Varulv [Mäster Ulv] - Runda 1

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
@Empiricus när det är din tur att outa kan du passa på att klippa in alla outningar med kostnader och allt i ett inlägg så har vi något att jobba mot startinlägget. Utöver det tror jag att du lyst lite med din frånvaro vilket känns lite oortodoxt från din sida.
Jag skall omedelbums kasta min ofantliga hjärna rakt över det. Eller ja, när jag fixat mat. Iom AT i västerbottens inland så spenderar jag mina dagar på lasarettet numera och då hänger jag inte dagtid på forumet ;)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Men jag gillar inte när byn automatiskt får en grupptänks-konsensus, och jag tycker att Xyas behöver skärskådas
Tills någon counter-claimar väktare så är jag grön. Och om ulvarna vågar sig på att counter-claima så ska jag äta upp min hatt. Den som gör det kommer ju åka ut senast runda 2 (och kommer ju få slita hårt för att inte åka först då jag bestämt vill hävda att mitt agerande varit väldigt grönt och i princip krävt att jag agerande utgått från att jag är väktaren) och det ger oss jättemycket info om spelet också, både folks agerande och uppläget (tex vet vi då att ulvarna är minst två och förmodligen fler om de kan offra en av sina egna sådär). Nej, ingen ulv är så korkad att de counter-claimar väktare i den här situationen.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Som jag förstår det är outning på agendan. Och jag och RasmusL är de som är kvar att outa? Det är ju inte orimligt att outa då. Om ulvarna inte saknar bägge händerna och en karta så har de såklart redan koll på mig.

Jag är Siare, och jag sitter på information att Ulvarna inte har valt: 17 - (2p) – Oväktningsbar bybo. En bybo kan inte väktas från nattmord.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Genesis said:
Basse: Han är ju alltid ulv! Men ja, han har varit ganska lugn och inte kastat anklagelser omkring sig, vilket han brukar göra i R1. Känns som att han försöker att sitta still i båten. Han har varit upptagen på kvällarna, men Basse ljuger jämt om att vara upptagen på kvällen när han är ulv.
Jag tror helt enkelt att det är suboptimalt spel från min sida att "kaoza". Sedan har det varit ganska mycket både på dagar och kvällar. På dagarna har jag jobb, föreläsningar som ska planeras, skrivas ned och genomföras. I går kväll var jag på Akkurat med min svåger, musslor och belgisk öl. Ikväll rollspel: Elysium. Dessutom är min huaweitelefon inte så pålitlig, vilket begränsat min närvaro.

Jag HAR visst misstänkt folk. Och röstat, mind you.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Klar på jobbet nu, den här forumhärdsmältan gör det inte direkt intuitivt att läsa ikapp men jag fattar det osm att vi släppt purgatoriet helt?

Jag är vanilla.

Ulvarna har inte valt:
(5p) - Ingen siare finns i byn.

...så Empiricus är grön bortom alla tvivel i och med inget annat claim på den
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Nu måste vi alltså snabbt pussla ihop det vi vet och börja leta ulvar i den här härvan. Hoppas att ni kan vara online en del ikväll, jag har möten hela förmiddagen imorgon och har inte tid med stress-drev 11:59 så hoppas att vi kan ta det rejset ikväll!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
För att bidra lite mer konkret. Jag betraktar Xyas som gröneligrön-grön. Helt knäppt att claima väktare i det här spelet.

Därför är Xyas trovärdig och dessutom kan vi vara säkra på att hans info är sann:

Xyas (1p) - Du får välja vilka spelare du värvar med 1-3 istället för att de slumpas

Det innebär att (om) det finns flera ulvar (vilket jag bedömer som troligt) så har slumpen fått bestämma vilka ulvar som är ihop. Det vill jag använda för att se vilka som har spekulerat i att Mäster Ulv nog har valt sitt ulvteam.

Men inte nog med det, jag ska också titta lite på hur de personerna har skrivit? Har de tex misstänkt folk och i så fall vilka? Har de mest fokuserat på analyser av spelupplägget? osv.

Återkommer med mina tankar.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag måste såklart dubbelkolla själv. Står på min lista för kvällen. MEN. Baserat på Genesis senaste post:
- Xyas (väktare): (1p) - Du får välja vilka spelare du värvar med 1-3 istället för att de slumpas.
- Impetigo: (3p) - Paranoid siare. Siaren siar alla som ulvar. Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
- fjodorsenuba: (2p) - Förmågeblockerare i ulvlaget. En av ulvarna (ditt val vem) har förmågan att blockera aktiva byboförmågor (d.v.s. sieri och väktande) som en förmåga att använda på natten.
- Genesis: (3p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
- Martin3: (2p) - Galen siare. Siaren siar bybor som ulvar, och ulvar som bybor. (OBS! Den galne siaren siar förstås millers tvärt om också: en miller i byn sias alltså som bybo, och en miller i ulvlaget sias som ulv.) Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
- Basenanji: (2p) - Miller (bybo som sias som ulv) i byn. Dold, millern själv får inte veta att hen fått denna roll.
- Sidd: (1p) - Miller (bybo som sias som ulv) i byn.
- Konrad Konvalj: (2p) - Miller i ulvlaget (ulv som sias som bybo), slumpas eller väljs av dig. Öppen, förstås.
- Korpa: (1p) - Sniffer i ulvlaget. En av ulvarna (ditt val vem) har förmågan att upptäcka aktiva byboförmågor (d.v.s. sieri och väktande) som en förmåga att använda på natten. Förmågan fungerar som ett siande (d.v.s. ett namn skickas in och om den spelaren använder en förmåga får sinffern veta det.)
- LJSLarsson: (2p) - Väktaren kan aldrig väkta samma person.
- Empiricus: (2p) - Oväktningsbar bybo. En bybo kan inte väktas från nattmord.
- RasmusL (5p) - Ingen siare finns i byn

