Nekromanti [Märklighetstroget] Sveriges första RPG-podcast!

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Kära forum-medlemmar!

Märklighetstroget är en podcast om rollspel och rollspelande, såvitt jag vet den första på svenska. Den drar igång senare i november (förhoppningsvis är första avsnittet uppe 28e) men redan nu kan ni gå in på www.märklighetstroget.se för att lyssna på tjuvstarten. Feeden för podcasten ligger också uppe på iTunes Store, så det är bara att söka där för att börja prenumerera.

Märklighetstroget hoppas jag ska kunna vara en kanal för gamers och speldesigners att snacka om skit de tycker är intressant. Jag kommer att intervjua folk som jag tycker har något att säga och kommer ibland att köra soloepisoder också. Det första avsnittet kommer att handla om impro i rollspel i allmänhet och "Play Unsafe" i synnerhet.

Min förhoppning är att podcasten ska vara något man kan lyssna på för att få nya infallsvinklar utan att den för den delen ska kännas dissande mot t.ex. vissa spelstilar. Dock ska jag väl understryka att vad jag kommer att prata om väljs ut av mig själv och att programmet därför, naturligtvis kommer att följa mina intressen. Detta betyder också att programmen inte alltid kommer att handla om enbart rollspel, även om tonvikten (som det heter i Sveroks stadgar) kommer att ligga där.

Just nu jobbar jag nervöst och febrilt på ett schema för våren/sommaren och vill att ni som har designat spel som ni tycker är värda att snacka med mig om hör av er. Jag kan dock inte garantera plats åt alla, bara så ni vet. En del kommer jag att höra av mig till på egen hand, men det finns alltid något/någon man missar.

Slutligen hoppas jag att ni kommer att gilla podcasten och tycka att den tillför något till hobbyn eller, om inte annat, är bättre att lyssna på när ni dammsuger, pendlar eller spelar Bubble Shooter än Dagens Eko.

/Thom, bracing for the nerdrage at www.märklighetstroget.se
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Verkar coolt. Jag är ganska ovan vid podcasts, men det gick smidigt nog att lägga upp en prenumeration i Google Reader och sedan bara sätta igång lyssnandet direkt genom Firefox. Inte ens att jag kör linux ställde till problem.

Så dethär kan nog gå.
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Möller said:
Verkar coolt. Jag är ganska ovan vid podcasts, men det gick smidigt nog att lägga upp en prenumeration i Google Reader och sedan bara sätta igång lyssnandet direkt genom Firefox. Inte ens att jag kör linux ställde till problem.
Härligt att höra. Att tekniken skiter sig för folk är nämligen en av mina rädslor.
Det bör förresten nämnas att jag spelade in Avsnitt 00 på min iPhone och att jag nu har en bättre mick att spela in de ordinarie avsnitten på.
 

Amroth

Veteran
Joined
25 Feb 2007
Messages
28
Jo, jag skrev en kommentar på sidan om att jag har problem med att prenumerera via RSS. Troligen på grund av adressen.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jag lyssnade nyss igenom avsnitt 0, och är peppad som tusan. Du har tagit plats i RSS-läsaren.

Det känns som att du har en schysst inställning, och kommer att prata om prylar som är intressanta att höra. Att du vill snacka med lajvare tyckte jag lät kul - det är en del av nördigheten i Sverige som jag har känner att jag har för lite koll på. Jag hoppas bara att du blir lite mer varm i kläderna till framtiden. Du lät ganska nervös i det här avsnittet. :gremsmile:

Nå, det här ska bli kul. En svensk podcast är awesome!
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
GnomviD said:
Jag hoppas bara att du blir lite mer varm i kläderna till framtiden. Du lät ganska nervös i det här avsnittet. :gremsmile:
Där har du helt rätt. Jag kastade egentligen upp det här avsnittet för att tvinga mig själv att inte banga på att faktiskt genomföra detta. Det var helt improviserat och därför också aningen spretigt. Nästa gång kommer det att vara lite mer struktur och riktning på det (även om det, som sagt, kommer att handla om just impro). Då kommer jag också att ha dramapedagogen och konventsräven Johan Jonsson från Jönköping som gäst.
Det blir fett.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag lyssnar på avsnitt 00 just nu. Urläckert! Jag vill prata på ditt program! Jag hör av mig med PM-systemet.

