Varulv [Mäster Ulv] - Runda 2

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
I byalaget gick som en rädsla och skräck från huve till huve. Nån sa "Vi tar Impetigo! Han är Junker Gråben!" å dom andra ropte "Ta'n! Ta'n!" å så tog di Impetigo å plocka fram byens digraste ullsax å så klöpp dom huve av han, de gjorde dom! Å blode de spruta å stänkte och färga båd manfolk och kvinnfolk röda i synen. Men icke var Impetigo av ulvatyp, nejnej. En bybo, de va han. Å byborna dom titta på varann å dom visste att nu var de fara å färde! Å jajemen, nog hade Mästern slagit till nu. Bak slaktplatsen låg där Genesis med hela magen uppriven, ack å ack!

Impetigo röstas ut. Han var bybo.
Genesis
nattmördas.

---

Denna runda avslutas på söndag 21:00!

---

Deltagare:
Basenanji
Empiricus
LJSLarsson
Sidd
Konrad Konvalj
Korpa
Genesis
fjodorsenuba
RasmusL
Xyas
Impetigo
Martin3
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Fan!

Sorry Impetigo, jag var osäker och nu bannar jag mig själv. Och tråkigt (men ganska väntat) att Genesis rykte. Vi får hämnas er genom att ta vara på vad ni skrivit och hur ni tänkte.

***

Fakta:

Impetigo (3p) - Paranoid siare. Siaren siar alla som ulvar. Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
Genesis (3p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir

Vi har ingen paranoid siare. Ganska skönt att veta. Två 3-poängsförmågor minskar utrymmet för Mäster Ulv att köpa förmågor för. Ni som är mattesnillen får gärna hjälpa till här.

Vi har minst två ulvar.

***

Impetigo riktar blicken mot mig ganska tydligt - det tänker jag inte gömma undan. Dock helt felaktigt eftersom jag är en ganska menlös bybo. Utöver de anklagelserna misstänker han Sidd, LJSLarsson, Martin3 och Fjodorsenuba. Sidd är kort och gott en stark ulvspelare och svår att analysera. Jag kan hålla med om att han är värd att titta närmare på och jag läger min första röst där.

RÖST: Sidd
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Motivering då? Tja, nu är det svårt att leta i R1, men vi kan väl börja med att Sidd var en av dem som röstade ut en bybo.

Röstningen R1
Impetigo (7) Fjodorsenuba, Xyas, RasmusL, Sidd, Martin3, Basenanji, LJSLarsson
LJSLarsson (5) Konrad Konvalj, Korpa, Impetigo, Empiricus, Genesis

Andra indicier på Sidd:

Vill massouta tidigt
Sidd said:
Genesis: jag tycker att vi ska outa ALLT direkt Nu så snabbt som möjligt i R1
, något som bemöts av Empi och Genesis.

Slentrianröstar/misstänker på mig genomgående i R1. Vi har ju spelat mycket ulvlag tillsammans och senast rekryterade Sidd mig till ulvlaget. Nu är dock ulvarna förmodligen slumpade så ulv-Sidd har väl andra kompisar, tänker jag.

#39 är ganska intressant, här börjar Impetigo, Empi och Sidd braka ihop.
Sidd said:
Empi och Impetigo: tror ni på allvar att jag som ulv skulle våga gå ut så hårt med att jag vill få igång snacket om roller osv? Om det vore Vimes eller Basse kanske…de skulle nog våga sticka ut hakan som ulvar på det sättet…har ni inget vettigare att rösta på så tror jag nog vi har en ulv här nånstans…
Sedan kommer det jag (och andra) tycker är mest rödande:

Sidd said:
En grej jag inte snappade upp först när jag läste Vimes startinlägg var det här med roller som varje spelare får som inte är i spel.

Efter att kollat mitt PM igen så läser jag ju tydligt vilken roll som Mäster ulv inte valt: kan det i alla fall vara nåt att börja med att auta så vi i alla fall får veta vad som inte är i spel och ja om nån ljuger så kommer det förhoppningsvis fram med tiden…
Vad tror ni?
Det som inte alls lirar är att Sidd tidigt (07.53) vill att alla massoutar, men inte förrän vid 14-tiden inser att han läst sitt PM fel?! Därefter är också Sidd lite svängig i frågan:

Sidd said:
Jag har dock varit med så få ggr så jag har aldrig sett vad som händer vid massoutnig: om det är bra eller bara hjälper ulvarna kan jag inte överblicka…
…vissa ggr tycker jag mig kunna se nån väg i flufftemat och ställningstaganden men i ett sånt här upplägg där MU får start-styra spelet verkar det riktigt jobbigt för byn utan mer info om varandra…

Vore jag ulv skulle jag väl rent initialt tycka det vore jobbigt om det kommer upp för mkt som reds ut för byn.

