Nekromanti Märklig karta jag hittade

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Den bifogade kartan hittade jag när jag letade genom gamla rollspelspapper, efter att ha glömt den ett tag. Jag greps omedelbart av en lust att spela i den värld som avbildades, och fann det för gott att sprida min karta. Använd den gärna, och kom med idéer på vad de olika namnen innebär, för det har jag ingen aning om.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Ajm in löööv!

Absolut, fullkomligt lysande! Jag kan verkligen inte sluta stirra fascinerat på den. :)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ha ha ha!

Det är exakt så här jag vill att rollspel ska vara, just nu. Jag har till och med försökt lansera termen "kalejdoskopfantasy" för att specificera genren. Det liksom vimlar av kewla skådeplatser för sanslösa äventyr.

Favoriter:
Handätarnas (!) länder
De skrattande prästernas rike
Den köttätande skogen
Spindelbarbarernas rike
Trollsländemystikerns(!) rike
Den spetälske drömmarens land
Fiskmänniskornas teokrati

Jag blir förälskad i tanken på att någon skall döpa sina städer till "Lönnmördarnas tre städer" och tycker att alla rollspel borde ha en "albino-pygméernas svampskog".

Det är så djävla bra att det knappt är sant. Det är exakt så här Synnibarr borde vara.

/Rising
googlar man på "brainfarts" så föreslår google "brainhearts". Det tycker jag var kul.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Det där var ju hur bra som helst! Jag får verkligen lust att spela eller spelleda något i den världen. Undrar om man ska dra ihop något. Kanske frågebaserat? "Vad vill du stjäla av spindelbarbarerna? Varför vill de fem blinda furstarna mörda dig? Och varför kom du vandrande genom den köttätande skogen?" Nu blir jag verkligen sugen på sword & sorcery, och jag hoppas att Sorcerer & Sword och Dictionary of Mu anländer från IPR snart. :gremlaugh:


/Dimfrost
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Jag gillar hur du implicit motiverar neanderthalarmarkens teknologiska efterblivenhet genom att klämma in den mellan en köttätande skog (svårt att uppfinna eld) och en basaltmur upprättad av de skrattande prästerna (eller handätarna?). Fiskmänniskornas teokrati är ju också logiskt placerad vid en sjö med engränsande sumpmark.

Men sen går det ju så hiskeligt utför. Varför är mutantkusten bebodd av mutanter? Hur kommer det sig att dvärgkejsarens imperium och åsktrollens rike båda står kvar (den ena borde rimligvis vara bortkrigad nu, vi vet ju hur troll och dvärgar ser på varann)? Borde inte de mänskliga lejonen ha gjort något åt pestdyrkarna...

...Äsch, jag orkar inte mer. Det rockar naturligtvis. :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Av nån anledning så blev jag välldigt sugen på att sätta in den här kartan i nån tidig DoD-version..
I övrigt så var ju inte den här kartan så illa pinkad måste jag säga !
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Ball.

Det är fett kul att sitta och rita fantasykartor. Egentligen borde vi ha en tävling. En karttävling. Där bedömningskriteriet inte är hur vacker kartan är, utan hur cool världen är som kartan illustrerar. Vad säger ni? Nån som skulle vara på om jag startade en sån tråd?

/Dnalor
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Jag tänkte först att det bara såg ut som Midgård fast spegelvänt, sedan började jag läsa namnen och då blev det betydligt roligare! Jag är speciellt nyfiken på vem Tärningsfursten är, och Den spetälske drömmaren, och varför De smältande rikena smälter...

Sedan undrar jag om den svävande pelaren består av det material man tog upp ur det bottenlösa hålet.

Helt klart en spännande karta. Fanns det någon beskrivning alls av det som avbildas, eller blev det bara en karta?

/tobias
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Ingen beskrivning finns, och jag vet inte om jag vill göra en detaljerad sådan. Med namn som de på kartan är det inte svårt att associera fritt till vad som kan finnas på en plats, och jag tror inte att en värld som den här skulle må bra av att ha allt för mycket nedskrivet på papper.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
610
Exakt. Jag tänkte osökt på tipsen för spelvärldsskapande i Sorcerer & Sword och skickade också en tanke till icke utgivna Stranger Things som hade (har?) en kraftfull speldetalj i sina tiles - små plattor med kartor över kvarter i en stad och inga andra beskrivningar än fantasieggande namn på platser och personer.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Groteskt lysande

Okej, jag inser att det börjar bli lite rutin här när hela Syndikatet stämmer in i hyllningskören, men Den Spetälske Drömmarens Rike är ju bara så...skitballt. Oerhört asgrymt. Alltså. För i helvete!

This is ludicrously brilliant.


/Feliath — ställer nog inte upp i Dnalors tävling on account of förhandsspöadhet
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Stranger Things [OT]

Stranger Things, ja. Vet du något om vad som händer med det spelet? Jag vet att jag kollade på det i våras någon gång, och det såg ju grymt coolt ut, men sedan hände det inte så mycket med hemsidan i alla fall. Och jag har ju ingen koll på insidesnacket på alla forgebloggar och så. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,619
Location
Stockholm
Kartkåt

Fasen, jag minns när man var liten (typ i högstadiet) och en av de roligaste grejerna med att spelleda DoD var att man fick rita kartan över spelvärlden.

Fasen vad kartor det ritades.

Inte en enda är sparad.

Synd när man ser denna.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Re: Kartkåt

Våldsamt bra! Snacka old-school.

Kan ni sprida veganismens evangelium, även till vegetabilierna? "Expedition till den Köttätande skogen" är ett AD&D1ed-äventyr för 6-8 druider av 9:e graden eller högre.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: Kartkåt

Esch sånt gör alla i högstadiet, i alla fall jag. :gremsmirk:

Jag skrev, i en glömd tidigare tråd, något om det. Minns inte vad jag skrev heller men jag har för mig att jag nämnde något om en karta i storleken A1 som jag och en polare tejpade ihop... :gremcrazy:
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
610
Re: Stranger Things [OT]

John Harper har sagt att han behöver skriva om större delen av råtexten, men att speldesignen är så gott som färdig.

Det är inte så att jag vankar av och an och väntar på det längre; jag tror det dröjer ett tag till släpp.

Vill du lira något liknande så föreslår jag att du tjackar Trollbabe, klipper sönder din Sigil-karta i små fyrkanter och spelar Tieflings istället för Trollbabes. :gremsmile:
 
Top