Varulv Mäster Bybo: Byrådet - Spelet över

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Ni ställer er alla runt fjodorsenuba och föser honom mot galgen. Han ropar ut sin oskuld men ni tror honom inte. Nu surrar honom till händer och fötter men precis när ni ska knyta knutarna så kastar han sig efter Octagonal och hans klor kommer ut. Octagonal glider vigt åt sidan och Sidd och Impetigo som har sina knivar ut skär honom snabbt i bitar. Ni ser hur Sidd, Impetigo och Octagonal har en likadan medaljong hängande runt halsen. Dom tackar er i byn för ert stöd och beger sig sedan därifrån hand i hand, på väg att rädda nästa by.

fjodorsenuba var ulv

Byn vann!

Grattis @Basenanji @BiobunkerVII @Impetigo @Octagonal @RasmusL @Sidd @Vimes !

@Khan och @fjodorsenuba var ulvar.

Ledsen att jag glömde slutet, jag visste att det redan var över och glömde helt enkelt bort att jag skulle meddela er andra också :LOL:
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Hurra!

Bra jobbat mästerbybor @Sidd och @Octagonal ! Det hela gick ju exakt som planerat 😎

Tack alla för gott spel, svårt för ulvarna närde fick så mycket heat i r1. Jag höll på att skriva att byn hade tur som lyckades få drev mot två ulvar i r1 men det var nog en stor portion av gott byarbete som också bidrog: Byn var på varandra ganska hårt och det krävdes inte mycket för att man skulle granskas och pressas rätt hårt. Det gav utdelning skulle jag säga.

Sen var det synd att Fjodor missade sista dagarna, ulvarna hade nog en liten chans att ta hem det annars.

Vad gäller mästerdragen så tänkte jag först ”vad vill jag ha om jag fick välja fritt” och sen ”vad vill jag ha som de andra kanske också väljer”. Kom ju rätt nära med andra försöket (jag var en av de två identiska raderna) men det hjälpte ju tyvärr inte med två identiska rader när den tredje var helt omvänd.

Jag tyckte att upplägget med en ensam ulv och två siare skulle vara fett för byn. Jag ville inte sätta en etta på den som gav en minion och jag ville inte ha tre ulvar. Väktaren gav för dålig utväxling på fyran jämfört med siaren (där man fick två siare) och i ulvkategorin var fyran sämre än trean.

Så fyran på siare blev given, därmed ettan på väktare, ensam ulv smällde sen högre än nattmord ojämna.

Paragraf 8 var grymt frustrerande, jag hade föredragit nån annan mekanism som inte innebar att man behövde censurera sina inlägg. Som jag skrev till Martin innan spel så blir det alltid en gränsdragning vad som får och inte får sägas (ett exempel som dök upp i spel var Vimes ”metagröning” som jag påpekade) och det blir märkligt att inte kunna ställa frågor till varandra eller skriva ner sina tankar och tolkningar fritt.

Tack, @Martin3 för fint arrangemang!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag fick mer på jobbet än tänkt, så tappade all aktivitet första rundan. Jag har oftast tid efter kl 22 om kvällarna så knepigt med natt-paus mellan rundor men förstår ju varför.

Kul spel, bra upplägg och bra lirat! Oturligt för ulvarna dock :)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
1671230884905.jpeg
De tre glada Mästerbyborna som räddat byn med sina smarta startval😇

Stort tack @Martin3 🙏 för roligt spel som värmde denna kalla vintervecka.

Och glada hälsningar till alla deltagare.
Jag lyfter gärna Basses varmaste post 2022:
”Sedan vill jag tillägga att vi är grymma som både kan jobba/studera, fixa inför julen OCH spela varulvsspel! 😀🌲💪

Sänder styrke-tankar till allas vår varulsnestor @Vimes som ger allt för Varulspelen här på forat och typ alltid blir nattmördad.
Det kommer nog vara en av mina grundpelare fortsättningsvis att om inte Vimes blir nattmördad först så måste denne vara ulv eller SL.

Mina val som Mäster Klant Bybo: 3, 1, 2, 4.
Som kuriosa behövde jag göra om valen 3 gånger för att jag upprepat missförstått upplägget.
Min tanke var i alla fall att jag tycker powerroller är tråkigt (tiltar spelet som bara blir kortare) så för att kontra nattmord valde jag bra väktare, usel siare, 2 ulvar och jämna nattmord.
Jag var ju inte helt i takt med mina 2 andra kompanjoner 😂 bara en sån detalj borde gjort att ni kunnat ana att jag var den som stack ut.

