Varulv [Mäster Ulv] - Runda 1

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
12 claims, 1-4 som kan ljuga.

Några självklarheter, baserat på massoutningen:
- Om det finns fyra ulvar så är Genesis en av dem (eh, känns inte jättesannolikt just nu)
- MU har uttryckligen valt att väktaren ska få veta att ulvarna är slumpade (kanske för att locka väktaren att avslöja sig?)
- MU har uttryckligen valt att siaren ska få veta att väktande funkar på alla bybor (känns spontant inte lika lockande att gå ut med)
- Om Empi är en falsk siare är RasmusL hans enda ulvpolare (och jag håller med Genesis om orimligheten i det scenariot)

Vissa ulvlögner känns mer värda än andra. Allt som rör siaren är av intresse. Enligt listan så har vi en siare i spel som kan vara naiv, men om t.ex. Impetigo är ulv så kan siaren lika gärna vara paranoid, och med Martin3 som ulv kan siaren vara galen. Om ingen ulv har känt behovet av att ljuga (kanske för att med en avslöjad siare så kanske de tror att den dör innan den fångar någon, idk) så lär MU ha köpt fyra grejer (1 kompis, nattmord och naiv siare), vilket ger en överskjutande grej som försvinner i intet. Det scenariot känns dock osannolikt, jag tror att det finns minst en lögn i vår lista.

Såhär i runda 1 känns det som en mastodontgrej att försöka klura i det här, man behöver nästan att någon eller några trillar av pinn så att man får lite mer facit.

Jag har en magkänslelista också, den är näst på tur att postas. Min röst där den ligger nu känns felplacerad, så tills nästa inlägg:

Röst: Ingen
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Det jag tänker såhär när jag tittar på Genesis tydliga stapling av vad som är outat och vad som är kvar är följande:

Jag tror nog inte att naiv siare är något som är köpt ändå. I ett sådant här upplägg med den givna menyn så är det en rätt tråkig grej som ändå ger begränsad fördel till ulvlaget. Som siare så är jag ändå typ impotent med tanke på alla möjligheter som finns till att mina sianden är fel, så jag är som bäst effektiv efter 2-3 rundor när jag har koll på hur mina sianden slår mot verkligheten - och då är jag rimligtvis nattmördad sedan ett tag tillbaka.

Från de icke outade menyvalen som finns listade så finns då möjligheterna:
  • MU + 2 ulvar, fulla nattmord, tvåpoängsförmåga
    • Outningslögnare bland: Basse, KK, Fjodor, Martin, Larsson, vilket kan ge:
      • Basse: Miller i byn (dold)
      • KK: Miller i ulvlaget
      • Fjodor: Förmågeblockerare i ulvlaget
      • Martin: Galen siare
      • Larsson: Väktaren kan aldrig väkta samma person
  • MU + 2 ulvar, nattmord varannan runda, trepoängsförmåga
    • Outningslögnare bland: Genesis, Impetigo, vilket ger
      • Genesis: En till ulv
      • Impetigo: Paranoid siare
  • MU + 1 ulv, fulla nattmord, 4 poäng att köpa för
    • 2 outningslögnare bland: Basse, KK, Fjodor, Martin, Larsson
      • eller
    • Outningslögnare bland: Genesis, Impetigo SAMT att Korpa ljuger
  • MU + 1 ulv, nattmord varannan runda, 5 poäng att köpa för
    • Då måste jag vara ulv, annars måste det finnas fler förmågor borta än vad det finns bybor att dela ut de ovalda på.


 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Att som ulv outa sig som väktare när:
  1. Man vet att det finns en väktare i spel (MU kan inte köpa bort väktaren)
  2. Ingen har ännu dödats eller röstats ut
  3. Det är ännu långt kvar på rundan
… vore ju helkorkat. Ingen har dessutom motclaimat. Jag kan inte se någon rimlig möjlighet att Xyas är röd.