Har du snackat med Simon Pettersson, aka Genesis? Han bor i Karlskrona och är en riktig indiespelsguru. Nu är han i Kina, men han kommer hem i vår.

Och jag diggar namnet. :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,993
Location
Umeå
Grymt initiativ!

Laddat ner och ska lyssna på i bilen senare. Grymt initiativ! Säg bara till o det är något man kan hjälpa till med!
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Re: Grymt initiativ!

Tack för all fin respons. Blir bara mer och mer pepp på att göra detta. Sen hoppas jag ju på att andra startar egna podcasts också, men det får väl komma senare.
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Arvid A. C. said:
Jag lyssnar på avsnitt 00 just nu. Urläckert! Jag vill prata på ditt program! Jag hör av mig med PM-systemet.

Har du snackat med Simon Pettersson, aka Genesis? Han bor i Karlskrona och är en riktig indiespelsguru. Nu är han i Kina, men han kommer hem i vår.

Och jag diggar namnet. :gremsmile:
Simon verkar bo i Karlskoga, men honom kan jag säkert tjata med lite ändå om tillfälle ges. :gremwink:
Folk brukar blanda ihop Karlskrona med antingen Landskrona eller Karlskoga.

Jag diggar också namnet.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Thom Kiraly said:
Då kommer jag också att ha dramapedagogen och konventsräven Johan Jonsson från Jönköping som gäst.
Det blir fett.
Ah. Gäster. Det gör det hela mycket bättre.

Visst kan man spela in konversationer i skype? För det måste ju underlätta att inte behöva vara på samma plats.
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Yes. Skype kommer att vara en av mina allra bästaste vänner i framtiden känner jag. Så länge folk har en ok mic (typ ett headset eller något sånt) på andra änden funkar det bra. Tillräckligt bra för en podcast i alla fall.
Dock så ska jag väl säga att jag inte använder mig av Skype för själva inspelningen eftersom alla tillägg i Skype som gör det spelar in i halvkass mp3. Jag kommer förmodligen att använda mig av Audio Hijack Pro eller Soundflower eller dessa i kombination för att kunna få ljudet okomprimerat... Eller åtminstone inte mer komprimerat än vad det redan är i Skype.

Första intervjun kommer jag inte att göra via Skype, den kommer att göras i Nässjö på Sveroks riksmöte nästa vecka.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Jepp, han bor i karlskoga och är i Kina just nu och tränar Kung-Fu.

Jag tycker du borde snacka med Marco Behrmann (Den Upplyste Despoten) Kim Vässmar från Neogames för att få lite klarhet i vad som är på G hos dem, kanske någon mer från Neogames, någon frilansare eller så?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tycker du borde snacka med Marco Behrmann (Den Upplyste Despoten) Kim Vässmar från Neogames för att få lite klarhet i vad som är på G hos dem, kanske någon mer från Neogames, någon frilansare eller så?
Det vore trevligt. En intervju med Arfert vore också skoj. Förbereda rollspels-Sverige på Fantasy! samt luska lite kring version 2 av Saga. =)
Och så Arvid A. C. om nya Berättelser från Staden och planerna för det förstås.

... Tja, lägesrapporter i form av intervjuer med t.ex. forumets olika speldesigners vore apnajs!
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
solvebring said:
... Tja, lägesrapporter i form av intervjuer med t.ex. forumets olika speldesigners vore apnajs!
Yes. Det kommer att komma en del sådant, men Märklighetstroget kommer inte att vara "rollspel.nu-podcasten". Nu menar jag inte att det är det du insinuerar, men jag vill inte att folk ska känna sig åsidosatta eller dissade om det blir så att de inte hamnar i programmet, så jag tänkte bara etablera det faktumet redan från början så att det inte finns några oklarheter.
Det jag försöker säga är att rollspel.nu absolut kommer att vara (är redan...) ett av alla ställen jag letar folk att snacka med, men att det inte kommer att vara det enda och att jag därför ibland kommer att behöva göra ett hårt urval. Inte för att jag inte VILL snacka med en massa folk, utan mer för att jag inte KAN/HINNER. :gremwink:

Lägesrapporter tycker jag passar bra på forumet så länge det inte är något som är av stort s.k. allmänintresse, medan podcasten lämpar sig bättre för diskussioner i stil med: "Så nu har du faktiskt publicerat spelet... Hur fan gick det till?"

Återigen: Tack som fan för peppen!
 
Top