Med en sån usel startuppställning så var ju byn spot on med att alltså dreva ut båda ulvarna direkt i R1 även fast vi hade en frånvarande Rasmus som störde allt tänk. Spaningen på Khan som @Octagonal gör vart ju avgörande med en viss eller vis vindflöjel på det. Gissar att ulvarna nog grät sig till sömns den natten. Sen så ska vi förstås vara ödmjuka iom att fjodde inte gav oss en match egentligen. Hoppas julstressen släpper @fjodorsenuba

Fridens God Jul och Gott Nytt År
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
God morgon!
Ja tyvärr har livet kommit mellan och jag har haft mindre tid än jag trodde. Ledsen om jag sabbade spelet.

Men jag undrar genuint vad jag mer skulle ha gjort i R1? Jag gjorde exakt allt jag skulle ha gjort som bybo så jag var rätt förvånad när RasmusL plötsligt var grönare än mig. Jag upplever att jag var en aktiv bybo som gjorde dålig analys pga tidsbrist (vilket var fallet). Men det är R1 så nån måste ut. Och lågflygande mellanmjölk är det jag hade röstat på också.

Sen vill jag också trycka på att jag faktiskt tycker PM gate spaningen var intressant. Slog mig att det kommer vara framtidens span för ulvar att påstå att andra skickar PM.

Tack @Khan för en kul ulvkompis!

@Vimes varför bytte du röst? Hade varit bättre att jag åkte R1 ;)

Till er övriga grymt bra grävt och tjålat! Ni är skarpa och det märks att man måste var på tårna om man ska spela. Tänker nog att det är bättre att avstå nästa gång om jag vet att jag har lite tid.

Nu önskar jag er alla en ulvfri jul och grått nytt hår! ;)
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Sådär härligt jobbat och tack för ett spännande upplägg @Martin3!!

Hade valen enligt följande: 1, 4, 3, 2.

Gällande mästerulvsvalen var taktiken att ha så få ulvar som möjligt med så stora medel som möjligt att hitta dessa.
Hade också en fundering att det rimligtvis borde vara bättre med siare än väktare eftersom byn får nytta av denna varje runda med information medans en väktare måste träffa just den ulvarna vill nattmörda vilket inte är särskilt sannolikt. Tror även ulvarna får det jobbigare och behöver kämpa mer i en offensiv by med flera siare. Med väktare behöver dom ju inte oroa sig över att bli hittade.

Också spännande hur vi tänkte olika i valen. Som jag förstår det gick jag och @Impetigo på att tillta spelet till byns fördel så mycket som möjligt för att vinna medans @Sidd istället ville ha ett så roligt lite mer komplext spel för oss att navigera igenom. Kul att vi inte alla tänkte lika, var ju det som va mycket av poängen med upplägget också!

Har nu som plan att sitta hemma och träna på mitt klipp och klistrande inför nästa års varulvsspelande.
God jul allesammans! 🎁
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Paragraf 8 var grymt frustrerande, jag hade föredragit nån annan mekanism som inte innebar att man behövde censurera sina inlägg. Som jag skrev till Martin innan spel så blir det alltid en gränsdragning vad som får och inte får sägas (ett exempel som dök upp i spel var Vimes ”metagröning” som jag påpekade) och det blir märkligt att inte kunna ställa frågor till varandra eller skriva ner sina tankar och tolkningar fritt.
Jag håller med dig här och punkt 8 dök upp enbart för att dold mäster bybo valdes. Hade ni valt något annat så hade inte paragraf 8 funnits med. Tänkte att det var rätt låg sannolikhet att den skulle bli vald men jag inser att 2or var nog väldigt sannolika att väjas tyvärr.

Väldigt imponerad att två av er valde samma fördelning. Jag trodde dock inte att någon skulle svänga så brutalt som det blev. 1,1,2,2 var ju en poäng under absolut minimum. Min tro var att vi skulle få se någonstans mellan 1,1,2,3 och 1,2,2,4 vilket kändes hyfsat balanserat.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
En spelmekanisk detalj jag vill lyfta är ideen med att Sia en ”död” utslagen spelare som @Octagonal tog upp.
Att hitta sätt att förhålla sig till tokig Siare och klura ut det blev ju en grej.
Den här gången vart det bara ett sätt för Basse att gröna sig annars var ju förmågan rätt värdelös.