Vad som oroar mig mer just nu är att vi spenderar en massa tid på att vänta på att alla ska outa. I R1 brukar det ofta vara en jäkla massa anklagelser som flyger, men vi är alla ganska bra kompisar just nu. Vore skönt att få till lite bra drev innan rundan slutar, och imorgon kommer folk att vara på jobbet. Jag kommer till och med att sitta på kontoret, och kommer endast att kunna posta från mobilen. Och strax kommer jag att hålla kvällskurs. Vore skönt med lite drev innan R2. Mina misstankar är typ:

Impetigo och KK: Förhalade outningen. Korpa också, men inte på ett lika rödande sätt.
LJSLarsson: En hel del felläsningar, sparsamt postande, och grus i maskineriet. Vet inte vad jag ska göra med tankarna om Xyas där.
Basse: Han är ju alltid ulv! Men ja, han har varit ganska lugn och inte kastat anklagelser omkring sig, vilket han brukar göra i R1. Känns som att han försöker att sitta still i båten. Han har varit upptagen på kvällarna, men Basse ljuger jämt om att vara upptagen på kvällen när han är ulv.
Sidd: Svårläst, men kommer med en hel del grejer som liksom bara skapar brus.

Inte tid med ordentligare analyser, men där är väl mina fokus. På grönlistan:
Xyas: Snorgrön enligt ovanstående resonemang
Empi: Lugnt och resonerat. Har å andra sidan inte presterat jättemycket, men jag gillar ändå analyserna jag sett
Martin3: Om jag måste välja en tredje. Men mindre grönande än andra.

Notera att ovanstående är typ 35% ulv för rödlistan och 15% ulv för grönlistan, utom Xyas. Vi vet alldeles för lite. Skulle gärna se mer från @RasmusL och @fjodorsenuba.
Som jag frågade @Basenanji så undrar jag vad mer som behövs? Jag försöker skapa drev mot @Martin3 men det dog av när han outade sig. Jag har lämnat informationen jag har och råkat ut för serverresetgate. Tror fortfarande att han normalt skarpa analyser av vad folk väljer avsaknas och det är det som gör att jag inte kan helgröna honom trots att han outat sig.

Min tanke just nu är varför det dröjer för de sista avslöja sig? Kom igen. Nu har i princip hela byn avslöjat sig så det är ingen ide att hålla inne med info.

Jag kommer vara frånvarande på jobbet imorgon mellan 08.00 och 1130 så kommer inte ha mycket tid att läsa ikapp så vore bra att veta om jag ska flytta min röst innan 08.00.

Oavsätt tror jag vi bybor nu går starkare in i R2 även om vi skulle bli av med siare/väktare men vi har 1-3 ulvar att rösta ut.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Det där blev ju skitsnyggt formatterat, jag som bara försökte få slut på min lista så jag kunde fortsätta skriva.
Hursomhelst.
Jag tror mest på det första eller andra alternativet.
Och i det första alternativet så skulle Martin3 och Larssons eventuella lögner vara i mina ögon de strategiskt bästa valen.
I det andra alternativet så känns ju det inte orimligt att ha en till ulv för ulvteamet. Fyra ulvar kan ju styra röstande åt olika håll bra nog för att kompensera för nattmord varannan runda. Men paranoid siare kan ju också förstöra en eller två rundor för byn.
Jag har inga fynd på Genesis spel hittills dock, så då är det Impetigo på andra alternativet eller Martin eller Larsson på det första alternativet som gäller. Jag gillar nog min post på Impetigo just för stunden, men skall filura mer.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Som jag frågade @Basenanji så undrar jag vad mer som behövs? Jag försöker skapa drev mot @Martin3 men det dog av när han outade sig. Jag har lämnat informationen jag har och råkat ut för serverresetgate. Tror fortfarande att han normalt skarpa analyser av vad folk väljer avsaknas och det är det som gör att jag inte kan helgröna honom trots att han outat sig.
Tja, du får gärna analysera listan, till exempel. Eller skriva en lista på dina tankar om samtliga spelare hittills.

Min tanke just nu är varför det dröjer för de sista avslöja sig? Kom igen. Nu har i princip hela byn avslöjat sig så det är ingen ide att hålla inne med info.
Alla har outat sig. Listan är komplett.

Jag kommer vara frånvarande på jobbet imorgon mellan 08.00 och 1130 så kommer inte ha mycket tid att läsa ikapp så vore bra att veta om jag ska flytta min röst innan 08.00.
Fullt rimligt såklart, även om det också såklart är lägligt för en ulv.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Som jag frågade @Basenanji så undrar jag vad mer som behövs? Jag försöker skapa drev mot @Martin3 men det dog av när han outade sig. Jag har lämnat informationen jag har och råkat ut för serverresetgate. Tror fortfarande att han normalt skarpa analyser av vad folk väljer avsaknas och det är det som gör att jag inte kan helgröna honom trots att han outat sig.