Vad hände senast det blev all-massoutning?
Det här framstår som lite för inkonsekvent spelat av en bybo-Sidd.

@Sidd hur ser du på valet av Genesis som alternativ för ulvarna? Hur ser du på Fjodorsenuba, Martin3 och LJSLarsson? Vad ska vi dra för slutsatser av att vi massoutade och tycker du så här i efterhand att det gav något?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Just det! @Sidd kan du förtydliga för mig:

När du läste ditt PM fel, hur tolkade du det då?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Kass! Värt att plocka upp misstänktlistorna från de vi vet är gröna nu. Både Genesis och Impetigo postade igår och Empi har väl också bjudit på en?

Xyas, kan du ge oss dina tankar och posta/posta om mest misstänkt-listan?

Impetigo var på Sidd och Basse, kan mycket väl vara ett ulvpar som smågnabbas. Bortsett från Basses anklagelse ovan har de varit väldigt o-konkreta och kört en lång rad "men du-rå!".

Jag har tid ikväll och ska samla ihop ovan.

Röst: Sidd
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Bu. :(

Jag ska se vad jag hittar efter att jag fått lite mat i magen, men rent spontant så känns Sidd definitivt som ett alternativ.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Fack.

Bra spelat båda två!

Min personliga R1 går inte till historien. Allt är baserat på livet i övrigt.

Jag skall försöka hitta mer tid nu i R2.

Lade min röst på Larsson i R1 mest baserat på magkänsla och lite hopp om att väcka upp Larsson som är en erkänt duktig spelare. Lågflygande och dålig aktivitet från hans sida och det som kom fram i text var slarvigt och framstressat. Faltänk och felräkningar. Ingen sharpness någonstans. Larsson röstar så klart på Impetigo för att rädda sitt eget skinn sent i rundan då det andra drevet ligger på honom vilket i sig inte är konstigt. Däremot är Larsson rätt kall och drar vidare efter rösten. Han anstränger sig inte alls för att hjälpa byn i den händelse av att drevet vänder mot honom i elfte timmen. Hade drevet vänt hade vi inte haft nån hjälp av en grönad Larsson.

Det finns säkert en bra röstsammanställning någonstans att falla tillbaka på så jag drar och checkar av den nu för vidare spekulation.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
@fjodorsenuba

Jag tycker att det som är rödande med ditt spel är sådant här:

Fjodorsenuba said:
Som jag frågade @Basenanji så undrar jag vad mer som behövs? Jag försöker skapa drev mot @Martin3 men det dog av när han outade sig. Jag har lämnat informationen jag har och råkat ut för serverresetgate. Tror fortfarande att han normalt skarpa analyser av vad folk väljer avsaknas och det är det som gör att jag inte kan helgröna honom trots att han outat sig.
Här får jag en känsla av att du vill garantera dig från misstankar. Det behöver inte betyda att du är ulv, men det är i mina ögon ulvigt att agera så defensivt. Jag läser dig (kanske felaktigt) som at du skriver: "Jamen, nu har jag ju gjort allt jag kan, vad mer kan ni begära?!" och Genesis önskan var nog att du skulle skriva mer, rent generellt.

Dvs det är ulvigt att lågflyga och vara passiv. För att lättare kunna bedöma dig vill genesis att du ska delta mer i spelet.

Det är första gången vi spelar och jag vill inte vara onödigt hård och otrevlig mot en ny bekantskap, så jag hoppas att du ser mitt inlägg här som mitt sätt at hjälpa dig att förstå hur jag tänker. :D

********************************

Basses tips till paranoida bybor

Hörni, jag vet att det kan kännas jobbigt när man får blickar på sig och måste förklara än det ena och än det andra, men kom ihåg att bybor vinner med bybolaget. Att jag som bybo röstas ut gör inte så mycket om byborna vinner! Laget före jaget, är min devis i det här spelet! Tona ned egot!

Tvärtom kan det vara ganska bra att uppmuntra till ett aktivt deltagande bland annat genom krångliga frågor och uppnosiga misstankar: ulvar kommer garanterat att akta sig för sådant och blir då lättare att identifiera!

Så nästa gång någon skriver att du är "rödish-gulish", och du känner dig attackerad, räkna till tio - andas - och fundera lite på vad personen använder för argument. Vad är kärnan i själva anklagelsen? Ulvar kommer oftare ha ganska grunda anklagelser, är min erfarenhet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Vill ni ha fler sköna livsstilstips kan ni gå in på Framgångstågets hemsida, under menyn "Carpe Deim" finns en föreläsningsserie för bara 14 990:- (exkl moms).

