Varulv [Mäster Ulv] - Runda 3

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Så här: Empi och förmodligen Martin3 är ulvar ihop. Snyggt har de tänkt ut hur de ska vinna. Det är ingen slump hur deras förmågor är mm outas.

Men jag är bybo. Läs mina poster och döm själva.

Läs också Empis R1. Finns det mycket där som skvallrar om att han misstänker Xyas?

Är det rimligt att sia Xyas?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Ok, då kan vi i alla fall lära oss att i Vimes spel är det dåligt med massoutning.

Gaah! Så jäkla irriterande att ulvarna både kunde ta ut en väktare OCH bekräfta deras fusk-siare!

Aaaaargh!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Testa sin förmåga FÖR ATT ULVARNA VISSTE ATT XYAS SKULLE RYKA!

Hur kunde siaren VETA att Xyas skulle ryka?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Snart måste jag jobba men vilken uppförsbacke det blev! 😩

@Korpa @Sidd @RasmusL @Konrad Konvalj @fjodorsenuba

Ta det här vidare! Fråga er själva:

1) Är det rimligt att jag är ulv?
2) Går det verkligen att lita på Empiricus?
3) Varför väljer Empi att sia Xyas som är närmast bekräftad grön?
4) Är Martin3 och Empi ulvar ihop?

Ses senare.

/Basse, dyster
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Med Basse som Ulv så vet vi ju också tyvärr att det kan finnas en ulvmiller bland någon av er andra. Det är i och för sig ingen större fara iom att jag inte lär överleva nästa nattfas så det lär inte komma några fler sianden som kan råka vara missvisande pga millerskap.

Vi hänger Basse denna runda (och jag dör troligen nattmordsdöden) och nästa runda är det 6 spelare kvar, varav 1-2 ulvar.

Med detta så är det inte säkert att det går att hitta fler ulvar på att leta ulvar bland förmågepoängen. Det är då viktigt att påpeka att det inte nödvändigtvis innebär att resterande tvåpoängare är gröna, bara att de inte ljugit om vad MU inte valt.
Det får bli gamla hederliga scumtells och spelanalys. Nu vet vi ju att Basenanji är ulv, och i hans spel lär vi kunna hitta någon till ulv iallafall.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Yes, bra spelat Empi.

Väldigt skönt att MO som Xyas ordnade fram resulterar i konkret resultat.
Galen siare alltså bort, som Martin tillkännagav.
Eftersom Empi siat en varulv försvinner även #11 Naiv siare (4p)

Du har torterat mig lite denna runda Empi med att hålla inne på det här men det är såklart väl spelat då vi behöver se hur alla rör sig i debatten.

Är Basse själv då?

Röst: Basenanj

Sorry Basse men jag hade det alltså på känn från första början: otroligt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Sidd, ALLA misstänker mig i början, det är inget nytt. 😩😩😩
Förstår jobbigt.
Jag tror dock du höll dig i skinnet bra denna gång för du verkade inte få så mkt misstankar mot dig,
det var väl bara jag som prövade och petade på dig i R1 för att jag var misstänksam.
R2 gjorde du bra med att chilla lite med mig, det gick jag på.
Tyvärr för dig så måste vi så klart syna Empis anklagelse mot dig.
Stämmer inte det så ljuger alltså Empi (icke troligt) som kanske ensamulv.
Men hur kunde du göra så här mot byn?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Basse kan inte längre vara själv om jag inte räknar helt galet. Och även om han vore själv och bara köpt för 4p så vet vi det efter idag så det är ingen idé att gräva ner sig i det spåret…

Om det är tre ulvar behöver vi plocka en ulv per omgång för att inte förlora. Har vi två ljugande ulvar hamnar vi på att vi kan misslyckas med omröstningen en gång till.

Är det två ulvar måste båda ljuga vilket gör att i det fallet faller jag garanterat bort (men är kvar om det är 3 ulvar). Även fjodor borde kunna klara sig på det tycker jag om inte min långsökta alternativ-idé stämmer och de missade i första rundan att blockera och döda xyas. Då återstår väl KK som den troligaste kandidaten.
Så är dom 2 ulvar så är ju KK min absolut största kandidat. Fjodor får nog vara mer en bubblare.

Vid 3 ulvar behöver ingen ulv förutom Basse ha ljugit så då är det rätt öppet och förmågeanalys/räkning blir inte riktigt lika effektivt.

Det framgår ju mer jag tänker på det hur brilliant det var att sia Basse. Alla andra hade kunnat yrka dold miller och jag kan inte hitta ett bättre alternativ, du lär dö den här rundan @Empiricus så tack för fantastiskt siande! Vi ska se till att göra det bästa vi kan för att lösa det här!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Fantastiskt, Empi!