Jag tycker tanken är genialisk i sin natur i och med att det är roligt och utvecklande för spel när nån kommer på helt nya oväntade grepp.

Det lär väl inte finnas nån standardregel för det @Vimes med bra motivering.

Hade jag varit SL skulle jag okejat detta utan problem.

Nya grepp och ideer som är positiva utvecklar livet👍 och ska premieras.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Boom!

Kan vi ta en stund för att konstatera att byn återigen röstar ut varulvar första rundan, och återigen har flera ulvar i siktet direkt i R1. Det är såklart en del flax, men det verkar tydligt att vi har någon form av förmåga att med "magkänslan" pejla in spel som inte är byboigt.

Sen konstaterar jag att jag inte alls var så het i R1 som jag trodde när R2 startade. Eller ja, jag hade ju både Fjodor och Khan som rimliga utröstningsalternativ. Men jag bytte från Fjodor till Khan för att jag tyckte Fjodors inlägg på slutet var byboiga. Så min röstflytt betydde inget :) (Jag tycker inte det är skumt att flytta rösten på slutet och sådär, @Sidd. Ser inte hur det kan vara en scumtell alls faktiskt. Man kan förstås diskutera om det är bra bybospel att göra det, men den diskussionen tror jag vi haft förut. Jag tycker det har vissa poänger för byn, men just i det här fallet handlade det om att jag bestämde mig för att jag tyckte att Khan var mer skum än Fjodor.)

Jag gillar designen bakom setupdraget. Det är 4D-schack fast co-op-varianten. Kul mekanik, @Martin3!

Hur vi lyckades hamna på ingen väktare är ett mysterium för mig. Jag tycker det känns givet att man lägger sin 4 på väkteriet, men tydligen inte :)

Regel 8 har vi snackat om. Jag gillar inte den typen av regler alls (jag tycker ju heller inte att man ska behöva ha regeln om att inte citera PM i mitt idealspel). Jag fattar att man inte vill att alla mästrar ska gröna sig själva, men jag tror man kan lösa det snyggare.

---

Kul med varulvsspel, hörrni! Nu har vi lirat 12 stycken 2022. Rätt imponerande :) Jag tänkte sammanställa lite och preppa för WRNU:s Varulvsspelsklubbs årliga P R I S G A L A. Prisgalan blir av någon gång i mellandagarna som förra året.
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
En spelmekanisk detalj jag vill lyfta är ideen med att Sia en ”död” utslagen spelare som @Octagonal tog upp.
Att hitta sätt att förhålla sig till tokig Siare och klura ut det blev ju en grej.
Den här gången vart det bara ett sätt för Basse att gröna sig annars var ju förmågan rätt värdelös.

Jag tycker tanken är genialisk i sin natur i och med att det är roligt och utvecklande för spel när nån kommer på helt nya oväntade grepp.

Det lär väl inte finnas nån standardregel för det @Vimes med bra motivering.
Standard är nog att man bara kan sia levande spelare. Men så behöver det ju inte vara. Det är bara det att standard är att siaren faktiskt siar ulvar som röda och bybor som gröna. I spel med naiva, paranoida och galna siare är det ju en helt rimlig mekanik.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Tack till alla och särskilt @Martin3 för bra arrangemang!

Kul tyckte jag!

Vill boosta Octagonal som läste Khan bra! Hoppas du är med mer!

Hörni, ha en fin jul nu och så ses vi på prisgalan!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Regel 8 har vi snackat om. Jag gillar inte den typen av regler alls (jag tycker ju heller inte att man ska behöva ha regeln om att inte citera PM i mitt idealspel). Jag fattar att man inte vill att alla mästrar ska gröna sig själva, men jag tror man kan lösa det snyggare.
På vilket sätt ska man lösa det isf?

Jag försökte komma på ett bättre system men problemet är som sagt, 5 grönade bybor, 2 siare, då har ulvarna iaf ingen chans.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
På vilket sätt ska man lösa det isf?