Min tanke just nu är varför det dröjer för de sista avslöja sig? Kom igen. Nu har i princip hela byn avslöjat sig så det är ingen ide att hålla inne med info.

Jag kommer vara frånvarande på jobbet imorgon mellan 08.00 och 1130 så kommer inte ha mycket tid att läsa ikapp så vore bra att veta om jag ska flytta min röst innan 08.00.

Oavsätt tror jag vi bybor nu går starkare in i R2 även om vi skulle bli av med siare/väktare men vi har 1-3 ulvar att rösta ut.
Alla har outat - se post #150 (som du också själv har gillat). Xyas är väktare, jag är siare, och i posten som Genesis gjort finns allas claims.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Ett feltänk jag gör hela tiden när jag försöker att analysera listan är att jag tänker "Den här personen ljuger nog inte, därför är hen inte ulv", vilket såklart är ett felslut. Ulvarna kan mycket väl tala sanning. Några eller allihop. Faktum är att det är ganska riskabelt för dem att ljuga, eftersom de lätt kan motbevisas av senare spel.

Annan spaning: Vi har uppenbarligen ingen öppen miller i spel, så Sidd talar sanning. Han kan absolut vara ulv, men den här typen av hårda fakta kan vara guld värda senare i spel när vi vet mer och kan pussla ihop det exakta spelupplägget. Det kan vara så att vi senare kontaterar att den sista ulven vi har kvar att hänga måste ha ljugit, eller liknande.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Ett feltänk jag gör hela tiden när jag försöker att analysera listan är att jag tänker "Den här personen ljuger nog inte, därför är hen inte ulv", vilket såklart är ett felslut. Ulvarna kan mycket väl tala sanning. Några eller allihop. Faktum är att det är ganska riskabelt för dem att ljuga, eftersom de lätt kan motbevisas av senare spel.

Annan spaning: Vi har uppenbarligen ingen öppen miller i spel, så Sidd talar sanning. Han kan absolut vara ulv, men den här typen av hårda fakta kan vara guld värda senare i spel när vi vet mer och kan pussla ihop det exakta spelupplägget. Det kan vara så att vi senare kontaterar att den sista ulven vi har kvar att hänga måste ha ljugit, eller liknande.
Exakt! Det är ju en grej med mina alternativ ovan också. Namnen jag listat är mycket väl de enda som har behövt ljuga under de olika alternativen.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Also, jag har ju postat en försvarlig mängd hittills och jag tror nog serverspöket efter resetten hänger kvar i luften, för jag får errormeddelanden ungefär varannan post (men posten kommer upp ändå). Så, jag tror på spöken i maskinen.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Min magkänslelista, som utlovat. Jag har inte gjort några djupare analyser så den bygger på att jag skumläst några gånger och känslan jag får.

Gröna
Korpa (jag)
Xyas (väktare)
Empiricus (siare)
Genesis

Gula
Konrad Konvalj
Basenanji
Impetigo

Orange
Fjodorsenuba
Martin3
RasmusL


Röda (1-3 ulvar)
Sidd
LJSLarsson

Några kommentarer:

Impetigos spel kan läsas som rödande, men jag får snarare känslan av en bybo som sitter på en bit fakta om siaren och gör vad den kan för att försöka skydda siaren. Det är därför Impetigo är gul snarare än röd för mig. Jag har också, som vanligt, ett bias gentemot Sidd. Sidds spel har varit 1 del försöka hjälpa till, 1 del brus och 1 del att missa grundläggande saker om spelet. Jag är i valet och kvalet mellan om jag ska lägga min röst där eller inte, men jag vill inte fälla någon pga bias.

De gröna är gröna för att jag 1) köper claimet eller 2) tycker outningslögnen är orimlig.

De på orange är där för att jag inte kan placera de på gult eller rött riktigt än.

Röst: LJSLarsson

Motivering: Väldigt mycket lågflygeri. Åsikter i början om att försöka få till drev, men sen blir det det vanliga r1-kaoset ändå. Dyker upp en snabbis nu ikväll och ifrågasätter väktarclaimet (vilket iofs talar till hans fördel då ulvar sannolikt kommunicerar med varandra). Det här är en väldigt lös röst, men det är det bästa jag kan göra just nu.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Also, jag har ju postat en försvarlig mängd hittills och jag tror nog serverspöket efter resetten hänger kvar i luften, för jag får errormeddelanden ungefär varannan post (men posten kommer upp ändå). Så, jag tror på spöken i maskinen.
Det är en känd bugg efter uppdateringen. Vi får det allihop (?).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
De gröna är gröna för att jag 1) köper claimet eller 2) tycker outningslögnen är orimlig.
Nu är det ju bara mig du grönar genom detta, men som jag sade innan: Ulvar kan mycket väl tala sanning, och jag tror absolut att åtminstone en ulv gör det.