Baserat på detta är följande förmågor inte outade som ovalda:
(2p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
(2p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
(1p) – Ulvlaget får genomföra nattmord under jämna rundor (natten R2, natten R4, o.s.v.)
(1p) – Ulvlaget får genomföra nattmord under ojämna rundor (natten R1, natten R3, o.s.v.)
(4p) – Naiv siare. Siaren siar alla som bybor. Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.

Min kulram får det till totalt 10 poäng. Så den enklaste förklaringen är att jag är naiv och någon som outat en 2-poängsförmåga ljuger.
Mer tankar på det kommer dock också.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Min kvällskurs blev avblåst!

Jag sammanställer också. Kanske lite överskådligare? Tomma är alltså oclaimade.

(2p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
(2p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
Genesis(3p) - 1 extra ulv, slumpas vem det blir
Xyas(1p) - Du får välja vilka spelare du värvar med 1-3 istället för att de slumpas
(1p) – Ulvlaget får genomföra nattmord under jämna rundor (natten R2, natten R4, o.s.v.)
(1p) – Ulvlaget får genomföra nattmord under ojämna rundor (natten R1, natten R3, o.s.v.)
Sidd(1p) - Miller (bybo som sias som ulv) i byn. Öppen, millern själv får alltså veta att hen fått just denna roll.
Basenanji(2p) - Miller (bybo som sias som ulv) i byn. Dold, millern själv får inte veta att hen fått denna roll.
Konrad Konvalj(2p) - Miller i ulvlaget (ulv som sias som bybo), slumpas eller väljs av dig. Öppen, förstås.
fjodorsenuba(2p) - Förmågeblockerare i ulvlaget. En av ulvarna (ditt val vem) har förmågan att blockera aktiva byboförmågor (d.v.s. sieri och väktande) som en förmåga att använda på natten.
(4p) – Naiv siare. Siaren siar alla som bybor. Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
Impetigo(3p) - Paranoid siare. Siaren siar alla som ulvar. Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
RasmusL(5p) - Ingen siare finns i byn.
Martin3(2p) - Galen siare. Siaren siar bybor som ulvar, och ulvar som bybor. (OBS! Den galne siaren siar förstås millers tvärt om också: en miller i byn sias alltså som bybo, och en miller i ulvlaget sias som ulv.) Siaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga siar-PM:et.
Korpa(1p) - Sniffer i ulvlaget. En av ulvarna (ditt val vem) har förmågan att upptäcka aktiva byboförmågor (d.v.s. sieri och väktande) som en förmåga att använda på natten. Förmågan fungerar som ett siande (d.v.s. ett namn skickas in och om den spelaren använder en förmåga får sinffern veta det.)
LJSLarsson(2p) - Väktaren kan aldrig väkta samma person. Väktaren själv vet inte att hen har denna egenskap, utan kommer få det vanliga väktar-PM:et (som alltså anger att samma person kan väktas, bara inte två rundor i rad).
Empiricus(2p) – Oväktningsbar bybo. En bybo kan inte väktas från nattmord.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Min kulram får det till totalt 10 poäng. Så den enklaste förklaringen är att jag är naiv och någon som outat en 2-poängsförmåga ljuger.
Mer tankar på det kommer dock också.
Nä, överskjutande icke valda försvinner ju i etern. Det är fullt möjligt att alla talat sanning om vad MU inte har valt. Alltså att MU har köpt för 10 poäng, delar ut 12 ovalda saker till alla deltagare, och sedan har en eller två ovalda kvar, som inte delas ut till någon.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Nä, överskjutande icke valda försvinner ju i etern. Det är fullt möjligt att alla talat sanning om vad MU inte har valt. Alltså att MU har köpt för 10 poäng, delar ut 12 ovalda saker till alla deltagare, och sedan har en eller två ovalda kvar, som inte delas ut till någon.
Talar alla sanning så har vi förmodligen 2 ulvar med maxade nattmord och en naiv siare. Det känns också som rimliga saker MU skulle vilja dölja. Hur många ulvarna är och den naive siaren i alla fall. Själv hade jag nog inte brytt mig om att dölja att jag hade nattmord.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Talar alla sanning så har vi förmodligen 2 ulvar med maxade nattmord och en naiv siare. Det känns också som rimliga saker MU skulle vilja dölja. Hur många ulvarna är och den naive siaren i alla fall. Själv hade jag nog inte brytt mig om att dölja att jag hade nattmord.
Det blir ju 10 poäng?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Det är ganska riskabelt av ulvarna att ljuga i massoutningen, eftersom det kan bevisas när spelet fortgår. Typ att någon säger att ulvarna inte har köpt nattmord i udda rundor, och så mördar de i R1.