Det går också bra att swisha.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
(Förlåt för att jag tramsar, men jag vill visa upp min förmåga till självdistans när jag låter så där äppelkäck)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Ok, vad kan vi läsa ut ur en analys av röstningen?

Röstningen R1
Impetigo (7) Fjodorsenuba, Xyas, RasmusL, Sidd, Martin3, Basenanji, LJSLarsson
LJSLarsson (5) Konrad Konvalj, Korpa, Impetigo, Empiricus, Genesis

Fjodor lägger första rösten, men är knappast ulv. Ulvar lägger ogärna första rösten och driver drev. Xyas också grön, men vad händer sedan? RasmusL, Sidd, Martin3 kan vara skumma ulvar som hakar på. Jag är grön. Larsson räddar sig själv i ett ganska iskallt move (kommenterar inte mycket, men ser till att inte bli utröstad).

Betyder det att alla som röstar Larsson är gröna? Förstås inte, förmodligen finns det ulv där, men i jämförelse blir gruppen ovan mer intressant.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag kan bara säga att jag gjort så gott jag kunnat.
Ulvarna spelar bra när de får ut 2 bybor och lyckas slå split i övriga gruppen.
Varför blev det då fel med röstningståget mot Impetigo? Jag måste gå igenom (suck) R1-tråden och se om jag tänkte fel när jag följde Xyas mfl och trodde att han ifrågasatte väktarclaimet…
Varför nattmördades Genesi? Gissar att ulvarna inte vill ha en gammal räv som bybo kvar i spel som desutom är så aktiv i letandet efter ulvar.
Vi har i alla fall Väktare och Siare kvar i spel. Xyas och Empi är gröna.
Empi snälla säg att du siade mig!
Och Empi säg att ditt siande måste stämma!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Men för i. Tack för spel, Impetigo och Genesis!

Och då finns det lite mer att gräva i. Att de bägge trepoängarna gått ur spel gör ju att den enklaste matematiken som förklarar diffen mellan 8 och 10 poäng i vad som inte är outat är att någon av tvåpoängarna ljugit om vilken förmåga som ej är köpt.
Så där är då Basse, Konrad, Fjodor, Martin och Larsson.

Det skedde ett nattmord, så då vet vi att MU har köpt åtminstone nattmord udda rundor

Xyas lever, så då antar jag just nu att ulvarna inte köpt förmågeblockare iom att de annars säkert hade blockat och mördat Xyas.
Därför antar jag att Fjodorsenuba inte ljugit om sin förmåga, så fyra kvar.
Av de kvarvarande så hade iallafall jag nog valt Larssons outade förmåga - att väktaren inte kan väkta samma person. I de flesta scenarion väktar ju antagligen väktaren sig själv någon gång tidigt i spel och då kommer ju väktaren att vara öppen för mord sedan närhelst ulvarna vill det.

Jag tar vid där jag slutade förra rundan med:
Röst: LJSLarsson
Så kan jag tänka lite i mitt stilla sinne. Och jag tänker ju inte nu gå ut med hur jag siat, det känns inte superrimligt för stunden.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag är fundersam på vem som egentligen la första rösten på Impetigo. Fjodors röst kom direkt efter serverbytet och jag vet ärligt talat inte om det fanns några röster bland inläggen som försvann.

Nu när jag går tillbaka och kollar screenshots så fanns det många röster på Impetigo innan torsdagsmorgonen. Sen råkade Fjodor vara inne tidigast och förnya sin röst först av alla, men det gör det sannolikt att Fjodor KAN vara en ulv som räknar med att alla andra kommer förnya sina röster också.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag är fundersam på vem som egentligen la första rösten på Impetigo. Fjodors röst kom direkt efter serverbytet och jag vet ärligt talat inte om det fanns några röster bland inläggen som försvann.

Nu när jag går tillbaka och kollar screenshots så fanns det många röster på Impetigo innan torsdagsmorgonen. Sen råkade Fjodor vara inne tidigast och förnya sin röst först av alla, men det gör det sannolikt att Fjodor KAN vara en ulv som räknar med att alla andra kommer förnya sina röster också.
Här kommer ett glapp pga serverfel
Basenanji211006 21.22 Konrad KonvaljXyas
Korpa211006 21.59Konrad KonvaljIngen
RasmusL211006 22.22XyasIngen
Xyas211006 22.40IngenImpetigo
Korpa211006 22.58IngenImpetigo
Martin3211006 23.02XyasImpetigo
Sidd211006 23.06IngenImpetigo
RasmusL211006 23.40IngenImpetigo
Basenanji211007 06.11XyasIngen
Genesis211007 06.20Konrad KonvaljImpetigo
Fjodorsenuba211007 06.23Martin3Impetigo
Empiricus211007 06.31IngenImpetigo
Här kommer servern tillbaka!
Fjodorsenuba211007 08.25ImpetigoImpetigo
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Tack! :D

Och innan dess röstade Fjodor på Martin3 så efter glappet hoppar han på Impetigotåget snarare än startar det. Sen är det inte allt som krävs för att bli kallad ulv, men det kändes relevant att ta upp.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Nu har jag äntligen nått jaktstugan. Dock är det mestadels telefon som gäller.