Röst: Basenanji

Att köpa bort siaren kostar fem poäng och då är det två ulvar. Om du är grön så fortsätter spelet garanterat och då röstar vi ut fejksiaren följt av den som påstår att just den förmågan inte är köpt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Basse kan inte längre vara själv om jag inte räknar helt galet. Och även om han vore själv och bara köpt för 4p så vet vi det efter idag så det är ingen idé att gräva ner sig i det spåret…

Om det är tre ulvar behöver vi plocka en ulv per omgång för att inte förlora. Har vi två ljugande ulvar hamnar vi på att vi kan misslyckas med omröstningen en gång till.

Är det två ulvar måste båda ljuga vilket gör att i det fallet faller jag garanterat bort (men är kvar om det är 3 ulvar). Även fjodor borde kunna klara sig på det tycker jag om inte min långsökta alternativ-idé stämmer och de missade i första rundan att blockera och döda xyas. Då återstår väl KK som den troligaste kandidaten.
Så är dom 2 ulvar så är ju KK min absolut största kandidat. Fjodor får nog vara mer en bubblare.

Vid 3 ulvar behöver ingen ulv förutom Basse ha ljugit så då är det rätt öppet och förmågeanalys/räkning blir inte riktigt lika effektivt.

Det framgår ju mer jag tänker på det hur brilliant det var att sia Basse. Alla andra hade kunnat yrka dold miller och jag kan inte hitta ett bättre alternativ, du lär dö den här rundan @Empiricus så tack för fantastiskt siande! Vi ska se till att göra det bästa vi kan för att lösa det här!
Sitter och smusslar med mobilen på jobbet.
Jag litar på dig Korpa men har inte full koll på poängen och vad som kan uteslutas osv.
Du menar att ensamMU är uteslutet: kan du lägga upp det så jag förstår och kan släppa den läskiga tanken.
Behövs nog nästan en tabell med möjliga senarion🙏

Förklara gärna också ordentligt vad som friar Martin och så vill vi alla få höra vad KK tycker om utvecklingen.

Jag blir inte helt på det klara med Fjodors-Martin lilla spel.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Sitter och smusslar med mobilen på jobbet.
Jag litar på dig Korpa men har inte full koll på poängen och vad som kan uteslutas osv.
Du menar att ensamMU är uteslutet: kan du lägga upp det så jag förstår och kan släppa den läskiga tanken.
Behövs nog nästan en tabell med möjliga senarion🙏

Förklara gärna också ordentligt vad som friar Martin och så vill vi alla få höra vad KK tycker om utvecklingen.

Jag blir inte helt på det klara med Fjodors-Martin lilla spel.
Om Basse skulle vara ensam så finns det inget han kan ha köpt för poängen. Dubbla nattmord är bekräftat så 6 poäng kan han spendera. Alla claimade förmågor utom basses är sanna (bybor ljuger inte). Om vi också stryker extra ulv-förmågorna finns följande kvar:
Basses dolda miller 2p
Naiv siare 4p

Eftersom Empi siat en ulv kan han inte vara naiv.
Så om basse är ensam ulv har han köpt grejer för bara 4p men oavsett om han gjort det sjukt osannolika så kommer vi veta det nästa runda när han är utröstad, därav lägg ingen tid på att fundera över ensam-ulv-basse.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Det här är varför Empi inte kan vara ensamulv:

Nattmord varje runda 2p
Ingen siare 5p
Nånting 1p, men alla 1p-förmågor är angivna (av bybor i det här scenariot) som icke-köpta.
Plus att en då bybo säger att förmågan ingen siare är oköpt, vilket är den kanske viktigaste poängen i det här scenariot. ;)

Kan Basse vara grön, trots allt?
Nej. Den enda förmåga som gör honom det är den förmåga han själv inte skulle ha ljugit om som bybo. Om han mot alla odds visar sig vara grön så ryker lilla Empi i nästa runda som den fejksiare han är då alla miller-förmågor som kan påverka bybor inte är i spel!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Brilliant @Empiricus !

Bortom allt tvivel är du grönast på banan och har använt dina skillz bra.
Mästerulfs plan att inte nacka dig innefattar mest troligt att det finns många olika vinklar att få till dig som en Siare som inte jobbar på full kapacitet och att det är nå skit med förmågan.

Du har siat xyas grön och han är bekräftad grön.