Men Empi kan ju ha helt rätt. Det känns till exempel möjligt att vi har tre ulvar, nattmord varje runda, plus en annan tvåpoängsförmåga, och att den som nämnde den tvåpoängsförmågan hade naiv siare. Detta känns som ett troligt (men knappast säkert) scenario eftersom:
  1. MU såklart placerar infon om naiv siare på en av sina egna, så att byn måste oroa sig för denna.
  2. De såklart vill undvika att denna info kommer ut, eftersom naiv siare är såpass farligt, så då måste de ljuga om något annat.
Jag hade nog gillat en sådan taktik som MU. Skit i att köpa naiv siare, se bara till att ingen claimar den, så måste byn oroa sig för den ändå. Detta ger en hyfsad del av bonusen med den utan att behöva köpa den. Det skiter sig ju om siaren siar en ulv, men siar hen en grönis kan man ju så tvivel med naivsiaren så länge ingen sagt att den inte är köpt.

Så de två troligaste scenariorna tycker jag är:
  • Två ulvar (inklusive MU) med maxade nattmord och naiv siare
  • Tre ulvar med maxade nattmord och okänd tvåpoängsförmåga.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Frågan är nu: Kan vi ha ett scenario med bortköpt siare? Låt oss räkna på det:

Bortköpt siare kostar fem poäng. Endast tre poäng är kvar. Vi har då max två ulvar, eftersom nya ulvar kostar två poäng styck. Den ena ulven är Rasmus (som säger att vi inte har en bortköpt siare) och den andra är Empi (som ju claimat siare). I detta fall har de satsat allt på ett kort. Spelet har 12 deltagare och kommer att pågå länge. Att lyckas hålla siaren vid liv utan misstankar såpass länge är sjukt svårt, och så fort Empi ryker vet vi att Rasmus är röd, och ingen tredje ulv finns som reservplan. Är detta troligt spel från två vassa spelare som Rasmus och Empi? Det tycker jag inte.

Därför drar jag slutsatsen att Empi antagligen är grön. Det säger betydligt mindre om Rasmus färg, dock. Han kan ju fortfarande vara ulv.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Jag tror inte att vi har en paranoid eller galen siare. Hade detta varit fallet så hade inte ulvarna försökt få oss att tro att vi har en naiv siare. Det allra troligaste är ju att siaren siar en bybo första rundan, och då vet vi ju direkt att vår siare inte är naiv om det visar rött. Så siaren kanske är naiv, men antagligen inte galen eller paranoid.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Men Genesis kan vi verkligen utgå från att ulvarna vill få oss att tro att det ska finnas en naiv siare?
Vad säger dig att ulvlaget vill få det att se ut så?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Min analys av spelare som spekulerar kring att välja ulv kompanjoner går trögt, men Impetigo är ganska tydlig med att han skulle välja sina kumpaner. Likaså LJSLarsson (om jag inte minns fel).

Just nu tycker jag ändå att Larsson ger ett grönt intryck.

Jag röstar nog på Impetigo ändå, Impetigo-gate och att aktivt prata om att välja ulvar får mig att misstänka honom mest.

De jag uppfattar som gröna är:
Jag, Xyas, Genesis, Empi, Larsson, Korpa

Semigröna-röda:
KK, Rasmus, Martin3, Fjodorsenuba, Sidd Impetigo

RÖST: IMPETIGO
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Men Genesis kan vi verkligen utgå från att ulvarna vill få oss att tro att det ska finnas en naiv siare?
Vad säger dig att ulvlaget vill få det att se ut så?
Det faktum att ingen har sagt att den inte är köpt. Antingen har vi en naiv siare (och hen är då knappast galen eller paranoid), eller så har vi det inte. Har vi det inte, och siaren är antingen galen eller paranoid, så måste ulvarna ljuga för att se till att det verkar som att de inte köpt just den grejen. De har då också inte köpt naiv siare, och väljer att just den ska bytas mot det de verkligen köpt. Det får oss ju att misstänka att den kanske är köpt. Eller?

Eller såhär: Ulvarna har ett fåtal möjligheter till lögn. Endast det som placeras på en ulv kan ljugas om. Placerar de naiv siare på en bybo så vet de att den potentiellt kan avslöjas. För att naiv siare ska kunna hamna bland de ickeköpta i massoutningen så måste den antingen vara köpt eller medvetet placerad på en ulv så att de kan ljuga om den.
 
Top