Nekromanti märkligt åldrande

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
en av mina spelare spelar med en dvärg. han valde att skapa en ärrad veteran inom dvärgakungens underättelsetjäns. visst, tipp topp. problemet är att han har spelat med denna dvärg ett tag... samlat ihop en hel hög med hjältepoäng. det märkliga som sker är att dvärgen blir piggare och raskare (höjer smi och fys och styrka) desto äldre han blir! han är altså friskare vid 279 års ålder än när han var tonåring..... (nu börjar jag snegla avundsjukt på EON...) man borde inte få höja fysiska attribut med HP, då det leder till liknande märkligheter. även speciella förmågor tycks lite underlig (en dag vaknar du upp och upptäcker att du är en jävel på att dansa????)

Lave -nu får alla finnas bäst de vill
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Du har noja bara för att en av dina spelares rollpersoner blir bättre. Det är normalt, men det är inget att göra åt....Du får helt enkelt finna det roliga i situationen.....Dessutom har det överhuvudtaget aldrig varit realistiskt med hjältar( det finns ju inga riktiga hjältar i riktiga världen...)

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,513
Location
En mälarö
Hjältestatus

Din spelares rollfigur har helt enkelt blivit en hjälte på gamla dar, och för hjältar gäller andra regler än för oss andra vanliga dödliga. Jag kan hålla med om att hela företeelsen bäddar för ganska udda krumbukter, rent regelmässigt, men det är nått man får acceptera. Vad vi får komma ihåg är att dessa regler inte är avsedda att ses som en perfekt simulering av verkligheten, utan ett element som skall göra det hela roligare. Om man däremot inte tycker att kristallkrone-svingande tillför något, utan vill ha ett mera verklighetstroget spelande, är det bara att slänga ut hjältereglerna.

/Anders
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
<I>en dag vaknar du upp och upptäcker att du är en jävel på att dansa????</I>

Detta upplever jag när jag är riktigt full också - så jag tror inte att det har med hjälteförmågorna att göra egentligen./images/icons/wink.gif

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Som sagt de är hjältar. En av hjältars fördelar kan vara att de lever ett längre liv.

Själv spelar jag m EDDs hjälteregler där man kan köpa hjälteförmågor och inte DoD4/5:s. Men det där m att dansa? Det ger väl bara +2 el.dyl. på Dansa. Det innebär att man inte blir hur bra som helst på't. Kanske upptäcker man att man har talang för att dansa om man inte har färdigheten från början.

/[color:green]Han</font color=green> som gillar EDDs hjältesystem bättre
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Men man kan ta och se på det så här. Dvärgen hade hela tiden levt ett stillsamt liv sedan gav han sig ut på ett äventyrcför att det började klia i skägget. Han började röra på sig och få friskluft samtidigt som han hela tiden pressade sin kropp på att orka 'äventyra'. Eftersom ansträgningarna var större än förut så blev han även mer tränad (kanske t om vältränad). Det är det som det motsvarar när man ökar sin STY , SMI och FYS. Han kanske bara ökat sina grundegenskaper så mycket som det var möjligt, för han var ju uppenbarligen inte i topptrim innan. Äldre personer brukar ju inte alltid vara i sin optimala form men det är inget som säger att de kan uppnå den (genom träning/äventyrande/studerande).

Speciella egenskaper beror på hur man väljer. Ta t ex dans. Om han nu var en festkille så kan den ha utvecklats i det dolda ELLER så kan han ha haft talangen hela tiden utan sin kunskap. Du vet ju inte t ex om du är en mästare på 'indisk luta boll' förrän du provat. Han kanske aldrig har gett sig faan på att dansa? eller brytt sig för den delen.

Mina fem öre. Hoppas det var till ngn hjälp.

mvh
/joakim kalcidis
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Riktiga hjältar [OT]

det finns ju inga riktiga hjältar i riktiga världen...

Definera "riktiga hjältar". Menar du Zorro liknande gentlemän/kvinnor som hoppar runt, svingar sig i kristallkronor och slåss med bovar så är väll våran historia om inte tom så åtminstonne fattig på sådanna. Dock anser jag att vår värld alltid har haft och alltid(hoppas jag) kommer att ha personer som förtjänar utmärkelsen hjälte. Alla som är berreda att kämpa för andra, med ordet lika gärna(om inte heldre) som med svärdet, är enligt mig hjältar. Till och med våran egen svenska historia har hjältar tex de som med risk för sitt eget liv räddade folk ur det brinnande diskoteket i Göteborg. Dessa är i mina ögon hjältar men jag kan förstå vad du menar med "riktiga hjältar" men även dessa finns fast kanske i form av maskerade, svärdsvingande tokar. Men ta ett exempel som Raul Wallenberg som med vilja och pass stred för judar och andra i Ungern under 2:a världskriget. Han satt inte bara inne på ett kontor och skrev provisoriska pass utan det finns historier om hur han springer på deporteringstågens tak duckande för vakternas skott samtidigt som han delade ut passen till de som redan verkade förlorade. Det sägs att vakterna missade med flit eftersom de beundrade den unge svenskens hjältemod.

Så visst finns det hjältar även i vår värld.


<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com
 

Antraxe

Veteran
Joined
30 Sep 2001
Messages
101
Location
Umeå
"en dag vaknar du upp och upptäcker att du är en jävel på att dansa????"

Det står i regelboken att när man stiger i yn så måste man ha ändra ha sett någon annan använda färdigheten eller ha använt den själv för att bli bättre/lära sig den färdigheten.

Za frûmi!? Taikat!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag menade, precis som du sa,...

...svärdsvingande galningar och andra övermänniskor.....precis som du menade. Inte människor som utför hjältemodiga handlingar ;-)

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Lite REGLER kanske?!?

Asså sorry om jag är tråkig men...
Om han är 279 år så är han gammal och har således -4 i STY och FYS och -3 i SMI. Dra av det från rasmaximum så får du topvärdet han kan höja till.

/Pazuzu - Diggar DoD-reglerna fett!
 
Top