Tack för spel Impetigo och Genesis.
Synd på Impetigo men inte helt oväntat att en bybo ryker runda 1.

Ska försöka analysera det här efter uppackning och mat. Jag skulle gärna höra mer från @Konrad Konvalj. Många verkar hålla dig högt vilket jag antar är för dina analyser så det vore intressant att höra. Du är fortsatt högst upp på min lista.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Just det! @Sidd kan du förtydliga för mig:

När du läste ditt PM fel, hur tolkade du det då?
Mina tankar om MO och mitt PM:
Börjar titta igenom R1 och ser
  • att jag börjar snacka outning pga jag typ tycker det behöver komma fram mer info för byn att jobba med… (min analys: jag vill självklart inte att byns Väktare och Siare skall komma fram först utan att det skall redas ut för mig mer i röran av möjliga roller som Vimes lagt upp för MO att spendera poäng på…)
  • vidare börjar Xyas stödja outning i poster 41, 42, 43 (min analys: jag vet inte om det är vettigt att börja outa men här är alltså en som vågar följa med om att få ut mer info till byn)
  • #44 jag tittar på mitt PM och tycker mig då se att min info inte borde vara så farligt att gå ut med så jag föregår med gott exempel och ger den (ärlighet är ju viktigt som bybo, vilket bybon Genesis tom senare tror efter att tittat på förmågan miller)
Den här formuleringen inte som är understruken (som nu det påpekas om att det skulle vara nåt skumt med) är faktiskt helt sant: jag såg den först som bara en av 17 så vad ska jag med det till…

… MEN nu när vi började snacka MO så skulle ju den samlade infon ge oss vad som uteslutits och då kunna utröna MU strategi vid spelstart.

  • varefter Rasmus mfl börjar ifrågasätta MO vitts med vettiga argumentet att det kanske ger ulvarna mer än oss i byn (dock är det lockande för Basse #52)
  • nu har i alla fall en diskussion om roller kommit igång #59 jag prövar att argumentera för att det är bra…
  • Genesis är emot så jag lägger ner MO eftersom jag inte kan överblicka vinsten met…
  • KK gör sina ända inlägg: ger inget vettigt till byn! (Plus på ordlistan dock: stort tack nu slipper ni varulsordfrågor från mig)
  • Forumet krachar: det här Varulvsspelet kommer bli legendarsikt!
  • Jag har inte kollat igenom postade screeshots men: Xyas har nu outat Väktare och Impetigo stod purgatoriskt på tur men ville inte säga nåt, vek ner sig tillslut och skickade vidare till mig som svarade och skickade vidare (dock ville jag ha mera diskussioner runt om outningarna med motiveringar på varför nästa och så vidare)
  • Undrar lite om inte just krachen hjälpte ulvarna i denna veva att skapa mer förvirring som kanske ledde till missförstånd om Xyas Väktar-sanning eller ej…Jag tyckte Impetigo ifrågasatte att det var klart att Xyas var Väktare medans jag undrar varför då (och får senare skit för det av Genesis/Impetigo)
  • därefter tåg av många mot Impetigo (som det är svårt att värja sig mot och jag förstår att jag kan ju inte ligga kvar själv på scumBasse…)
  • därefter har nu diskussionen om MO och poängdribbel startat vilket är mkt bra men jag måste erkänna att jag hänger inte med övriga mattesnillen i tänken och vad det landar i för nåt… (här skulle jag ju förstås varit tyst istället för att fråga dumt å få skit för det)…hoppas ni kan gå vidare med detta och få fram vettig info!
  • vidare så får jag senare frågan om varför jag ensam ligger kvar på Basse och väljer Impetigo som nedlåtande tycker att jag ska ut ”what so ever”…
Nu får jag fortsätta att läsa R2…återkommer…
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Sidd läste sitt PM fel: stämmer inte Basse så sluta upp med den brunsmetnigen.
Jag menade att jag inte i början visste vad jag skulle med den infon till i det stora hela men när MO-frågan dök upp blev det ju nåt intressant att titta närmare på och börja diskutera.
Som sagt så är det min första MO så jag visste inte riktigt hur mkt osv som det var tänkt att göras på (utan att varulvarna skulle vinna på det)…men de funderingarna skingrade ju Xyas på rätt bryskt…
 
Top