Jag är dock på att pressa Larsson lite. Jag tycker inte att han har varit så skarp i det här partiet.

Röst: LJSLarsson

Jag har noll koll på rösterna just nu. Är det någon som orkar räkna?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag har noll koll på rösterna just nu. Är det någon som orkar räkna?
Jag kan dra på mig vadarstövlarna och tweedkostymen för att jaga rösterna som är lagda hittills i rundan.

Men, @Vimes - Räknas rösterna som är lagda i tiden som försvann (och som bara finns i folks postade screenshots)? Eller bara de röster som är lagda i faktiska poster i tråden?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Min magkänslelista, som utlovat. Jag har inte gjort några djupare analyser så den bygger på att jag skumläst några gånger och känslan jag får.

Gröna
Korpa (jag)
Xyas (väktare)
Empiricus (siare)
Genesis

Gula
Konrad Konvalj
Basenanji
Impetigo

Orange
Fjodorsenuba
Martin3
RasmusL


Röda (1-3 ulvar)
Sidd
LJSLarsson

Några kommentarer:

Impetigos spel kan läsas som rödande, men jag får snarare känslan av en bybo som sitter på en bit fakta om siaren och gör vad den kan för att försöka skydda siaren. Det är därför Impetigo är gul snarare än röd för mig. Jag har också, som vanligt, ett bias gentemot Sidd. Sidds spel har varit 1 del försöka hjälpa till, 1 del brus och 1 del att missa grundläggande saker om spelet. Jag är i valet och kvalet mellan om jag ska lägga min röst där eller inte, men jag vill inte fälla någon pga bias.

De gröna är gröna för att jag 1) köper claimet eller 2) tycker outningslögnen är orimlig.

De på orange är där för att jag inte kan placera de på gult eller rött riktigt än.

Röst: LJSLarsson

Motivering: Väldigt mycket lågflygeri. Åsikter i början om att försöka få till drev, men sen blir det det vanliga r1-kaoset ändå. Dyker upp en snabbis nu ikväll och ifrågasätter väktarclaimet (vilket iofs talar till hans fördel då ulvar sannolikt kommunicerar med varandra). Det här är en väldigt lös röst, men det är det bästa jag kan göra just nu.
Suck Korpa…dejavu…hur var det nu sist du kunde quickkilla som bybo…bara för nada…bias…?
Blev ju strålande…njae.
Har hållit mig i skinet ordentligt för att inte…(gnager på hatten…)
- Sidd försöker hjälpa till👍 (Måste ju vara rödane eller…)
- en del brus: vad är det för påstående om inte eget BRUS Korpa. (Gissar att vi är olika som människor och därmed spelar olika)
- grundläggande missar….ok..det kan jag ta MEN kom igen och läxa upp mig då…ställer jag en (korkad) fråga är det väl enkelt för en så skarp en som du att ge mig svar på tal!

Nej Korpa det här stärker inte dina aktier.
Missade du att Genesis tex nu senast i stort sett grönar mig med millergrejjen?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Nu har jag bara räknat rösterna som ligger i denna faktiska tråden. Och då ser det ut så här:
Larsson har 3 röster (Konrad Konvalj, Korpa, Genesis)
Xyas har 3 röster (Martin3, RasmusL, LJSLarsson)
Impetigo har 3 röster (Fjodorsenuba, Basenanju, Xyas)
Sidd har 1 röst (Impetigo - tidigast lagd röst)
Basenanji har 1 röst (Sidd)
Empiricus har inte röstat.

Nu tar jag och går igenom alla röster från början till slut inklusive de från den glömda tiden, så jag återkommer på ett par 30 min när jag trålat färdigt och postar ett ark med tidsstämplar :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Missade du att Genesis tex nu senast i stort sett grönar mig med millergrejjen?
NEJ! Det har jag inte gjort. För tredje gången:

ULVAR KAN MYCKET VÄL TALA SANNING! ATT NÅGON TALAR SANNING BETYDER INTE ATT PERSONEN ÄR BYBO!

