Nekromanti [Märklighetstroget] Sveriges första RPG-podcast!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Thom Kiraly said:
Yes. Det kommer att komma en del sådant, men Märklighetstroget kommer inte att vara "rollspel.nu-podcasten".
Jag tycker du har hittat rätt grej här. Forumiter kan man läsa om på forumet, det jag är nyfiken på är att du ska prata med dramapedagogen och konventsräven Johan Jonsson.

Rollspel behöver folk som tittar utåt, för nästan alla är redan så bra på att titta inåt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Fantastiskt initiativ. Jag slängde ihop en kort pepptext på boningen. Med lite tur så kanske den lockar åtminstone en eller två lyssnare till.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Yes. Det kommer att komma en del sådant, men Märklighetstroget kommer inte att vara "rollspel.nu-podcasten". Nu menar jag inte att det är det du insinuerar, men jag vill inte att folk ska känna sig åsidosatta eller dissade om det blir så att de inte hamnar i programmet, så jag tänkte bara etablera det faktumet redan från början så att det inte finns några oklarheter.
Låter bra det. Nej, verkligen inte det jag insinuerar och det är bra att du noterar det. Jag menade bara att somliga forumiter som just är spelmakare skulle kunna vara med. I övrigt får nog vi om hänger är nog stora doser av Rollspel.nu som det är. Forumet i sig duger bra i övrigt.

Lägesrapporter tycker jag passar bra på forumet så länge det inte är något som är av stort s.k. allmänintresse, medan podcasten lämpar sig bättre för diskussioner i stil med: "Så nu har du faktiskt publicerat spelet... Hur fan gick det till?"
Precis det ja. Det är alltid guld med lite prat kring nya spel (och det lite mer om svenska eftersom jänkarna - som du själv sagt - har ton med podcasts). =) Tummen upp på det. Jag menar, Fenix talar långt ifrån om allt och speciellt inte om mindre, "alternativa" produkter, på den svenska marknaden i sitt nyhetssvep, så om du kunde ge iaf lite sådant vore det trevligt som tusan. Därmed inte sagt att du inte borde uppmärksamma utrikiska spel, det borde självklart också göras, men glöm för all del inte hemmaplanen. :gremsmile: Det är min personliga vädjan till dig iaf, sedan gör du ju så klart vad du vill med den. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arvid A. C. said:
Thom Kiraly said:
Yes. Det kommer att komma en del sådant, men Märklighetstroget kommer inte att vara "rollspel.nu-podcasten".
Jag tycker du har hittat rätt grej här. Forumiter kan man läsa om på forumet, det jag är nyfiken på är att du ska prata med dramapedagogen och konventsräven Johan Jonsson.

Rollspel behöver folk som tittar utåt, för nästan alla är redan så bra på att titta inåt.
(min fetstil)
Förbaskat bra sagt, Vidos. I ärlighetens namn sitter väl de flesta av oss forumiter här och tittar inåt. Jag skulle kunna vara ärlig att säga att jag för det mesta gör det och inte riktar mig utåt förrän jag får konkreta tips som vänder mitt huvud i annan riktning.
 

mcwolfe

Veteran
Joined
11 Dec 2001
Messages
172
Location
Vänersborg
Götte! Ska definitivt lägga till i iTunes! Har själv lekt med tanken att köra en podcast eller vodcast kring rollspel. Är bara rädd att det lätt blir för stort, mycket jobb med det (å andra sidan, tittar man t.ex på John Wicks vodcast så är den väldigt opretantiös).

/McWolfe
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
solvebring said:
Precis det ja. Det är alltid guld med lite prat kring nya spel (och det lite mer om svenska eftersom jänkarna - som du själv sagt - har ton med podcasts). =) Tummen upp på det. Jag menar, Fenix talar långt ifrån om allt och speciellt inte om mindre, "alternativa" produkter, på den svenska marknaden i sitt nyhetssvep, så om du kunde ge iaf lite sådant vore det trevligt som tusan. Därmed inte sagt att du inte borde uppmärksamma utrikiska spel, det borde självklart också göras, men glöm för all del inte hemmaplanen. :gremsmile: Det är min personliga vädjan till dig iaf, sedan gör du ju så klart vad du vill med den. =)
Självklart kommer det att finnas med en del svenska spel. Det nämner jag ju redan i avsnitt 00, den lokala vinkeln. Skönt att vi förstår varandra.

Det jag kan säga för att förtydliga är att, eftersom jag känner att jag inte är den mest insyltade i den svenska rollspelshobbyn, men att jag ändå har specifika intressen, kommer podcasten inte att vara så mycket en podcast om rollspel och varenda litet ämne som finns att dyka in i vad gäller dessa (det finns nämligen folk som redan gör/har gjort, och förmodligen bättre än vad jag skulle kunna göra det.), utan det kommer att handla mer om mitt eget spelande och vad jag tycker är intressant. Mitt tredje avsnitt kommer t.ex. att handla om ett datorspel, som en bekant till mig kokat ihop.
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Tänkte bara säga att första ordinarie avsnittet nu finns uppe på www.märklighetstroget.se eller, om folk nu föredrar det, via iTunes (gå in på iTunes Store och sök på Märklighetstroget). På sidan finns också instruktioner för att lägga till avsnittsfeeden till sin RSS-läsare.