Jag försökte komma på ett bättre system men problemet är som sagt, 5 grönade bybor, 2 siare, då har ulvarna iaf ingen chans.
Ett alternativ kan ju vara att setupdraget görs innan roller slumpas ut. Så även om man varit Mäster i R0 kan man vara ulv när spelet drar igång.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Ett alternativ kan ju vara att setupdraget görs innan roller slumpas ut. Så även om man varit Mäster i R0 kan man vara ulv när spelet drar igång.
Roligt att du tar upp det förslaget för det var bla så jag misstog startuppgiften jag fick som MästerBybo.
Jag förstod inte att jag var bybo utan trodde det bara var en pre-spel-del som jag fick vara med och påverka.
Efter valen tänkte jag att @Martin3 skulle lotta rollerna.
Så jag trodde jag kunde bli ulv vilket kanske påverkade mina val.
När R1 drog igång fattade jag ju tänket och blev då förvånad över att jag inte ens fick posta det jag vet.

Det blev helt konstigt när en av grundtänken är att jag som bybo inte får skriva saker jag vet.
Är inte en grunddel av Varulvsspelen att just diskutera sånna här saker.

Det kom ju med en post av misstag i speltråden där jag diskuterar detta (det klistrades in en post-del jag trodde var raderad)
där jag bla skriver att det blir svårt med gränsdragningar med det här.

Jag tror alla hade ögonen på diskussioner om det här och tolkade in olika saker.
Jag läste av er på detta och hade dock fel i det mesta. 😂
Jag tolkade Vimes som klar bybo som lyfte diskussionen. = rätt.
Jag tolkade Khan som ville lägga locket hårt på då han använde ordet ”snivskarpt” och även Basse som skrev att han tyckte det var en klar regel som att dessa var 2 Mästerbybor som fattat läget pga att de kollat upp med frågor till SL och då fått mer klarhet. (Det var det jag trodde Khan frågat SL om i PM-gate som Octagonal tog upp) = 2 fel.
Fjodor frågade också om det här vilket jag tolkade som grönande = fel.

Kontentan är att jag försökte läsa av andras poster om regel 8 och dra slutsattser.
Det mesta helt fel slutsatser MEN jag kände mig som en fuskare som inte ens får leta efter sånt.

Det kändes konstigt regelmässigt för jag vill inte göra ”fel”.

Bara så ni inte tycker jag bara gnäller så vill jag verkligen säga att jag tycker det är bra och kul att det prövas olika regler och att årets många spel verkligen blivit intressanta med så mycket olika upplägg och varianter. Strålande.

Fridens
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Regel 8 har vi snackat om. Jag gillar inte den typen av regler alls (jag tycker ju heller inte att man ska behöva ha regeln om att inte citera PM i mitt idealspel). Jag fattar att man inte vill att alla mästrar ska gröna sig själva, men jag tror man kan lösa det snyggare.
Ja, jag hade ju en sådan regel i Häxmästarnas rådslag, och jag ångrade mig efter att jag lite stressigt improviserat fram den regeln. Jag håller med; jag tycker att förhindrandet att folk använder PM och liknande som taktik är ett av designproblemen man ställs inför. Regler om vad man får prata om blir luddiga och svåra att efterleva.

Sätt man hade kunnat komma runt det:
  • Mästerbybor kan bli ulvar, som föreslagit
  • Ulvarna vinner om de dödar alla mästerbybor (eller har ett extramord som bara funkar på mäster, eller liknande)
  • Låta alla bybor rösta (och fixa till matematiken så att det inte innebär att det bara blir ettor), eller till och med låta ulvarna rösta för att försöka sabba!
  • Inte tala om resultatet av röstningen (så att det blir svårare att kontrollera folks röstning). Hade blivit rätt spännande mekanik-gräv att utnyttja som bybo.
  • Låt mästerbyborna köpa förmågor under spelets lopp istället (vilket går förlorat om de mördas)
  • Gör det omöjligt att väkta en mästerbybo
Alla löser nog inte problemet helt och hållet, men tillsammans med lite mer kräm till ulvarna hade det kanske gått att balansera.

I alla fall, kul spel. Jag följde inte med så noga. Det ser ju onekligen ut som att byn var riktigt på hugget! Det är möjligt att byn har blivit bättre med tiden, men jag minns att BDG någon gång kom med lite statistik som visade att det är väldigt ovanligt att få ut en ulv i R1. Så jag är ännu inte övertygad! :gremtongue:
 
Top