xyas = Väktare
Empis = Siare

Basse = Ulv

  1. (2p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
  2. (2p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
  3. (3p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir / Genesis = Utesluter 4 ulvar.
  4. (1p) - Du får välja vilka spelare du värvar med 1-3 istället för att de slumpas / xyas = Det är ett slumpat ulvlag ellre ensamulv
  5. (1p) – Ulvlaget får genomföra nattmord under jämna rundor (natten R2, natten R4, o.s.v.) / Bekräftat
  6. (1p) – Ulvlaget får genomföra nattmord under ojämna rundor (natten R1, natten R3, o.s.v.) / Bekräftat
  7. (1p) - Miller (bybo som sias som ulv) i byn. Öppen, millern själv får alltså veta att hen fått just denna roll. / Sidd
  8. (2p) - Miller (bybo som sias som ulv) i byn. Dold, millern själv får inte veta att hen fått denna roll. / Basse
  9. (2p) - Miller i ulvlaget (ulv som sias som bybo), slumpas eller väljs av dig. Öppen, förstås. / KK
  10. (2p) - Förmågeblockerare i ulvlaget. En av ulvarna (ditt val vem) har förmågan att blockera aktiva byboförmågor (d.v.s. sieri och väktande) som en förmåga att använda på natten. / Fjodorsenuba
  11. (4p) – Naiv siare. Siaren siar alla som bybor. Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
  12. (3p) - Paranoid siare. Siaren siar alla som ulvar. Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et. / Impetigo = Siaren är inte paranoid
  13. (5p) - Ingen siare finns i byn. / Rasmus
  14. (2p) - Galen siare. Siaren siar bybor som ulvar, och ulvar som bybor. (OBS! Den galne siaren siar förstås millers tvärt om också: en miller i byn sias alltså som bybo, och en miller i ulvlaget sias som ulv.) Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et. / Martin3
  15. (1p) - Sniffer i ulvlaget. En av ulvarna (ditt val vem) har förmågan att upptäcka aktiva byboförmågor (d.v.s. sieri och väktande) som en förmåga att använda på natten. Förmågan fungerar som ett siande (d.v.s. ett namn skickas in och om den spelaren använder en förmåga får sinffern veta det.) / Korpa
  16. (2p) - Väktaren kan aldrig väkta samma person. Väktaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga väktar-PM:et (som alltså anger att samma person kan väktas, bara inte två rundor i rad). / Larsson = xyas väktade troligen Empis i R1
  17. (2p) – Oväktningsbar bybo. En bybo kan inte väktas från nattmord. / Empis
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Det är inte otänkbart att de hoppades på att Empi skulle missa en ulv båda gångerna så att de skulle kunna kasta tvivel över siandet som om det vore naivt, t.ex.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Sidd said:
och så vill vi alla få höra vad KK tycker om utvecklingen.
Empis har gjort en fet avvägning och fått ut maximalt av sina sianden. Att han prickade Basse som ulv ger oss ett bra andrum efter två tunga rundor.

Jag personligen har fortfarande inte fått ihop mattematiken om vilka som per default är mer misstänkt än andra just nu på grund av det vi vet. Jag tror ju att alla ljuger och vet inte vem förutom Empis det går att lita på. Att leta scum är min grej, inte lösa det med mattematik. Vi måste jobba med de båda alternativen framför allt från nästa runda. Ingen annan än Basse skall nackas denna runda.

Jag vet att jag har outat att det inte finns - en Miller i ulvlaget (ulv som sias som bybo), slumpas eller väljs av dig. Öppen, förstås. Smulade det också innan outningen av den händelse att min outning skulle ifrågasättas. Förstår ju i efterhand att det inte spelar någon roll att jag smulade det heller för jag kan ju fortfarande sitta och ljuga om det hela.

Jag vet ju att jag är bybo och kan inte försvara min outning eller så. Jag har tilldelats det och enligt den information jag har så finns det inte en Miller i ulvlaget kort och gott. Det utgår jag ifrån. Blir jag synad i sömmarna så kommer jag pinga grönt så länge vi inte har en skadad siare.

Jag förstår att jag finns med på listorna i och med att jag kan vara ulv som outat att det inte finns en Miller. Endera har jag då ljugit och vet att det finns en Miller eller så har jag då inte ljugit och Mästerulf har verkligen inte valt den varianten för 2 spänn och det är legit information. Det ända vi kan göra är att nacka mig och få se om jag är bybo eller ulv.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Låter ju strålande hörni.
Att Basse inte är ensamulv som slösar bort en massa poäng förstod jag så vi måste förstås jaga minst en till.
Empis klargröning får vi så klart när vi ser resultatet av Basses dinglande.

Gissar att nån av de som inte reagerade i morse på Empis yxhugg mot Basse sitter i krismöte och desperat försöker lägga upp ny taktik…
KK sen men så kan det ju vara att onte hinna med.
Kan det vara så att Basse velar med sin röst: inte vill ligga på samma tåg som kompanjonen Martin med röst på mig, eller tvärtom samköra med Fjodor mot Martin.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Hoppar in lite snabbt här.

Kan inte göra så mycket mer åt den här vansinniga masspsykosen, men nu när ulvarna vinner får vi ändå gratulera dem till en stilig seger.

Jag är alltså en snel bybo och Empi är ulv. Hur de lyckats ljuga ihop den här soppan kan jag inte riktigt förklara men gissar att Mästern valt att ta bort siaren.

Synd att ingen ser vad jag ser för nu vinner ulvarna förmodligen. Jag röstas ut och eftersom vår väktare är död kommer de nattmörda en bybo.

Jag tröstar mig med att det ändå känns rimligt att det bästa laget vinner. Vad kan en sån usel bybo som jag göra mot en hyperlistig ulv-Empiricus? Lite som att Bängtsfors korplag skulle ta sig an ett toppat Manchester United.

Grattis ulvarna - ni är bäst.
 
Top