Okej? Okej.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Nu är det ju bara mig du grönar genom detta, men som jag sade innan: Ulvar kan mycket väl tala sanning, och jag tror absolut att åtminstone en ulv gör det.
Jag hann snöa in på att jag tekniskt sett inte kunde gröna dig heller, men sen insåg jag att det skulle kräva att MU skippat hälften av nattmorden då det inte finns en öppen miller i byn. Två ulvkompisar för 2+3 p, 2 p fullt nattmord, då återstår 1 poäng. Den kan bara nyttjas på öppen miller, övriga 1p-förmågor är nattmord eller finns hos mig och xyas. Så jo, du är grön i min mening.

Suck Korpa…dejavu…hur var det nu sist du kunde quickkilla som bybo…bara för nada…bias…?
Blev ju strålande…njae.
Har hållit mig i skinet ordentligt för att inte…(gnager på hatten…)
- Sidd försöker hjälpa till👍 (Måste ju vara rödane eller…)
- en del brus: vad är det för påstående om inte eget BRUS Korpa. (Gissar att vi är olika som människor och därmed spelar olika)
- grundläggande missar….ok..det kan jag ta MEN kom igen och läxa upp mig då…ställer jag en (korkad) fråga är det väl enkelt för en så skarp en som du att ge mig svar på tal!

Nej Korpa det här stärker inte dina aktier.
Missade du att Genesis tex nu senast i stort sett grönar mig med millergrejjen?
Att man talar sanning är inte grönande. :) Och ja, vi spelar definitivt på olika sätt och jag är mycket medveten om att jag har ett bias. Det är därför jag INTE röstat på dig, min förhoppning är att jag kommande rundor får se saker som grönar dig. Och jag har gett svar på tal när ingen annan hunnit göra det. ;) Se frågan om ifall roller slumpades först och MU köpte efteråt. Och med brus menar jag inlägg som inte bidrar till mer än bakgrundsbruset. I vanlig ordning består en del av ditt spel av att ifrågasätta andra, ställa frågor men inte komma med så många svar själv, osv.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Nu har jag bara räknat rösterna som ligger i denna faktiska tråden. Och då ser det ut så här:
Larsson har 3 röster (Konrad Konvalj, Korpa, Genesis)
Xyas har 3 röster (Martin3, RasmusL, LJSLarsson)
Impetigo har 3 röster (Fjodorsenuba, Basenanju, Xyas)
Sidd har 1 röst (Impetigo - tidigast lagd röst)
Basenanji har 1 röst (Sidd)
Empiricus har inte röstat.

Nu tar jag och går igenom alla röster från början till slut inklusive de från den glömda tiden, så jag återkommer på ett par 30 min när jag trålat färdigt och postar ett ark med tidsstämplar :)
Okej, tre pers ligger fortfarande med röster på Xyas. Det kanske är så att det försvann röster under avbrottet, men att ligga kvar med en sådan röst nu är sjukt rödande. Ta ställning igen, tack!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag hann snöa in på att jag tekniskt sett inte kunde gröna dig heller, men sen insåg jag att det skulle kräva att MU skippat hälften av nattmorden då det inte finns en öppen miller i byn. Två ulvkompisar för 2+3 p, 2 p fullt nattmord, då återstår 1 poäng. Den kan bara nyttjas på öppen miller, övriga 1p-förmågor är nattmord eller finns hos mig och xyas. Så jo, du är grön i min mening.



Att man talar sanning är inte grönande. :) Och ja, vi spelar definitivt på olika sätt och jag är mycket medveten om att jag har ett bias. Det är därför jag INTE röstat på dig, min förhoppning är att jag kommande rundor får se saker som grönar dig. Och jag har gett svar på tal när ingen annan hunnit göra det. ;) Se frågan om ifall roller slumpades först och MU köpte efteråt. Och med brus menar jag inlägg som inte bidrar till mer än bakgrundsbruset. I vanlig ordning består en del av ditt spel av att ifrågasätta andra, ställa frågor men inte komma med så många svar själv, osv.
” då det inte finns en öppen miller i byn” skriver du. Menar du att du tror på min outning om detta?
OBS Jag vet att även ulvar kan tala sanning om sånt.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Ingen bybo har sagt att den är miller, då finns det ingen miller. Det säger inget om huruvida du är ulv eller inte.
 
Top