom poängdiffen hos icke outade förmågor. Min tes som från innan är ju att de försökt kasta shade på mig genom att dölja att naiv siare inte var vald. Därför har en av ulvarna i den här teoretiska varianten ljugit.

Följande ljuger möjligen:
Basenanji
Konrad Konvalj
Fjodorsenuba

Följande kan ljuga, men mindre troligt:
Korpa

Följande talar sanning:
Sidd
RasmusL
Martin3
Empiricus



Basse är ju ulvsiad och kan såklart vara lögnare, men det är inte säkert att han är det. Med en fungerande siare så är det enligt mig bättre för ulvarna att ha en ulv som sias som bybo i sitt lag än att ha en bybo som sias som ulv i byn. Dold bybomiller fungerar ju typ likabra från mitt håll som siare om ingen sitter på info om att den ej valts som att om den valts.

Har MU köpt två ulvar och väljer mellan de ovan nämnda förmågorna så tror jag alltså att det sannolikaste baserat på matematiken och hur jag personligen viktar förmågorna är följande: MU har valt två ulvar, nattmordx2 och ulvmiller. KK är alltså ulv i det scenariot, tillsammans med Basse och en till från övriga på brädet (Fjodor, RasmusL, Sidd eller Korpa).
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
I em/kväll när jag är klar för dagen och åter kommer in i tråden så tänker jag försöka läsa mig in i vilka Basse interagerat mot. Och vilka som interagerat mot honom. Jag inbjuder såklart samtliga att göra samma sak för att ha jämförande tolkningar.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Alternativt ser det ut såhär:
MUs grillcombomeny:
Nattmordx2 = 2p
2 extra ulvar = 4p

Väljer 1 av följande 2-poängare
Dold miller i byn
Ulvmiller
Förmågeblockerare
(Galen siare är inte köpt. MU verkar inte heller ha köpt förmågeblockerare, för då hade ju xyas som troligast rykt runda ett. Sniffer kan vara köpt om MU satsar på att inte köpa för allt, men troligtvis inte baserat på att förmågan känns tråkig)

Totalt antal köpta förmågor 5. 12 sanningar att fördela på 9 bybor (12 sanningar + 5 lögner att fördela på 3 ulvar)

Behöver ulvarna ljuga då? De verkar ha gjort det iom poängdiffen hos icke outade förmågor. Min tes som från innan är ju att de försökt kasta shade på mig genom att dölja att naiv siare inte var vald. Därför har en av ulvarna i den här teoretiska varianten ljugit.

Följande ljuger möjligen:
Basenanji
Konrad Konvalj
Fjodorsenuba

Följande kan ljuga, men mindre troligt:
Korpa

Följande talar sanning:
Sidd
RasmusL
Martin3
Empiricus



Basse är ju ulvsiad och kan såklart vara lögnare, men det är inte säkert att han är det. Med en fungerande siare så är det enligt mig bättre för ulvarna att ha en ulv som sias som bybo i sitt lag än att ha en bybo som sias som ulv i byn. Dold bybomiller fungerar ju typ likabra från mitt håll som siare om ingen sitter på info om att den ej valts som att om den valts.

Har MU köpt två ulvar och väljer mellan de ovan nämnda förmågorna så tror jag alltså att det sannolikaste baserat på matematiken och hur jag personligen viktar förmågorna är följande: MU har valt två ulvar, nattmordx2 och ulvmiller. KK är alltså ulv i det scenariot, tillsammans med Basse och en till från övriga på brädet (Fjodor, RasmusL, Sidd eller Korpa).
Bra sammanställt.

Jag är som sagt bybo.

När vi har facit nästa runda så kommer det således bli en kamp mellan KK och Fjodde så det gäller att vara snabb på röstningshanen för egen del.

Skall jag köpa Empis uträkningar så är det alltså Fjodde som är medulv tillsammans med Basse och om det finns en tredje ulv så hittar jag den i gänget av Sidd-RasmusL-Korpa och Martin3.

Sidd stod på min topp tidigare så där har jag ändå att jag har rätt mycket att gå på. Övriga måste jag fokusera lite hårdare på och jaga scumtells. Det är den vägen jag kommer jobba nästa runda om jag är kvar.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Ja då står det väl mellan mig och dig om du tror martin3 är säker @Konrad Konvalj . Vilket i mina ögon gör dig ännu mer suspekt.

Detta börjar mer och mer se ut som jag misstänkte efter förra rundan. martin3, Basenanji och en till med ulv av Konrad Konvalj och Sidd.
Detta stärkt av att martin3 och Konrad Konvalj försökte rösta ut Sidd förra rundan men nu inte längre misstänker honom längre är för mig skumt.
Samt att denna runda har de båda plötsligt börjat jaga mig, något de inte gjorde alls förra rundan. Känns som att de jagar i pack...

Korpa har för mig blivit grönare för varje runda som går. RasmusL har fortsatt gräva men känns för mig byboig.
I och med Basenanjis ulvande så kommer jag utgå från att Sidd är grönare än tidigare, då jag valt mellan de två som ulvar.

Ny lista för mig är nu då efter lunch och kaffe så man kanske kan tänka lite

Basinanji (siad ulv)
martin3
Konrad Konvalj
Sidd
RasmusL
Korpa
Empiricus
Mig själv
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Ja då står det väl mellan mig och dig om du tror martin3 är säker @Konrad Konvalj . Vilket i mina ögon gör dig ännu mer suspekt.

Detta börjar mer och mer se ut som jag misstänkte efter förra rundan. martin3, Basenanji och en till med ulv av Konrad Konvalj och Sidd.
Detta stärkt av att martin3 och Konrad Konvalj försökte rösta ut Sidd förra rundan men nu inte längre misstänker honom längre är för mig skumt.
Samt att denna runda har de båda plötsligt börjat jaga mig, något de inte gjorde alls förra rundan. Känns som att de jagar i pack...

Korpa har för mig blivit grönare för varje runda som går. RasmusL har fortsatt gräva men känns för mig byboig.
I och med Basenanjis ulvande så kommer jag utgå från att Sidd är grönare än tidigare, då jag valt mellan de två som ulvar.

Ny lista för mig är nu då efter lunch och kaffe så man kanske kan tänka lite

Basinanji (siad ulv)
martin3
Konrad Konvalj
Sidd
RasmusL
Korpa
Empiricus
Mig själv
Om det står mellan dig och mig på grund av att mattematiken säger att det är så kommer jag så klart lägga min röst på dig. Det finns ju lite mer att gå på i R4 så beslut kommer ju att tas där och inte nu. Är det per default på grund av din och min outning att det inte finns en millerulv och att det inte finns en rollblockare i byn är det som gäller så kommer jag ju inte nacka mig själv. Det är inte till byns fördel.

Jag försökte hänga Sidd förra rundan och misstankar mot Sidd finns fortfarande kvar. Han är en av tänkbara ulvar. Att jag inte försöker hänga Sidd denna runda är ju baserat på Empis sianden och att Basse är ulv.

Martin3-RasmusL och som sagt var Sidd är de jag måste leta rätt på lite brundoft på och jobba med i R4.
 
Top