Första avsnittet är lite av en mjukstart, men jag hoppas att ni tycker om det för vad det är. Kommentera gärna antingen här eller på märklighetstroget.se

För övrigt hör jag det redan viskas om att flera andra podcasts är i startgroparna, vilket glädjer mig oerhört.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Kul!

Bra jobbat. Jag gillade intervjun, kanske lite ostrukturerad men kul att lyssna på. Bra ämne. Stort fokus på just en bok, men nu har du i alla fall fått mig att bestämma mig för att slå till och köpa den :gremsmile: , har tänkt på det ett bra tag (gillar skarpt Walmsleys scenarios till ToC). Vet du var man enklast får tag på den, förresten?

Blir peppad på att också starta en podcast :gremsmile:
Hur gör du med ljudeffekter? Använder du "podsafe" musik, eller hur gör du? Var hostar du filerna, på Wordpress eller?

Lycka till med nästa avsnitt, jag kommer att lyssna!
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Jo, det kommer att vara ganska ostrukturerat och däför passar jag mig lite för att kalla det en intervju. Jag kallar det samtal och hoppas att den lösa formen ska kunna ta oss till ämnen vi kanske inte planerat. Får se hur det funkar.

Vill du köpa boken går det bra att göra det via antingen the indie rpg unstore http://www.theunstore.com eller http://www.lulu.com/product/paperback/play-unsafe/3646830

Kul att höra att du vill starta podcast. Det är inte tekniskt svårt, det tar bara en del tid.
Jag hostar allt på egen domän via binero.se. Grunden är en wordpress-sida med tillägget podpress, som fungerar utmärkt.
Musiken har jag gjort själv genom att modda loopar i Garageband. Däremot märkte jag att jag borde mixat introt lite bättre. Min röst försvann nästan helt...

Till de följande avsnitten kommer jag (förhoppningsvis (dvs. om jag har tid)) att redigera lite hårdare än jag gjorde i det här fallet, kanske kommer det att hjälpa att strukturera upp samtalet lite.
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Re: Avsnitt 2 - Sägen

Illa att glömma :gremwink:

Jag kommer inte att uppdatera här på forumet varje gång jag lägger upp ett avsnitt. Det hade känts lite för mycket som spammande. Räkna med att det kommer ut ett varannan vecka i stort sett.

Jag kommer däremot att kolla in den här tråden då och då för att se om det finns kommentarer eller åsikter, men vill man ha svar och diskussion är det alltid snabbare att kommentera på podcastens sida.

Har en del program planerade i framtiden, men jag letar fortfarande efter folk som gör cool skit och som vill snacka om den, så hojta bara så kanske jag nappar.
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Jag har glömt att säga att det nu också finns en Facebook-sida (jag vet... jag vet.) att följa om man så behagar. Adressen till den är: http://www.facebook.com/pages/Podcasten-Marklighetstroget/169070279799663
Denna sida är särskilt praktisk för era kompisar, och alla har några sånna här, som i stort sett inte gör annat på internet än att hänga på Facebook. Se det som en julklapp.

Varmt välkomna!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Avsnitt 2 - Sägen

Okej, men då kan jag spamma åt dig.

För de som är sega, som till exempel jag själv, så kan jag upplysa om att avsnitt #3 finns uppe nu! :gremlaugh:
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Re: Avsnitt 2 - Sägen

Tack för spammandet :gremtongue:

Jag vill bara meddela att Märklighetstroget nu har ett eget forum. Jag vet att folk på rollspel.nu självklart gärna hänger här, men just detta forum är särskilt skapat får RPG podcasts, så jag valde att starta ett där istället för att fula in mig här på ett hörn.

Jag hoppas att ni som lyssnar på programmet går in där och diskuterar avsnitt som sänts eller vad ni skulle vilja höra mer om. Där kan ni också snacka med andra podcasters (vilket är optat om ni t.ex. funderar på att starta en egen podcast) och kanske hitta nya podcasts att lyssna på.

Just det, adressen:
http://rpgcrosstalk.webs.com/
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Flera nya avsnitt

Jag är tyvärr inte den snabbaste skallerormen i öknen så det kanske är lite sent påkommet, men om det är så att man inte uppmärksammat det sedan avsnitt #3 - Don't get raped och #4 - Att dema spel, så har även avsnitt #5 - Deltagarkultur och #6 - Verklighetsspel kommit också.

Fan... Jag är värdelös på det här med RSS-feeds. Kan man inte bara fixa så man får ett enkelt jädra mail när nya avsnitt dyker upp? Alla dessa listor och jox missar jag jämt att kolla. :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: Flera nya avsnitt

Fördelen med iTunes är ju att det sker auotmatiskt då du dockar din iPod, det är så jag kommer ihåg det hela. ^^

Men ett tips solvebring är att börja använda dig av en RSS-reader (Google Reader är enkel), lägga in rätt RSS-flöden där och ha den som startsida. Då missar du aldrig det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Flera nya avsnitt

Tja, jag har ju RSS-reader, men eftersom jag typ bar använder google docs i googleväg så blir det inte så mycket med det.

Jag kanske borde orka rigga skiten i iTunes. Det låter som bästa lösningen just nu. Trots att jag inte dockar podden så ofta.

... Ja, det får nog bli så.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: Flera nya avsnitt

RSS-reader blir värdelösa om man inte har den som startsida. Men jag hoppas att det löser sig för dig! :gremsmile:
 
Top